Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Line Budolfsen, specialadvokat ved Dahl Advokatpartnerselskab. Pressefoto

Dine kontrakter kræver fokus i en krigstid

Indeholder dine kontrakter med leverandører og samarbejdspartnere en moralitetsklausul?

Hvad står der om muligheder for prisreguleringer? Og hvad fastslår force majeur-bestemmelsen?

Kender du svaret på de tre spørgsmål? Ellers er der god grund til at dykke ned i samtlige aktuelle kontrakter i din virksomhed. Krigen i Ukraine kan nemlig komme til at påvirke din virksomhed, uanset om du har en lille lokal virksomhed, som ingen aktiviteter eller relationer har til hverken Rusland, Hviderusland eller Ukraine, eller sidder i en stor virksomhed med leverandører fra de berørte lande.

For at hjælpe dig og din virksomhed bedst muligt igennem de mange juridiske udfordringer, der kan opstå i krigtid, har jeg talt med specialadvokat Line Budolfsen fra Dahl Advokatpartnerselskab. Sammen forsøger vi at give dig den viden, du har brug for, til at gennemgå din virksomheds kontrakter.

I dagens nyhedsbrev får du ligeledes fortællingen om 35 års-jubilaren Dan B. Larsen fra samme firma. Han kommer oprindeligt fra Aalborg, men har i nu 35 år holdt fast i Esbjergs erhvervsliv, som han mener, har en unik imødekommenhed.

Vi sætter altid pris på at høre fra dig, hvis du har et tip eller en god idé, vi skal skrive. Det gør du nemmest på mail.

Du må meget gerne dele nyhedsbrevet her med dem, du tænker, kunne få gavn af det. Ny læsere kan tilmelde sig her.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Iværksætter Tonny Nielsen Bruun overlader resten af sin virksomhed, NiceHair, til Egmont. Foto: JydskeVestkysten

Værd at vide fra Esbjergs erhvervsliv

NiceHair har fået ny ejer. Iværksætteren Tonny Nielsen Bruun har solgt sidste andel af virksomheden til Egmont, der for få år siden overtog en del af virksomheden. Tonny Nielsen Bruun føler, at han efterlader sit hjertebarn i trygge hænder.

Der er udsigt til en blå og grøn bydel på Dokken i Esbjerg. Pedersen Gruppen har hentet inspiration i HafenCity i Hamborg og har planer om, at området skal medvirke til at sikre Esbjergs nye brand som en oplevelses- og kulturby.

Ejendomsrådgivningsfirmaet Colliers, der ligger i Vejle, udvider til markedet i Esbjerg med en senior mægler. 1. april begynder Claus Lützen i firmaet.

Offshore-virksomheden MacArtney har købt den gamle Netto-bygning i Hjerting. Virksomhedens aktiviteter vokser, og de har derfor brug for mere plads. Det giver dem øget plads ved siden af deres andre bygninger.

Her er fire udvalgte historier fra byens virksomheder.

Succes-iværksætter giver stafetten videre

Tonny Nielsen Bruun forlader endegyldigt sit livsværk NiceHair efter at have solgt den sidste del af virksomheden til Egmont.

For få år siden fik iværksætteren Egmont med i ejerskabet med det mål at bryde Matas-kædens dominans i skønhedsbranchen.

Nu har den esbjergensiske iværksætter så som et led i sin exitplan solgt den sidste del af sit ejerskab til Egmont. Der fremgår af en pressemeddelelse.

- Efter at jeg solgte yderligere 21 procent til Egmont sommeren 2021, begyndte jeg at trække mig mere ud af den daglige drift, og jeg har indset, at "min baby" er ved at blive stor. Nu har jeg solgt den sidste del, og det er derfor det rette tidspunkt at slippe og komme videre. Jeg forlader NiceHair med stolthed over det, jeg har skabt. Selskabet er i god form, og jeg er sikker på, at Story House Egmont er de helt rigtige ejere til at drive det videre, siger Tonny Nielsen Bruun i meddelelsen.

Hamborg er forbillede for milliardprojekt i Esbjerg

Direktør Bjarne Pedersen fra Pedersen Gruppen har bygget og renoveret flittigt siden overtagelsen af den 40.000 kvadratmeter store grund i den tidligere Esbjerg Dokhavn ved årtusindskiftet, og der har været flere planer og projekter undervejs i bestræbelserne på at bygge bro mellem by og havn og skabe større sammenhæng med bløde værdier i en by, der har et meget maskulint image.

