Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Tine Gøtzsche var 28. marts ordstyrer på konferencen BD22, hvor hun blandt andet interviewede Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv. Foto: Kirsten Heidemann Carlsen/Norlys

Bæredygtig digitalisering handler om mod

- Bæredygtig digitalisering eller digitaliseret bæredygtighed?

Sådan lød spørgsmålet fra journalist Tine Gøtzsche, der mandag 28. marts var ordstyrer på BD22-konferencen med Norlys og Business Esbjerg som værter.

Temaet var, som du nok har gættet, bæredygtig digitalisering, men hvad er det for en størrelse? Og ikke mindst - hvordan kommer man som virksomhed i gang med at arbejde med det?

Jeg var hoppet med til konferencen, hvor jeg har suget en masse viden til mig, som jeg gerne vil dele med dig, dine kolleger og din virksomhed. For ikke nok med at bæredygtig digitalisering er vigtigt for klimaet, så er det lige så vigtigt for din virksomheds konkurrenceevne.

- Ser vi ikke det her som en kobling, så har vi misset pointen. Bæredygtighed er ikke en øvelse ved siden af digitaliseringsrejsen. Det er noget, der sker samtidig, lød det fra Natasha Friis Saxberg, administrerende direktør i IT-branchen.

Derfor giver vi dig i dette nyhedsbrev syv konkrete råd til at komme godt i gang med digitaliseringen, og så opsummerer vi de vigtigste pointer fra konferencen i tilfælde af, du ikke selv kunne deltage eller bare for opsummeringens skyld.

På Erhvervsliv Esbjerg står døren altid åben til en snak, ligesom du er meget velkommen til at række ud på mail, hvis du har en god idé til, hvad vi skal dykke ned i næste gang.

Har du lyst, er du som altid meget velkommen til at dele nyhedsbrevet med dit netværk, og er du ny læser, kan du tilmelde dig her.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Natasha Friis Saxberg er administrerende direktør for IT-branchen, der hjælper deres medlemmer, branchen og samfundet med at udnytte teknologien til gavn for klimaet, økonomien og det enkelte menneske. Foto: Kirsten Heidemann Carlsen/Norlys

7 gode råd til at komme i gang med den bæredygtige digitalisering

Norlys og Business Esbjerg var 28. marts vært for BD22 - konferencen om bæredygtig digitalisering. Til konferencen deltog erhvervsprofiler som André Rogaczewski, administrerende direktør i Netcompany, Brian Mikkelsen, administrerende direktør for Dansk Erhverv, og Natasha Friis Saxberg, administrerende direktør for IT-branchen.

Sidstnævnte stod i spidsen for et oplæg om, hvordan man som virksomhed kommer godt i gang med netop den bæredygtige digitalisering. Og det blev til syv råd, som du får her:

1) Skab sammenhæng til grønne målsætninger og intern opbakning i organisationen.

2) Indgå i en markedsdialog.

3) Stil krav om ansvarlighed i leverandørkæden.

4) Gør dit IT-indkøb cirkulært.

5) Se på IT-produktets totalomkostninger frem for indkøbspris.

6) Anvend et klart og fair vurderingsgrundlag med vægt på bæredygtighed.

7) Skab en løbende dialog om grønne gevinster med din leverandør.

Erhvervliv Esbjerg har deltaget i konferencen BD22. Derfor giver vi dig med denne artikel administrerende direktør i IT-branchens syv gode råd til, hvordan man kommer godt i gang med den bæredygtige digitalisering. Det er ikke teknologien, vi venter på. I stedet er nøgleordene mod og handling.

BÆREDYGTIG DIGITALISERING: Mandag 28. marts blev der afholdt konference om bæredygtig digitalisering, hvor Norlys og Business Esbjerg var værterne.

Til konferencen indtog flere forskellige erhvervspersoner scenen, hvoraf Natasha Friis Saxberg, administrerende direktør i IT-branchen, var den ene.

Hendes oplæg satte fokus på, hvordan man som virksomhed kommer i gang med den digitale bæredygtighed.

