Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Stine Grubbe har mere end 20 års erfaring i og med detailhandel, ligesom hun har kendskab til Esbjergs detailhandel. Pressefoto: Jette Schrum/Stinegrubbe.dk

Sådan kan fremtidens shopping-oplevelse se ud i Esbjerg

Det er knap to år siden, Danmark registrerede sit første coronatilfælde. Det er syv år siden, Esbjerg Kommune påbegyndte renoveringen af Kongensgade. Og så er det fire år siden, Broen Shopping kom til byen.

De tre ting kan virke som tre faktorer, der ikke har nogen sammenhæng, men i dagens nyhedsbrev påpeger detailhandelsekpert og foredragsholder Stine Grubbe, hvordan hun mener, de tre ting alle har haft og fortsat vil have stor betydning for Esbjergs fremtidige detailhandel.

Vi ville i den forbindelse gerne have talt med Janni Baslund Dam, center manager i Broen Shopping, om den værdi, hun mener, Broen Shopping tilfører til byen. Det har dog ikke været muligt på grund af mere end almindelig juletravlhed hos Broen, men vi håber at kunne give dig den indsigt på et andet tidspunkt.

Har du gode idéer til, hvad vi skal dykke ned i næste gang, så er du altid velkommen til at sende os en mail. Ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet med dem, du kender.

Nye læsere kan tilmelde sig vores nyhedsbreve her, og har du lyst, kan du også følge med på LinkedIn.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
I flere byer står detailhandlen stadig for en stor del af det lokale arbejdsliv, fordi der følger mange jobs med. Derfor kommer Stine Grubbe her med fire tendenser, der vil præge fremtidens detailhandel, så vi kan værne om og sikre de eksisterende butikker. Pressefoto: Jette Schrum

4 tendenser til fremtidens detailhandel

Onlinehandel og live-shopping. Det er to tendenser, der er blevet store spillere i den danske detailhandel under corona-nedlukningerne.

Men det er ikke de to områder, detailhandelsekspert og foredragsholder Stine Grubbe udpeger som nogle af de fire tendenser, der er lig med fremtidens detailhandel.

Tværtimod drejer det sig i stedet om butikkernes unikke værdi i lokalsamfundet, forbrugernes krav til bæredygtighed, butikkernes værdisæt og den passionsdrevne virksomhed.

Denne artikel giver dig indsigt i, hvordan man ifølge Stine Grubbe kan holde liv i den lokale detailhandel.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig med denne artikel indsigt i fire tendenser, der ifølge en detailhandelsekspert og foredragsholder kommer til at præge fremtidens detailhandel - også i Esbjerg.

DETAILHANDEL: De seneste par år har givet detailhandlen en ny rolle i særligt lokalsamfundet. Ligesom corona-pandemien har tvunget butikkerne til at tænke i nye baner.

Derfor kommer detailhandelsekspert og foredragsholder Stine Grubbe her med i alt fire bud på, hvad der kommer til at præge fremtidens detailhandel. Mens nogle af tendenserne kan lyde som noget, der kun finder sted på Vesterbro eller i store udenlandske byer, så er der i Stine Grubbes optik ingen tvivl om, at alle tendenserne vil finde vej til Esbjerg.

Hun mener samtidig, at det i lige netop Esbjerg er endnu vigtigere, at detailhandlen overvejer sin rolle i byen og arbejder for at sprede det budskab med borgerne.

Hendes viden om detailhandlen stammer fra mere end 20 år i branchen, hvor hun selv har stået bag disken, ejet sin egen butik og arbejdet som rådgiver, foredragsholder og underviser. Stine Grubbes baggrund og erfaring kan du læse meget mere om på hendes hjemmeside.

1. En unik værdi

Under coronapandemien blev danskerne i høj grad bevidste om den rolle og den værdi, den lokale detailhandel spiller. Butikkerne var lukkede, og livet manglede i bybilledet. Ifølge Stine Grubbe er danskerne på grund af coronapandemien blevet mere bevidste om at købe danskproduceret og lokalt fremfor alt muligt andet - og det mere end nogensinde før.

