3 gode råd: Sådan mestrer du marketing uanset branche
Marketing; hvad er det? Og hvordan lykkes man med det?
Det forsøger Erhvervsliv Esbjerg at give dig svar på i denne artikel, hvor vi har stillet spørgsmålene til Tina Them Betak, som inden længe bliver marketingchef for Bramidan.
- Marketing er de handlinger, som en virksomhed gør for at øge sit brandkendskab og/eller sælge flere produkter og ydelser. Det består blandt andet af indhold, platform og analyse af data.
Sådan beskriver hun marketing og supplerer med tre ting, man skal tage højde for, når man markedsfører sig som virksomhed. De tre ting er:
1) God markedsføring skal være relevant og vigtig. Man skal derfor kende sine kunder bedre, end de kender sig selv.
2) Hvilken værdi skaber dit brand? Når du har fundet svaret på det spørgsmål, skal du huske det, hver gang du lancerer en ny marketingkampagne.
3) Plan the work. Work the plan. Det betyder blandt andet, at det er vigtigt at få beskrevet forretningsmålene og de marketingindsatser, som passer bedst i forhold til virksomhedens aktuelle situation og målgruppe.
Marketing: Der er mange ting, der kan være svære at finde den gyldne løsning på i erhvervslivet. En af de ting er marketing.
Men selvom marketing er en svær størrelse, er det nu engang et vigtigt område, hvis man som virksomhed - eller institution - drømmer om at nå sine mål.
Derfor har vi spurgt Tina Them Betak om at bidrage med gode råd til, hvordan man mestrer marketing. Hun starter 4. november i en ny stilling som marketingchef i den lokale virksomhed Bramidan.
Som indledning til sine gode råd beskriver hun marketing således:
- Marketing er de handlinger, som en virksomhed gør for at øge sit brandkendskab og/eller sælge flere produkter og ydelser. Det består blandt andet af indhold, platform og analyse af data. Jeg vil med disse råd sætte fokus på, hvad man skal tage højde for, når man markedsfører sig som virksomhed uanset branche.
1. God markedsføring skal være relevant og vigtig
Derfor er det vigtigt, at man kender sine kunder bedre, end de selv gør. Tina Them Betaks første råd vil være, at man får beskrevet:
- Hvem er vores målgruppe?
- Hvilke udfordringer eller problemer kan vi løse for dem?
- Hvilket medier og platforme benytter de?
- Hvordan ser kunderejsen ud?
Ved at besvare dette bliver det nemmere at skabe de mest effektive markedsføringsindsatser på tværs af relevante platforme og medier. Relevante og nærværende budskaber i forhold til de faser og handlinger, kunden befinder sig i, skaber de bedste betingelser for konverteringer.
2. Hvilken værdi skaber dit brand?
Troværdige brands kommer lettere igennem kriser og har nemmere ved at skabe en god og loyal kunderelation. Virksomhedens marketingindsats bør naturligvis altid være et parløb med brandstrategien, men brandet er altid vigtigere og "større" end individuelle marketingkampagner.
Derfor anbefaler Tina Them Betak, at man som virksomhed får defineret, hvordan man ser sig selv, og hvordan man ønsker at blive set og opfattet.
Dyk ned i virksomhedens kernefortælling og sørg for altid at have jeres brand i bevidstheden, når der udformes marketingbudskaber i stedet for blot at pushe salgsbudskaber.
3. Plan the work. Work the plan
Marketing skal understøtte virksomhedens overordnet strategi. Derfor er det vigtigt at få beskrevet forretningsmålene og de marketingindsatser, som passer bedst i forhold til virksomhedens aktuelle situation og målgruppe. Lav gerne en plan for alle aktiviteterne i prioriteret rækkefølge og beslut dig for, hvornår aktiviteterne skal afvikles.
Det er vigtigt at få forventningsafstemt, hvad man ønsker at opnå med markedsføringen og hvilke ressourcer, det vil kræve. Typisk vil det være effekten af flere aktiviteter, der giver det bedste resultat, men kend resultatet af dine brand- og marketingindsatser på både den korte og lange bane.