- Digitaliseringsmotoren er klar til den grønne omstilling. Det, der mangler mest af alt, er modet til at gøre tingene anderledes, til at tænke tingene anderledes. Vi ved historisk set, at der sker industrielle store forandringer. Vi er nødt til at læne os ind i det, lød det fra Natasha Friis Saxberg, der tilføjede:

- Ligesom ved enhver månelanding ved vi ikke hvordan, men vi er nødt til at være ambitiøs og sætte ind på tværs af sektorer og de kræfter, der er på den rejse.

Her kommer hun med syv konkrete råd til, hvordan man kommer godt i gang med den rejse.

1. Skab intern opbakning og sammenhæng til strategiske målsætninger

- Vi er i gang med en digitaliseringsrejse, og det er godt at se, at den grønne omstilling er et mål. Men det er ikke kun den grønne omstilling, vi skal tænke på. Digitalisering er et konkurrenceparamter, vi ikke kommer udenom.

Sådan lyder det fra Natasha Friis Saxberg. Men for at komme i gang kræver det, at man som virksomhed har intern opbakning. Det er nødvendigt at have stemmerne, der stiller de rigtige spørgsmål, og de stemmer skal sidde i direktionen og i bestyrelseslokalet.

Derfor anbefaler den administrerende direktør i IT-branchen, at man starter med at sikre den interne opbakning. Derudover handler det om, at kigge på virksomhedens visioner for fremtiden, samt hvordan de hænger sammen med den grønne omstilling og digitale fremtid.

Konkret lyder skridtene:

  1. Overblik over virksomhedens målsætninger om bæredygtighed og klima og bud på, hvordan bæredygtigt IT kan bidrage hertil (-> ledelsesopbakning).
  2. Kortlægning af muligheder og konsekvenser ved bæredygtigt IT, inklusiv inddragelser af brugere og fagpersoner (-> øvrig opbakning)

I sit oplæg præsenterede Natasha Friis Saxberg yderligere webhostingvirksomheden Dansk Scanning fra Esbjerg, hvor der om noget er opbakning til den grønne omstilling og digitalisering:

- Dansk Scanning tilbyder SaaS-løsninger og digitalisering af dokumenter, der kan øge virksomhedens effektivitet og frigøre ressourcer. Når dokumenterne er indscannet tilbydes også en grøn datalagring og -hosting af dokumenterne.

- Dansk Scanning har i mere end 20 år selv produceret energi til drift af virksomhedens servercentre fra vedvarende energikilder. Herudover leverer Dansk Scanning 100 procent ren energi til mere end 1.000 husstande, hvilket giver en CO2-besparelse på mere end 10 tons CO2 om dagen. De er en lokal, grøn foregangsvirksomhed.

2. Indgå i en markedsdialog

Det, Natasha Friis Saxberg lægger vægt på i forbindelse med hendes andet gode råd, er, at kunderne spiller en vigtig rolle i overgangen til bæredygtig digitalisering.

- Tal med jeres IT-leverandører, om hvad de kan levere af grøn teknologi.

Som virksomhed møder man måske krav til den grønne omstilling fra direktionen, bestyrelsen eller strategien. Tag dem med ind i digitaliseringen og stil krav til jeres leverandører. På den måde kan I hjælpe dem med at være skridtet foran, fordi de risikerer, at I vælger en anden leverandør, hvis de ikke kan leve op til jeres grønne krav.

- Hjælp dem ved at være på forkant. Tag dialogen om, hvad de har brug for, og få skabt løsninger sammen. Og sæt så nogle milepæle for den bæredygtige digitalisering.

3. Stil krav om ansvarlighed i leverandørkæden

Bæredygtig ansvarlighed rækker længere end blot vores egen næsetip - eller døren til vores egen virksomhed. Derfor er det ifølge Natasha Friis Saxberg vigtigt, at man også stiller krav til sin leverandørkæde.

Mange arbejder efterhånden med scope 1, 2 og 3, og det er også vigtigt at huske scope 3, når man kigger på sit eget CO2-aftryk. Her kan der nemlig også være meget at hente i forhold til bæredygtighed.

