Det startede som et selvopfundet behov i en praktikperiode: Nu har Woodupp 50 ansatte i Ribe - og afdelinger i flere lande
IVÆRKSÆTTERI: Det var ikke noget tilfælde, at 31-årige Mads Vesterby Hansen fra Ribe skulle ende som ejerleder i en forretning, han selv havde bygget op. Det er livet som selvstændig erhvervsdrivende, han kender allerbedst og er opvokset i med to forældre, der sammen ejede og drev en træproduktionsvirksomhed i de lokaler, hvor han nu selv får produceret akustikpaneler til virksomheden Woodupp.
Ripensiske Woodupp udvikler, producerer og sælger akustikpaneler i træ. Virksomheden blev stiftet i 2015, da Mads Vesterby Hansen som en del af sin uddannelse til markedsføringsøkonom, hvor han gik på innovationslinje, skulle i praktik. På netop hans linje var der mulighed for at være i praktik i egen virksomhed.
- Så skyndte jeg mig at stifte en virksomhed, og det var så det, der blev til Woodupp. Hovedidéen var at lave en webshop, hvor man kunne lave et simpelt produkt til slutforbrugeren, som vi kunne producere på det, der dengang var mine forældres fabrik her i Ribe, siger Mads Vesterby Hansen, der i dag er direktør i virksomheden.
Egentlig var det lidt ved et tilfælde, at virksomheden skulle centrere sig om akustikpaneler.
- Jeg solgte ikke akustikpaneler, fordi jeg kunne se et behov for produktet. Jeg har altid vidst, at jeg ville være selvstændig og have min egen virksomhed. Så skulle jeg bare finde ud af, hvad min virksomhed skulle lave, og jeg har hele tiden gået og ledt efter en god idé - altid med afsæt i, hvad jeg kunne bruge fabrikken her i Ribe til. Derfor blev det mere til et behov, jeg opfandt, end et, jeg kunne se, der eksisterede, siger direktøren.
Billeder til Facebook og webshop
De første år var det ham alene, der arbejdede i forretningen. Den var lille og mest af alt et hobbyprojekt, man ikke kunne leve af - i hvert fald ikke nævneværdigt, som han selv siger. Men i 2019 skete der noget.
En nyere version af akustikpanelet blev udviklet, og Mads Vesterby Hansen tog billeder af det og lagde det på Facebook, Instagram og på webshoppen. Hurtigt viste det sig, at her var tale om et godt produkt med stor efterspørgsel - og ikke mindst et produkt, der talte ind i en megatrend i boligindretning. Pludselig rullede bolden, og han kunne ikke længere trække hele læsset selv.
I marts 2019 kom Troels Johansson derfor ind i virksomheden som partner. Indtil da havde han rådgivet stifteren i online markedsføring gennem sin ansættelse i marketingbureauet Asento. Men nu fik han buddet om selv at være med helt inde i kernen og være ansvarlig for markedsføring i virksomheden. Han takkede ja, og fire måneders tid senere kom endnu en partner, Mikkel Bang Knudsen til, som i dag er vicedirektør - og på barsel.
Siden dengang i 2019 er der sket meget.
På små fire år er de tre partnere blevet til godt 50 ansatte i Ribe - og dertil kommer de, der arbejder for Woodupp i datterselskaber i andre lande.
700.000 følgere
En del af succesen findes selvfølgelig i den megatrend, som virksomhedens produkt tappede ind i. Men markedsføring på sociale medier er i høj grad en stor del af forklaringen på, at virksomheden har oplevet så stor vækst på få år.
Faktisk annoncerer Woodupp slet ikke andre steder end på sociale medier. Og de gør det godt.
På den internationale Woodupp-profil følger flere end 700.000 brugere på det sociale medie med, men også på Tiktok oplever man succes. De videoer på Woodupps Tiktok-profil, der klarer sig bedst, har flere millioner visninger.
Mads Vesterby Hansen, direktør og stifter af WooduppDet har både været en stor styrke kun at have det her ene produkt, men det bliver selvfølgelig også en svaghed på sigt. Derfor kigger vi meget ind i, hvordan vi forbliver aktuelle, og vi har også en masse spændende produkter i pipeline.
- Det er jo også en af hjørnestenene i vores brand, at alt vores markedsføring foregår på sociale medier. Det er kun gennem Instagram, Facebook, Tiktok og Pinterest, vi markedsfører os, og det er den vej, vi altid har gjort. Og det er også et sted, vi har en fordel i forhold til nogle af vores konkollegaer. Der er vi foran, siger Mads Vesterby Hansen.
- Da vi kunne se, at vi kunne sælge produktet på webshoppen, og vi kunne se, at hver gang vi brugte penge på markedsføring, fik vi endnu mere tilbage i omsætning - da vi begyndte at se det, lavede vi en plan for, at vi løbende ville skrue op for vores markedsføringsbudget, siger marketingchef og partner Troels Johansson.