Pedersen Gruppen vil ifølge Bjarne Pedersen satse på at gøre den blå bydel ved vandet mere grøn og give den lokale befolkning mere kultur og flere oplevelser. Det skriver Erhverv+.

- Her har vi muligheden for at skabe et samlet projekt og skabe et Esbjerg som kultur- og oplevelsesby, siger Bjarne Pedersen.

Inspiration har Bjarne Pedersen blandt andet hentet i HafenCity, den nye bydel, der i dette årtusinde er blevet bygget i Hamborg med Elbphilharmonie som det store trækplaster.

- Her blev der lavet en helhedsplan med grønne, bilfri områder og parkeringskældre. Man tænkte ikke på at bygge så mange kvadratmeter som muligt og få mest ud af det, så der blev en masse døde områder. Man tænkte tingene ind i hinanden. Og det vil vi også gøre i vores bilfri grønne og blå bydel, siger Bjarne Pedersen.

Colliers opruster i Esbjerg med ny senior mægler

1. april 2022 begynder Claus Lützen hos Colliers i Vejle, hvor den nyansatte senior mægler får til opgave at øge Colliers aftryk i markedet i Esbjergområdet. Det skriver Colliers i en pressemeddelelse.

- Vi er glade for at kunne byde en erfaren mægler som Claus velkommen tilbage til Colliers. Han kommer til at udfylde en vigtig plads i vores team, da vi oplever stor aktivitet på markedet i og omkring Esbjerg, udtaler René Neesgaard, der er partner og direktør for Colliers i Vejle.

Claus Lützen har flere års erfaring som mægler i Esbjergområdet, hvor han sågar begyndte sin karriere indenfor faget i 1997.

Den erfarne mægler var desuden ansat i Colliers fra 2006 til 2010.

Stor offshore-virksomhed køber Netto-forretning i Esbjerg-forstad

Den store offshore virksomhed MacArtney, der er verdensførende indenfor undervandsteknologi, har lavet en betinget aftale om køb af Salling Groups ejendom på Bytoften 10 i Esbjerg-forstaden Hjerting, hvor Netto driver dagligvareforretning.

Det skriver Hjerting Posten.

Overfor det lokale medie oplyser Carsten Hadsbjerg, der er udviklingsdirektør i Salling Group, at der er indgået en betinget købsaftale.

MacArtney ekspanderede for få år siden sin fysiske tilstedeværelse i Hjerting, da den købte bygningerne, der i årtier havde huset den ikoniske Hjerting-virksomhed, Hjerting Laks. Disse bygninger er placeret et stenkast fra Netto-ejendommen.

MacArtneys administrerende direktør Claus Omann bekræfter overfor Hjerting Posten oplysningen om, at virksomheden har en betinget købsaftale på Netto-ejendommen:

- Jeg kan bekræfte, at MacArtney har købt Netto-bygningen i en betinget aftale. Baggrunden er, at vores aktiviteter i Hjerting år for år vokser, og at vi derfor får brug for mere plads. Da muligheden for at købe bygningen opstod, var det således naturligt for os at sikre mere areal lige ved siden af de nuværende aktiviteter, siger han til Hjerting Posten.

Disse dage oplever flere store virksomheder verden rundt backlash, fordi de fortsat handler med Rusland/russiske leverandører, eller fordi de ikke har lukket deres lokale afdelinger i landet. Men det kan være sværere at afbryde samarbejdet med russiske parter, end man måske går og tror. Foto: Mikhail Klimentyev/Sputnik/AFP

Juridiske udfordringer: Det skal du være opmærksom på i forhold til krigen i Ukraine

Har du været kontrakterne igennem med dine leverandører og samarbejdspartnere, efter krigen i Ukraine brød ud? Hvis ikke bør du gøre det nu, og har du allerede kigget dem igennem, kan det være, du skal læse dem igennem en ekstra gang, når du har læst denne artikel.

Specialadvokat Line Budolfsen fra Dahl Advokatpartnerselskab kommer her ind på, hvad man som erhvervsdrivende skal være særligt opmærksomme på i disse tider, hvor man kan blive både direkte og indirekte påvirket af krigen.

Uanset om du har aktiviteter eller leverandører i Rusland, Hviderusland og Ukraine eller ej, kan konsekvenserne af krigen nemlig berøre selv helt lokale virksomheder.

