Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

På kun en måned røg Krifa ind i Top-10 over de mest populære danske brands på TikTok. En succes, der kom bag på marketingchef Thomas Eskildsen. Foto: Kirsten Louise Laursen

Krifa gik viralt på TikTok

Hvordan får man bedst kontakt til de unge? Man rammer dem dér, hvor de er. For mange betyder det de sociale medier.

Men det er ikke længere Facebook, de unge bruger til at blive opdateret. Og selvom Instagram og Twitter stadig lever i bedste velgående på de unges smartphones, er en stor del af deres opmærksomhed blevet flyttet over på det nye medie: TikTok.

Derfor begynder flere og flere virksomheder verden over at rette et marketingblik på mediet. En af de danske virksomheder, der har prøvet kræfter med den satsning, er Krifa.

Og satsningen har vist sig at være en stor succes. Faktisk så godt, at Krifa hurtigt endte i Top-10 over de mest populære danske brands på TikTok. Men hvad får en fagforening til at kaste sig ud i TikTok?

Det fortæller Thomas Eskildsen i dette nyhedsbrev, hvor han også deler fire gode råd til andre virksomheder, der vil forsøge sig på platformen.

Artiklerne er skrevet af vores søstermedie Erhvervsliv Aarhus, men med en Krifa-afdeling i Esbjerg, er vi sikre på, at flere kan få gavn af rådene. Som altid får du  også et overblik fra det lokale erhvervsliv i dagens nyhedsbrev .

Har du lyst, er du meget velkommen til at følge med på Linkedin, hvor vi løbende deler vores artikler.

Er du endnu ikke blevet abonnent på Erhvervsliv Esbjerg, kan du tegne abonnement på nyhedsbrevet lige her eller sende en mail til August for at få en løsning til flere medarbejdere.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Den norske pyrolysevirksomhed, Quantafuel skal bygge et plastsorteringsanlæg i Esbjerg med kapacitet til at kunne håndtere størstedelen af det danske plastaffald. Rambøll er udvalgt som totalrådgiver.

Det skal du vide fra Esbjergs erhvervsliv

Rambøll er udvalgt som totalrådgiver og skal stå for detailprojektering, udbud og byggeledelse af Quantafuels plastsorteringsanlæg i Esbjerg. Ambitionen er at skabe et standard-design for anlægget i Esbjerg, der kan anvendes til at bygge flere lignende anlæg til genanvendelse af plastaffald i Europa i fremtiden.

Copenhagen Infrastructure Partners forventede anlæg i Esbjerg, Høst PtX, forventer at skulle bruge cirka 1,3 mio. kubikmeter vand årligt. Derfor vil Din Forsyning undersøge, om man i stedet for grundvand kan bruge renset spildevand. Alene i Esbjerg udleder vi nemlig 15 mio. kubikmeter renset spildevand om året til havet.

N1, der har hovedsæde i Esbjerg, giver sine ansatte ni procent af deres årsløn i en særlig bonus. Det skyldes en bonusordning, der træder i kraft, hvis koncernen lever op til en række parametre for lønsomhed og kundetilfredshed.

Her får du tre erhvervsnyheder om alt fra nytænkende projekter til en ekstra månedsløn, som du også bør kende.

Rambøll udvalgt som totalrådgiver for det første plastsorterings-anlæg af sin art

I Danmark producerer vi samlet set over 350.000 ton plastikaffald om året, og størstedelen af dette bliver brændt, mens ca. 100.000 ton sendes til europæiske sorteringsanlæg, hvor man ikke længere kan spore, hvor og hvordan plasten bliver anvendt.

Dette kommer nu til at ændre sig med et nyt plastsorteringsanlæg, som den norske virksomhed Quantafuel skal bygge i Esbjerg med en totalkapacitet til at håndtere 160.000 ton plastaffald om året.

Rambøll er udvalgt som totalrådgiver og skal stå for detailprojektering, udbud og byggeledelse af anlægget som for nyligt har fået det internationale investeringsselskab Eurazero med på projektet, der forventes klar til drift i slutningen af 2023. Det meddeler Rambøll i en pressemeddelelse.

Under den indledende design fase har det været Quantafuel og Rambølls ambition at udføre et standard-design for anlægget i Esbjerg, der kan anvendes til at bygge flere lignende anlæg til genanvendelse af plastaffald i Europa i fremtiden.

- Det har været en målsætning helt fra start, og nu ser vi frem til at få anlægget i Esbjerg udført i praksis. Der er ingen tvivl om, at et plastsorteringsanlæg af denne kapacitet, som Quantafuel opfører, hvor man også har planer om at kunne genanvende plastaffaldet på baggrund af katalyseteknologi, bliver en væsentlig del af den løsning, der skal hjælpe os med at komme plastaffald til livs. Ikke blot i Danmark, men også i resten af Europa i fremtiden, siger Søren Eg Hansen, projektdirektør fra Rambølls globale energidivision.