- Der er ingen grund til at genopfinde hjulet. Stil krav om at leverandørerne sikrer gode arbejdsforhold og miljøbeskyttelse i leverandørkæden i henhold til internationale standarder som for eksempel Responsible Business Alliance.

4. Gør dit IT-indkøb cirkulært

Det er ikke kun klimaet, der er presset. Det er Jordens ressourcer også. Vi lever i en tid, hvor der dagligt bliver skrottet 370.000 bærbare computere i Europa, fordi det er for bøvlet at bruge tid og penge på at reparere dem, når de går i stykker. I stedet kasserer vi dem længe før, det overhovedet er nødvendigt.

Derfor råder Natasha Friis Saxberg både erhvervslivet og det offentlige til at genoverveje deres indkøb.

- Vi har ikke råd til i forhold til hverken den grønne omstilling eller råvaremangel, at vi ikke tænker cirkulært i forhold til IT. Hvordan kan vi tænkere smartere på det her område?

- Vi ønsker, at der bliver stillet flere grønne krav til det offentlige indkøb. Det kan bruges som konkurrenceparameter, hvis det i stedet for blot at handle om prisen også handler om den grønne omstilling, hvis man skal i betragtning til en opgave.

I sit oplæg præsenterede Natasha Friis Saxberg softwarevirksomheden Rejoose som en god hjælp:

- Rejoose tilbyder en software-as-a-service-løsning, der gør det muligt for virksomheder at dokumentere, strukturere og visualisere data på IT-produkters og -services CO2-aftryk gennem den fulde levetid. Løsningen kan integreres med virksomhedens ERP- og økonomisystemer og dermed levere data til den nødvendige klimarapportering.

- Løsningen kan også hjælpe ved IT-indkøb, så indkøber kan få hjælp til at indkøbe den løsning (fx en server), der måske i udgangspunkt er fem procent "dyrere", men som kan reducere virksomhedens samlede CO2-aftryk med op til 40 procent.

Konkret anbefaler hun, at man gør sig følgende overvejelser:

  1. Gør dig overvejelser om it-produkternes tilblivelse, forbrugsfase og bortskaffelse, så det overordnede materialebrug nedsættes. Stil for eksempel krav til levetidsforlængende vedligeholdsservices og -tiltag samt returordninger.
  2. Overvej as-a-service (leje/leasing) eller om indkøb af brugt IT-udstyr kan møde virksomhedens krav om kvalitet og performance (så brugt bliver et reelt alternativ).
  3. Overvej om andet end hardware kan indkøbes anderledes og grønnere (for eksempel cloud).

5. Se på IT-produktets totalomkostninger frem for indkøbspris

Når vi investerer i nye produkter eller løsninger, kommer det hurtigt til at handle om prisen. Den grønne løsning løber oftest op i en højere indkøbspris og er derfor mindre attraktiv, når det er det fokus, man lægger ned over opgaven.

Men spørger man Natasha Friis Saxberg, er der grund til at flytte fokus over på totalomkostningerne i stedet.

Til konferencen 28. marts kom hun derfor med eksemplet, hvor en virksomhed bygger nye lokaler. Her vil det rent klimamæssigt være at foretrække at installere IT-løsninger, der slukker lyset automatisk, når der ingen bevægelse er, og som generelt lukker lokaler meget mere ned, når de ikke bliver brugt, end man ville gøre manuelt.

Sådanne løsninger ville af mange blive fravalgt på grund af indkøbsprisen. Men ser man i stedet på totalomkostningerne, vil det sænke årlige udgifter, og løsningen er bedre for miljøet og vil derfor mindske CO2-aftrykket.

I sit oplæg præsenterede Natasha Friis Saxberg energidataløsningen KMD EnergiKey som eksempel:

- Ved hjælp af energidataløsningen KMD EnergiKey har Aarhus Kommune formået at indfri sine målsætninger om at reducere det samlede energiforbrug for alle kommunens bygninger med fem procent årligt - svarende til en årlig besparelse på mere end 7 mio. kr.

