Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Lars Obbekjær Christensen er Erhvervsliv Esbjergs første gæsteskribent. Privatfoto

Del dit guld - er du vores næste gæsteskribent?

Har du nogle erfaringer, du gerne vil dele med andre erhvervspersoner?

Går du med tanker om digitalisering, ledelse, rekruttering, ligestilling, den grønne omstilling, networking eller andet, som du tror, andre ville have gavn af at høre?

Jeg gør hver dag mit bedste for at dele vigtige pointer og grave de gode historier frem, men det er dig, der til daglig har fingrene i Esbjergs erhvervsmuld. Jeg tror derfor på, at Erhvervsliv Esbjerg ville få endnu mere værdifuldt indhold, hvis du og andre kunne have lyst til at gribe ordet og bruge vores nyhedsbreve som talerør til dine kolleger, konkurrenter og samarbejdspartnere.

Emnet er frit, når ordet er dit, og de eneste krav, vi stiller, er, at din klumme eller gæsteindlæg har værdi for andre erhvervspersoner, og du enten er bosat, driver virksomhed eller arbejder i Esbjerg.

For at åbne døren for gæsteskribenter har jeg i dag givet pennen til Lars Obbekjær Christensen, der er bosat i Esbjerg og CEO i ELO Nordic. Spotlyset sættes på beslutningsmagten og at gøre op med tankegangen "jeg plejer" og finde nye og effektive processer.

Føler du dig inspireret, eller vil du blot snakke om muligheden for at blive den næste gæsteskribent i Erhvervsliv Esbjerg, må du meget gerne række ud via mail eller LinkedIn. Min indbakke og dør står altid åben for en uforpligtende samtale.

Brygger din virksomhed på en anden god idé, du synes, vi skal dykke ned i næste gang, er du også altid velkommen til at sende os en mail. Og så må du meget gerne dele nyhedsbrevet med dem, du kender.

Nye læsere kan tilmelde sig vores nyhedsbreve her, og har du lyst, kan du også følge med på LinkedIn.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Grundet en betydelig vækst i offshore-projekter på Nordsøen står Semco Maritime i øjeblikket over for at skulle finde 200 nye medarbejdere. PR-foto

Her får du de vigtigste lokale erhvervsnyheder

Nyt udvalg i Esbjerg skal gøre det mere attraktivt at starte og drive virksomhed i Esbjerg Kommune. Udvalget skal bestå af repræsentanter fra byrådet, virksomheder og erhvervsorganisationer.

Makkerparret René Lagoni Hansen og Lars Lykke har startet virksomheden K.L Entreprise. De kommer med erfaring fra henholdsvis KonStruktur ApS og Lykke Tømrer og Snedker ApS.

Op imod 400 ansatte i virksomheden MacArtney A/S får roser med på vejen, når topchef Claus Omann skal forklare, hvordan virksomheden trods corona og et svært marked kom igennem 2021 med et overskud på omkring 25 millioner kroner.

Semco Maritime har gang i en rivende udvikling, hvor de nu mangler 200 medarbejdere på grund af den store efterspørgsel på virksomhedens kompetencer.

Her er fire udvalgte historier fra byens virksomheder.

Nyt udvalg skal styrke erhvervslivet

Esbjerg Byråd har besluttet, at et nyt udvalg med repræsentanter fra byråd, virksomheder og erhvervsorganisationer skal rette et skarpt fokus på rammerne for det lokale erhvervsliv.

Udvalget får blandt andet til opgave at udarbejde en erhvervsfremmestrategi, der skal gøre det attraktivt at drive og starte virksomhed i Esbjerg.

Der er ikke tale om et nyt politisk udvalg, men et udvalg med repræsentanter fra byrådet, Dansk Industri, Fagbevægelsens Hovedorganisation, handelsstandsforeningerne og Business Esbjergs erhvervschef, ligesom Business Esbjerg udpeger seks repræsentanter fra et bredt udsnit af kommunens virksomheder.

Initiativet udspringer af de politiske forhandlinger efter kommunalvalget i november sidste år, og målet er at styrke den indsats, som Esbjerg Kommune og Business Esbjerg allerede gør for det lokale erhvervsliv.

Konkret bliver det udvalgets opgave at vurdere de eksisterende aktiviteter og også komme med forslag til nye initiativer, der kan gøre Esbjerg Kommune endnu mere erhvervsvenlig. Den nye erhvervsfremmestrategi skal derfor forholde sig til sagsbehandlingstider, infrastruktur, rekruttering, innovation og turisme.

Barndomsvenner etablerer K.L Entreprise

Ejerne af KonStruktur ApS og Lykke Tømrer og Snedker ApS er gået sammen i etableringen af K.L Entreprise.