Din Forsyning vil bruge renset spildevand i Power-to-x

Inden for de næste fem år forventes det, at mindst to store power-to-X anlæg vil etablere sig i Esbjerg-området. Power-to-X kræver store mængder vand, og derfor er Din Forsyning gået i gang med at undersøge, om renset spildevand kan bruges i stedet for grundvand. Det vil være en kæmpe gevinst både miljømæssigt og økonomisk og et væsentligt bæredygtigt bidrag til power-to-x-udviklingen i Danmark.

I Danmark er vi så privilegerede, at vi har rent vand i undergrunden, der kan drikkes. Men det rene vand er en begrænset ressource, der skal bruges klogt. Derfor er det vigtigt at tænke i alternativer i de situationer, hvor der er brug for rigtig meget vand. Det gælder eksempelvis i forbindelse med power-to-X anlæg, der er blevet annonceret flere steder i Danmark – bl.a. i Esbjerg. Det skriver Din Forsyning i en pressemeddelelse.

- Power-to-x kræver store mængder vand. Copenhagen Infrastructure Partners forventede anlæg i Esbjerg, Høst PtX, forventer at skulle bruge cirka 1,3 mio. kubikmeter årligt med den nuværende planlagte produktion. Der er dog ikke tale om drikkevand, da vandet, der skal bruges i PtX, skal være ultrarent. I drikkevand findes der blandt andet en række naturlige salte og mineraler, der skal fjernes, før vandet kan bruges. Det betyder, at uanset om vi leverede vand i drikkevandskvalitet, så skulle det alligevel det renses. Det fik os til at tænke i andre baner. For vand har vi nok af i Esbjerg. Men det er drikkevandsressourcen, der er begrænset, fortæller forretningsudviklingschef Claus A. Nielsen fra Din Forsyning.

Den umiddelbart mest oplagte løsning er, at Din Forsyning leverer teknisk vand, som kan være grundvand, der er uegnet til drikkevand. Men renset spildevand kan være et andet alternativ. Og bliver det en realitet, vil det være vigtigt bidrag til at gøre fremtidens power-to-x-produktion mere bæredygtig.

Alene i Esbjerg udleder vi årligt 15 mio. kubikmeter renset spildevand til havet. Derfor har Din Forsyning indledt et samarbejde med Niras, der blandt andet er specialister inden for avanceret vandbehandling. Formålet med samarbejdet er at undersøge, hvorvidt de store mængder spildevand kan indgå i power-to-x-produktionen.

500 ansatte i N1 får en ekstra månedsløn

Medarbejderne i den Norlys-ejede virksomhed Netselskabet N1, som har adresse i Edison Park i Kjersing ved Esbjerg, har fået en ekstra månedsløn. Det skriver JydskeVestkysten.

De omkring 500 ansatte i N1, hvoraf hovedparten arbejder i Esbjerg-området, får nemlig en bonus på deres lønseddel, der svarer til omtrent en ekstra månedsløn. Bonusordningen er for alle medarbejdere og blev fastlagt i forbindelse med fusionen til Norlys i 2019.

For de enkelte medarbejdere betyder det, at man har kunnet se frem til en bonus på fem procent af den faste løn, hvis koncernen lever op til en række parametre for lønsomhed og kundetilfredshed, og at bonussen kunne stige yderligere, hvis målsætningerne blev overgået.

Nu har N1-medarbejderne gjort det så godt, at de har fået udbetalt en bonus på ni procent.

Bonusmålene i N1 er sat i forhold til selskabets årsresultat og den såkaldte ”udetid”, altså hvor mange minutter selskabets kunder i gennemsnit har været uden strøm. N1-medarbejderne har ligget flot på begge parametre.

- Vores tilgang er, at det skal være konkret i forhold til de unges rettigheder – både når det handler om studiejob, elevplads eller måske ens første rigtige job. Vi vil være dem, der bidrager til de unges tryghed, trivsel og arbejdslyst, siger Thomas Eskildsen. Pressefoto

11 millioner visninger: Fagforening er en kæmpe succes på TikTok

Krifa er braget igennem på TikTok efter kun få måneder på platformen. Ambitionen var at komme i dialog med unge med fritidsjob eller elevplads, og det er lykkedes over al forventning.

Videoerne er afspillet over 11 millioner gange, og mere end 40.000 danskere følger nu Krifa på TikTok - og tallene bliver ved med at vokse.