- KMD EnergyKey har givet kommunen et struktureret overblik over data fra vand-, varme- og elmålere i mere end 1400 bygninger. Det har gjort det muligt at benchmarke bygningerne og igangsætte en udredning af bygninger med højt forbrug og iværksætte de nødvendige tiltag for at nedsætte forbruget.

6. Anvend et klart og fair vurderingsgrundlag med vægt på bæredygtighed

I en tid hvor mange har fokus på den grønne omstilling og bæredygtighed, vil man som virksomhed møde mange forskellige grønne krav fra kunder, leverandører og samarbejdspartnere.

Det kan være svært at vide, hvilke krav og tilbud der er bedst. Derfor anbefaler Natasha Friis Saxberg, at man sætter målbare, realistiske og sammenlignelige vurderingskriterier for at sikre gennemskuelighed og et fair konkurrencegrundlag, hvor flere kan være med.

- Det er vigtigt, fordi vores kunder og marked meddeler, at det er fint, at alle kommer med en grøn vinkel, men hvis alle er forskellige, hvad var så det bedste grønne alternativ? De skal vide, hvorfor det her grønne tilbud er bedre end de andre.

- Man bør bruge bæredygtighed som både kvalifikationskrav/minimumskrav og tildelingskriterium/konkurrenceparameter i kvalitetsvurderingen.

Med sidstnævnte mener hun, at man stiller nogle grønne krav til for eksempel mulige leverandører for, at de overhovedet kan blive taget med i overvejelserne og for, at de dernæst kan få tildelt opgaven.

7. Skab en løbende dialog om grønne gevinster med din leverandør

Bæredygtig digitalisering er en rejse, vi er nødt til at tage i fællesskab, og derfor er det vigtigt, at man holder en løbende dialog med sine leverandører.

- Markedsdialog handler om, at vi ikke har været her før, og kravene fra kunderne ændrer sig hele tiden i takt med, at deres marked ændrer sig. Derfor er det vigtigt at have en tæt dialog, uanset om det drejer sig om IT eller rengøring. Det er vigtigt, at man forstår, hvilken virksomhed man skal levere bæredygtighed ind til.

- Man skal fortsætte med at spørge, om den anden part har brug for mere. Det, vi hører fra C25 indkøbschefer, er, at der bliver stillet krav fra deres direktion, og de vil gerne være løbende på forkant og kunne levere det, der bliver efterspurgt. Det mål flytter sig hele tiden, og der er den løbende dialog vigtig.

- Bæredygtighed forpligter både indkøber og leverandør, så hold hinanden op på de grønne leverancer og diskuter løbende muligheden for at skrue på ambitionerne.

BD22-konferencen sluttede med en paneldebat bestående af (fra venstre) Niels Duedahl, Brian Mikkelsen, Line Christa Amanda Sørensen og Natasha Friis Saxberg. Foto: Kirsten Heidemann Carlsen/Norlys

Top-pointer fra BD22: Bæredygtighed er den nye bundlinje

På 4,5 time kan der nå at komme mange gode pointer på en konference om bæredygtig digitalisering. Det var også tilfældet, da Norlys og Business Esbjerg 28. marts var vært for BD22.

Med på scenen var Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune, Jesper Petersen (S), udviklings- og forskningsminister, Natasha Friis Saxberg, administrerende direktør i IT-branchen, Stijn Grove, MD i Dutch Data Center Association, Niels Duedahl, administrerende direktør i Norlys, Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv, og André Rogaczewski, administrerende direktør i Netcompany.

Alle store navne med gode pointer. Her har vi samlet fem af de vigtigste:

1) SMV'erne skal have den bæredygtige digitalisering med.

2) Teknologien er her, men modet mangler.

3) Der er mangel på risikovillig kapital.

4) Corona blev startskuddet til digitaliseringen.

5) Esbjerg er en central spiller på den digitale motorvej.

Erhvervsliv Esbjerg opsummerer i denne artikel nogle af top-pointerne fra konferencen om bæredygtig digitalisering, der blev afholdt 28. marts af Norlys og Business Esbjerg. Det drejer sig blandt andet om mod, manglende kapital og covid-19's effekt på digitaliseringen.

