Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Selvom virksomheden Safe Transfer A/S, der er en del af West-Marine A/S, går lidt under radaren hos den almindelige dansker, så har det ikke forhindret dem i at skabe et internationalt navn. Foto: Ditte Irene Knudsen

West-Marine vil markedsføre sig til mere vækst

Engang var Esbjerg som by forbundet med vores fiskerihavn. Det er efterhånden ved at være nogle år siden, og mens det har givet plads til nye erhverv, har det manglende fiskeri for andre virksomheder betydet, at de har været nødt til at ændre deres strategi.

West-Marine A/S, der ligger på Esbjerg Havn, har en trebenet strategi, der omhandler deres værksted, agentursalg og Safe Transfer. I mange år har deres strategi båret præg af, at det ikke har været nødvendigt at prioritere kræfter til markedsføring og promovering.

Kundesegmentet lå lige uden for døren i form af den lokale fiskeriindustri. Men på trods af at de lokale kundesegmenter fra netop det erhverv ikke længere er at finde her, har West-Marine A/S fortsat ikke haft fokus på deres markedsføringsstrategi.

De har forladt sig på mund-til-mund omtale, lyder det fra administrerende direktør Carsten Larsen. Men nu har den lokale virksomhed valgt at prioritere anderledes. De vil pakke den vestjyske mentalitet væk og fremhæve deres kompetencer og succeser gennem markedsføring for at vækste mere.

I dagens nyhedsbrev får du, din arbejdsplads eller din virksomhed indsigt i tankerne bag den strategiske ændring i West-Marine A/S. Ligesom du kan høre mere om Kenneth Hagelskjærs ledelsesstil.

Han er CEO i Esbjerg Maritime Service og er netop nomineret til Årets Ejerleder i Sydjylland af PwC.

Du er som altid velkommen til at dele indholdet i dit netværk, så vi får endnu flere læsere med. Nye læsere kan tilmelde sig vores nyhedsbreve lige her.

God læselyst - og tak fordi du læser med.

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
- Det er vigtigt for Martin og Lasse, at alle skal føle sig som en del af deres team. Derfor har alle en buddy, ligesom de arbejder med antimobning og senest er påbegyndt samarbejder med skoler. Sådan lyder noget af begrundelsen for Lasse Nielsen (tv) og Martin Heinzes nominering til Årets Ejerleder i Sydjylland. Foto: Nikolai Linares

Det skal du vide om Esbjerg og erhvervslivet

Stigende priser på gas og biomasse kan mærkes lokalt hos Ribe Biogas A/S. Konkurrencen vokser, og deres omkostning øges i takt med de stigende priser.

Årets ejerleder i Sydjylland kan meget vel komme fra Esbjerg. Hele to virksomheder har deres ejereleder(e) nomineret. Den ene er RackBuddy, mens den anden er Esbjerg Maritime Service.

UC Syd går en hård tid i møde med kommende besparelser på 20 millioner kroner. Det er endnu uvist, hvad det får af konkret betydning.

ESBJERG RUNDT: Gas-priserne er på himmelflugt, men det er priserne på biomasse også. Det påvirker Ribe Biogas A/S, der dog forventer en normalisering af gas-markedet næste år.

- På kort sigt ser vi ind i en bedre indtjening. Det er klart. Vi får mere for gassen, den offentlige støtte til produktionen er uforandret, og vi sælger fortsat godt med gascertifikater til store virksomheder, forklarer bestyrelsesformand for Ribe Biogas A/S, Aage Lauritsen til JydskeVestkysten (kræver abonnement) og tilføjer:

- Priserne på biomasse er eksploderet. Det gælder især biomasse fra industri. Det hele er gået temmelig stærkt på det seneste. Det øger vores omkostninger, og der kommer hele tiden nye biogas-anlæg til, så konkurrencen er også øget.

Gascertifikater er en måde for virksomheder at blive grønnere på, så de med papir i hånden kan dokumentere, at deres CO2-aftryk er blevet mindre med grøn gas.

Inden længe kårer PwC, Nykredit og Dansk Erhverv for 18. gang Årets Ejerleder i Sydjylland. Af de tre nominerede er der Knud Majgaard Jensen, Anders Jensen og Palle Jensen fra Autocentralen.com A/S i Kolding, mens ejerledere fra to virksomheder i Esbjerg også er nomineret.

