Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

- Det er en stor fordel, at folk kan booke en tid direkte fra hjemmesiden og ind i min kalender, siger Stefan Schelde Hansen, der er direktør og medstifter af BetterBoard. Pressefoto

Få gode råd til mødebooking og spar tid

Vi kender det alle sammen. Det kan tage lang tid at finde det perfekte tidspunkt til et møde, og så er det oftest bøvlet med en masse korrespondance frem og tilbage.

Men der er hjælp at hente, hvis man træder endnu et skridt ind i den digitale verden.

Hos BetterBoard, der ligger i Kolding, bruger de værktøjet Calendly til at få salgsmøder booket. Kunden får et link, hvor de kan se, hvor de har mulighed for at booke et møde. Den potentielle kunde kan også selv gå på nettet og booke en tid.

Det har vores søstermedie Erhvervsliv Trekanten skrevet om i forbindelse med vores sommerserie, hvor vi deler fem værktøjer, der er blevet anbefalet af forskellige virksomheder. I dagens nyhedsbrev kan du derfor læse om Betterboards brug af Calendly.

Vi giver dig ligeledes indsigt i modehuset Marc Lauge og deres beslutning om at gøre alle jeans økologiske for at fjerne den største forhindring, der afholder forbrugerne fra at købe økologisk.

Rigtig god sommer - og god læselyst!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Den familieejede esbjergbaserede modevirksomhed Marc Lauge har gjort alle jeans økologiske, og forbrugeren skal altså ikke længere vælge. Det kan være fornuftigt i en verden, hvor utallige certificeringer forvirrer forbrugerne, mener forbrugsekspert. Pressefoto

Undgå øko-forvirring: Modehuset Marc Lauge gør alle jeans økologiske

Hvis vi skal tænke mere bæredygtigt, hvorfor er vores tøjforbrug så stadig en stor klimasynder?

Ifølge European Fashion Repport 2021 skyldes det først og fremmest, at prisen på økologiske varer er højere. Men den største barriere er i virkeligheden kombinationen af uklarhed omkring bæredygtighed og problemer med at skelne de bæredygtige og økologiske brands fra hinanden.

Derfor har det esbjergbaserede modehus Marc Lauge nu taget et valg på forbrugernes vegne, der betyder, at samtlige af deres jeans bliver økologiske. På den måde skal forbrugerne ikke forsøge at gennemskue samtlige mærkater men kan i stedet vide, at navnet Marc Lauge er lig med økologi.

Det er ifølge forbrugseksperten Ole Storm Jørgensen en klog beslutning.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig i denne artikel indsigt i, hvorfor modehuset Marc Lauge har valgt at gøre alle jeans økologiske.

MILJØ & FORBRUG: I en verden hvor vi mere end nogensinde før er nødt til at tænke over vores forbrug, har den esbjergbaserede modevirksomhed Marc Lauge truffet et valg på forbrugernes vegne.

Det kan være forvirrende for forbrugerne at finde rundt i alle de forskellige typer af mærkater, og derfor har Marc Lauge nu besluttet at gøre alle deres jeans økologiske. Beslutningen har allerede givet pote i form af en stigning i salget på 15 procent.

– Hvis vi skal rykke noget inden for den miljøbelastning, hele tøjindustrien er ansvarlig for, nytter det ikke noget, at vi venter på forbrugernes valg, siger Thomas Lauge Christensen, der er retail manager hos Marc Lauge, der også tæller de to brands MAPP Jeans and DNYcph.

Forbrugerne har nemlig været langsomme til selv at tage det økologiske valg. Men det drejer sig i virkeligheden ikke om, at forbrugerne ikke vil økologien. Ifølge forbrugsekspert Ole Storm Jørgensen, handler det i stedet om  forvirringen i forhold til økologi i modebranchen.

– Der er alt for mange mærker at forholde sig til som forbruger, og der er virkelig meget stof, man skal sætte sig ind i for at skelne bæredygtighed fra klimakompensation eller økologi fra fair trade. Derfor skal man som virksomhed hjælpe forbrugerne og gøre det nemmere for dem, siger Ole Storm Jørgensen, der er lektor ved Erhvervsakademi Dania.

Forvirring bremser mere end pris

Ifølge European Fashion Report 2021 er prisen den største barriere blandet europæerne, når det kommer til at vælge bæredygtigt og økologisk tøj. Men uklarhed omkring bæredygtighed og problemer med at skelne de bæredygtige og økologiske brands fra hinanden rammer henholdsvis anden og tredjepladsen og udgør faktisk til sammen en større barriere end prisen.