De tre vigtigste ting, du skal holde øje med i dine kontrakter er derfor:

1) Force majeure-bestemmelser: De beskriver, hvornår man kan få suspenderet sin pligt til at leve op til kontrakten.

2) Bestemmelser for prisjusteringer: Hvad har du og den anden part aftalt i forhold til, hvor meget du eller de må forhøje prisen for eksempel på grund af stigende energi- og råvarepriser.

3) Kernedyderne: Dan dig et overblik over dine aftaleindgåelses procedure for eksempel i forhold til tilbud, acceptfristen med mere.

Erhvervsliv Esbjerg har talt med specialadvokat Line Budolfsen fra Dahl Advokatpartnerselskab for at give dig en bedre forståelse af, hvad du skal være særligt opmærksom på i forhold til juridiske udfordringer i forbindelse med krigen i Ukraine.

KONFLIKT: Krigen i Ukraine kan på mange måder synes både langt væk og tæt på. Danske virksomheder kan blive berørt af krigen både direkte og indirekte, og derfor har vi talt med specialistadvokat Line Budolfsen fra Dahl Advokatpartnerselskab, der sammen med et par af sine kolleger er dykket ned i de juridiske udfordringer, danske virksomheder kan opleve.

- Der er flere måder, hvorpå danske virksomheder kan blive indirekte eller direkte påvirket af krigen. Først og fremmest kan de blive påvirket af de indførte sanktioner i form af eksport- og importforbud mod Rusland, Hviderusland og de besatte områder af Ukraine, forklarer Line Budolfsen og fortsætter:

- Man må for eksempel ikke importere stål, træ, gummi og en lang liste af andre produkter fra førnævnte områder, og det vil påvirke mange. Store dele af det stål, der anvendes i Europa kommer fra Rusland, så det kan mærkes ret hurtigt i det danske erhverv.

Men det er ikke kun den type forbud, der er blevet nedlagt. EU har ligeledes pålagt Rusland økonomiske sanktioner og samtidig udelukket mange russiske banker fra Swift-systemet.

Det betyder, at hvis man stadig kan importere produkterne, er det ikke sikkert, man kan betale for dem.

Derudover kan det danske erhverv blive påvirket af vareknapheden. Der er mange råvarer, der stammer fra Ukraine, som lige nu ikke kan blive leveret. For eksempel er Ukraine en stor leverandør af træ og trævarer til byggebranchen i Europa.

- Der bliver ret hurtig mangel på den type produkter. En del af det kan også ligge i, at der er transporthindringer. Lufttransporten over Rusland og Ukraine er lukket, ligesom søtransporten også er delvist påvirket. Der er for eksempel danske rederier, der i et vist omfang fravælger at sejle med varer til og fra de ramte områder.

Sidst men ikke mindst kan man som dansk erhvervsleder opleve påvirkninger i form af etiske overvejelser. Uanset om dette strengt taget måtte være lovligt, kan man som erhvervsdrivende gå med tanker om, hvorvidt man ud fra et samfundspolitisk synspunkt reelt ønsker at handle med Rusland eller Hviderusland.

Den type handler kan nemlig have store konsekvenser, som vi for eksempel har set Nestlé og Renault møde på grund af deres engagement i Rusland.

Kan jeg annullere min kontrakt?

Det er ikke kun direkte påvirkninger, man kan møde. Som erhvervsdrivende kan man også mærke indirekte konsekvenser af krigen i Ukraine.

- Hvis man for eksempel har en underleverandør, der bliver påvirket af leveringsmuligheder, eller hvis man er mellemhandleren, så kan man ikke opfylde sin kontrakt. Ligesom man kan opleve stigende råvarepriser og energipriser, uanset om man selv handler direkte med de berørte områder eller ej. Det hele hænger sammen i et stort og kompliceret økosystem, forklarer Line Budolfsen.

Et område, påvirkede erhvervsdrivende skal være særligt opmærksomme på, er derfor de juridiske udfordringer. For hvad må man, og hvad må man ikke, når ens virksomheds aktiviteter pludselig bliver berørt af en krig?

- Medmindre man har aftalt en annulleringsadgang, har man ikke ret til at bryde sin kontrakt, blot fordi der er tale om en russisk part. Det kan give nogle alvorlige backlashes, så selvom der kan være nogle moralske eller etiske overvejelser, der gør, at man egentlig ønsker at stoppe samarbejdet, er det rent juridisk ikke nok. Det giver ikke en adgang til at stoppe samarbejdet.