BÆREDYGTIG DIGITALISERING: Med en digital infrastruktur i verdensklasse har vi i Danmark lige nu potentialet til at tage førertrøjen ift. at sammentænke digitalisering og bæredygtighed på en økonomisk og samfundsmæssig ansvarlig måde.

Men hvordan kan og skal vi konkret udnytte disse muligheder?

For at svare på det var mange erhvervsfolk samlet i Norlys i Kjersing, mens endnu flere fulgte med på skærmen derhjemme. Alle hørte oplæg fra Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune, Jesper Petersen, udviklings- og forskningsminister, Natasha Friis Saxberg, administrerende direktør i IT-branchen, Stijn Grove, MD i Dutch Data Center Association, Niels Duedahl, administrerende direktør i Norlys, Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv, og André Rogaczewski, administrerende direktør i Netcompany.

Hver især har de givet deres input til den bæredygtige digitalisering i Danmark. Hvordan vi kommer i gang, og hvad der står i vejen for udviklingen.

Konferencen sluttede med en paneldebat bestående af Niels Duedahl, Brian Mikkelsen, Natasha Friis Saxberg og CCO i Trifork, Line Christa Amanda Sørensen.

Her har vi samlet nogle af top-pointerne fra konferencen i tilfælde af, du ikke kunne deltage, eller du blot ønsker dem genopfrisket.

1. SMV'erne skal have den bæredygtige digitalisering med

Ifølge IT-branchen ser kun hver femte SMV digitalisering som et middel til at opnå deres grønne ambitioner. Derudover har 40 procent af SMV'erne ikke grøn omstilling på deres bestyrelsesagenda.

Det er ikke kun de store virksomheder, der skal løfte den grønne omstilling eller digitaliseringen. Det kræver også hjælp fra SMV'erne, som er dem, der er flest af i det danske erhvervsliv.

- Der er en kæmpe forskel på digitaliseringen i store virksomheder og i SMV’er, hvilket er en stor udfordring. De små og mellemstore virksomheder har brug for en hjælpende hånd. Samtidig har vi en udfordring i forhold til at uddanne flere IT-folk. Begge dele kræver, at der fra politisk hold bliver lavet nogle rammer og strukturer, lød det fra Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv.

Men der er elementer, der står i vejen for netop den udvikling, og det leder til både punkt to og tre i denne liste.

2. Teknologien er her, men modet mangler

I både den afsluttende paneldebat og i løbet af flere af oplæggene undervejs blev det påpeget, at teknologien til at komme godt i gang med den bæredygtige digitalisering findes. Det er derimod modet til at turde at springe ud i det, der mangler.

- Vi bryder os ikke om at fejle, men jeg ser det at fejle som en billet til at blive bedre. Det er en større hæmsko end manglende kapital. I USA er det at fejle en erfaring, der gør dig klogere. I Danmark hænger det fast som et fejlslagent forsøg, og det er et problem, lød det fra Niels Duedahl, CEO i Norlys, under paneldebatten.

- Det er kulturen, specielt i skolerne. Vi opdrager ikke vores børn til at turde tage chancer og blive selvstændige, tilføjede Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv.

Også IT-branchens administrerende direktør lagde stor vægt på manglende mod.

- Vi venter ikke på teknologi, vi venter på mod og handling, lød det fra Natascha Friis Saxberg i hendes oplæg.

3. Der er mangel på risikovillig kapital

Hvis vi skal fastholde vores hidtidige rolle som Europas mest digitaliserede land, kræver det kapital. Og det kræver en kapital, der tør tage nogle risici og satse på nye teknologier, der kan bane vejen for fremtiden.

Men den kapital er i øjeblikket en mangelvare, hvis du spørger de fire deltagere i paneldebatten.

- Vi er ikke særligt gode til at finde risikovillig kapital. Der er en generel skepsis i Danmark om, hvem vi leger med på det her område, lød det fra Line Christa Amanda Sørensen, CCO i Trifork.