Om Marc Lauge

Marc Lauge er et modehus med over 35 års erfaring indenfor modetøj. Virksomheden fokuserer på design, kvalitet og trends for at skabe tøj til den 'moderigtige kvinde'.

Marc Lauge har medvirket til at sætte den høje standard for denim, som ses i hele Skandinavien i dag.

I dag leverer Marc Lauge til alle skandinaviske lande, Tyskland og Holland.

Du kan se mere på modehusets hjemmeside.

Med stigningen i salget har kunderne hos Marc Lauge også vist, at prisen på den økologiske produktion ikke er et problem.

– Det, at vi har solgt 15 procent flere jeans, efter vi gjorde dem økologiske, viser, at kunderne er klar på økologien. Vi har holdt prisstigningen så lille som muligt, også fordi det er den her vej, vi vil. Vi er først og fremmest et jeans brand, og derfor er vi startet der, og selvfølgelig vil vi gerne omlægge alt til økologisk produktion. Vi er bare nødt til at tage det i det tempo, der er muligt, siger Thomas Lauge Christensen.

Tillid er mere værd end mærkater

Ifølge forbrugseksperten Ole Storm Jørgensen er vejen til grønne shoppingvaner blandt forbrugerne brolagt med tillid. Det er særligt tilfældet, når velviljen til at betale for økologien er der, men den bremses af forvirrende mærkater.

– Vi køber så mange produkter i dag, at vi ikke har tid til at undersøge hver en lille ting omkring dem. Formår man at skabe tillid hos forbrugerne som brand, gør man også livet lettere for dem. Derfra er det bare ekstremt vigtigt at kunne bevare den tillid, lyder det fra Ole Storm Jørgensen.

- Det er først og fremmest et salgsværktøj, hvor folk kan booke os i vores kalender, når det passer dem bedst, siger Stefan Schelde Hansen, der er direktør og medstifter af BetterBoard.  Arkivfoto: Henrik Kruse

Få salgsmødet i kalenderen i et hug: Det giver en kæmpe tidsbesparelse

"Tre værktøjer til en lettere hverdag" er et gennemgående element i Erhvervsliv-medierne, hvor virksomheder anbefaler deres bedste værktøjer til hinanden, og hen over sommeren deler vi anbefalingerne på tværs.

Denne gang skal vi forbi Calendly, der er et digitalt værktøj, der gør det nemt for kunden – og dig selv – at booke et online møde.

Stefan Schelde Hansen, direktør i BetterBoard, kan varmt anbefale andre virksomheder at bruge Calendly til at få online salgsmøder i kalenderen. Nogle af argumenterne lyder sådan her:

1. Det handler om at skabe convenience for kunden - og også for os selv.

2. Det kan også bruges, når du sætter et møde op med en leverandør.

3. Det er en stor fordel, at folk kan booke en tid direkte fra hjemmesiden.

VÆRKTØJ: Direktør og medstifter af BetterBoard, Stefan Schelde Hansen, fortæller om, hvordan Kolding-virksomheden bruger Calendly til at få salgsmøder i kalenderen uden for meget besvær. - Det handler i høj grad om at skabe convenience for vores kunder - og også for os selv, fortæller direktøren.

Salgsmøder: Allerede før corona havde direktør og medstifter af BetterBoard, Stefan Schelde Hansen, fået øjnene op for Calendly, der er et online værktøj, der gør det nemt at booke møder, og pandemien har betydet, at antallet af onlinemøder er vokset eksplosivt.

Løsningen betyder, at potentielle kunder selv kan bestemme, hvornår de er klar til et møde, hvor de kan høre om BetterBoard, der har udviklet en bestyrelsesportal som er en online platform for alt bestyrelsens arbejde før, under og efter bestyrelsesmøderne. Læs mere om BetterBoard her.


Værktøjer til en lettere hverdag

"Tre værktøjer" til en lettere hverdag' er et fast element i Erhvervsliv-medierne, der hver især dækker virksomhederne i Aarhus, Esbjerg, Odense, Randers og Trekantområdet.

Det sker, når vi beder lokale virksomheder om at dele nogle af de værktøjer, som hjælper netop dem, og hen over sommeren går vi spadestikket dybere ved at præsentere de mest anvendte og anbefalede værktøjer på tværs af medierne inden for fem kategorier.

De fem udvalgte værktøjer er:

  • Marketing: Ahrefs
  • Møder: Calendly
  • Kommunikation: Slack
  • Økonomi: Dinero
  • Kundeservice: Zendesk


Følg med i dit Erhvervsliv-nyhedsbrev i løbet af sommeren - eller saml op på videndelingen efter ferien.