- På mange måde har detailhandlen virkelig et momentum nu, som den ikke har haft i mange år, fordi den har sovet i timen.Der har tidligere fokus været på at køre tilbudsreklamer fokuseret på priser og kampagner, hvor prisen har været den eneste synliggjorte værdi for et produkt.

- Corona har været rigtig hård, og mange butikker har drejet nøglen om, men for dem, der stadig står her i dag, er der lige nu en kæmpe mulighed. Lige nu ved folk, hvor vigtigt det er, at vi har danske butikker, danske gågader og så videre.

- Det er det, detailhandlen skal fokusere på for at holde fast i det momentum. De skal synliggøre den værdi, det skaber, at de er til stede. De skaber lære- og praktikpladser, de skaber liv i byen, sikrer skattekroner i kommunekassen og så videre. Det skal de dyrke.

2. Bæredygtigt forbrugermønster

Det er efterhånden ikke nogen hemmelighed, at bæredygtighed og den grønne omstilling vægter tungt nu og i fremtiden. Det gælder også i detailhandlen, men her har bæredygtighed også betydning i form af, hvem der i sidste ende betaler prisen for, at vi som forbrugere kan købe billige produkter.

- Som forbrugere bliver vi mere og mere bevidste om den magt, vores penge har. Vi tager nogle valg om, hvad vi gerne vil støtte og ikke støtte. Vil vi for eksempel støtte børnearbejde i Kina og Indien, økologisk drevne virksomheder, bæredygtig produktion eller danske firmaer?

- Der er mange forskellige værdier, og det er klart, at bæredygtighed allerede fylder meget, fordi forbrugerne også bliver mere og mere bevidste om, hvilket fodaftryk de gerne vil sætte. Som forbruger kan vi i høj grad være med til at påvirke klimaudviklingen med vores pengepung.

3. En bevidsthed om værdisættet

Flere store spillere i detailhandlen på globalt plan er begyndt at trække sig fra de sociale medier, fordi det ikke passer ind i deres værdisæt. Det skyldes for mange af dem, at algoritmen hos sociale medier som Instagram og TikTok sørger for indhold, som flere store mærker ser som skadelige.

- Vi kan allerede nu se, at nogle af de helt store spillere som Chanel og Balenciaga er begyndt at tage stilling til deres værdisæt. Den slags begynder hos dem, og så risler det langsomt ned gennem fødekæden. Det at være bevidst om sit værdisæt og efterleve det kommer til at være altafgørende for detailhandlen fremadrettet.

- Det er en bi-effekt deraf, at man som forbruger ved, at hvis man går ind i den og den butik i gågaden, så handler man et sted, der lægger vægt på det samme, man selv gør. Derved ved man, at de gør livet nemmere for én i forhold til at efterleve ens eget værdisæt.

- De bæredygtige virksomheder kommer der flere og flere af, fordi forbrugerne efterspørger det mere og mere. Det kan være klimamæssigt men også i forhold til, hvem der producerer varerne. Det er helt klart et af mine bud på en vigtig trend, der kommer til at fylde mere. Folk er blevet så bevidste om det de seneste 1,5-2 år, og det kommer buldrende nu. Det kommer til at gå meget hurtigere, end det har gjort de første 10-15 år.

4. Den passionsdrevne virksomhed

De seneste par år er der kommet et større spænd mellem den forbrugsorienterede og den passionsdrevne detailhandel. I fremtiden kommer den første til at mærke konsekvenserne af den andens succes.

- Vi kan se, at de små webshops, startet af unge kvinder, bliver til gigantiske succeser. Hun har været drevet af nogle bestemte rammer for eksempelvis at købe mere bæredygtigt. Det har ikke handlet om at tjene en masse penge men blot om at kunne overleve på en passion.

