Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Birte Bruun (CEO og medejer), Jesper Holm (Client Manager og medejer) og Flemming Haahr (bestyrelsesformand og forretningsudvikler) danner teamet bag Kirk & Holm. Collage: Ditte Irene Knudsen

Brandingbureau vinder guld for deres håndværk

Esbjerg er en by med meget forskelligt at byde på - specielt i erhvervslivet. Og nu kan vi fejre international anerkendelse i form af to guldmedaljer til det lokale brandingbureau Kirk & Holm.

De to guldmedaljer er landet i Esbjerg i designkonkurrencen International Visual Identity Awards. Her er Kirk & Holm blevet anerkendt for deres arbejde med at skabe en ny visuel identitet for Fjord Foods og Norddjurs Biblioteker.

I det nye branding-eventyr Esbjerg har taget hul på, er det en fornøjelse at opleve den type international anerkendelse af lokale ildsjæle. Kirk & Holm har et enkelt kontor, der er placeret i Esbjerg, men deres kundeliste spænder noget bredere end Esbjerg og omegn. Faktisk rækker den helt til Kina.

Og blandt kunderne fra resten af Danmark lyder det ofte, at placeringen i Esbjerg er et plus på kontoen. For mange er det nemlig synonymt med kvalitet, kreativitet og ordentlighed.

Derfor kan du i dette nyhedsbrev læse lidt mere om, hvem Kirk & Holm er, og hvorfor Jesper Holm, Birte Bruun og Flemming Haahr har valgt at placere bureauet i Esbjerg. Vi introducerer dig samtidig for fem af deres tidligere cases.

Jeg vil som altid også gerne høre, hvis du har idéer til, hvad jeg skal dykke ned i næste gang. Det gør du nemmest ved at sende mig en mail.

Har du lyst, er du meget velkommen til at dele nyhedsbrevet med dit netværk, og er du ny læser, kan du tilmelde dig her.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Brandingbureauet Kirk & Holm, som arbejder med strategisk design, kan nu skrive endnu to guldmedaljer på virksomhedens imponerende CV for internationale designpriser. Den ene for deres arbejde med Fjord Foods. Pressefoto

For Kirk & Holm er branding et håndværk, de mestrer

På havnefronten i Esbjerg kan man finde brandingbureauet Kirk & Holm, der netop har vundet to gange guld i en international designkonkurrence for deres arbejde med Fjord Foods og Norddjurs Biblioteker.

- Vi er virkelig blevet udfordret af Kirk & Holm på den gode måde, og er dermed kommet ud af vores komfortzone i vores tilgang til, hvem og hvad vi er som virksomhed og brand, lyder det fra Frederik Obelitz, som er en af ejerne i Fjord Foods.

Derfor tager vi dig i denne artikel med ind i værkstedet bag Kirk & Holm, som har en kundeliste, der består af flere af Danmarks største virksomheder og fonde.

For medejer Jesper Holm er branding et værktøj, de hos Kirk & Holm mestrer, og derfor er det fra hans stol at se ikke underligt, at virksomheder som Fjord Foods, Kirkbi og Velux Foundation vælger det vestjyske bureau.

En del af klientellet er endda et kinesisk firma, der var blevet anbefalet af en spansk samarbejdspartner.

- Vi havde på et tidspunkt en københavnsk kunde, der sagde, at han valgte os, fordi vi var dygtige, og fordi vi ligger i Esbjerg. I hans verden var det et ekstra plus, og han var derfor helt tryg ved at vælge et firma i Esbjerg. Den har vi hørt et par gange nu, siger Jesper Holm.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig med denne artikel indsigt i brandingbureauet Kirk & Holm, hvis kundeliste består af flere af Danmarks største virksomheder samt internationale firmaer, der drømmer om en nordisk, visuel identitet.

BRANDING: Kirk & Holm er et brandingbureau, der tænker sig om. Sådan lyder det fra medejer og Client Manager Jesper Holm. Det lyder måske en smule corny, lige når man hører det, men den er god nok.

Hos Kirk & Holm gør de en dyd ud af at sætte sig i kundens sted, og det er på den måde, Jesper Holm mener, at de tænker sig om.