Hvad bruger I værktøjet til?

- Det er først og fremmest et salgsværktøj, hvor folk kan booke os i vores kalender, når det passer dem bedst. Det kan være via et link, jeg sender, eller så booker de direkte på hjemmesiden. Når jeg sender et link i en mail, så skriver jeg, at de kan booke en tid, når det passer bedst.

- De klikker på linket, så åbner der sig en månedskalender, og så kan de se alle mine ledige tider. Så vælger man selv dag og tidspunkt. Når de så klikker på en tid, så kan de samtidig invitere flere gæster med til mødet. Når alle har bekræftet, så opretter systemet helt automatisk for eksempel et Teams-møde med en invitation og lidt om mødet. Det ryger direkte til deres og min kalender. Så er alt klart. Men det kan også være via Zoom eller et andet system. Calendly kan håndtere det hele.

Hvilke fordele giver det?

- Det handler i høj grad om at skabe convenience for vores kunder - og også for os selv. Der er en kæmpe tidsbesparelse ved at bruge systemet. Vi skal ikke bruge en masse tid på at maile frem og tilbage. ”Kan du på tirsdag? Hvad med onsdag? Nåh nej, der kan jeg ikke”. Pludselig er du oppe på mange mails, og det tager tid. Her kan kunden kigget direkte ned i vores kalender, fordi Calendly er koblet op på vores kalender.

- Det sparer en masse korrespondance, og der er også folk, der går direkte på hjemmesiden, fordi de gerne vil holde et møde. Det sparer også en masse tid på telefonen, når du skal sætte et møde op. Nogle gange bruger jeg også Calendly i samarbejde med leverandører. Lige nu har jeg et samarbejde med en GDPR-konsulent, og hun booker mig også over Calendly. Noget af det smarte er, at jeg selv bestemmer, hvilke "templates" jeg vil bruge. Udgangspunktet er en halv time, men det kan jeg lave om til en eller to timer, og vi bruger det også til det norske marked.

- Det er en stor fordel, at folk kan booke en tid direkte fra hjemmesiden og ind i min kalender. Jeg kan også indsætte et link, der er koblet op på et nyt produkt, så det er meget fleksibelt.

Hvordan kom I i gang?

- Der var en af vores store underleverandører, der brugte systemet. Vi var en potentiel kunde, og bookede selv et møde via Calendly, og jeg synes straks, det så smart ud. Siden er systemet udviklet meget mere. 

- Der er ikke tvivl om, at Calendly er vokset eksplosivt, fordi der er kommet flere onlinemøder. Det har corona sat skub i, og der rammer Calendly jo rent. Vi brugte som sagt systemet inden corona, og det er kun blevet smartere.

Kan du anbefale det til andre?

- Ja, bestemt. Der er aldrig fejl. Det virker bare, og folk synes, at det er dejlig nemt, og vi kan jo høre det på vores kunder, at de synes, at det er et interessant system, der er smart.

- Systemet kan mange andre ting, men vi bruger det mest til kundemøder. Det er min oplevelse, at der allerede er mange, der har fået øjnene op for systemet, og der findes jo også pendanter til Calendly.

Parkwind har tildelt Semco Maritime en servicekontrakt på offshore wind-parken Arcadis Ost 1, der ligger i Østersøen nordøst for den tyske ø Rügen. Pressefoto

Ny servicekontrakt til Semco Maritime, flere ansøgninger end sidste år til EASV og kendt profil tilbage i EfB

Her får du ugens overblik, der indeholder flere af de seneste erhvervsnyheder fra Esbjerg og omegn.

Semco Maritime vinder 5-årig servicekontrakt for Parkwind på Arcadis Ost 1

Semco Maritime har senest arbejdet for Parkwind i forbindelse med installation af elektriske systemer på den netop installerede offshore substation på Arcadis Ost 1-projektet. Kontrakten bidrager til realiseringen af Semco Maritimes målsætning om, at serviceforretningen samlet set skal bidrage med 20% af koncernens omsætning i 2023. Foto: Stefan Steinn

Semco Maritime skal i 2022-2027 udføre serviceopgaver på Arcadis Ost 1-projektets offshore substation, som Semco Maritime har været ansvarlig for at designe og implementere alle elektriske systemer til i forbindelse med etableringen. Projektet forventes ibrugtaget mod udgangen af 2023 og vil bidrage med 257 MW grøn energi til det europæiske netværk.

