Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Maturix blev stiftet af Casper Harlev (th.), Tobias Ejersbo (tv.) og Tim Larsen i 2014. Sammen skabte de en trådløs sensor, der oprindeligt blev brugt til fugt- og temperaturmåling i gartnerier. Nu fokuserer de imidlertid fuldt ud på betonbranchen, hvor virksomhedens tool kan overvåge tørreprocessen i beton. Dermed kan byggeprocessen optimeres. Foto: Mathias Banke

Gode råd: Indtag SEO-toppen med Ahrefs

Inspiration kan komme mange steder fra. Den kan stamme fra en overhørt samtale, et opslag på sociale medier eller måske over morgenkaffen derhjemme.

Men inspiration kan også komme fra dine samarbejdspartnere, kolleger og konkurrenter. Hos Erhvervsliv Esbjerg har vi tidligere bragt serien 'tre værktøjer til en lettere hverdag', der kort og præcist går ud på at lade forskellige personer fra Esbjergs erhvervsliv dele de tre vigtigste værktøjer, der letter hverdagen for dem.

Den serie har også vores søstermedier i Randers, Aarhus, Odense og Trekantområdet bragt. Derfor har vi her i sommerperioden besluttet at inspirere jer på tværs af brancher og byer ved at dele fem værktøjer, der er blevet anbefalet af forskellige virksomheder.

Vi vil nemlig gerne være med til at give jer en fordel i jeres dagligdag, og det mener vi, at disse fem værktøjer kan være med til.

Sommer-serien skyder vi i gang med Erhvervsliv Odenses værktøj, hvor Casper Harlev, direktør i Maturix i Odense, fortæller om Ahrefs og forklarer, hvilke fordele man kan få ud af at bruge værktøjet.

Har du lyst, er du meget velkommen til at følge med på Linkedin, hvor vi løbende deler vores artikler.

Er du endnu ikke blevet abonnent på Erhvervsliv Esbjerg, kan du tegne abonnement på nyhedsbrevet lige her eller sende en mail til August for at få en løsning til flere medarbejdere.

God læselyst - og rigtig god sommer!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Direktør Casper Harlev og hans marketingansvarlige i Maturix bruger marketingværktøjet Ahrefs sammen. Uanset om man er B2B- eller B2C-virksomhed, kan man få værdi af at bruge værktøjet, mener han. Foto: Mathias Banke

Værdifuldt værktøj: Pift din hjemmeside op og forstå konkurrenterne med Ahrefs

Hen over sommeren vil du her i nyhedsbrevet blive introduceret for en række værktøjer, som andre virksomheder bruger til at lette hverdagen. Det sker i en fælles sommerserie på tværs af  Erhvervsliv-medierne.

Her får du marketingværktøjet Ahrefs, der kan bruges til at pifte din virksomheds hjemmeside op, genere mere trafik og sikre, at I ikke falder bagud i forhold til jeres konkurrenter.

Casper Harlev, direktør i Maturix, er fortaler for Ahrefs, og deler han af sin viden og forklarer, hvilke fordele man kan få ud af at bruge værktøjet.
 
Ahrefs kan deles op i fem kerneområder, som den indsamler og præsenterer et væld af data om.

1) Site audit, der finder fejl såsom døde links på en hjemmeside.

2) Site explorer, der kan fortælle dig, hvordan dine konkurrenterne klarer sig i organiske og betalte søgninger.

3) Keywords explorer, der kan gøre dig klogere på, hvilke ord der kan få din hjemmeside i toppen af søgninger.

4) Content explorer, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke emner der er mest populære.

5) Rank tracker, der rangerer dine nøgleord ud fra, hvor godt de klarer sig i søgninger.

- Det fortæller, hvor ens konkurrenter genererer deres trafik fra. Det kan næsten give dig en opskrift på, hvordan du mest effektivt skaber mere trafik, pointerer Casper Harlev.

Læs hele artiklen og find et nyt værktøj, der kan skabe værdi for din virksomhed.

Casper Harlev fra Maturix dykker ned i all-in-one marketingværktøjet Ahrefs og fortæller, hvad det kan give af fordele til din virksomhed.

MARKETING: Når det kommer til at få sin hjemmeside til at spille, sværger direktøren Casper Harlev fra Maturix til ét bestemt værktøj: Ahrefs.

For ham er det uden sidestykke det bedste all-in-one marketing og SEO-værktøj, der båder holder styr på ens egen og konkurrenternes performance.

- Det er lige fra din placering i Google til, hvilke søgeord der får folk ind på din hjemmeside, siger Casper Harlev.

Det kunne næsten ikke være mere lige til at bruge.

