For Kirk & Holm er branding et håndværk, de mestrer
På havnefronten i Esbjerg kan man finde brandingbureauet Kirk & Holm, der netop har vundet to gange guld i en international designkonkurrence for deres arbejde med Fjord Foods og Norddjurs Biblioteker.
- Vi er virkelig blevet udfordret af Kirk & Holm på den gode måde, og er dermed kommet ud af vores komfortzone i vores tilgang til, hvem og hvad vi er som virksomhed og brand, lyder det fra Frederik Obelitz, som er en af ejerne i Fjord Foods.
Derfor tager vi dig i denne artikel med ind i værkstedet bag Kirk & Holm, som har en kundeliste, der består af flere af Danmarks største virksomheder og fonde.
For medejer Jesper Holm er branding et værktøj, de hos Kirk & Holm mestrer, og derfor er det fra hans stol at se ikke underligt, at virksomheder som Fjord Foods, Kirkbi og Velux Foundation vælger det vestjyske bureau.
En del af klientellet er endda et kinesisk firma, der var blevet anbefalet af en spansk samarbejdspartner.
- Vi havde på et tidspunkt en københavnsk kunde, der sagde, at han valgte os, fordi vi var dygtige, og fordi vi ligger i Esbjerg. I hans verden var det et ekstra plus, og han var derfor helt tryg ved at vælge et firma i Esbjerg. Den har vi hørt et par gange nu, siger Jesper Holm.
BRANDING: Kirk & Holm er et brandingbureau, der tænker sig om. Sådan lyder det fra medejer og Client Manager Jesper Holm. Det lyder måske en smule corny, lige når man hører det, men den er god nok.
Hos Kirk & Holm gør de en dyd ud af at sætte sig i kundens sted, og det er på den måde, Jesper Holm mener, at de tænker sig om.
- Hver gang vi får en opgave, prøver vi at tænke os om og ramme en løsning, vi mener, er den rigtige for kunden. Så kan det - sat meget på spidsen - være, at kunden siger, deres visuelle identitet skal være blå og firkantet, men vi ender med rødt og cirkler. Vi tænker os om på kundens vegne i den branche, vi er i, og den verden vi lever i, siger Jesper Holm og uddyber:
- Vi udfordrer vores kunder på deres strategi, deres potentiale og vækstmuligheder. Når vi kommer og præsenterer det arbejde, vi har lavet, så hører vi ofte "wow, det havde vi ikke lige tænkt over men ja, det er da dem, vi er". Og så ender de med at blive meget glade for vores arbejde. Det oplevede vi for eksempel med vores klienter Fjord Foods og Norddjurs Biblioteker. De have forstillet sig noget helt andet, end det vi kom med, men de har været utroligt glade for det.
Endnu en omgang guld til Esbjerg
Man finder Kirk & Holm på Esbjerg Havn på Nordre Dokkaj 1, hvor Jesper Holm driver virksomheden med medejer og CEO Birte Bruun samt forretningsudvikler og bestyrelsesformand Flemming Haahr.
Til august kan de fejre virksomhedens 25-års jubilæum, og man kan vist godt påstå, at de i løbet af årene har opbygget en imponerende forretning, der er dygtig til dets håndværk.
Det er i årenes løb blevet til en del guldmedaljer i diverse designkonkurrencer, hvor de fleste er internationale. Senest har de vundet to guldmedaljer for deres arbejde med netop Fjord Foods og Norddjurs Biblioteker.
For Fjord Foods med afdelinger i Esbjerg, København og Hanstholm har Kirk & Holm skabt nyt logo, ny visuel identitet, en state-of-the-art hjemmeside samt nyt emballagedesign og stil til en ny serie spændende fiskeprodukter.
Det samlede visuelle udtryk for virksomheden har nu resulteret i en guldmedalje i den internationale designkonkurrence International Visual Identity Awards i kategorien "Professional services" i tæt konkurrence med designbureauer fra USA, Asien og Europa.
- Vi er virkelig blevet udfordret af Kirk & Holm på den gode måde, og er dermed kommet ud af vores komfortzone i vores tilgang til, hvem og hvad vi er som virksomhed og brand. Vi er blevet løftet i alle vores afdelinger, som er spredt over hele Danmark. Og så er det jo fantastisk at finde et branding- og kommunikationsbureau i Esbjerg som har en international tilgang til arbejdet med branding, lyder det fra Frederik Obelitz, som er en af ejerne i Fjord Foods.
Den anden guldmedalje, som Kirk & Holm har vundet ved International Visual Identity Awards i kategorien "Public sector" er for Norddjurs Biblioteker.