Den ene er Kenneth Hagelskjær fra Esbjerg Maritime Service ApS, som du kan læse mere om her i nyhedsbrevet. Derudover er Martin Heinze og Lasse Nielsen fra RackBuddy ApS ligeledes nomineret.

Begrundelsen for Martin Heinze og Lasse Nielsens nomineringen lyder blandt andet som følgende:

- Martin Heinze og Lasse Nielsen er to arbejdsomme ejerledere og to symboler på skaberkraft og iværksætteri. Martin og Lasse har formået at udvikle en idé til en virksomhed, udvikle virksomheden og ikke mindst udvikle dem selv som ejerledere. De prioriterer teamet højere end noget andet og er meget opmærksomme på, hvilke kompetencer de har, og hvilke de mangler. De har derfor nedsat et advisory board med Danish Network Association, hvor eksterne deltagere med kompetencer inden for økonomi, kreativitet og salg deltager i månedlige møder.

Sydjyllands største uddannelsesinstitution UC Syd skal afskedige flere medarbejdere. Det sker ifølge JydskeVestkysten som led i en massiv besparelse på 20 millioner kroner i næste års budget.

Derfor skal skolen med en stor afdeling i Esbjerg gennemgå en række forandringer, hvor et farvel til et endnu ukendt antal medarbejdere bliver uundgåeligt.

Rektor Alexander von Oettingen fortæller til avisen, at man endnu forhandler om budgettet og derfor ikke kan fortælle nøjagtig, hvilken betydning de økonomiske problemer vil få. Men han afviser, at der er krise hos UC Syd.

- Det handler om, at vi skal tilpasse os en ny virkelighed. Færre unge søger ind på vores uddannelser, og så er der nogle økonomiske puljer fra staten, der falder bort. Det bliver vi nødt til at tage alvorligt, og det gør vi også. Så det handler om at skabe et bæredygtigt UC Syd, siger Alexander von Oettingen til JydskeVestkysten.

West-Marine A/S har en trebenet strategi, hvor Safe Transfer er den ene del. Safe Transfer var indtil 2014 ejet af Esvagt, men i dag er det altså en del af West-Marine A/S. Foto: Ditte Irene Knudsen

West-Marine vil prioritere digital strategi for at vækste mere: - Vi har forladt os på mund-til-mund, men vi kan gøre mere

Kan en virksomhed klare sig uden at prioritere kræfter til markedsføring? Det har West-Marine A/S på Esbjerg Havn gjort indtil nu.

Men for at West-Marine kan fortsætte med at vækste i både ind- og udland, har den lokale virksomhed nu vurderet, at det er tid til at sætte fokus på deres digitale markedsførings-strategi.

Hidtil har de forladt sig meget på mund-til-mund mellem kunder og potentielle kunder, men de næste 6-12 måneder har de prioriteret at hente hjælp udefra til deres markedsføring.

Da fiskeriindustrien forsvandt fra Esbjerg Havn, forsvandt en del af West-Marine A/S' lokale kundesegment. Nu vil de arbejde på at bygge et bedre lokalt brand op.

STRATEGI: Lidt gemt væk i Fiskerihavnsgade på havnen i Esbjerg ligger den lokale virksomhed West-Marine A/S, der på flere områder skiller sig ud på både det nationale og internationale marked for industri- og marineudstyr.

Alligevel er de for mange en ukendt spiller, og derfor kommer West-Marine A/S den næste tid til at lægge ekstra kræfter i at promovere sig selv. Fokus kommer til at ligge på de tre ben i deres strategi samt markedsføring:

  1. Virksomhedens værksted
  2. Agentursalg
  3. Safe Transfer

Før har virksomheden været meget fokuseret på det maritime erhverv, men da arbejdsopgaverne er meget sæsonbestemte, har ledelsen og ejerkredsen taget en strategisk beslutning om også at satse på industri til lands.

På trods af den beslutning er det dog stadig i det maritime erhverv, at West-Marine A/S dominerer.

Strategiens første ben er værkstedet, der består af 10-15 mand, der er specialister i at servicere thrustere, der er et fremdrivnings-aggregat på skibe, som giver dem mulighed for at manøvre mere fleksibelt til havs.

Generelt kan de ansatte reparere og servicere al mekanik ombord på skibe, men det er særligt deres arbejde med thrustere, der gør værkstedet specielt.

- Fremadrettet vil vi promovere os temmelig meget på, at vi er thruster-specialister. Vi er en af de eneste spillere, der kan servicere de her thrustere. Men samtidig vil vi også promovere, at vi kan løse en masse opgaver på land, siger administrerende direktør Carsten Larsen.