- Vi har en tendens til at kalde os verdensmeste, men der er mange, der gerne vil have den titel, så konkurrencen er hård. Men der er også mange områder, hvor vi ikke er verdensmeste. Det kræver noget mod og noget risikovillighed, hvis vi skal fastholde titlen og fange den på andre områder, tilføjede Natasha Friis Saxberg.

- Vi mangler nogle, der tør tage nogle chancer. Den største udfordring lige nu er, at vi ikke har kapital. Idéerne findes, så har vi først kapitalen, kan de udvikles og eskaleres. Så lige nu er det vigtigste problem, at vi mangler kapitalen, kom det fra Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv.

4. Corona blev startskuddet til digitaliseringen

Digitalisering har været på dagsordenen længe, men da corona gjorde sit indtog, blev processen fremskyndet gevaldigt. Det havde Netcompanys administrerende direktør fokus på i sit oplæg.

- Vi har talt digitalisering i årtier, men de seneste 1,5-2 år har det for alvor grebet om sig. Det faktum, at jeg sidder her på Teams i dag, mens I er i Esbjerg, er ikke noget, man lige havde forestillet sig for to år siden. Digitaliseringen er nu blevet en naturlig del af vores liv og selvfølgelig vores forretning, sagde André Rogaczewski, der tilføjede:

- Aldrig har man set så mange både offentlige og private virksomheder, som er blevet trætte af deres gamle IT-systemer. Man har fundet ud af, at man er i en slags fængsel med de systemer. Det er et fængsel bestående af gamle systemer og dyr software. Man vil gerne have driftsomkostningerne ned, og man vil gerne gøre noget hver 3-6. måned, hvor man i stedet bruger midlerne på at forandre og forbedre sig.

Han påpeger, at man i dag er langt bagud, hvis man ikke har sin egen platform og et IT-system, der kan lancere mange nye løsninger på platformen uden at bryde sammen.

5. Esbjerg er en central spiller på den digitale motorvej

Det var ikke tilfældigt, at konferencen BD22 blev afholdt i Esbjerg 28. marts. For som udviklings- og forskningsminister Jesper Petersen sagde i sit oplæg, så har 'Esbjerg fra sin spæde begyndelse stået for nytænkning, udvikling og innovation'.

Esbjerg og dermed også Danmark har i de seneste par år udviklet sig til at blive et meget vigtigt knudepunkt på den digital motorvej. Esbjerg har som noget unikt i Danmark direkte internationale fiberoptiske forbindelser til både USA, Centraleuropa, UK og Norden.

- I Esbjerg skaber vi unikke forhold til, at de store udenlandske datacentre så som Facebook kan slå sig ned her. Vores historik inden for grøn omstilling gør os ekstra interessant. Esbjergs særlige dna som omstillingsparat havneby gør i sig selv området interessant. Det ligger i vores dna at kunne se nye muligheder og omstille sig, lød det fra Esbjerg Kommunes borgmester, Jesper Frost Rasmussen, der fortsatte:

- Der er ikke så langt fra tanke til handling her. Nutidens forbrugere kræver mere end en digital motorvej. Der skal også være grøn energi til at køre den, og i Esbjerg har vi forudsætningerne for at udnytte digitale muligheder, og vi har den største havn for udskibning af vindmøller i hele Europa. Kommunen er allerede gennemsyret af den grønne omstilling.

Ingeniør'ne har solgt 82 procent af aktierne til det svenske finansieringsselskab Storskogen. Foto: Christer Holte/Business Esbjerg

Det bør du også vide om Esbjergs erhvervsliv

Det børsnoterede svenske finansieringsselskab Storskogen har erhvervet 82 procent af Ingeniør'ne, der har hovedsæde i Esbjerg. Det sker, fordi virksomheden efterhånden har opnået en størrelse, der gør det vanskeligt at foretage løbende generationsskifter.

Det danske energiselskab Ørsted, der også er at finde i Esbjerg, sælger halvdelen af den 1320 MW store havvindmøllepark Hornsea 2, der skal placeres ud for Yorkshire-kysten. AXA Investment Manangers og Crédit Agricole Assurances køber de 50 procent for omkring 26,8 mia. kroner.

