9 hurtige til ny N1-direktør: - Det har været afgørende for mig at anerkende, at jeg har brug for andre end mig selv, også som leder
1. januar var for Henning Kjærgaard ikke kun begyndelsen på et nyt år. Det var også begyndelsen på et nyt job. Ved årsskiftet skiftede han nemlig sin mangeårige arbejdsplads i TDC Net ud med Netselskabet N1 i Esbjerg, hvor han nu er direktør for Kunder og Drift - som i øvrigt er en nyoprettet stilling i virksomheden.
I den anledning har Erhvervsliv Esbjerg taget en snak med Henning Kjærgaard, og han har besvaret "9 hurtige til direktøren".
1. Hvad var det, der gjorde Netselskabet N1 interessant for dig som din næste arbejdsplads?
- Det handlede meget om, at det er en virksomhed, som arbejder med samfundskritisk infrastruktur. Det er det, jeg kommer fra - at have arbejdet med internet og infrastruktur. Det var meget genkendeligt, og det er noget, der motiverer mig helt generelt.
- Og så var det selvfølgelig også interessant at få lov at arbejde med den vigtige opgave omkring grøn omstilling og sikre, at de kunder, vi har i vores forsyningsområde, kommer bedst muligt igennem den grønne omstilling. Det er motivationen. Og så er det en megaspændende arbejdsplads og en megaspændende opgave, vi står med.
2. Hvordan er din første tid gået hos Netselskabet N1?
- Nu har jeg været her i to måneder, og jeg tror, at jeg har fået foden godt indenfor allerede. Det er en arbejdsplads, som har mange dedikerede medarbejdere, og som har et rigtig godt og sundt arbejdsmiljø og masser af gode kollegaer. De har virkelig taget imod mig med åbne arme.
- Jeg kom til en arbejdsplads, hvor jeg ikke kendte et øje. Nu er jeg ved at kende en masse gode kollegaer, og jeg er også ved at have et godt billede af, hvad opgaven byder på.
- Lige nu sidder vi i en strategiproces, hvor vi skal lave strategien for 2024-2027 for N1. Og den er jeg så hoppet direkte med ind i og har været en del af fra begyndelsen. Strategien arbejder vi med frem mod sommer.
3. Hvad har du taget med dig fra TDC Net ind i din nye stilling?
- Jeg har i 22 år været i TDC Net, hvor det arbejde, der handler om kritisk infrastruktur, kræver en særlig forpligtelse, og hvor man skal sørge for, at tingene fungerer for alle parter. Den opmærksomhed og det kundesyn kommer jeg med. Jeg er meget fokuseret på, hvad de valg, vi tager, betyder ude hos kunderne.
- En anden ting, jeg tager med, er min ledelseserfaring med at drive større personalegrupper og være med til at udvikle et net, være mere datadrevet og dermed også kunne udvikle forretningen i retning mod en mere digitaliseret fremtid.
- Jeg har deltaget i en række strategiprojekter i TDC Net, hvor det har været hovedopgaven at digitalisere vores processer og samtidig bruge det, man kalder advanced analytics. Det handler om at finde helt nye ting, som forretningen ikke har kunnet løse før og så løse dem via nye processer og nye tilgange til både metoder, men også via data. Så det er et mindset, jeg tager med, og som jeg helt sikkert også påvirker forretningen med allerede.
4. Hvem er din bedste sparringspartner i dit arbejde?
- Jeg er så heldig, at jeg har mange sparringspartnere. Jeg har brugt en del tid på at komme rundt i forretningen her i begyndelsen. Her har jeg blandt andet brugt tiden på at være med ude i bilen sammen med kørende teknikere, der løser opgaverne ude hos kunderne.
- Jeg har også været rundt til en masse af de funktioner, vi har på kontoret, både her i Esbjerg, men også på de andre lokationer. Jeg har været med ude at se, hvordan vi styrer forretningen, og hvordan vi tager imod vores kunder. Og jeg har fået en række gode sparringspartnere den vej igennem.