- At vi bliver modtaget med så stort engagement fra de unge viser, at vi formår at tale med dem i øjenhøjde og bruge platformen på dens præmisser. De unge skriver, liker, foreslår nye emner og stiller spørgsmål. Det er fantastisk, at vi har den dialog med dem, lyder det fra Thomas Eskildsen, marketingschef i Krifa.

I dagens nyhedsbrev kan du læse artiklen om Krifa, der er skrevet af vores søstermedie Erhvervsliv Aarhus. Krifa har også afdeling i Esbjerg.

Fagforeningen Krifa har skabt en uventet stor succes, efter de har indtaget det sociale medie TikTok. På få måneder har de skabt en profil, hvor mere end 40.000 danskere følger med, videoerne har fået over 385.000 likes, og så er de blevet afspillet over 11 millioner gange.

KOMMUNIKATION: - Chef, jeg tror, du har lavet en fejl i vagtplanen? Der står, jeg skal arbejde hver dag i næste uge, selv i weekenden...

Sådan begynder en af de mange videoer på Krifas TikTok-profil, hvor ungarbejderen Magnus taler om ansættelsesvilkår og arbejdsmiljø.

Videoerne er ganske simple i sit udtryk, de tager udgangspunkt i forskellige situationer mellem de fiktive figurer Magnus og hans chef fremført af TikTok’eren Brumus. Nogle vil måske endda stemple dem som næsten amatøragtigt. Men ikke desto mindre, så har de skabt en kæmpe succes for Krifa.

- Succesen kom bag på os, det er jeg ikke ked af at sige. Jeg tror ikke, der var nogen, som havde set den komme, at Krifa skulle tage en position på TikTok som et af de mest populære brands i Danmark, siger Thomas Eskildsen, der er marketingchef i Krifa.

Og netop det, at videoerne er meget langt fra de corporate film, der normalt bliver skudt ud fra en marketingafdeling, er en del af forklaringen på den stærke modtagelse hos brugerne, mener Thomas Eskildsen.

- Det er os, der skal tilpasse os TikTok og ikke den anden vej rundt, og de upolerede videoer er en del af mediets præmis, siger han.

Ideen

Som fagforening kæmper Krifa med at sælge et produkt, der er et lav interesseområde, særligt for de unge. At være medlem af en fagforening er som at tegne en forsikring, den er rar at have, hvis det går galt, men man håber aldrig at få brug for den.

- Vi vil gerne være dem, der bidrager til god arbejdslyst og italesætter det også blandt de unge. Vi følger løbende med i de unges medievaner, så vi ved, hvordan vi kunne komme i kontakt med en målgruppe, der er svær at nå via de traditionelle kanaler.

Krifa

  • Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 190.000 medlemmer.
  • Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør.
  • Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Krifa har siden 2007 været til stede på flere sociale medier, og det har været et godt sted at fange fritidsjobberne og eleverne, men de seneste år er de yngste brugere forsvundet fra specielt Facebook, og derfor var der brug for andre kanaler.

- Vi troede på, at TikTok kunne være et sted at komme i kontakt med de unge og åbne en dialog. Vi har holdt øje med platformen i et par år, inden vi kastede os ud i projektet, så vi havde en ide om, hvordan vi kunne udnytte den bedst muligt.

- Men i bund og grund var vi nødt til at være modige og kaste os ud i det for at teste det af.

Ambitionen

Som sagt så gjort. Krifa allierede sig med det digitale konsulenthus A Gen Z, der er specialiseret i at levere indhold til sociale medier.

- Vi måtte være realistiske fra start, og derfor valgte vi at bruge nogle, de kender medier rigtig godt og ved, hvad der virker. Hvis vi skulle bryde igennem, så duede det ikke, at vi kom på TikTok som far på dansegulvet, fortæller marketingchefen, der selv har rundet de 40 år og ikke har nogen erfaring med platformen.

Derfor gør Krifa brug af influenceren Brumus, som er et kendt navn på TikTok, hvor han har knap 65.000 følgere.

- Som vores hovedperson Magnus taler han både i øjenhøjde med målgruppen og på mediers præmisser. Derudover optræder han på Krifas profil i stedet for sin egen, og det har været med til at opbygge vores store følgerskare.

Håbet med de mange videoer med Magnus var at komme i dialog med de unge i aldersgruppen 15-25 år, og det er fagforeningen på mange måder lykkedes med.

- Vi får en interaktion med brugerne og oplever, at de gerne vil dele indholdet med andre i målgruppen. Det er en kæmpe sejr, for det er det, vi alle sammen kæmper med i markering; at få den relevante dialog med målgruppen.

