3 gode råd: Sådan navigerer du i krisetider
Podcast: Vi havde knap nok fået tid til at trække vejret efter coronakrisen, før den næste - eller de næste fristes man til at sige - bankede på døren og forcerede sig ind i det danske samfund.
Det er for mange virksomheder en usikker tid, hvor man ikke helt kan se lyset for enden af tunnelen. Derfor har vi i tredje afsnit af erhvervspodcasten Ditte og erhvervsklubben fokuseret spotlyset på det, vi kalder fremtidens forretning.
Det handler kort fortalt om, hvordan de forskellige kriser indenfor de seneste par år har påvirket det danske erhvervsliv - med konkrete eksempler fra vores paneldeltagere - både internt i forhold til medarbejderne og eksternt i forhold til kunderne. Og så handler det om, hvordan man bedst muligt navigerer i krisetider.
Det giver dagens panel bestående af Annette Lykke Nielsen, CEO og stifter af Kids-world, Jørn Jepsen, partner og leder af Deloittes Private kundeprogram, og Michael Madsen, udviklingsdirektør i Blika, deres bud på i form af tre gode råd herunder.
Podcasten er produceret i samarbejde med Business Esbjerg, og du kan lytte til den her eller på din foretrukne platform. Husk at abonnere på den, så du får en reminder, når vi udkommer med næste afsnit, der går tættere på bestyrelserne.
1. Tag det små skridt ad gangen
- Brug de ressourcer du har. Prøv at bruge det, du har i huset, dine kolleger, dit netværk. Brug din omgangskreds og find ud af, hvad kan jeg gøre for at forandre min egen situation, siger Annette Lykke Nielsen, stifter af Kids-world, og fortsætter:
- Det tror jeg vil være mit bedste råd, for jeg tror på, at der er så mange idéer og nytænkninger og muligheder, og det er ikke de store forandringer, der nødvendigvis skal til. Det tror jeg faktisk ikke på. Så små skridt ad gangen, og lad så små bække blive til en stor å på sigt fremfor at tro, at man skal revolutionere det hele fra dag et. En ting ad gangen.
2. Reflektér over din forretning og undersøg de nye muligheder
- Mange virksomheder er ramt vidt forskelligt i øjeblikket. Vi har en inflation, som decideret ødelægger nogle virksomheder, som ikke har mulighed for at reagere, fordi de er i nogle faste priser overfor deres kunder. Vi har energi, som presser en del også i øjeblikket, så jeg vil sige, det man nok skal som virksomhedsleder i dag, det er at prøve at vende det positivt og sige, 'jamen okay, det her er en mulighed', siger Jørn Jepsen, partner i Deloitte, og uddyber:
- Hver gang der er en krise, er der også en ny mulighed, der opstår samtidig. Og det der med måske at unde sig selv, at læne sig tilbage og lige reflektere lidt over sin egen forretning og forretningsmodel, og sige 'hvad åbner det her af nye muligheder for mig'.
- Fordi selvom vi alle sammen godt kunne få en lille depression ved at læse avisen hver dag, så tror jeg i hvert fald personligt på, at så lang en krise bliver det heller ikke. Jeg tror, vi kommer ok ud på den anden side igen, fordi der er nogle mekanismer, der lynhurtigt slår tilbage igen, så der er lys for enden af tunnelen. Det er jeg helt sikker på.
3. Vær nysgerrig og prioritér at tænke udvikling
- Jeg har i rigtig mange år interesseret mig for, hvad er det, der er med til at skabe fantastiske og knap så fantastiske virksomheder og prøvet at kigge på de principper, der ligger bagved. Og der er én, der ligesom ligger til grund for det, som, jeg synes, er ret interessant. Det er det med at kunne favne en virksomhed, der både kan drifte og udvikle. Det vil jeg vende rundt og sige, få nu udvikling på jeres agenda. Prioritér det, diskutér det, snak omkring det, siger Michael Madsen, der er udviklingsdirektør i Blika, og tilføjer:
- Der er et lille ord i det her, som er meget, meget væsentligt, og det er at have nysgerrighed. Vær nysgerrige, hele tiden, stil spørgsmål til de ting man navigerer i - og at undre sig. For der er muligheder derude. Men det handler også om, at vi som virksomheder kan gribe de muligheder.
- Det starter mange gange med, at man kan tage snakken og bruge det, man har i forretningen, sætte det på agendaen, prioritér det, og have modet til at prioritere det. Men vær nysgerrige, undre jer og stil spørgsmål, og så brug de mennesker I har omkring jer. Både indenfor og udenfor murene.