- Opsætningen er absolut minimal. Man taster bare adressen på den side, man vil have analyseret, ind, og så er man i gang. Efter lidt tid fortæller programmet dig så de kritiske punkter, du skal have rettet, siger Casper Harlev.

Værktøjer til en lettere hverdag

'Tre værktøjer til en lettere hverdag' er et fast element i Erhvervsliv-medierne, der hver især dækker virksomhederne i Aarhus, Esbjerg, Odense, Randers og Trekantområdet.

Det sker, når vi beder lokale virksomheder om at dele nogle af de værktøjer, som hjælper netop dem, og hen over sommeren går vi spadestikket dybere ved at præsentere de mest anvendte og anbefalede værktøjer på tværs af medierne inden for fem kategorier.

De fem udvalgte værktøjer er:

  • Kundeservice: Zendesk
  • Marketing: Ahrefs
  • Møder: Calendly
  • Kommunikation: Slack
  • Økonomi: Dinero

Følg med i dit Erhvervsliv-nyhedsbrev i løbet af sommeren - eller saml op på videndelingen efter ferien.

Objektiv vurdering af SEO

Ahrefs består af fem forskellige kerneværktøjer, der alle sammen tager udgangspunk i webadresser og søgeord:

  • Site audit, der finder fejl såsom døde links på en hjemmeside.
  • Site explorer, der kan fortælle dig, hvordan dine konkurrenterne klarer sig i organiske og betalte søgninger.
  • Keywords explorer, der kan gøre dig klogere på, hvilke ord der kan få din hjemmeside i toppen af søgninger.
  • Content explorer, der kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilke emner der er mest populære .
  • Rank tracker, der rangerer dine nøgleord ud fra, hvor godt de klarer sig i søgninger.

Hver af de fem værktøjer samler store mængder data og præsenterer dem i et overskueligt vindue, som man kan sortere og filtrere efter behov, og de fungerer både for ens egne domæner samt konkurrenternes, så man kan lære af dem, der rangerer bedre end en selv på internettet.

- Baseret på en URL-adresse giver det uendelig mange typer af rapporter på kryds og tværs af alle mulige data, siger Casper Harlev og pointerer:

- Mange laver også den fejl, at de bare søger på deres virksomheds navn på Google og ser, at de "ligger nummer et", men det dur ikke, når man gør det fra sin egen computer, for Google tager højde for den personlige søgning. Her får du en tredjepart til at vise, hvordan det rent faktisk ser ud.

Hold øje med konkurrenterne

For en ung virksomhed som Maturix, der har udviklet en smart måde til at måle, hvornår beton er størknet, giver Ahrefs betydelige fordele.

- Vi får et helt unikt indblik i, hvor konkurrenterne skaber trafik fra. Hvilke links har de, hvilke søgeord gør de brug af, og er der noget der, vi kan gøre endnu bedre?, siger Casper Harlev.

Det er med til at sørge for, at Maturix øger den organiske trafik til virksomhedens hjemmeside, og samtidig sikrer man, at hjemmesiden spiller, så indlæsningstiden holdes lav, og der ikke er links til hjemmesider, der ikke længere eksisterer.

To andre værktøjer

Casper Harlev har tidligere delt tre værktøjer i Erhvervsliv Odense, hvoraf Ahrefs var det ene, og det, som vi har valgt at gå i dybden med.

Her er en kort beskrivelse af de to andre værktøjer, der bliver brugt hos Maturix:

  • Loom, som gør det nemt at optage og dele videoer. I mange tilfælde, hvor man ville skrive mails til kunder eller kollegaer, bruger Maturix' medarbejdere nu video i stedet, og det sparer tid.
  • Al intern kommunikation hos Maturix foregår gennem Slack. App'en gør det nemt at kommunikere og dele filer, og for direktør Casper Harlev betyder det, at hans indbakke kun består af kommunikation med kunder.
https://erhvervslivodense.dk/artikel/tre-v%C3%A6rkt%C3%B8jer-der-g%C3%B8r-hverdagen-lettere-hos-maturix

Udnytter man dataene rigtigt i Ahrefs, kan det også gøre en klogere på, hvad der rører sig i ens branche, ligesom programmet i sidste ende sparer tid, for du bliver sikker på, at du lægger din energi der, hvor det har betydning.

- Det fortæller, hvor ens konkurrenter genererer deres trafik fra. Det kan næsten give dig en opskrift på, hvordan du mest effektivt skaber mere trafik. For os kan det være, at vi skal lave en artikel om vinterstøbning, fordi det er der, vores konkurrenter generer den største trafik, forklarer Casper Harlev.

Hvis ens konkurrenter ikke har styr på deres udgående links, kan man også bruge Ahrefs til at udnytte det.

