Kathrine Bruun: - Man skal ikke underkende vigtigheden af den gode relation
Den gode relation kan betyde alverden.
For Kathrine Bruun, der ejer specialforretningen Ost, har det været med til at cementere hendes plads i Esbjergs bybillede.
For nylig vandt hun også Soroptimistklub Kvindeprisen 2023 efter en kunde af butikken indstillede hende, og hun har været nomineret til en særlig Level Up-pris for hendes iværksætteri.
Nogle butikker er mere end et sted, man bare handler.
Andre gange er det dér, man vender tilbage hver fredag klokken 14. Eller dér, hvor man får en hjælpende hånd, når indkøbsvarerne er blevet for tunge, og altid kan få et godt råd til at ligne en køkkenhelt, inden daten banker på døren.
På mange måder indkapsler det alt, hvad jeg har hørt om delikatesseforretningen Ost, der ligger i hjertet af Esbjerg. For her kommer kunderne ikke kun for ost.
- Jeg tror på, at esbjergenserne sætter pris på den gode relation og gerne vil betale for ekspertisen, vi kan give dem. Hvis ikke jeg havde troet på det, så skulle jeg aldrig have åbnet Ost, for det er det, min forretning bygger på, siger Kathrine Bruun, der i 2020 overtog det, der engang var kendt som ’Osteklokken’.
Tre gode råd fra Kathrine Bruun
Hold fast i dine egne visioner
- Det handler om at være autentisk og tro på det, man sælger.
Den personlige relation er vigtigere, end du tror
- Det handler i høj grad om, at jeg godt er klar over, at jeg skal passe på mine kunder, hvis jeg gerne vil se dem igen og igen.
Gå det lille ekstra stykke for at gøre kunden glad
- Jeg siger sjældent nej til en bestilling, og jeg tror mange gange, at det betaler sig at gøre det ekstra for, at kunden er glad.
Lige siden da har Ost opbygget en fast kundebase med et stort aldersspænd. Dem, der altid har kendt til, at der ligger en ostebutik i Torvegade 38, skulle måske lige vænne sig til den nye stil med surdejsbrød og håndlavet keramik på siden, mens den selvsamme omlægning af stilen har lokket den yngre kundegruppe til.
- Vi skal kunne tilbyde vores kunde noget andet end supermarkedet. Det er derfor, jeg gør så stor en dyd ud af at pleje relationerne til vores kunder. Nogle dage betyder det, at jeg bærer deres varer hjem for dem, eller jeg bliver efter lukketid for at lave en ekstra bestilling til en kunde, der er kommet i en kattepine, fortsætter Kathrine Bruun.
Den gode relation kommer med et ansvar
Jeg må indrømme, at jeg var en af de skeptiske, der fnøs ”gad vide hvor længe de klarer dig”, da Ost åbnede i 2020. Personligt var jeg ovenud lykkelig for at se en ostebutik med fransk bistro-stil, der bød på et bredt udvalg af internationale oste, charcuteri, marmelader, surdej og pizza-kits to go. Men erfaringen sagde mig også, at sådanne specialforretninger er lidt ’make it or break it’ i Esbjerg.
De sidste år har vi måtte se flere special- og delikatesseforretninger, der ellers har været en fast del af bybilledet, dreje nøglen om – særligt under covid-19 og som følge af krigen i Ukraine.
Men hos Ost er fortællingen en anden.
Her er der positive tal på bundlinjen, og der meldes ofte udsolgt af de populære pizzaer. Og det er selvom prisen på ost er steget med mere end 20 procent de seneste år.
Men det har ikke altid været let, fortæller Kathrine Bruun:
- For mig komme den gode relation til kunderne også med et ansvar. Da vi så ind i de voldsomme prisstigninger i 2022, var jeg meget påpasselig med at hæve priserne. God ost er i forvejen en luksusvare, og vi kunne hurtigt ende med at blive en butik for de få. Så i stedet for at panikke og hæve priserne med det sammen, tog vi den med ro og gav os tid til at tale med vores kunder om deres bekymringer for økonomi, når de kom ind ad døren, siger Kathrine Bruun.
For som Kathrine gentager flere gange i løbet af vores snak, så har hun en stor tiltro til esbjergenserne og deres næse for god kvalitet og ekspertise. Derfor vender de også tilbage til butikken i Torvegade selvom pengene til tider er knappe.
Mellem generationer
Kathrine Bruun kan også noget særligt, når det kommer til at nå hendes kunder. Selvom blåskimmelost måske ikke lyder ungt og smart, så har hun formået at nå den yngre målgruppe særligt gennem Instagram, hvor Ost har over 2000 følgere.
- Jeg kan helt klart spore en del af vores salg til Instagram. Jeg kan nogle dage lægge et billede op af en særlig vare, og efter 30 minutter er den første inde for at spørge efter det, siger Kathrine.
Hun mener ikke, at man skal tage let på vigtigheden af æstetik, når man driver en forretning som hendes. Det lokker kunder til, når varerne er flot præsenteret og ser indbydende ud. Særligt den yngre kundebaser køber ind på det.
- Uden at have tal på det, så tror jeg også, at vi når en helt ny kundegruppe den vej igennem. De travle mødre og børnefamilier, der ellers ikke ville lægge deres vej forbi en ostebutik som vores, får en relation til os gennem Instagram. På den måde når vi kunderne, hvor de er, siger Kathrine.
Og for kort tid siden blev det også cementeret, hvor god Kathrine og holdet bag Ost er til at tage hånd om kunderne. Ejer af Ost, Kathrine Bruun, har netop vundet Esbjerg Soroptimistklub Kvindeprisen 2023 efter at være blevet nomineret af en fast kunde i butikken.