- Hver gang vi får en opgave, prøver vi at tænke os om og ramme en løsning, vi mener, er den rigtige for kunden. Så kan det - sat meget på spidsen - være, at kunden siger, deres visuelle identitet skal være blå og firkantet, men vi ender med rødt og cirkler. Vi tænker os om på kundens vegne i den branche, vi er i, og den verden vi lever i, siger Jesper Holm og uddyber:

- Vi udfordrer vores kunder på deres strategi, deres potentiale og vækstmuligheder. Når vi kommer og præsenterer det arbejde, vi har lavet, så hører vi ofte "wow, det havde vi ikke lige tænkt over men ja, det er da dem, vi er". Og så ender de med at blive meget glade for vores arbejde. Det oplevede vi for eksempel med vores klienter Fjord Foods og Norddjurs Biblioteker. De have forstillet sig noget helt andet, end det vi kom med, men de har været utroligt glade for det.

Endnu en omgang guld til Esbjerg

Man finder Kirk & Holm på Esbjerg Havn på Nordre Dokkaj 1, hvor Jesper Holm driver virksomheden med medejer og CEO Birte Bruun samt forretningsudvikler og bestyrelsesformand Flemming Haahr.

Til august kan de fejre virksomhedens 25-års jubilæum, og man kan vist godt påstå, at de i løbet af årene har opbygget en imponerende forretning, der er dygtig til dets håndværk.

Det er i årenes løb blevet til en del guldmedaljer i diverse designkonkurrencer, hvor de fleste er internationale. Senest har de vundet to guldmedaljer for deres arbejde med netop Fjord Foods og Norddjurs Biblioteker.

For Fjord Foods med afdelinger i Esbjerg, København og Hanstholm har Kirk & Holm skabt nyt logo, ny visuel identitet, en state-of-the-art hjemmeside samt nyt emballagedesign og stil til en ny serie spændende fiskeprodukter.

Det samlede visuelle udtryk for virksomheden har nu resulteret i en guldmedalje i den internationale designkonkurrence International Visual Identity Awards i kategorien "Professional services" i tæt konkurrence med designbureauer fra USA, Asien og Europa.

Kirk & Holm har eksisteret i 25 år til august. Derfor har de også fået en glidende overgang til den digitale verden: - Digitalisering er kommet glidende. For 5-7 år siden skulle en årsrapport bare være trykt. Lige så stille skulle den også på hjemmesiden, og nu er det næste kun digitalt. Så vi har haft en proces og tid til at vænne os til at arbejde på den måde med det digitale, siger Jesper Holm (på billedet). Pressefoto

- Vi er virkelig blevet udfordret af Kirk & Holm på den gode måde, og er dermed kommet ud af vores komfortzone i vores tilgang til, hvem og hvad vi er som virksomhed og brand. Vi er blevet løftet i alle vores afdelinger, som er spredt over hele Danmark. Og så er det jo fantastisk at finde et branding- og kommunikationsbureau i Esbjerg som har en international tilgang til arbejdet med branding, lyder det fra Frederik Obelitz, som er en af ejerne i Fjord Foods.

Den anden guldmedalje, som Kirk & Holm har vundet ved International Visual Identity Awards i kategorien "Public sector" er for Norddjurs Biblioteker.

- Vi havde kontakt til flere branding- og reklamebureauer, og vi konkluderede hurtigt, at Kirk & Holm havde det bedste bud på en proces, vi som organisation kunne se os selv i, udtaler Lars Lerche, biblioteksleder:

- Vi startede ud med en kreativ proces med alle medarbejderne på bibliotekerne, som grundlægger og partner Jesper Holm fra Kirk & Holm faciliterede. En proces, hvor alle medarbejderne blev hørt og involverede og dermed endte med at få ejerskab til den meget kreative løsning, Jesper senere præsenterede for os.

Kunder fra nær og fjern

Det er som nævnt ikke første gang, det esbjergensiske brandingbureau har vundet guld for deres arbejde. Hos Kirk & Holm bringer alle priserne glæde, og fra Jesper Holms stol har anerkendelsen fra den type designkonkurrencer stor betydning.