- Hvis en af dine konkurrenter har et udgående link til en side, der ikke længere eksisterer, kan man jo bare købe den adresse, så linket henviser til ens egen virksomhed, så det kan også bruges lidt mere aggressivt.

Nemt at komme i gang

Ahrefs er abonnementsbaseret. Den billigste løsning, som giver adgang til de nævnte værktøjer, koster 712 kroner om måneden.

- Det er ikke helt billigt, men heller ikke sindssygt dyrt. De fleste kan få noget ud af det i perioder, så man kan jo afmelde efter en måned eller to. Det kan hurtigt være de 700 kroner værd, siger Casper Harlev.

Selvom det ifølge ham ikke kræver eksperterfaring at bruge Ahrefs, kræver nogle af rapporterne, programmet generer, at man kender noget til begreberne, der bruges i onlinemarketing.

Hos Maturix er det Casper Harlev og hans marketingansvarlige, der bruger Ahrefs og hiver den vigtige information ud af det.

- Det giver mening at bruge for B2B-virksomheder som os, men sælger B2C gennem en webshop, kan man også sagtens bruge det.

Esbjerg Havn, to store fonde og Pedersen Gruppen går nu sammen om at skabe mere liv på Dokken. Illustrationen viser det kommende landskab på Dokken med en blanding af natur og gamle og nye industribygninger i baggrunden. Illustration er fra rapporten "Encountering Dokken Bykaj".

Millioninvestering i mere liv på Dokken, 400.000 gæster til Tall Ships Races, og så har Esbjerg aldrig før haft besøg af så stort et krydstogtskib

Her kan du læse om begivenheder, profiler og regnskaber i og omkring erhvervslivet i Esbjerg.


Millioninvestering skal skabe mere liv på Dokken

Allerede i foråret 2023 forventes anlægsarbejdet vedrørende udviklingen af Dokhavnen at blive påbegyndt. Foto: Christer Holte/Esbjerg Havn

Esbjerg Havn, to store fonde og Pedersen Gruppen går nu sammen om at skabe mere liv på Dokken.

Det er en investering på omkring 20 millioner kroner, der skal styrke forbindelsen mellem Esbjerg by og Esbjerg Havn.

Dette skal blandt andet ske med flydende promenadebroer, udsigtsplatforme og en lille park med stier og pladser, der kan bruges til alt fra sport til koncerter.

- Detailplanlægningen er allerede i gang, oplyser Esbjerg Havns direktør, Dennis Jul Pedersen, der også fortæller, at dele af projektet forventes at blive sendt i udbud til efteråret, og at anlægsarbejdet er planlagt til at begynde i foråret 2023.

400.000 gæster deltog i Tall Ships Races

Der var tusindvis af esbjergensere og turister på havnen under Tall Ships Races I Esbjerg - men ikke helt så mange som i 2018. Foto: Jacob Schultz

Op mod 400.000 gæster besøgte havneområdet i Esbjerg i løbet af de fire dage, hvor det store sejlskibstræf Tall Ships Races fandt sted, oplyser Thomas Reil, Esbjerg Kommunes kommunikationschef.

Det er ikke helt så mange som i 2018, hvor i omegnen af 500.000 gæster kiggede forbi. Men da var vejret også forbilledligt og ikke helt så blæsende og koldt som i år.

I år gæstede 34 danske og udenlandske skibe det vestjyske, mens der i 2018 var 57 skibe på besøg.

En del af faldet bunder angiveligt i, at krigen i Ukraine har fået store russiske skibe til at holde sig væk, og at usikkerheden omkring corona har fået en række af de norske skibe til at holde sig hjemme.

Det var femte gang, at Esbjerg var anløbshavn for Tall Ships Races.

Kæmpe krydstogtskib har besøgt Esbjerg

En krydstogtturist bruger i gennemsnit 42 procent af sine penge på land, og i sidste uge havde Esbjerg Havn besøg af det største krydstogtskib nogensinde. Foto: Bjarne Andersen

- I dag har vi fornøjelsen af krydstogtskibet Spirit of Discovery, som er det største krydstogtskib, vi har haft besøg af på Esbjerg Havn.

Sådan skrev Esbjerg Havn forleden i et opslag på sin Facebook-side.

Det kæmpe krydstogtskib har en længde på 236 meter og en bredde på 31 meter. Det ankom fra Hamborg og har 844 passagerer og 515 besætningsmedlemmer ombord.

Og selv om besøg af krydstogtskibe typisk er kortvarige, er der grund til at glæde sig på landjorden. Gæsterne fra de store skibe er nemlig en god forretning for byerne, oplyser brancheforeningen Danske Havne og henviser til opgørelser, der viser, at en krydstogtturist i gennemsnit bruger 42 procent af sine penge på land.