- Den passionsdrevne detailhandel er vejen frem. Det ligegyldige hyldemeter, som vi i høj grad har været vant til, hvor vi bare har en masse liggende på hylden for at tjene penge, som vi lige så godt kunne købe på nettet, bliver mere og mere ligegyldigt. Det er virksomheder, som bare har fokuseret på forbrug, men de kommer til at skulle genopfinde sig selv, for det lokker ikke forbrugerne til i samme grad længere.

Da den sidste granitsten i Kongensgade blev lagt i oktober 2020, bragte det nyt liv i gadebilledet. Men renoveringen tog seks år, og selvom den har været positiv, har den også bragt udfordringer med sig. Foto: Esbjerg City

Ekspert: Derfor står flere butikslokaler tomme i Esbjerg

Esbjergs detailhandel har haft det hårdere end i mange andre byer de seneste par år. Sådan er vurderingen fra detailhandelsekspert og foredragsholder Stine Grubbe.

Hun peger på, at længerevarende renoveringer i gågaden og opførelsen af Broen Shopping i 2017 har været med til at gøre det sværere for butikkerne i Kongensgade.

Samtidig lyder det fra detailhandelseksperten, at netop det store shoppingcenter for enden af gågaden kan have store konsekvenser for livet i Kongensgade, hvis man sammenligner med andre byer rundt om i landet.

I denne artikel giver Stine Grubbe sin forklaring på, hvorfor flere og flere butikslokaler står tomme i Esbjerg.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig med denne artikel et bud på, hvordan Esbjergs detailhandel klarer sig, samt hvordan fremtiden for den lokale detailhandel ser ud med en eksperts øjne.

DETAILHANDEL: Det er ingen hemmelighed, at detailhandlen landet over har kæmpet en opslidende kamp mod corona og tilhørende nedlukninger. Men spørger man detailhandelsekspert og foredragsholder Stine Grubbe, har Esbjergs detailhandel kæmpet længe, allerede inden corona blev en faktor.

Går man gennem Kongensgade, har man de seneste par år oplevet flere og flere tomme butikslokaler i enden mod Strandbytorv, mens der efter opførelsen af Broen Shopping er kommet mere liv i bybilledet i enden af gågaden, der fører ned til det Vestjyllands største shoppingcenter.

De tomme butikslokaler har længe været et ubesvaret spørgsmål på manges læber - både lokale borgeres, erhvervsdrivendes og politikeres. Stine Grubbe har med sine mere end 20 års erfaring i branchen som både butiksejer, rådgiver og foredragsholder et bud på et svar.

- Jeg ved, det har været hårde tider i Esbjerg med al den renovering, der har været igennem gågaden, samtidig med åbningen af shoppingcenteret og shoppingcenteret ude omkring Bilka. Derfor har detailhandlen i min optik det lidt sværere i Esbjerg, siger Stine Grubbe.

Gennemgående renoveringer

Esbjerg Kommune prioriterede i 2014 en større renovering af gågaden, der inden da ikke var blevet renoveret siden 1983. Helt konkret har det taget seks år, fem etaper og en million granitsten.

Men 16. oktober 2020 stod gågaden endelig færdig efter seks års arbejde, hvor butikkerne skiftevis har været påvirket af renoveringen.

Inden renoveringen stod færdig, blev Broen Shopping opført for enden af gågaden i 2017. Generelt mener Stine Grubbe, at Broen Shopping kan komme til at spille en stor rolle for fremtidens detailhandel i Esbjerg. Sådan runger erfaringen i hvert fald fra mange andre danske byer.

- Man ser gang på gang, at når man bygger sådan et shoppingcenter for enden af en gågade, så bliver der en overrepræsentation af butikker. Der kommer altså flere butikker, end der er kunder, og det er ikke bæredygtigt. Det betyder, at nogle kommer til at lide, siger Stien Grubbe og uddyber:

- Mange steder ser vi, at det er gågaderne, der dør. Det ville generelt svække Esbjerg som shopping-by, fordi den kommer til at fremstå mere trist som helhed. Hyggen i shopping-oplevelsen forsvinder, og så tager forbrugerne til andre byer, når de vil have den oplevelse med. Man kannibaliserer sig selv lokalt, og man ødelægger sin egen bymidte og shoppingmiljø.