- Det er med til at signalere udadtil, at der er andre, der synes, vi er dygtige. De her internationale dommere har bedømt alle nominerede og har kigget på vores produkt og tænkt, "det her er godt udført, det er godt design/håndværk". Det er med til at signalere overfor forhåbentligt fremtidige kunder, at vi godt kan finde ud af vores håndværk, og det er vigtigt for os, siger han og fortsætter:

- Det er let for os at sige, at vi er dygtige. Men her er der nogle andre, der siger det på vores vegne. Vi ser os selv som håndværkere, og derfor ser vi branding som et håndværk, vi skal kunne mestre. Det synes, vi jo, at vi gør, men her er der rent faktisk nogle andre, der anerkender, at vi har ret.

Om Kirk & Holm

  • Kirk & Holm er ejet af Flemming Haahr, Birte Bruun og Jesper Holm og beliggende på Esbjergs havnefront.
  • Virksomheden har 25-års jubilæum til august.
  • Virksomhedens internationale hjemmeside er netop gået i luften, og senere på året præsenterer virksomheden to egne brands.
  • Kirk & Holm har mange forskellige opgaver for et bredt klientel. De laver alt fra en komplet visuel identitet til årsrapporter, emballagedesign, hjemmesidedesign og digital markedsføring.
  • Du kan læse mere om Kirk & Holm her.

Kigger man på Kirk & Holms kundeliste er der også noget om snakken. Porteføljen er fuld af store virksomhedsbrand såsom Lego Foundation, Lego Group, LEO fondet, Velux Foundation, Kirkbi og endda en kinesisk virksomhed Deshun/Globalee Business.

Kunderne kommer altså til det vestjyske brandingbureau langvejsfra - både fra den anden side af landet og verden.

- Vi har skabt os selv et godt brand, og vi er håndværkere, der kommer i mål. Kvalitet, pris og det endelige produkt hænger sammen, og så holder vi vores ord. Vi løber ikke fra vores aftaler. Uanset kundens størrelse kunne vi aldrig finde på at sende en faktura på en højere pris end det, vi i sin tid aftalte, og det gør altså en forskel, siger Jesper Holm.

Esbjerg er et plus på kontoen

Selvom man til tider hører, at det kan være en udfordring som virksomhed at være placeret i Esbjerg, så er der hos Kirk & Holm altså tale om det stik modsatte.

- Vi havde på et tidspunkt en københavnsk kunde, der sagde, at han valgte os, fordi vi var dygtige, og fordi vi ligger i Esbjerg. I hans verden var det et ekstra plus, og han var derfor helt tryg ved at vælge et firma i Esbjerg. Den har vi hørt et par gange nu, siger Jesper Holm og tilføjer:

- Vi hører også tit, om det ikke er svært at have kunder i København, men når vi kan servicere en kunde i Kina, som vi aldrig har mødt personligt, så er det heller ikke et problem at have en kunde i København. Vi kører også gladeligt til København til de indledende møder, og derefter er det digitalt. Så gør afstanden ingenting.

For de tre medejere er de glade for, at de både kan tiltrække kunder fra hele landet og fra udlandet. Ambitionen er at få flere internationale kunder på kundelisten. Derfor er Kirk & Holms hjemmeside også på engelsk. Der er dog ingen udsigt til, at brandingbureauet flytter fra Esbjerg.

- Jeg er esbjergenser og bosiddende i Ribe, Birte er esbjergenser og Flemming er esbjergenser og bosiddende på Fanø. Det er her vi kommer fra, og det er det her område, vi vil arbejde for udvikler sig. Vi kunne ikke forestille os at ligge andre steder end her, afslutter Jesper Holm.

Kirk & Holm har netop vundet guld for det samlede visuelle udtryk for Fjord Foods i den internationale designkonkurrence International Visual Identity Awards i kategorien ”Professional services”. Ligesom de vandt endnu guldmedalje ved International Visual Identity Awards i kategorien ”Public sector” for deres arbejde for Norddjurs Biblioteker. Pressefoto

5 eksempler på Kirk & Holms designarbejde

Kirk & Holm, der er ejet af Flemming Haahr, Birte Bruun og Jesper Holm, er beliggende på Esbjergs havnefront. I 25 år har de skabt visuelle identiteter i alle afskygninger for en bred kundeliste.

