Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Slack er et beskedprogram designet specifikt til arbejdspladsen. Det er udviklet af det amerikanske softwarefirma Slack Technologies og nu ejet af Salesforce. Her er det ledelsen fra venstre Cal Henderson, Allen Shim og Stewart Butterfield. Pressefoto

Gode råd: Kommuniker bedre internt med Slack

For mange virksomheder blev coronapandemien startskuddet til en ny arbejdsmodel, hvor flere introducerede remote workplaces. Medarbejderne blev sendt på hjemmekontoret, og pludselig blev der stillet nye krav til den interne kommunikation.

På den anden side af pandemien har mange valgt at holde fast i muligheden for remote workplaces, der også gør det muligt at arbejde sammen på tværs af landet og endda verden. Men det indebærer samtidig, at man finder en måde, hvorpå den interne kommunikation flyder nemt.

En af dem, der har knækket koden, er softwarevirksomheden Capturi fra Aarhus. De bruger en kommunikationsplatform, der hedder Slack, og det gør den daglige kommunikation nem. Både til den faglige og den sociale snak.

Det har vores søstermedie Erhvervsliv Aarhus skrevet om i forbindelse med vores sommerserie, hvor vi deler fem værktøjer, der er blevet anbefalet af forskellige virksomheder. I dagens nyhedsbrev kan du derfor blive klogere på Slack gennem Capturis oplevelser med værktøjet.

Du får ligeledes ugens overblik, hvor vi dykker ned i fem af ugens erhvervshistorier fra Esbjerg og omegn.

Er du endnu ikke blevet abonnent på Erhvervsliv Esbjerg, kan du tegne abonnement på nyhedsbrevet lige her eller sende en mail til August for at få en løsning til flere medarbejdere.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Tobias Winther Troelsen (t.h.) der er head of marketing and analytics sammen med CEO i Capturi, Tue Martin Berg. De mener begge, at digitale værktøjer i hverdagen kan være med til at gøre afstandene mellem medarbejderne mindre. Foto: Kirsten Louise Laursen

Værdifuldt værktøj: Slack letter den interne kommunikation

Kommunikationsværktøjet Slack er til både formel og uformel kommunikation. Det fungerer som en vidensbase og integrerer til mange digitale værktøjer.

Head of marketing and analytics, Tobias Winther Troelsen er fortaler for Slack, som er et meget vigtigt værktøj i hverdagen hos softwarevirksomheden Capturi.

For at få succes med Slack kræver det et mindset, hvor alle både medarbejdere og ledere, tager værktøjet til sig og husker at al intern kommunikation skal foregå via platformen.

Til gengæld kan man få skabt et rum, der er lige dele socialt og fagligt, og dermed kan det være en støtte i en tid, hvor medarbejderne sidder meget spredt. Her deler Tobias Winther Troelsen ud af sin viden om Slack og forklarer, hvad man kan få ud af at bruge værktøjet.

Tobias Winther Troelsen fra softwarevirksomheden Capturi guider dig her igennem kommunikationsværktøjet Slack og fortæller, hvilke fordele det kan give din virksomhed.

Værktøj: Softwarevirksomheden Capturi arbejder med talegenkendelse og samtaleindsigter. Fra basen i Åbyhøj hjælper selskabet andre virksomheder med at analysere og forbedre deres dialoger med kunderne.

Når det handler om intern kommunikation, så sværger de i Capturi til kommunikationsværktøjet Slack, som de har brugt i flere år.

Slack er et beskedprogram, der er designet specifikt til arbejdspladsen. Udviklet af det amerikanske softwarefirma Slack Technologies og nu ejet af Salesforce. Slack tilbyder mange funktioner herunder vedvarende chatrum organiseret efter emne, private grupper og direkte beskeder.

- For os fjerner den grænserne mellem det fysiske møde og dem, der arbejder remote. Det er det moderne og uformelle intranet, siger Tobias Winther Troelsen, der er head of marketing and analytics.

Har deler han Capturis erfaringer med Slack.

Værktøjer til en lettere hverdag

"Tre værktøjer" til en lettere hverdag' er et fast element i Erhvervsliv-medierne, der hver især dækker virksomhederne i Aarhus, Esbjerg, Odense, Randers og Trekantområdet.