Om West-Marine A/S

West-Marine A/S blev grundlagt i 1969 som en handels- og servicevirksomhed med skibe, udstyr til skibe og fjernbetjeningssystemer som omdrejningspunkt.

West-Marine A/S udfører "løsningsbaseret arbejde, der tager udgangspunkt i Kvalitet, Sikkerhed og Miljø".

Den lokale virksomheder ejer ligeledes brandet Safe Transfer. Safe Transfer fremstiller tre forskellige typer og størrelser af sikkerhedskurve, hvor der både findes til fire og otte personer. Desuden er der også en udgave til fire personer, hvor folk kan sidde ned.

Du kan læse mere om West-Marine A/S og Safe Transfer her.

du kan kontakte Carsten Larsen, administrerende direktør, på mail eller telefon: 76 11 97 52.

Han understreger, at det før i tiden ikke har været nødvendigt at bruge specielt mange kræfter på promovering og markedsføring, men deres kundegruppe og markedet har ændret sig.

- Arbejdet lå lige uden for døren, da Esbjerg Havn var en fiskerihavn, men sådan er det ikke længere. Nu er vi nødt til at gøre noget ekstra for at konkurrere med lignende virksomheder i andre byer, der har kunderne lige uden for døren.

- Det betyder blandt andet, at vi vil promovere os mere og sætte mere fokus på, hvad vi kan - også på land. Det handler om at gøre sig så lidt sårbar - eller så stærk - som muligt, så vi vil gerne vækste i andre kundesegmenter, siger Carsten Larsen.

Et udbredt sikkerhedsbegreb

På strategiens andet og tredje ben har West-Marine A/S en drøm om at udbrede sikkerhedsbegrebet. Det gælder både til andre lande og erhverv, end de erhverv de primært arbejder med i forhold til sikkerhed.

I forhold til Safe Transfer er der tale om deres transfer-basket, der er en mere sikker løsning i forhold til at flytte for eksempel personale på en boreplatform fra skibet til platformen. Det primære kundesegment kommer i øjeblikket fra olieindustrien i hele verden, men produktet kunne ifølge Carsten Larsen lige så vel bruges i vindindustrien.

Her har den nyeste version, der giver personalet mulighed for at sidde ned, mens de bliver transporteret fra skib til platform eller omvendt, som den eneste transfer-basket i verden den norske NORSOK-sikkerhedsgodkendelse.

Denne model er den nyeste af West-Marine A/S' transfer-baskets, hvor personalet kan sidde ned. Foto: Ditte Irene Knudsen

Sikkerhed er også at finde som et vigtigt fokus i virksomhedens agentursalg. Et af de områder, hvor West-Marine A/S gerne vil skille sig ud, er gennem salget af DASPOS-anlæg. Anlægget blev udviklet i 2010 foranlediget af blandt andet A.P. Møller - Mærsk A/S og benyttes i dag af mange store rederier verden over.

Et DASPOS-anlæg bliver placeret de steder i for eksempel maskinrummet på et skib, hvor der er risiko for, at en brand kan opstå. Anlægget kan, før branden overhovedet opstår, snuse sig frem til, at der er noget galt. Det kan for eksempel skyldes et gasudslip eller dryppende hydraulikolie.

Anlægget sender derefter en alarm til personalet og stopper ikke før, filteret i anlægget bliver skiftet, eller detektoren bliver renset og resat. På den måde vil man, allerede inden en brand opstår, kunne forhindre den.

- Vores ærinde er at brede sikkerhedsbegrebet ud. Vi ser gerne, at de her anlæg kommer ud også i den danske fiskeriindustri. Det er i mine øjne vanvittigt, at man i denne industri ikke allerede tænker denne form for præventiv sikkerhed ind. Anlægget kunne i øvrigt lige så godt sidde i en landbaseret fabrik, siger Carsten Larsen.

Den vestjyske mentalitet

Men selvom West-Marine A/S er en af de dygtigste spiller på markedet for offshore-sikkerhed, har den vestjyske mentalitet præget deres strategi indtil for nylig. Det har betydet, at de ikke har fortalt vidt og bredt om deres kompetencer og succeser, men den mentalitet er de langsomt ved at lægge på hylden.