Det drejer sig om René Lagoni Hansen, der for bare et halvt år siden etablerede sig som selvstændig med entreprenørvirksomheden KonStruktur ApS, og Lars Lykke, som siden 2009 har drevet Lykke Tømrer og Snedker.

Sammen har de to veletablerede esbjergensiske byggefolk skabt den nye virksomhed for at få muskler til også at løfte de helt store tømrerentrepriser.

Det har de allerede fået muligheden for at bevise, da den første store opgave blev underskrevet i midten af februar. Det drejer sig om lukningsentreprisen med vinduer, døre, tag og lette facader på et 10.000 kvadratmeter stort nybyggeri, Kong Gauers Gård i Børkop ved Vejle.

Du kan læse mere her.

MacArtney trodsede hårdt corona-år

Esbjergbaserede MacArtney A/S har netop offentliggjort deres årsrapport for 2021/2022. MacArtney, der er førende leverandør af undervandsteknologi, kan se tilbage på et år, som trods nedgang i salget bød på et stabilt resultat.

Administrerende direktør Claus Omann fremhæver særligt medarbejdernes indsats som grobund for et godt momentum i anden halvdel af 2021, der giver grund til fortsat optimisme i 2022.

Bundlinjen efter skat endte på 24,7 millioner kroner mod et resultat året før på omkring 28 millioner kroner, og nedgangen afspejles i en toplinje, der er reduceret en smule til 610 millioner kroner i 2022/2021 fra 665 millioner året før.

Claus Omann betegner 2021 som et corona-år, hvor det trods vanskelige markedsforhold er lykkedes at fastholde momentum mod en profitabel vækst. Du kan læse mere om årsrapporten her, hvor JydskeVestkysten har talt med den administrerende direktør.

Semco Maritime skal rekruttere mere end 200 medarbejdere

Grundet en betydelig vækst i offshore-projekter på Nordsøen står Semco Maritime i øjeblikket over for en interessant udfordring. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Virksomheden skal rekruttere et stort antal medarbejdere på kort tid – mere end 200 ledige stillinger, hvoraf nogle skal besættes inden andet kvartal i år. Stillingerne er inden for en lang række områder, herunder svejsere, elektrikere, teknikere og formænd.

Det pludselige behov for at opskalere personalet skyldes væksten i Semco Maritimes forretning inden for både olie- og gas- og vedvarende energiområder. Især de vundne kontrakter, der relaterer sig til ombygningen af Tyra Gasfeltet og deltagelse i CO2-lagrings- og transportløsninger til Greensand-projektet.

- Efterspørgslen efter Semco Maritimes kompetencer og ydelser vokser, og derfor er vores arbejdsstyrke også nødt til at vokse. Vi er stolte over at kunne bidrage til to spændende projekter i Nordsøen, og derved bidrager vi til at imødekomme Danmarks energibehov på en stadig mere bæredygtige måde, siger Anders Benfeldt, Senior Vice President, Oil & Gas.

Semco Maritime er optimistiske med hensyn til, at de kan lykkes med at besætte de 200 stillinger på trods af rekrutteringsudfordringer. De mener, at gunstige arbejdsforhold og spændende faglige udfordringer gør stillingerne meget attraktive.

Lars Obbekjær Christensen er CEO i ELO Nordic, men bor privat i Esbjerg. PR-foto

Beslutningsmagten, har du den og får du effektive resultater?

Lars Obbekjær Christensen er CEO i ELO Nordic, der er placeret i Aarhus og København. Men hvorfor er han så Erhvervsliv Esbjergs første gæsteskribent?

Det er han, fordi han privat er bosat i Esbjerg, og derfor gerne vil tale til dig og andre erhvervsdrivende.

Emnet har han selv valgt, og Erhvervsliv Esbjergs første klumme sætter derfor beslutningsmagten -og processen i fokus. For kan vi glemme "jeg plejer"-tankegangen og i stedet tænke mere effektivt?

- Hvis din hverdag for eksempel har karakter af, at information og opgaver kommer via din e-mails indbakke (og mange CC), samt at beslutninger træffes af personer frem for processer – da er det tid til at reflektere over, om dit valg er effektivt og giver dig tryghed fremadrettet, skriver Lars Obbekjær Christensen i sin klumme.

Læs med her når Erhvervsliv Esbjerg for første gang giver pennen til en gæsteskribent.

Erhvervsliv Esbjerg introducerer i dagens nyhedsbrev vores første klumme skrevet af en gæsteskribent. Bag klummen står Lars Obbekjær Christensen, CEO i ELO Nordic, og han sætter spot på beslutningsprocessen og -magten. Vi håber, klummen som koncept giver anledning til, at I kan inspirere hinanden med jeres egne ord.

Vi lever i et frit demokrati med pejlemærker som verdensmål, innovation, effektivitet og fremgang, som skal gå hånd i hånd med sikkerhed, tryghed og et godt arbejdsmiljø.

