Planning Studio i Esbjerg skal være en oplevelsesrejse for kunden
- Detailhandlen har aldrig indfundet sig i en større transformationstid end nu, hvor vi ser et stort skifte indenfor forbrugeradfærd- og værdier, drevet af teknologi og nye, innovative aktører i branchen, der konstant disrupter og driver forbrugernes forventninger til retailere og brands opad samt en yngre forbrugergruppe, der er vokset op som midtpunkt for den digitale transformation og nu baner vejen for helt ny shoppeadfærd og værdigrundlag.
Sådan lyder det fra Retail Institute Scandinavia om de nye forbrugertendenser. I en tid, hvor onlinehandel gør shopping nemt og bekvemt for forbrugerne, mener de derfor, at butiksoplevelsen må centrere sig omkring det fysiske aspekt; den menneskelige interaktion, den rumlige forankring, sanseligheden, socialt samvær og oplevelsen.
Den funktion har Ikea forsøgt at ramme i deres nye Planning Studio, der åbnede i Esbjerg denne sommer. Tanken er netop, at det skal være en oplevelsesrejse for kunderne at foretage de mere komplekse køb som køkkener og badeværelser.
Læs med her, hvor Anders Lyhne Nordtorp, der er expansion manager i Ikea Danmark, fortæller om tankerne bag Planning Studio.
Oplevelse: Hvordan sikrer man, at kunderne ser interiør-jagten til boligen som en oplevelse og ikke blot en sur pligt og et uoverskueligt projekt?
Ikea slog i sommers dørene op til det, de ser som løsningen på den opgave. Nemlig deres Planning Studio i Esbjerg. Planning Studio skal gøre plads til de mere komplekse køb, og samtidig skal det give kunderne en unik oplevelse.
- Det skal være en oplevelsesrejse for kunden at tage i Planning Studio, fra de starter, til de får det installeret derhjemme. Det giver dem muligheden for at gå lidt mere i dybden, for det er ikke nemt at købe for eksempel et køkken eller designe et badeværelse. Det er et køb, der tager et par gange med både en konsulent og muligheden for at se og røre produkterne for at finde ud af, hvad det præcis er, man gerne vil have, siger Anders Lyhne Nordtorp, der er expansion manager i Ikea Danmark, og forklarer videre:
- Formålet er de lidt mere komplekse køb som køkken, soveværelsesmøbler, dagligstuemøbler og badeværelser. Det er områder, hvor det er sværere at tage beslutninger. Derfor er konceptet med Planning Studio anderledes end de normale varehuse, fordi vi her udelukkende fokuserer på de forskellige områder. Selvom du altid kan få hjælp til at købe hele Ikeas sortiment.
En nærværende og særegen oplevelse
Oplevelsen skal komme til udtryk i form af, at kunden skal føle, at butikken er nærværende og unik for Esbjerg. Ligesom de bliver mødt af ekspertise og imødekommende lokale medarbejdere.
Om Planning Studio
- Adresse: Østre Gjesingvej 9E, 6715 Esbjerg
- Størrelse: 888 m2
- Fokus: Inspiration, rådgivning, planlægning og køb af køkken-, stue-, sove- og badeværelsesløsninger
- Ikea oplever en kraftig stigning i bookinger til rådgivningsmøder i landets Ikea varehuse og i Ikea planning studio på Vesterbro, København. Derfor var der belæg for at åbne Planning Studio i Esbjerg.
- Man får en nærværende oplevelse på en lidt mere koncentreret område. Man vil opleve samspillet af forskellige produkter i den kontekst, man drømmer om det. Oplevelsen skal gerne afspejle sig i, hvordan en esbjergenser kunne bo. Planning Studio Esbjergs varer er derfor nøje udvalgte til, hvordan man bor i Esbjerg. De løsninger man ser i butikken her, ville man typisk ikke se i for eksempel Skagen. Og det er det, Ikea kan, forklarer Anders Lyhne Nordtorp og fortsætter:
- Det kan afspejle forskellige livssituationer og stilpræferencer, vi alle har. En meget stor del af det her er, at vi analyserer, hvordan folk bor i området. Hvilke løsninger er mest optimale for dem i forhold til køkkener? Vi har for eksempel forskellige affaldssorteringsmuligheder i de forskellige kommuner. Hvordan gør vi så det, så det er smartest i Esbjerg? Vi håber derfor, at folk går derfra med en oplevelse af, at de kunne genkende nogle af de ting, som er særegne for området.
Ikea-planer for fremtiden
Det er ingen hemmelighed, at Ikea længe har villet til Esbjerg. En plan der dog ikke er kommet meget længere end tegnebrættet. Senest har udmeldingen været, at de afventer at færdigbygge deres varehus i København for at kunne tage erfaringerne derfra med til Esbjerg.
- Ikea har længe gerne villet til Esbjerg, men det har ikke været muligt at finde det rigtige element i forhold til den store varehusoplevelse. Nu er vi ved at bygge i København, som bliver et mindre varehus. Vi vil derfor gerne have resultaterne derfra, før vi går videre med planerne i Esbjerg, forklarer Anders Lyhne Nordtorp.
De har derfor i denne omgang bygget Planning Studio, som i sig selv er et relativt nyt koncept i Ikea. Det er ligeledes et koncept, der taler ind i den voksende tendens med butikker, der tilbyder mere unikke oplevelser, end vi før har været vant til. Butikken i Esbjerg er det andet Planning Studio, Ikea har bygget i Danmark.