- Vi vækster fint, men vi ligger lidt skjult. Vi har forladt os en del på mund-til-mund, og vi har også et rigtig godt navn - specielt i udlandet - men vi må erkende, at vi godt kan gøre noget mere ved det. Når folk stadig kalder vores transfer-basket for en Esvagt-basket, så har vi nok stadig en opgave foran os, siger Carsten Larsen.

Indtil 2014 var brandet Safe Transfer nemlig ejet af Esvagt, indtil West-Marine A/S overtog det.

Carsten Larsen illustrerer her DASPOS-anlægget ved at spraye lightergas ud i lokalet. Foto: Ditte Irene Knudsen

Der er ligeledes stadig områder i verden, der ikke gør brug af sikkerhedsløsninger som en transfer-basket, og det vil de hos West-Marine A/S gerne ændre på. Ligesom de gerne vil skabe et bedre lokalt brand. Men det kræver ifølge Carsten Larsen, at de lægger flere kræfter i en digital strategi.

- Vi skal være et lokalt kendt brand for safe transfer, og det er vi ikke i dag. Derfor har vi tilvalgt digital markedsføring, som vi kommer til at satse voldsomt på de næste 6-12 måneder. Der er også mange produkter, der bliver købt online - helt ned på mobilniveau - og derfor skal blandt andet vores hjemmeside også tilpasses, siger Carsten Larsen og fortsætter:

- Vi skal også være mere aktive på eksempelvis Linkedin, og derfor har vi hyret hjælp ind udefra i form af kommunikationsbureauet Friday. Det, tror jeg også, kommer til at hjælpe os med at blive endnu mere synlige internationalt.

Væksten er fortsat hos EMS på trods af et atypisk regnskabsår. Ifølge direktør Kenneth Hagelskjær skyldes det i høj grad hans medarbejdere og virksomhedens nye strategi. Nu er han blevet nomineret til Årets Ejerleder i Sydjylland. Pressefoto

Kenneth er nomineret til Årets Ejerleder i Sydjylland: - Hold fast i dine værdier, de skal bære dig hjem

Onsdag 3. november kårer PwC, Nykredit og Dansk Erhverv Årets Ejerleder 2021 i Sydjylland. Med i puljen er to ejerledere fra Esbjerg. Den ene er Kenneth Hagelskjær fra Esbjerg Maritime Service (EMS).

Begrundelsen lyder blandt andet på hans synlighed og nærvær som leder. Selv mener han, det skyldes hans hold, der hver dag arbejder på at løfte EMS til nye højder.

Derfor går han som leder aldrig på kompromis med virksomhedens værdier, der lyder på ejerskab, medarbejdernes trivsel og sikkerhed. For i hans optik vægter de tre ting tungere end indtægten.

Kenneth Hagelskjær, CEO i Esbjerg Maritime Service, mener selv, at han er nomineret på grund af hans dygtige medarbejdere, som han kalder 'det bedste hold'.

VÆRDIER: Det er endnu engang blevet tid til, at PwC i samarbejde med Nykredit og Dansk Erhverv kårer Årets Ejerleder i Sydjylland. Blandt de tre nominerede er to fra Esbjerg. Den ene består af holdet bag RackBuddy ApS - Martin Heinze og Lasse Nielsen. Den anden er Kenneth Hagelskjær fra Esbjerg Maritime Service ApS (EMS).

Fra PwC lyder begrundelsen blandt andet:

- Kenneth Hagelskjær er indbegrebet af en ægte iværksætter og ejerleder. Kenneth er motiverende og nærværende i sit lederskab, og det er vigtigt for ham at være tilgængelig, synlig og have det rigtige team sammensat.

Selvom prisen først falder til en af de tre nominerede onsdag 3. november, er Kenneth Hagelskjær blot glad og stolt over nomineringen.

- Jeg er selvfølgelig glad for, at der er nogen, der har fået øje på, at vi gør en forskel herude i EMS. Det bliver man selvfølgelig stolt af. Jeg tænker, en af grundene til, at jeg er nomineret, er, at jeg har det bedste hold. De er superdygtige til at udføre deres arbejde, og derfor kan jeg tillade mig at være en dygtig leder, siger Kenneth Hagelskjær.