Den nye café HeyOkay har fået nye ejere. Ægteparret Michael og Marie Rønnebæk-Rørth og deres københavnske selskab Nordic Restaurant Group har forladt caféen og overdraget den til folkene bag A Place To.

Her er tre udvalgte historier fra byens virksomheder.

Svensk investering i Ingeniør'ne med hovedsæde i Esbjerg

Det børsnoterede svenske finansieringsselskab Storskogen har netop meddelt børsen i Stockholm, at selskabet har erhvervet 82 procent af aktierne i Ingeniør'ne med hovedsæde i Esbjerg og afdelinger i Odense, Kolding og Aarhus.

Dermed geares den danske virksomhed til at fortsætte den stærke vækst, der siden 2016 har resulteret i en fordobling af omsætningen og antallet medarbejdere. Det skriver Ingeniør'ne i en pressemeddelelse.

I 2021 realiserede Ingeniør'ne med godt 170 ansatte et ebita på 26,8 mio. kr. I dag er den rådgivende ingeniørvirksomhed således en af landets største inden for sit kundesegment, byggeri.

Den jysk/fynske ingeniørvirksomheds administrerende direktør, John Andresen, peger på netop den kraftige vækst som årsag til det nye ejerforhold. Sammen med sine fem partnere (nu mindretalsaktionærer, red.) har de forudset, at den 50 år gamle virksomhed efterhånden når en størrelse, der vanskeliggør løbende generationsskifter over tid.

- Med Storskogen har vi fået en hovedaktionær, som ikke blander sig i driften, men udelukkende vil være en sparringspartner i bestyrelseslokalet. Det betyder, at vi alle kan fortsætte som hidtil og optræde som en selvstændig virksomhed med fokus på trivsel, kvalitetsprojekter og godt købmandskab, siger John Andresen.

Ørsted frasælger halv havpark for 27 mia. kroner

Ørsted sælger nu halvdelene af den kommende vindpark Hornsea 2, der vil blive placeret omkring 89 kilometer ud for Yorkshire-kysten. Det skriver EnergiWatch.

Køberne bliver kapitalforvalteren AXA Investment Managers og Crédit Agricole Assurances, der er Frankrigs største forsikringskoncern.

De to købere overtager hver især 25 procent af projektet og betaler 3 mia. pund, hvad der cirka svarer til 26,8 mia. kr., for overtagelsen af halvdelen af den 1.320 MW store park.

- Vi er glade for at samarbejde med AXA Investment Managers og Crédit Agricole Assurances, to af verdens førende finansielle institutioner, som har forpligtet sig til at fremskynde omstillingen til en CO2-neutral økonomi i overensstemmelse med Parisaftalen, og som dermed understøtter det akutte behov for en omstilling fra fossilbaserede til vedvarende energikilder, har havvinddirektør Martin Neubert sendt som skriftligt svar til EnergiWatch.

Handlen forventes at være afsluttet i anden halvdel af året, efter parken er sat i drift, og de nødvendige godkendelser er kommet på plads.

Nordic Restaurant Group har forladt Esbjergs nye café HeyOkay

Ægteparret Michael og Marie Rønnebæk-Rørth og deres københavnske selskab Nordic Restaurant Group har forladt caféen HeyOkay.

Den nyskabende café, som er en del af A Place To-millionbyggeriet med hotel, lejligheder, ungdomsboliger fordelt i tre tårne på den tidligere tovværksgrund i Grådybet, nåede dermed kun at være i drift med ægteparret Rønnebæk-Rørth som ejere i mindre end et år.

I stedet er HeyOkay nu overtaget af folkene bag A Place To, og direktør Lars Kristensen siger, at han er meget fortrøstningsfuld i forhold til fremtiden for caféen, som for blot få måneder siden blev relanceret i en ny version. Det skriver JydskeVestkysten.

- Vi fortsætter med de gode takter, der er skabt med konceptet, hvor gæsterne kan få et godt måltid mad til fornuftige priser, og vi kan mærke, at der blevet taget rigtig godt imod den nye version 2, hvor vi også inden længe kommer til at udvide åbningstiderne, fortæller Lars Kristensen.