- Vi havde kontakt til flere branding- og reklamebureauer, og vi konkluderede hurtigt, at Kirk & Holm havde det bedste bud på en proces, vi som organisation kunne se os selv i, udtaler Lars Lerche, biblioteksleder:
- Vi startede ud med en kreativ proces med alle medarbejderne på bibliotekerne, som grundlægger og partner Jesper Holm fra Kirk & Holm faciliterede. En proces, hvor alle medarbejderne blev hørt og involverede og dermed endte med at få ejerskab til den meget kreative løsning, Jesper senere præsenterede for os.
Kunder fra nær og fjern
Det er som nævnt ikke første gang, det esbjergensiske brandingbureau har vundet guld for deres arbejde. Hos Kirk & Holm bringer alle priserne glæde, og fra Jesper Holms stol har anerkendelsen fra den type designkonkurrencer stor betydning.
- Det er med til at signalere udadtil, at der er andre, der synes, vi er dygtige. De her internationale dommere har bedømt alle nominerede og har kigget på vores produkt og tænkt, "det her er godt udført, det er godt design/håndværk". Det er med til at signalere overfor forhåbentligt fremtidige kunder, at vi godt kan finde ud af vores håndværk, og det er vigtigt for os, siger han og fortsætter:
- Det er let for os at sige, at vi er dygtige. Men her er der nogle andre, der siger det på vores vegne. Vi ser os selv som håndværkere, og derfor ser vi branding som et håndværk, vi skal kunne mestre. Det synes, vi jo, at vi gør, men her er der rent faktisk nogle andre, der anerkender, at vi har ret.
Om Kirk & Holm
- Kirk & Holm er ejet af Flemming Haahr, Birte Bruun og Jesper Holm og beliggende på Esbjergs havnefront.
- Virksomheden har 25-års jubilæum til august.
- Virksomhedens internationale hjemmeside er netop gået i luften, og senere på året præsenterer virksomheden to egne brands.
- Kirk & Holm har mange forskellige opgaver for et bredt klientel. De laver alt fra en komplet visuel identitet til årsrapporter, emballagedesign, hjemmesidedesign og digital markedsføring.
- Du kan læse mere om Kirk & Holm her.
Kigger man på Kirk & Holms kundeliste er der også noget om snakken. Porteføljen er fuld af store virksomhedsbrand såsom Lego Foundation, Lego Group, LEO fondet, Velux Foundation, Kirkbi og endda en kinesisk virksomhed Deshun/Globalee Business.
Kunderne kommer altså til det vestjyske brandingbureau langvejsfra - både fra den anden side af landet og verden.
- Vi har skabt os selv et godt brand, og vi er håndværkere, der kommer i mål. Kvalitet, pris og det endelige produkt hænger sammen, og så holder vi vores ord. Vi løber ikke fra vores aftaler. Uanset kundens størrelse kunne vi aldrig finde på at sende en faktura på en højere pris end det, vi i sin tid aftalte, og det gør altså en forskel, siger Jesper Holm.
Esbjerg er et plus på kontoen
Selvom man til tider hører, at det kan være en udfordring som virksomhed at være placeret i Esbjerg, så er der hos Kirk & Holm altså tale om det stik modsatte.
- Vi havde på et tidspunkt en københavnsk kunde, der sagde, at han valgte os, fordi vi var dygtige, og fordi vi ligger i Esbjerg. I hans verden var det et ekstra plus, og han var derfor helt tryg ved at vælge et firma i Esbjerg. Den har vi hørt et par gange nu, siger Jesper Holm og tilføjer:
- Vi hører også tit, om det ikke er svært at have kunder i København, men når vi kan servicere en kunde i Kina, som vi aldrig har mødt personligt, så er det heller ikke et problem at have en kunde i København. Vi kører også gladeligt til København til de indledende møder, og derefter er det digitalt. Så gør afstanden ingenting.
For de tre medejere er de glade for, at de både kan tiltrække kunder fra hele landet og fra udlandet. Ambitionen er at få flere internationale kunder på kundelisten. Derfor er Kirk & Holms hjemmeside også på engelsk. Der er dog ingen udsigt til, at brandingbureauet flytter fra Esbjerg.
- Jeg er esbjergenser og bosiddende i Ribe, Birte er esbjergenser og Flemming er esbjergenser og bosiddende på Fanø. Det er her vi kommer fra, og det er det her område, vi vil arbejde for udvikler sig. Vi kunne ikke forestille os at ligge andre steder end her, afslutter Jesper Holm.