En negativ spiral

Detailhandels-eksperten påpeger samtidig, at det kortsigtet kan være godt for byen og bringe mere liv i gadebilledet, men at der langsigtet er mange eksempler på, at byen ikke kan klare det.

Hun henviser blandt andet til en by som Ringsted, der fik lavet et outletcenter, hvorefter bymidten døde.

- Det har jo konsekvenser for hele Esbjerg. Det er jo trist nok, hvis butikker skal lukke, men det får også konsekvenser for byen som turistby, fordi den vil blive uinteressant. Og den vil også miste interesse som flytte hen-destination, siger Stine Grubbe og tilføjer:

- Men det kan også være positivt med et shoppingcenter, som man har set i Roskilde. Så det er enten en positiv eller negativ spiral, man får startet. Det er arbejdspladser, huspriser, turisme - vanvittigt mange ting, der påvirkes af det, når man tager sådan en beslutning.

De tomme butikslokaler i Kongensgade kan også skyldes andre ting. Stine Grubbe uddyber, at en by som Roskilde har formået både at holde liv i sin gågade og et shoppingcenter, og det derfor ikke er en umulig opgave.

Det er dog en opgave, der kræver passion og opbakning fra de lokale. Men uanset årsagen til det voksende antal tomme butikslokaler opfordrer Stine Grubbe til, at man griber det momentum, der er opstået under coronapandemien, der giver detailhandlen mulighed for at øge opbakningen.

Det er nemlig en af de ting, der generelt skal sikre den fremtidige detailhandel.

Regeringsudspil lover godt for Esbjergs store Power-to-X-ambitioner, mener lokale aktører. Foto: Christer Holte/Business Esbjerg

Det bør du også vide om Esbjergs erhvervsliv

Regeringen har offentliggjort et udspil om Power-to-X-anlæg. Udspillet taler godt ind i Esbjergs rolle med forudsætninger, der tilsiger, at Esbjerg bliver et centralt sted for fremtidens udvikling på PtX-fronten.

4. december gav regeringen grønt lys til et nyt industrieventyr i form af carbon capture and storage. En undersøgelse fra Dansk Metal fremhæver, at det vil bibeholde omkring 3000 job fra olie- og gasindustrien, hvoraf mange vil være i Esbjerg.

Blue Water Shipping deler ekstra gaver ud til deres chauffører, der har været under stort pres på grund af coronapandemien og generel mangel på chauffører.

Den svenske restaurantkæde Pincho Nation har øje på Esbjerg. Derfor søger de nu efter en franchisetager til at varetage opgaven, så de kan åbne en restaurant i det vestjyske.

Blue Water Shipping har landet et samarbejde med Holland America Group. Det betyder blandt andet, Blue Water Shipping skal stå for lagerdriften af koncernens hoveddistributionscenter i Florida.

Her er fem udvalgte historier fra byens virksomheder.

ESBJERG RUNDT: Regeringens nyligt offentliggjorte Power-to-X-udspil (PtX) er godt nyt for Esbjerg og de foreløbigt to aktører, Copenhagen Infrastructure Partners(CIP) og og H2 Energy, der har konkrete planer om at opføre PtX-anlæg i byen.

Udspillet indeholder flere gode elementer, som flugter godt med Esbjergs placering på Vestkysten, en aktiv erhvervshavn og byens veludbyggede fjernvarmenet. Tilsammen er det forudsætninger, der tilsiger, at Esbjerg bliver et centralt sted for fremtidens udvikling på PtX-fronten, og dermed storleverandør af grønne brændsler til blandt andet lastbiler, fly og skibe samt grøn kemi til gødningsindustrien. Det skriver Business Esbjerg.

- På et strategisk niveau er det her vigtigt. Nu har vi en retning og et ambitionsniveau, som vi kan arbejde videre med. Vi synes langt hen ad vejen, udspillet rammer rigtigt. Vi synes især, at man med elementet vedrørende geografisk differentierede tariffer viser, at man evner at kigge ind i en fremtid, hvor storskala PtX-anlæg bliver en balancerende aktør i elnettet til de store mængder VE, der kommer ind til land fra Nordsøen, forklarer David Dupont-Mouritzen, der er projektdirektør på det milliardstore PTX-projekt, som CIP har planlagt i Esbjerg, til Business Esbjerg.