Hvordan passer det til din hverdag og de valg, vi alle træffer i hverdagen?

Mit virke såvel uddannelsesmæssigt indenfor ledelse, auditor i forretningssystemer og ISO som i mine jobs, har gjort mig interesseret i det at udvikle organisationer og resultater. I de mange virksomheder og mennesker jeg møder, da støder jeg ofte på udtryk som "vi plejer" eller "vi må tage tyren ved hornene" og holdninger som "jeg er, som jeg er" synonymt med, at man som menneske ikke kan forandre sig.

Det er yderst interessante valg, som vores hjerne er "programmeret" til at "synes godt om" – det at føle sig tryg ved det kendte, uanset om det er godt eller skidt.

Altså opnår vi tryghed i det kendte – og du bliver samtidig bekræftet i, at det aldrig bliver bedre. Netop derfor er der god grund til at forholde sig nysgerrigt til "vi plejer"-kommentaren.

"Plejer" hænger ret ofte sammen med løsningen af funktioner og opgaver. Det er et valg, når vi tilgår opgaver. Men giver det sikkerhed for, at funktionen/opgaven løses bedst for dig eller virksomheden? Nej vel.

Desværre ser jeg ofte, at helheden ikke er tænkt ind i valget. Min sammenligning er et knopskudt byggeri – det er sjældent effektivt eller dejligt, måske ligefrem uigennemtænkt. Hvis du i virksomheden oplever en hverdag med mange forstyrrelser, topstyrede beslutninger og dårligt arbejdsmiljø, kan det være tegn på, at beslutningsprocesserne ikke er gennemtænkte.

Ved implementering af for eksempel ny lovgivning betragtes dette af mange virksomheder som et behov for ekstra funktioner og omkostninger. Utilfredse kollegaer og kunder som resultat/til følge. Ofte skyldes det, at løsningen er udført som en tillægsfunktion frem for en integreret del af processen. Fokus på indfrielse af lovgivningen (funktionen) tilsidesætter, hvordan man samtidig kan skabe værdi for helheden.

Når man, som jeg, i mange år har beskæftiget mig med forretningsprocesser og udviklingen deraf, dannes et billede af kendetegn for de dygtigste organisationer. Solide resultater og godt arbejdsmiljø kan sikres gennem det altid at have fokus på processerne (ikke at forveksle med funktioner).

Hvis din hverdag for eksempel har karakter af, at information og opgaver kommer via din e-mails indbakke (og mange CC), samt at beslutninger træffes af personer frem for processer – da er det tid til at reflektere over, om dit valg er effektivt og giver dig tryghed fremadrettet.

Mange forskellige systemer er ligeledes et advarselssignal. Når vores alles statsminister offentligt undskylder en "hård tone" i SMS’er, er det da et symptom på effektive og gode beslutninger  eller en kilde til gentagne fejl i beslutningsprocesser og måske et deraf følgende dårligt arbejdsmiljø i organisationen?

Løsningen består blandt andet i at være bevidst om, at valg desværre helt naturligt træffes på baggrund af hjernens funktion, som ikke skelner mellem positiv og negativ erfaring. Beslutningsprocesser kan designes til at sikre større effektivitet i en bedre hverdag, samtidig, og er faktisk et godt alternativ til magtfulde beslutninger.

For omkring syv år siden satte Ole Grønbæk Møllers fem børn sig sammen og diskuterede, hvem der kunne være interesserede i at overtage EVR efter deres far. Det har gjort processen nemmere for hans yngste søn, Mads Smedegaard Møller, der i dag ejer halvdelen af virksomheden. Foto: Ditte Irene Knudsen

EVR-leder: De små ændringer kan også gøre hverdagen nemmere

Det er ikke længe siden, Erhvervsliv Esbjerg introducerede det nye koncept "tre værktøjer til en nemmere hverdag". I dag deler den unge leder Mads Smedegaard Møller, der er ved at overtage EVR efter sin far, sine tre værktøjer.

Han har selv været manden på gulvet, og startede som 14-årig med at vaske trapper for EVR efter skole. Sidenhen blev han chef for afdelingen for vinduespudsning, og da hans far, Ole Grønbæk Møller, for syv år siden luftede tanken om generationsskifte, påbegyndte oplæringen i direktørrollen.

Den unge leders erfaring fra marken har blandt andet betydet, at han har foretaget en del små ændringer for at gøre medarbejdernes hverdag nemmere. Det er dem, han deler i denne artikel, for hos EVR har de små ændringerne gjort en kæmpe forskel.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig med denne artikel indsigt i tre værktøjer, der gør Mads Smedegaard Møller og hans medarbejderes hverdag i EVR nemmere. Måske du kan finde inspiration i den unge leders tankegange.