Det sker, når vi beder lokale virksomheder om at dele nogle af de værktøjer, som hjælper netop dem, og hen over sommeren går vi spadestikket dybere ved at præsentere de mest anvendte og anbefalede værktøjer på tværs af medierne inden for fem kategorier.

De fem udvalgte værktøjer er:

  • Marketing: Ahrefs
  • Møder: Calendly
  • Kommunikation: Slack
  • Økonomi: Dinero
  • Kundeservice: Zendesk

Følg med i dit Erhvervsliv-nyhedsbrev i løbet af sommeren - eller saml op på videndelingen efter ferien.

Hvad bruger man Slack til?

- ALT. Men især til kommunikation, hvor man har mange flere muligheder for, hvordan man strukturerer sine snakke, end hvad man kender fra traditionel e-mailkommunikation.

- Slack er faktisk et akronym. Det står for Searchable Log of All Communication and Knowledge. Det betyder i praksis, at det også fungerer som en vidensbase og log af specifikke aftaler og opdateringer i organisationen. På deres egen hjemmeside definerer de også sig selv om et digitalt hovedkontor. Det eksemplificerer, at det er meget mere end ‘bare’ en erstatning for typiske interne e-mailsystemer.

Hvordan bruger I det?

- Først og fremmest som kommunikationsplatform. Det favner alt fra formel til uformel kommunikation, fungerer som vidensbase og integrerer til mange af de digitale værktøjer, vi bruger i dagligdagen. På den måde samles al information på tværs af afdelinger i én platform.

- Som medarbejder får man derfor tilgang til den information, man har brug for, direkte i Slack. Hvis der er nye medarbejdere, der skal deltage i et projekt eller onboardes til et emne, så er det nemt at invitere dem til den relevante kanal, hvor al tidligere kommunikation og information er samlet og struktureret.

Hvilke fordele giver det?

-Hos Capturi ser vi ikke arbejdspladsen som et fysisk sted, hvor man skal befinde sig for at udføre sit arbejde. I stedet opfordrer vi til, at man følger sine egne præferencer for, hvornår man har lyst til at arbejde hjemmefra, og hvornår man foretrækker at være på kontoret.

-Slacks evne til at favne både formel og uformel kommunikation gør det til et perfekt værktøj til at bidrage til formel information og samtidig skabe en stærk kultur, der ikke kun omfatter dem, der foretrækker at møde op på kontoret hver dag. Derudover fordrer den uformelle tone i Slack i langt højere grad en ‘fail fast’-kultur, som generelt gennemsyrer vores måde at arbejde på.

Hvordan kommer man i gang?

- Det tekniske setup er intuitivt og gør det nemt at komme i gang. Det mest udfordrende er at lære, hvordan det skal passe ind i ens nuværende organisation.

Hvilke arbejdsgange skal ændres? Hvordan skal man strukturere sig i Slack (man opretter kanaler, som kan være defineret ud fra f.eks. emner eller afdelinger)? Hvilke principper for kommunikation skal man følge?

-Svarene på disse spørgsmål kan ændre sig over tid – så det bedste er at kaste sig ud i det og lade dem forme sig i brugen af platformen. Det vigtigste mindset man skal tage med – og opfordre både medarbejdere og ledelse til at følge – er, at al kommunikation foregår på Slack.

Der er kommet ny chef til i Visma Creditro. Navnet er Patrcik T. Rasmussen, der i forvejen sidder i spidsen for Visma Rating. Pressefoto: Creative Commons

Ny mand i spidsen for Visma Creditro, Sports Connection  udvider direktionen og Esbjerg-virksomhed reducerer underskud til 48 millioner

Her får du ugens overblik, der indeholder flere af de seneste erhvervsnyheder fra Esbjerg og omegn.

Patrick T. Rasmussen hopper i førertrøjen for Visma Creditro

- Har jeg ikke møder en hel dag, så tager jeg t-shirt på. Jeg vil ikke virke, som den her leder, som er distanceret fra mine medarbejdere. Jeg fylder gerne køleskab, samler stole og tømmer opvasker, siger Patrick T. Rasmussen om sin ledelsesstil. Han er den nye Managing Director for Visma Creditro. Pressefoto: Creative Commons

Visma Creditro, der i november 2021 officielt blev en del af Visma koncernen, har fået sig en inkarneret Visma mand på holdet. Patrick T. Rasmussen tiltræder pr. 18 juli 2022 som Managing Director for virksomheden.