En stor del af hans arbejde består ifølge ham selv i at varetage EMS' værdier, der består af tre elementer:

  • Ejerskab: I EMS er ejerskab noget alle tager, og derfor skal man ikke lægge ansvaret fra sig.
  • Medarbejder: Det er vigtigt, at Kenneth Hagelskjærs medarbejdere trives og har det godt, at de er motiverede og ønsker at løse deres opgaver.
  • Sikkerhed: For Kenneth Hagelskjær ligger det på rygraden, at sikkerhed betyder alt. Det betyder, at alle skal komme sikkert hjem, ligesom andre ikke må komme til skade eller opleve gene på grund af EMS. Det indebærer også, at de skal passe på miljøet.

Har man de tre ting på plads, mener Kenneth Hagelskjær, at man fundamentalt har nogle gode folk, der gerne vil løfte deres opgaver og skabe gode resultater. Han tror på, at det gavner arbejdsmoralen, at hans medarbejdere får lov til at tage ejerskab og være selvstændige, og derfor er det også en vigtig værdi.

En synlig og nærværende leder

For Kenneth Hagelskjær er det en vigtig del af hans ledelsesstil, at han udover at varetage værdierne er en synlig leder, der er nærværende.

- For mig er det vigtigt, at alle medarbejdere, uanset om det er en afdelingsleder eller en fejedreng, ved, at jeg er et menneske ligesom dem, og jeg vil rigtig gerne snakke med dem om stort og småt. Jeg vil gerne møde dem i øjenhøjde, og de kan komme med deres holdning og mening, siger Kenneth Hagelskjær og fortsætter:

- Jeg tror, de har respekt for, at de gerne må have deres holdninger og meninger, og de gerne må række fingeren op og sige noget. Det er nok noget af det, jeg som leder vægter højt.

EMS

  • EMS er specialiseret i design og fremstilling af rør, tanke, stålkonstruktioner og mekaniske løsninger med særligt fokus på energi og den maritime sektor.
  • Virksomheden har base i Esbjerg og beskæftiger cirka 60 medarbejdere. Læs mere på https://www.ems.as
  • EMS vil i fremtiden satse på at tage del i den tidlige proces hos kunderne som rådgivningspartner.
  • Kenneth S. Hagelskjær, direktør i EMS, kan kontaktes på +45 24 96 05 65 eller mail.
  • Erhvervsliv Esbjerg har tidligere skrevet om EMS' nye strategi. Det kan du læse mere om her.

At være en nærværende leder betyder for Kenneth Hagelskjær også, at han kender sine medarbejderes styrker og udfordringer, samt hvordan han bedst muligt hjælper dem. Det kan både være, at han konkret kan gøre noget, eller han kan knytte nogle medarbejdere sammen, der kan hjælpe hinanden.

- Det handler for mig om at få de her puslespilsbrikker til at passe sammen, så kan vi skabe et rigtig flot resultat. Jeg vægter ligesom næsten alle andre ledere kvalitet og leveringstid højt. Men selvom man skulle synes, det bare burde ligge på rygraden, så er det noget, man skal værne om, siger han og fortsætter:

- Man kan komme i pressede situationer, hvor man måske bliver lidt blind for principperne, og der er det for mig vigtigt, at vi holder fast i værdierne. Vi kan ikke gå på kompromis med vores værdier, så må indtægten lide et knæk i stedet.

'Det skal være sjovt'

I EMS holder de blandt andet fast i værdierne ved at arbejde med tilgangen, at det skal være sjovt at gå på arbejde. Det er ikke ensbetydende med, at de skal grine hver dag. Det handler derimod om at værne om arbejdsglæden, som kan forsvinde med et smuttag, hvis man ikke tænker over det.

- Jeg kan huske fra min egen tid som medarbejder i en virksomhed, som jeg var rigtig stolt af. Det var pludselig ikke sjovt mere, fordi de lavede nogle organisatoriske eller strategiske ændringer, som måske var det rigtige for virksomheden, men det var det ikke for mig. Det gik udover min arbejdsglæde, og det har jeg taget med mig, siger Kenneth Hagelskjær.

Det gør han blandt andet ved at være synlig som leder og spørge ind til, hvilke udfordringer hans medarbejder har, eller hvordan dagen i går var. Det går for ham ind under værdien 'medarbejder'.

Hans bedste råd til andre ledere - og mennesket generelt - er derfor også, at man skal holde fast i det, man tror på.

- Man skal holde fast i sine værdier. Du kan blive klogere med tiden, men de værdier, vi arbejder med i dag, er ting, der allerede lå forankret i mig, da jeg startede EMS. Så hold nu fast i det, du tror på. Det er det, der skal bære dig hjem, afslutter han.