De gør en dyd ud af at sætte sig ind i den enkelte virksomhed og dennes kunder for at kunne skabe den perfekte visuelle identitet for lige netop dem.

Deres arbejde har i årenes løb landet mange nomineringer og priser i diverse nationale og internationale designkonkurrencer.

Her får du et indblik i noget af det arbejde, som Kirk & holm har præsteret.

Hvad er Kirk & Holm for et brandingbureau, og hvem er deres kunder? Her får du fem eksempler fra kundelisten og en kort beskrivelse af Kirk & Holms arbejde med kunderne.

CASE: Kirk & Holm er er et lokalt forankret brandingbureau, der arbejder med strategisk design for virksomheder på tværs af landet. Deres klientel består af en bred gruppe af virksomheder som Lego Group, Lego Foundation, ISS og LEO Fondet.

På deres hjemmeside beskriver Kirk & Holm sig således:

- Hos Kirk & Holm tror vi på at opbygge brands gennem strategisk indsigt og en passion for stærk visuel kommunikation. Vi skaber kommerciel succes gennem flot design, der reflekterer brandet og dets ambitioner. Vi gør det muligt for vores kunder at nå deres potentiale ved at opbygge et betydningsfuldt brand på tværs af platforme.

For at give dig en indsigt i Krik & Holms arbejde, giver vi dig her fem eksempler på brandingbureauets kunder og arbejde. Du kan få en dybere indsigt i deres arbejder her.

Ecooking: Den økologiske producent af skønhedsprodukter

Her er nogle eksempler på Ecooking produkter i emballage, der er designet af Kirk & Holm. Pressefoto

Ecooking, der laver danske skønhedsprodukter, startede sin designrejse hos Kirk & Holm, hvor designbureauet har stået for emballagedesign, logo, hjemmeside, sociale medier og illustrationer.

Priser: Vinder af Pure Beauty Global Awards 2020 og vinder af Danish Beauty Awards 2020.

Legetøjsklassikeren Lego (Group og Foundation)

Her er et udsnit af Legos årlige rapport fra 2020, som Kirk & holm har designet. Pressefoto

Kirk & Holm samarbejder med Lego om mange forskellige opgaver. Den, Kirk & Holm selv kalder for den mest signifikante, er deres samarbejde om Lego Groups årlige rapport. De beskriver selv opgaven med følgende ord: farverige blokke, illustrationer og legesyge (playfulness red.) får numrene til at blive levende.

Designbureauets opgaver har overordnet været som følgende: Designretningen (art direction red.), design, illustrationer og printede produkter.

Musikhuset Esbjerg: Utzon-arkitekternes esbjergensiske kulturbygning

På billedet her ses et af de printprodukter, Kirk & holm har designet for Musikhuset Esbjerg. Lægger man mærke til detaljerne, kan man se, at billedet på venstre side i opslaget følger vinklen på otte grader. Pressefoto

Når Kirk & Holm kreerer en visuel identitet for en virksomhed, kigger de altid efter en unikhed i brandet. Derfor var det naturligt, at de i samarbejdet med Musikhuset Esbjerg udnyttede Utzon-arkitekternes vision om, at alle bygningens vægge skulle have en vinkel på otte grader.

Vinklen har Kirk & Holm benyttet i alle grafiske elementer, de har skabt for Musikhuset Esbjerg. De har designet logo, sat den kunstneriske retning, lavet videoer, printprodukter og skabt det visuelle design.

Priser: Guldvinder af International Visual Identity Awards 2017.

Spa of Iceland

Her ser du et eksempel på den emballage, som Kirk & Holm har designet. Pressefoto

Kirk & Holm har også samarbejdet med Spa of Iceland, der sælger islandske skønhedsprodukter. Her har Kirki & Holm fundet inspiration i den islandske natur, som de har taget med ind i deres design.

For Spa of Iceland har de stået for den kunstneriske retning/visuelle identitet, design, logo, printprodukter og emballagedesign.

Prise: Finalist i Frontier Awards 2021, vinder af Bella Beauty Awards 2020.