Patrick er i forvejen i spidsen for Visma Rating, og det var de delte interesser, der netop gjorde rollen interessant. Sådan lyder det i en pressemeddelelse.

- Jeg så en mulighed for at komme hurtigt afsted med min vision om korrekte kreditvurderinger, der måles i realtid, og ikke de ofte usikre vurderinger af virksomheder, som sker i dag, siger Patrick T. Rasmussen, om hans første tanker om muligheden for at blive Managing Director for Visma Creditro.

Den 34-årige Københavner kom til Visma i april 2017 og sidder i dag i fire af koncernens bestyrelser. Teglstrup er tidligere Visma Dinero mand, og hans tid i Dinero har ifølge ham selv påvirket hans ledelsesstil. Det vil kunne mærkes i den nykøbte tech-virksomhed.

- Jeg kommer til at køre det meget som i Dinero. Fokus vil være på ærlighed, transparens, lyst, iværksætteri og ejerskab – du skal køre det her, som om det er dit eget. Hvad vil du gøre, hvis det her var din egen virksomhed? Det er nok det spørgsmål, som jeg kommer til at stille mest, siger Teglstrup, der gerne vil være en tilgængelig leder, som har fingeren på pulsen.

Sports Connection har fart i salget af amerikanske sko

Sports Connection blev etableret i 1994 af Marianne og Peter Jørgensen, som fortsat er hovedaktionærer og ejer virksomheden sammen med forretningspartneren Hans De Groot fra Holland. Firmaet har base i Esbjerg og er eksklusiv distributør af det amerikanske skomærke Skechers i de nordiske lande. Pressefoto

Skodistributøren Sports Connection med hovedsæde i Esbjerg trodser et dalende skomarked ved at rulle nye konceptbutikker ud, ligesom salget til selskabets øvrige fysiske forhandlere fortsat vokser. Forbrugerne søger igen mod de fysiske butikker, lyder forklaringen.

Sådan skriver Finans.

Sports Connection havde en fremgang i salget på 21 procent i 2021 på trods af, at de seneste par år har været præget af periodevise nedlukninger på grund af coronapandemien.

Forventningen for Sports Connection er - ifølge Finans - at passere en omsætning på 500 mio. kr. i år, da væksten er fortsat. Det er sket på trods af generel usikkerhed hos forbrugerne og ikke mindst en høj inflation.

- Vores engroshandel går supergodt med ca. 50 pct. fremgang, og indsalget til 2023 fortsætter trenden. På samme tid har vi selv fat i retail. Skechers har flere end 4.300 konceptbutikker globalt, som kun fører mærkets egne sko og produkter. De 55 er på vores markeder, og vi satser på at åbne i hvert fald fire-fem mere i år samt endnu flere i 2023, fortæller Peter Jørgensen.

Babcock & Wilcox A/S reducerer underskud til 48 millioner

- De 2-årige hovedgarantifaser for de europæiske EPC-tabskontrakter er udløbet i 2021, og vi har derfor nu disse tabskontrakter bag os. Baseret på den nye struktur for tilbudsgivning og udførelse af nybygningsprojekter og de fortsatte omkostningsbesparelser forventer ledelsen forbedrede resultater fremadrettet, konkluderer ledelsen for det store Esbjergbaserede selskab Babcock & Wilcox A/S i årsrapporten. Foto: JydskeVestkysten

Meget tyder på at det store amerikansk ejede Esbjerg-selskab, Babcock & Wilcox A/S, der er leverandør af teknologi til kraftvarmeindustrien, er på vej mod bedre tider. Regnskabsresultatet for 2021 endte nemlig som det bedste i mange år. Det skriver JydskeVestkysten.

Nøgletallene i årsrapporten afslører, at godt nok lander årsresultatet med et minus på 48 millioner kroner, men det er stadigvæk en markant forbedring i forhold til 2020, hvor underskuddet endte på 166 millioner kroner, for ikke at tale om de seneste fem år, hvor underskuddene samlet nærmer sig fire milliarder kroner.