- På den måde er der ikke få personer, jeg sparrer med, men rigtig mange, hvor jeg prøver at bruge så mange af mine kollegaer som overhovedet muligt, så jeg kan få en så bred viden om vores forretning som muligt, inden jeg begynder at antage en masse ting.
5. Hvilke ambitioner har du for Netselskabet N1?
- Ambitionen er sådan set, at vi får en arbejdsplads, hvor vi vil være det foretrukne sted at komme hen og arbejde for unge og nyuddannede. Det kan være alt fra datafolk til el-arbejdere. Men vi skal også være gode til at fastholde vores eksisterende medarbejdere.
- Vi skal sikre, at vi får en fantastisk arbejdsplads, og at vi samtidig kommer til at understøtte den grønne omstilling, hvor vi skal være bæredygtige som selskab.
- Og så handler det om at få drevet forretningen med stort fokus på, hvad der giver mening for medarbejderne og derved få stor motivation og glæde for at gå på arbejde. Det er simpelthen de kære medarbejdere, der er nøglen til at lykkes.
6. Hvad har i din karriere været en afgørende ledelsesbeslutning for dig?
- Især to ting har været afgørende for mig i min ledelse. Den ene var den dag, det gik op for mig, at jeg ikke havde alle svarene selv, og at jeg skulle delagtiggøre flere kompetente medarbejdere og andre lederkollegaer i mine beslutninger. Det var en af mine første læringer tilbage omkring 2007. Jeg tror, det er noget, der går op for de fleste ledere på et eller andet tidspunkt. Det skal man lære så tidligt som muligt.
- Det andet er, at man er simpelthen nødt til at følge med de nye megatrends. Den læring fik jeg først lidt senere. Omkring 2013-2014 begyndte vi i TDC Net at drive vores forretning på baggrund af data og nye datamodeller. Vi begyndte også at lave robotter i form af dekstop-automation.
- De to læringer har været afgørende for mig. Da jeg lærte at anerkende, at jeg har brug for andre end mig selv, også som leder - og dernæst at finde ud af, hvordan nye megatrends og data kan hjælpe ens forretning. Både til at hjælpe medarbejderne til at få en mere meningsfuld hverdag, fordi opgaver, som for medarbejderne er rutineprægede og ensformige, dem kan man løse på andre måder - og dernæst også at man kan få frigjort potentiale i forretningen til enten at tage mere ind eller at udvide forretningen til nye områder.
7. Hvad er det bedste ved at være leder?
- Det bedste ved at være leder er for mig, at man hjælper forretningen og de enkelte til at få deres potentiale ud. Det vil sige, at den vigtigste opgave som leder er at gennemskue og skabe transparens, så vi kan se mulighederne både for den enkelte og for forretningen. At sørge for at få skabt en dialog, som gør, at tingene giver mening for den enkelte medarbejder med den udvikling, man står i eller de ting, man skal have løst, så man kan få skabt en stor opbakning og dermed også motivation hos den enkelte.
- Det er det, der også driver mig personligt - når jeg kan se et formål og en mening med tingene. At få skabt det over for andre, det er det, der motiverer mig som leder, og det gør mig glad, når det lykkes.
8. Hvad har været det sværeste i dit arbejdsliv?
- Det, der ofte er sværest, er, når man er afhængig af andre, som ikke løfter det ansvar, de er givet eller som ikke tager de opgaver, der er givet dem. Det er det sværeste i arbejdslivet - når man bliver frustreret, fordi man enten ikke kan eller bør løse de opgaver, som andre er blevet givet. Det er ofte i de situationer, jeg synes, det er sværest at være leder.
9. Hvad er det næste mål for dig?
- Mit næste mål er selvfølgelig at sætte et stort aftryk på vores forretning her i N1. At være med til at understøtte den grønne omstilling og sikre, at det lykkes for vores selskaber og dermed for alle vores kunder og andelshavere. Jeg vil sætte et stort aftryk og være med til at gøre en forskel, hvad det angår.
- Lige nu er mit fokus at understøtte N1 bedst muligt og få bygget Kunder og Drift op til at levere noget mere end det, vores kunder forventer - så vi kan være overraskende på den gode måde over for vores kunder.