Kontrakten omfatter planlagt service og vedligehold, fejlrettelser (corrective maintenance) samt 24/7 overvågning og beredskab i forbindelse med eventuelle fejl eller afbrydelser, der kræver øjeblikkelig indsats.

- Vi er glade for at kunne fortsætte det gode samarbejde med Parkwind og ser meget frem til at løfte serviceopgaverne på Arcadis Ost 1 de næste fem år. Vi vil udnytte vores indgående kendskab til projektet og bringe vores teknologiske knowhow, erfaring og kompetencer i spil for at understøtte Parkwinds ambition om at skabe en bæredygtig fremtid, siger Senior Vice President for Renewables i Semco Maritime, Jacob Øbo Sørensen.

EASV fik som eneste erhvervsakademi flere ansøgninger end sidste år

- Alt i alt er vi godt tilfredse og ser frem mod et spændende nyt studieår, hvor vi også kommer til at drage nytte af erfaringerne fra corona-nedlukningerne med hel eller delvis online-undervisning. F.eks. bliver uddannelsen til markedsføringsøkonom i Sønderborg udbudt som en hybrid sammen med et eller to rene onlinehold og cirka 50 pct. fysisk undervisning, siger rektor Henrik Larsen.

Stramningen af den såkaldte dimensionering, der afgør hvor mange internationale studerende, EASV må optage, rammer hårdt på antallet af ansøgere. Alligevel kan rektor Henrik Larsen konstatere, at EASV som det eneste af landets otte akademier, og som kun én af fire videregående uddannelsesinstitutioner, har fået flere ansøgninger end sidste år. Akademiets videregående uddannelser i Esbjerg, Sønderborg og Tønder er fortsat populære, konstaterer EASV i en pressemeddelelse.

Mens rektor på EASV, Henrik Larsen, glæder sig over, at flere end forventet gerne vil begynde på en af akademiets videregående uddannelser efter sommerferien, og at EASV som eneste erhvervsakademi har fremgang i antallet af ansøgere, ærgrer han sig også over de mange studerende, som helt har været afskåret fra at søge ind i år.

- Vi har langt færre studiepladser på vores meget populære engelsksprogede uddannelser i år på grund af den hårde dimensionering. Det har afholdt mange fra overhovedet at søge, og alligevel kan vi se, at vi kommer til at afvise hovedparten af dem, der har valgt at gøre det. Det er trist og uforståeligt i en tid, hvor danske virksomheder mangler kvalificeret arbejdskraft, siger han.

Til gengæld glæder rektoren sig over, at samtlige 20 akademi- og bacheloruddannelser på nær 1 bliver oprettet efter sommerferien. Det gælder også de helt nye uddannelser til energiteknolog og finansbachelor i Esbjerg. Den ene undtagelse er uddannelsen til byggekoordinator i Sønderborg, som desværre ikke har fået tilstrækkeligt med ansøgere.

Jesper Lange får ny rolle i EfB

Jesper Lange. Pressefoto

Den tidligere Esbjerg fB-angriber Jesper Lange vil fremover være at finde i staben omkring førsteholdet i en funktion med særligt fokus på offensiv, individuel træning. Det skriver EfB i en pressemeddelelse.

Lange får dermed en vigtig rolle i trænerteamet, der foruden består af cheftræner Lars Vind, assistenttræner Rafael van der Vaart og målmandstræner Frode Birkeland.

36-årige Jesper Lange bliver samtidig tilknyttet EfB Akademi som transitionstræner, hvor han skal være med til at gøre overgangen fra ungdoms- til seniorniveau lettere.

Han glæder sig ifølge pressemeddelelsen over sine nye opgaver:

- EfB, byen og fansene har siden starten på min aktive karriere altid betydet meget for mig, og derfor er jeg enormt stolt og ydmyg omkring min nye rolle. Jeg glæder mig til at yde mit bidrag til at finde løsninger på banens offensive tredjedel og fortsætte arbejdet med udviklingen af de offensive spilleres bevidsthed i afslutningssituationer, siger han og fortsætter:

- Jeg har et håb og en forventning om, at vi gennem fokuseret arbejdet og styrkelse af de relationelle bånd kan skabe en kultur, hvor det ikke er afgørende, hvem der laver fejl, men at vi i højere grad har fokus på, hvordan vi som hold løser de fejl, som uundgåeligt opstår i fodboldspillet. Dette har jeg en klar forventning om, at jeg, i samarbejde med det resterende team, kan bidrage til at få skabt.