Fjord Foods

Her er et udsnit af Kirk & holms arbejde for Fjord Foods. Pressefoto

Kirk & Holm har stået for det visuelle design af Fjord Foods, som de netop har vundet endnu en guldmedalje for. Fjord Foods blev kunde hos Kirk & Holm i forbindelse med et ønske om navneskifte efter opkøb af flere selskaber.

En ny visuel identitet og et nyt navn skulle binde de nye selskaber og medarbejdere sammen. Derfor har Kirk & Holm også stået for en del arbejde: den visuelle identitet, design, logo, hjemmeside, printprodukter såsom visitkort, arbejdstøj såsom forklæder, skiltning, billeder og sociale medier.

Priser: Guldvinder ved International Visual Identity Awards 2021.

- Jeg er utroligt glad for muligheden og bestyrelsens opbakning. Jeg har i Business Esbjerg fantastiske kollegaer, rigtigt mange gode og mangeårige medlemmer samt vigtige samarbejdspartnere, som jeg alle ser frem til at fortsætte udviklingen med, siger Karsten Rieder i forbindelse med, at han overtager posten som direktør i Business Esbjerg efter Susanne Nordenbæk. Pressefoto

Fire andre erhvervshistorier fra Esbjerg, du skal kende

17. maj 2022 bliver den nuværende erhvervschef Karsten Rieder den nye direktør i Business Esbjerg. Susanne Nordenbæk har valgt at fratræde som direktør. Timingen kalder hun helt perfekt, fordi et slankere Business Esbjerg ikke harmonerer med hendes strategiske ledelsesprofil.

Overskuddet i Kurt Beier Transport A/S endte sidste år på 303.000 kroner efter skat mod et underskud året forinden på 6,2 millioner kroner. Det er første gang i fem år, der er sorte tal på bundlinjen.

Både bachelor- og kandidatuddannelsen i jura kommer til Esbjerg fra sommeren 2023. Det oplyser statsministeren på visit på Syddansk Universitet.

Thomas Thomsen er tiltrådt som Senior Vice President for Semco Maritimes Renewablesforretningsområde og medlem af koncernens Senior Management Team med direkte reference til administrerende direktør Steen Brødbæk.

Her er fire udvalgte historier fra Esbjergs erhvervsliv.

Susanne Nordenbæk fratræder som direktør for Business Esbjerg

Susanne Nordenbæk, der har været direktør for Business Esbjerg siden februar 2018, fratræder.

Det oplyser erhvervsfremmeorganisationen i en pressemeddelelse.

Heri skriver Business Esbjerg også, at Business Esbjergs virkeområde i løbet af de seneste år er ændret betydeligt som følge af en ny erhvervsfremmelov og nye tiltag i det sydvestjyske.

- Susanne skal have stor tak for en meget stor og dedikeret indsats gennem hele perioden. Hun har ledet organisationen sikkert gennem en meget omskiftelig periode, så det nye Business Esbjerg står stærkt og fokuseret som en rendyrket erhvervsorganisation. Ved ansættelsen af Susanne tilbage i 2018 var det ikke mindst hendes brede erfaring indenfor både erhvervsfremme, turistfremme og uddannelsesområdet, som gjorde Susanne til den ideelle kandidat. Og den rolle har hun udfyldt til alles tilfredshed, siger bestyrelsesformand Flemming Enevoldsen.

Susanne Nordenbærk skriver på LinkedIn, at det endnu er ukendt, hvad hun nu skal arbejde med og skriver yderligere:

- Jeg har været utrolig glad for at stå i spidsen for Business Esbjerg de seneste 4 år. Det har været en spændende og foranderlig tid. Tilbage i 2018 havde ingen fantasi til at forudsige, hvor store forandringer, der skulle implementeres. Det har været uforudsigeligt og lærerigt at navigere i, og jeg er glad for, at det er lykkes at skabe et mere fokuseret og velfungerende Business Esbjerg sammen med et stærkt team af dedikerede kollegaer. Timingen for et skifte er helt rigtig, da et slankere Business Esbjerg ikke harmonerer med min strategiske ledelsesprofil.

Det bliver erhvervschef Karsten Rieder, der overtager posten efter Susanne Nordenbæk pr. 17. maj.