Omsætningen i selskabet endte på 388 millioner kroner, hvilket er et fald på 49 millioner kroner i forhold til året før på grund af en reduktion i store projektaktiviteter.

I årsrapporten fremfører ledelsen, at årets resultat er som forventet i forhold til udviklingen, og i forhold til 2022 forventes resultatet at blive et nulresultat – dog påvirket af usikkerheden i virksomhedens forsyningskæde på grund af krigen i Ukraine.

Tidligere EfB-direktør forfremmet til direktionen i succes-virksomhed

Brian B. Knudsen (t.v) er indtrådt i direktionen hos Sports Connection, hvor han sidder sammen med finansdirektør Rikke Knudsen og firmastifter Peter Jørgensen. Pressefoto

Den succesfulde virksomhed Sports Connection udvider sin ledelse og styrker samtidig koncernens organisation, oplyses det i en pressemeddelelse.

- Vi oplever en fortsat helt fantastisk udvikling i salget af Skechers på alle vore markeder. For at understøtte fremgangen og vores planlagte fremtidige vækst, så har vi besluttet at udvide den øverste ledelse og samtidig styrke vores øvrige organisation, oplyser Sports Connection.

Således er mangeårige fodbold- og bankboss Brian B. Knudsen med virkning fra den 1. juli indtrådt i ledelsen hos Sports Connection.

Den 62-årige Brian B. Knudsen stemplede sidste år ind hos Sports Connection med titel af Special Projects Manager i hovedkvarteret på Kvaglundvej, da han selv havde opsagt sin stilling som direktør hos fodboldklubben EfB i forbindelse med balladen omkring den tyske cheftræner Peter Hyballa.

Dengang sagde Peter Jørgensen, at man ikke kunne lade en mand med Brian B. Knudsens finansielle og ledelsesmæssige erfaring gå ledig. Hans opgaver hos Sports Connection skulle blandt andet omhandle ad hoc-aktiviteter, ledelsesudvikling og et talentprogram for koncernens medarbejdere samt en langsigtet plan for virksomhedens faciliteter både i Esbjerg og i retaillandskabet. Nu bliver Knudsen så en del af direktionen hos Sports Connection. Det skriver JydskeVestkysten.

Stigende råvare- og elpriser tvinger ungt par til at lukke deres bageri

Marcus Finnerup og Camilla Hansen genåbnede den 1. november i 2020 Kernebageren i regi af selskabet Kernebageren Esbjerg ApS. Foto: JydskeVestkysten

De seneste par år har været hårde for mange mindre selvstændige erhvervsdrivende, hvor nogle allerede har taget konsekvensen af følgerne ved coronapandemien samt stigende energi- og råvarepriser. Heriblandt er det unge par Marcus Finnerup og Camilla Hansen, der ejer Kernebageren i Esbjerg.

26. juli meddelte de på Facebook, at de har været nødsaget til at lukke bageriet.

- Som mange af jer nok har opdaget, så er der lukket. Vi har desværre været nødsaget til at lukke Kernebageren, da vi havde en hård start i corona, som vi nok skulle komme over, men på baggrund af dette har de stigende elpriser og stigende råvarer været for meget for os. Vi håber på jeres forståelse. Tak for fed opbakning og rigtig dejlige kunder!

Marcus Finnerup og Camilla Hansen genåbnede den 1. november i 2020 Kernebageren i regi af selskabet Kernebageren Esbjerg ApS. I 2021, der er bageriets eneste fulde regnskabsår, fik Kernebageren et underskud på 772.000 kroner, og af regnskabet fremgår det også, at den første periode har været udfordrende.

- Den første regnskabsperiode har været præget af corona, som blandt andet har medvirket til begrænsninger på antallet af kunder i forretningen, samt en begrænset aktivitet i erhvervsvirksomhederne i nærområdet. Samtidig har det været vanskeligt at etablere nye erhvervskundeforhold, da mange har været tilbageholdende med besøg. Resultatet er ligeledes delvist påvirket af, at der er afholdt mange etablerings- og vedligeholdelsesomkostninger, lyder det i regnskabet.