LEDELSE: Mads Smedegaard Møller og hans far Ole Grønbæk Møller er midt i et generationsskifte i EVR, der er specialiseret i vinduespolering og facaderens for både virksomheder, institutioner og private.

Ole Grønbæk Møller startede virksomheden i 1976, hvor kundegruppen kun var at finde i Esbjerg og omegn. I dag har de kunder i hele Jylland og på Fyn, og det er Mads Smedegaard Møller, der primært står for den daglige drift.

Han er selv oplært i virksomheden som trappevasker og sidenhen vinduespudser og facaderenser. Det har gjort det nemmere for ham at optimere forskellige områder i firmaet, fordi han selv har været manden på gulvet.

Han slår fast, at selv de små ændringer kan have stor betydning, og det bærer denne artikel præg af. Mads Smedegaard Møller er nemlig anden leder i rækken, der deler tre værktøjer, der har gjort hans og hans medarbejderes hverdag nemmere.

Så selvom du måske ikke kan overføre de konkrete værktøjer til din virksomhed, kan du måske finde inspiration i de små ændringers betydning.

Hvem er EVR?

  • EVR er specialiseret i vinduespolering og facaderens for både virksomheder, institutioner og private.
  • De har både kunder i Jylland og Fyn.
  • Firmaet blev startet i 1976 og talte i september 2021 cirka 50 medarbejdere.
  • Ole Grønbæk Møller er i øjeblikket direktør for virksomheden, men hans søn Mads Smedegaard Møller ejer i dag 50 procent af virksomheden.
  • På sigt bliver det Mads Smedegaard Møller, der overtager direktørstolen.
  • Du kan kontakte virksomheden på mail: info@evr.dk eller telefon: 70 23 27 28.

1. Professionaliseret kundehåndtering

- Vi får hele tiden flere og flere kunder, og dermed får vi også flere og flere telefonopringninger, så vi har implementeret et mere professionelt telefonsystem. Vi har fået skræddersyet et abonnement hos Firstcome Europe, og så har vi fået et professionelt kø-system.

- Før var det meget uprofessionelt i form af, at alle telefoner hernede ringede, og så var det den første, der tog telefonen, der fik kunden. Samtidig har vi oprettet en kundeserviceafdeling, som vi søger en medarbejder mere til, så det giver os, der sidder med driften på ledelsesplan, mere ro på. Det får arbejdsdagen til at fungere meget bedre og på et langt mere professionelt plan.

2. Digitalisering optimerer medarbejdernes hverdag

- En af tingene, vi har gjort for vores medarbejderes skyld, er, at vi har forsynet bilerne med automatiske oprul til slangerne. Før skulle de selv hive slangerne ind og ud flere gange dagligt, men for tre år siden implementerede vi det her, så vi skåner vores medarbejdere.

- Og så har vi digitaliseret vores rutesystem, så vi har optimeret ruterne for vores medarbejdere, så de har så koncentrerede ruter som overhovedet muligt. Det er en stor fordel for os, medarbejderne og for kunderne.

- Vores medarbejdere er akkordlønnede, så ved at vi har optimeret ruterne, får de mindre tid i bilerne og mere tid til kunder. Det betyder også, at vi kan køre flere kunder igennem hurtigere, og vi kan også have flere kunder samlet et sted uden at flytte bilen. Så på den måde skåner vi også miljøet en smule ved ikke at køre så meget forgæves rundt, som vi gjorde tidligere.

- Vi har også købt nye skærme til alle vores medarbejdere, så de har et bedre overblik. Det er de her buede skærme, som giver næsten lige så meget skærmplads som to almindelige computerskærme. Det giver et kæmpe overblik for vores medarbejdere. Det er en lille ting, men det har gjort en stor forskel.

3. Opstartet samarbejde med jobcentre

- Vi har påbegyndt et samarbejde med jobcentrene i Jylland og på Fyn, som hjælper os med at få rekrutteret flere folk. Det kræver ikke en speciel uddannelse at arbejde ude i marken hos os, men vi får flere kunder, og det kræver flere medarbejdere.

- Jobcentrene skal have stor ros for samarbejdet. Her i Esbjerg arbejder vi med Michael Marbæk Nielsen, som er sindssygt dygtig til at pege os i retningen af de folk, vi skal snakke med. Han - og de andre - er gode til at skaffe nogle gode emner som nye kolleger.

- Samarbejdet er kommet op at køre, efter vi har optimeret vores ruter. Vi søger nemlig altid folk i lokalområderne, så vi søger ikke bare en kollega til for eksempel Sønderjylland. Vi har så specifikke ruter, at vi kan sige, at nu søger vi en til lige præcis den her rute i den her by. Og det har været en kæmpe fordel i samarbejdet med jobcentrene.