- Vi har bare brugt alle de muligheder, der er inden for online marketing til at vækste så hurtigt som muligt.
Personlige videoer til kunderne
Faktisk har Woodupp så stor succes på sociale medier, at Troels Johansson ind i mellem bliver spurgt af folk fra andre virksomheder, hvordan han arbejder med markedsføring.
- Der er jeg jo ikke bleg for at hjælpe dem. Det er ikke noget, jeg har sat i system, men hvis nogle spørger, så hjælper jeg gerne. Man kan godt fornemme, at mange kan se, at vi har fat i noget, siger han.
Noget andet, der skaffer mange kunder til butikken, er det gode ry, Woodupp har.
Årets Nye Erhvervsnavn
Woodupp er blandt de tre finalister til Årets Nye Erhvervsnavn, som uddeles til Business Esbjergs nytårskur torsdag den 19. januar.
Prisen uddeles til en talentfuld leder, iværksætter eller virksomhed, som har udvist potentiale udover det sædvanlige, og som har mulighed for at føre det vidt. Modtageren af prisen har samtidig ydet en særlig indsats, der har gjort en forskel for medarbejdere, virksomhed eller omverden.
De øvrige finalister til prisen er Plast Solutions og Frikke Dental. Til nytårskuren stemmer publikum om, hvem af de tre virksomheder, der skal vinde prisen.
Når man som kunde bestiller et produkt på webshoppen, modtager man en personlig hilsen fra en medarbejder i kundeservice-afdelingen, hvor medarbejderen takker for bestillingen og fortæller, hvordan Woodupp kan hjælpe kunden, hvis vedkommende har spørgsmål.
- Det er folk slet ikke vant til, så de er jo megaoverraskede over det. Det er også noget af det, der gør, at vi har så mange kunder, der anbefaler os, fordi vi virkelig gør os umage med at give dem en god oplevelse. Det får vi god feedback på - også når vi kigger på vores webshop. Jeg tror, at næsten 25-30 procent af vores kunder kommer til os, fordi de er blevet anbefalet det her produkt af deres bekendte. De kunder kommer ikke på grund af vores massive markedsføring. Det er netop derfor, det godt kan betale sig at lave sådan en god oplevelse for kunderne, siger Troels Johansson.
- Alle kan ikke bestemme lige meget
I Woodupp har de tre partnere Mads Vesterby Hansen, Troels Johansson og Mikkel Bang Knudsen fra starten haft ganske klare linjer for, hvem der skulle træffe hvilke beslutninger. Og det har været en hjælp for virksomheden, der for godt et år siden også fik Brygge Partners og investor Torben Skov Villadsen med i ejerkredsen, da direktørens egne forældre samtidig blev købt ud.
- Vi har jo aftalt fra starten, at Mads er direktør og stifter, og Mikkel og jeg er medejere og partnere. Og så har vi uddelegeret ansvaret, så vi hver især har ansvar for hvert vores område, siger Troels Johansson.
- Vi snakker jo bare om tingene sammen. Heldigvis har vi jo været meget enige indtil videre. Mikkels og min rolle, som vi ser det, er, at vi kommer med vores input og vores holdninger og idéer til, hvad vi kan gøre. Men vi har 100 procent været afklaret med fra starten, at det er Mads, der er direktør og som tager den endelige beslutning. Det har gjort, at vi aldrig nogensinde er blevet uvenner over noget, fordi vores rolle er at give Mads det bedst mulige beslutningsgrundlag.
- Hvis alle ville bestemme lige meget, tror jeg slet ikke, at det ville fungere. Det kan man ikke.
Nye produkter på vej
I Woodupps ledelse deler man også ambitionerne og drømmene for fremtiden. Virksomheden er allerede vækstet meget - fra at føle det som en kæmpe succes at kunne producere og sælge 50 akustikpaneler om dagen, til i dag at kunne producere flere tusinde på en dag og have i alt omkring 60 ansatte inklusiv datterselskaberne i udlandet.
I takt med at virksomheden vækster mere, fortsætter drømmene nemlig også med at vokse.
Lige nu arbejdes der eksempelvis på at åbne en afdeling i USA. Men der er også flere nye produkter på vej, som efter planen bliver lanceret i indeværende år.
- Det har både været en stor styrke kun at have det her ene produkt, men det bliver selvfølgelig også en svaghed på sigt. Derfor kigger vi meget ind i, hvordan vi forbliver aktuelle, og vi har også en masse spændende produkter i pipeline, siger Mads Vesterby Hansen.
Han er ikke i tvivl om, at akustik-delen er kommet for at blive - særligt på grund af måden, man bygger på i dag.
- Spørgsmålet er bare, hvordan panelerne skal se ud i fremtiden. For der er ingen tvivl om, at akustikken skal være her - og så kan det godt være, at løsningerne ser lidt anderledes ud om 10 år.