Fremtiden

Udviklingen på TikTok går stærkt, og det er de bevidste om hos Krifa. Derfor har de heller ikke lagt en meget langstrakt plan for deres ambitioner med platformen.

- Vi er fortsat ved at lære i den her proces. Nu begynder vi her, og så må vi se, hvordan det går. Langtidsplanlægning er ikke vejen frem på denne platform, da vi er nødt til at gribe de trends, der kommer. Og det går stærkt på TikTok.

Indtil videre fortsætter Krifa - eller Magnus- med at dele ud af sine gode råd flere om ugen. Og frekvensen er vigtig for at tilfredsstille TikToks algoritme, så rækkevidden fastholdes.

- Vores næste skridt bliver at finde ud af, hvordan vi kan udnytte TikTok mere kommercielt, men derudover planlægger vi ikke langt frem. Vi kan se, at vores følgere primært er drenge, og det kunne tale for, at vi på et tidspunkt vil supplere med en pige i front sammen med Brumus, siger Thomas Eskildsen.

- At vi bliver modtaget med så stort engagement fra de unge viser, at vi formår at tale med dem i øjenhøjde og bruge platformen på dens præmisser, siger Thomas Eskildsen, marketingschef i Krifa. Foto: Kirsten Louise Laursen

4 gode råd: Sådan kommer du i gang med TikTok

Krifa gik viralt på TikTok efter kun få uger på platformen. Succesen bunder i en god forberedelse og en respekt for mediets præmisser.

Her får du fire gode råd til at komme i gang på platformen:

1. Respekter mediet.

2. Brug de rigtige eksperter.

3. Vær klar på de interne linjer.

4. Skynd jer i gang.

- Noget af det vigtigste i processen har været at være modige, fordi vi har kastet os ud i ukendt farvand. Men vi var enige om, at vi var nødt til at give det en chance, fortæller Thomas Eskildsen, marketingchef i Krifa.

Her kan du læse Krifas gode råd, som er skrevet af vores søstermedie Erhvervsliv Aarhus.

Fagforeningen Krifa har haft stor succes, siden de kastede sig ud som virksomhed på TikTok, deres første videoer gik viralt, og efter få måneder har de allerede opbygget en solid følgerskare. Her deler de fire gode råd til at komme i gang på platformen.

SOCIALE MEDIER: Der var ingen i Krifas marketingafdeling, der havde stor erfaring med TikTok, inden fagforeningen kastede sig ud i at bruge platformen. For de fleste var det et medie, deres børn brugte, som de ikke helt forstod.

Men TikTok er blevet en populær platform for de unge, og ifølge DRs medierapport er det 30 procent af de unge mellem 15 og 24 år, som benytter platformen hver uge. Og Krifas succes på TikTok er kommet bag på de fleste, inklusive marketingchefen Thomas Eskildsen.

-  Det ærlige svar er, at det er gået langt over vores forventninger, og det er også set ud fra de benspænd, der er. Vi vidste godt, at vi skulle gøre os umage for at få de unge til at stoppe op og interessere sig for det, siger Thomas Eskildsen.

Men hvilke erfaringer har de første måneder på TikTok givet Krifa, og hvad har fagforeningen lært af at kaste sig ud på dybt vand? Det opsummerer vi her med fire gode råd fra Thomas Eskildsen.

1. Respekter mediet

- Det er os, der skal tilpasse os TikTok og ikke den anden vej rundt.

- Det er angstprovokerende at dele noget på en ny platform, som er markant anderledes end dem, man normalt bruger. Det er nogle meget upolerede videoer, og det kan føles næsten tåkrummende for en marketingchef. Men det havde aldrig fungeret, hvis vi havde puttet videoerne ned i vores kommercielle univers fra tv-reklamerne.

2. Brug de rigtige eksperter

- Hvis ikke man selv er meget erfaren i TikTok, bør man alliere sig med nogle, der er. Det er vigtigt at forstå mediet og kende præmisserne både for indhold og algoritmen.

- Vi har brugt et lokalt bureau, der har specialiseret sig i indhold til sociale medier.

3. Vær klar på de interne linjer

- Den store interesse for videoerne kom bag på os, og derfor blev vi overrasket over de mange reaktioner. Men eftersom vi selv har ønsket dialogen, så forpligter det også. Når brugerne stiller spørgsmål, så skal vi svare.

- Den interne forventningsafstemning skal være på plads fra begyndelsen.

4. Skynd jer i gang

- Lige nu er TikTok ikke brudt helt igennem muren herhjemme og blevet rent kommercielt. Derfor er der en større bid af kagen at hente ved at komme i gang nu. For jo flere brands, der kæmper om opmærksomheden fra brugerne, jo sværere og dyrere bliver det - akkurat som vi har set det med Facebook.