Dagens overblik fortsætter i den grønne industriverden. Dansk Offshore, tidligere Olie Gas Danmark, hilser den politiske aftale om lagring af CO2 i Nordsøen velkommen.

Med aftalen om fangst og lagring af CO2, også kaldet carbon capture and storage (CCS), i udtjente oliefelter under Nordsøen, som regeringen og et bredt politisk flertal 14. december blev enige om, er der nu givet grønt lys for at begynde et nyt industrieventyr, der kan skabe flere tusinde grønne jobs

Det skriver olieindustriens brancheorganisation Dansk Offshore i en pressemeddelelse.

En ny analyse fra Dansk Metal har tidligere vist, at CCS kan bevare mere end 2500 af arbejdspladserne i olie- og gasindustrien, og i tillæg vil mere end 500 nye arbejdspladser blive skabt indenfor skibstransport af CO2. Det vil sige i alt 3000 arbejdspladser kan være beskæftiget med CCS i fremtiden, mange af disse job ventes af være i Esbjerg-området. Det skriver JydskeVestkysten i forbindelse med pressemeddelelsen fra Dansk Offshore.

Julestemningen er sat ind hos Blue Water Shipping, hvor chaufførerne er under hårdt pres på grund af coronapandemien og mangel på chauffører.

Derfor har den lokalt forankrede virksomhed forberedt 100 goodie bags til deres chauffører, som de kan hente på virksomhedens største terminal i Taulov. Goodie bagsene er et ekstra klap på skulderen for deres hårde arbejde, og de indeholder derfor forfriskninger og spil til at sprede lidt ekstra god stemning i den kommende juletid.

Det skriver Blue Water Shipping på deres LinkedIn.

Restaurantkæden Pincho Nation, som er veletableret i Sverige, men herhjemme indtil videre kun er repræsenteret i København, lurer på en åbning i Esbjerg.

Således søger folkene bag Pincho Nation lige nu en samarbejdspartner, også kaldet en franchisetager, til at åbne en restaurant i Esbjerg. Det samme gør man også i en række andre større danske byer som for eksempel Aarhus, Odense, Aalborg, Randers, Kolding, Horsens og Vejle. Det skriver JydskeVestkysten.

Flemming Christophersen, der er administrerende direktør og partner i Pincho Nation Danmark, har tidligere oplyst til JydskeVestkysten, at kæden længe har haft et godt øje til Esbjerg.

- Vi har for længst placeret en knappenål i Esbjerg, men timingen skal være den rette, også forstået på den måde, at vi skal have den rette franchisetager til restauranten, lød det dengang fra Flemming Christophersen.

Blue Water Shipping har landet et stort samarbejde med Holland America Group, HAG, der er en af de helt store rederier indenfor krydstogtindustrien. HAG omfatter Princess Cruises, Holland America Line, Seabourn og P&O Australia. Det skriver JydskeVestkysten.

Som en del af samarbejdet skal Blue Water Shipping stå for lagerdriften af koncernens hoveddistributionscenter i Florida. Aftalen omfatter ordrestyring, distribution, oplagring samt ansvaret for tørgods, køle- og fryseleverancer til selskaberne og deres 36 krydstogtskibe.

- Vi er glade for det nye partnerskab og stolte over endnu en gang at tage et skridt videre i krydstogtindustrien sammen med vores mangeårige kunde. Holland America Line var vores første krydstogtkunde tilbage i 1999, og vi har begge opnået positiv udvikling gennem det tætte partnerskab. Det er dels på grund af vores relation til Holland America Line, at vi besluttede at oprette et dedikeret, strategisk forretningsområde med fokus på Cruise & Marine, udtaler Kurt Skov, bestyrelsesformand for Blue Water Shipping.