Kurt Beier har sorte tal på bundlinjen

Det omstridte vognmandsfirma fra Esbjerg, Kurt Beier Transport A/S, fik sidste år et overskud på godt 300.000 kroner. Foto: PR

Efter fem år med underskud på samlet tæt ved 40 millioner kroner er det omdiskuterede transportfirma Kurt Beier Transport tilbage med plus på bundlinjen.

Det viser den forleden offentliggjorte årsrapport i Kurt Beier Transport A/S for 2021.

Overskuddet i Kurt Beier Transport A/S endte sidste år på 303.000 kroner efter skat mod et underskud året forinden på 6,2 millioner kroner. Det fremgår desuden, at resultatet er forbedret med omkring otte millioner på posten kapitalandele i tilknyttet virksomhed. Det skriver JydskeVestkysten.

Selskabet oplyser ikke sin omsætning, men bruttofortjenesten er faldet med omkring tre millioner kroner til 9,2 millioner i forhold til året før.

Egenkapitalen i selskabet er fortsat negativ med 8,5 millioner kroner, og her meddeler ledelsen fortsat, at den forventer, at aktiekapitalen vil blive reetableret ved fremtidig indtjening eller tilskud.

Jura-uddannelsen bliver en realitet i Esbjerg

Statsminister Mette Frederiksen (S) var 28. april på overaskende visit i Esbjerg. Foto: Rune Weitling

De seneste to år har været noget af en rutsjebanetur for Esbjergs drømme og forhåbninger om at få en af de mest prestigefyldte uddannelser til byen, nemlig den eftertragtede jura-uddannelse.

Men nu står det klart, at både bachelor- og kandidatuddannelsen i jura kommer til Esbjerg, og allerede næste år, i sommeren 2023, starter mellem 40 og 50 nye studerende på SDU.

Det bekræftede statsminister Mette Frederiksen (S) 28. april, hvor hun overraskede med et besøg på Syddansk Universitet i Esbjerg. Det skriver JydskeVestkysten.

- Det er en stor glæde for mig, at vi i dag endelig kan offentliggøre, at Esbjerg får jurauddannelsen. Det er endnu et vigtigt skridt i forhold til at skabe et Danmark i bedre uddannelsesbalance, lød det fra statsministeren.

Semco Maritime udnævner ny Senior Vice President for Renewables

Thomas Thomsen har en uddannelsesmæssig baggrund som MSc i Industrial Management fra Aalborg Universitet og MBA fra Mannheim Universitet, ligesom han har gennemført en række ledelseskurser på universiteter i Danmark og USA. Han er bosiddende i Sønderborg med sin hustru og har tre børn. Pressefoto

Thomas Thomsen, 49 år, er tiltrådt som Senior Vice President for Semco Maritimes Renewablesforretningsområde og medlem af koncernens Senior Management Team med direkte reference til administrerende direktør Steen Brødbæk. Det skriver Semco Maritimes i en pressemeddelelse.

Thomas Thomsen har næsten 25 års erfaring inden for salg, forretningsudvikling, strategi og ledelse i den vedvarende energiindustri og har sammen med familien været bosiddende i USA, Canada, Tyskland og Spanien.

Han har senest været Chief Strategy Officer for Onshore Wind i GE Renewable Energy, hvor han tidligere var Chief Sales Officer med ansvar for salg og kommerciel drift i Onshore Wind-forretningen i Europa og det sydlige Afrika.

Inden da har Thomas Thomsen haft ledende stillinger og ansvar for kommercielle projekter og aktiviteter i hele værdikæden i blandt andet NEG Micon, Vestas og AREVA Wind, hvor han som Chief Sales Officer arbejdede indgående med Offshore Wind-området.

- Jeg har set meget frem til at blive en del af det dedikerede team i Semco Maritime og bidrage til den rivende udvikling, som Renewables-divisionen gennemgår i disse år. Jeg vil trække på mine erfaringer fra vindindustrien og samarbejde med ledelsen og de dygtige medarbejdere om at fortsætte den positive udvikling og sikre Semco Maritime en endnu stærkere position i et marked, der byder på store vækstmuligheder og en enestående mulighed for at bidrage til den grønne omstilling, siger Thomas Thomsen