- Hvis du stopper samarbejdet vil du pludselig blive den part, der ikke lever op til kontrakten, og det kan i sidste ende gøre dig erstatningspligtigt. Og her kan altså være tale om ikke ubetydelige beløb. Lige nu virker det så åbenbart, at man skulle have taget sådanne forbehold i kontrakten, fordi det her er hel utilgiveligt, men det er der bare ikke rigtig nogen, der har taget højde for i for eksempel en indkøbsaftale om stålvareprodukter fra Minsk. Det her er en ny situation, vi står i. Det er en situation, der ikke har været aktuel i rigtig lang tid, og det har derfor ikke være genstand for drøftelser i kontrakter.

De tre vigtigste punkter

Helt konkret anbefaler Line Budolfsen, at man gennemlæser sine kontrakter med følgende for øje:

  1. Force majeure-bestemmelser: De beskriver, hvornår man kan få suspenderet sin pligt til at leve op til kontrakten, altså hvornår du kan få udsat og måske endda annulleret dine forpligtelser i en kontrakt. Line Budolfsen påpeger, at der kan være meget stor forskel på, hvad man har aftalt, hvor brede klausulerne er, og dermed hvor meget de omfatter og giver ret til. Det er derfor vigtigt, at man læser sine kontrakter nøje igennem med særligt fokus på force majeure-bestemmelserne.
  2. Bestemmelser for prisjusteringer: Hvad har du og den anden part aftalt i forhold til, hvor meget du eller de må forhøje prisen for eksempel på grund af stigende energi- og råvarepriser.
    - Som priserne udvikler sig lige nu, er dette vigtigt. Der er mange kontrakter, hvor man har en prisreguleringsklausul. Den kan for eksempel betyde, at man kan regulere sine priser én gang om året i forhold til nettoprisindekset. Men i disse tider er det reelt set ikke nok til at dæmme op for de meromkostninger, der er i forbindelse med stigende energi- og råvarepriser.
    - Det er derfor vigtigt at undersøge, i hvilket omfang man er bundet af priserne. Hvilke muligheder har du eller de for at justere priserne? Nogle gør det, selvom de ikke rent juridisk har rygstøtte til det, men fordi efterspørgslen er større end udbuddet, kan man som kunde se sig nødsaget til at acceptere prisstigningen i stedet for at miste leverancen. Man skal blot vide, at hvis de siger, "det har vi ret til på grund af force majeure", så er det ikke juridisk korrekt.
  3. Kernedyderne: Dan dig et overblik over dine aftaleindgåelses procedure. Hvor lang tid er du bundet af et tilbud, hvad har du af vilkår i forhold til at regulere tilbud/indgåede aftaler? Kig egne standardvilkår igennem og undersøg, om de tager højde for de risici, man står overfor i denne tid. Giver de tilstrækkelig mulighed for at prisjustere? Giver de tilstrækkelig beskyttelse mod force majeure-situationer? Er acceptfristen til et tilbud passende, eller risikerer du at give et tilbud til en pris, hvorefter råvareprisen når at stige, inden kunden har afgivet sit svar? Er der fornuftige justeringsmekanismer i mine løbende/langvarige kontrakter? Er jeg forpligtiget til at levere, selvom det ikke er økonomisk attraktivt for os?
    - Man skal prøve at have et overblik over alle sine kontrakter. Mit vigtigste råd: Kend din virksomhed og skab dig et overblik over, hvilket kontraktskompleks I arbejder i. I hvert eneste tilfælde afhænger det af, hvad der konkret er aftalt mellem partnerne.

En fremtid med moralitetsklausuler?

Line Budolfsen mener, at vi med stor sandsynlighed kommer til at se en forskel i, hvordan vi udformer kontrakter på den anden side af krigen. Hun forudser, at mange fremadrettet vil finde inspiration i sportens verden, hvor der allerede i mange sponsoraftaler findes 'morality clauses' (moralitetsklausuler red.).

Klausulerne giver mulighed for, at man kan ophæve samarbejdet øjeblikkeligt, hvis samarbejdet for eksempel skader den ene parts image, eller hvis der er grund til at frygte, at samarbejdet kan gøre skade på ens image.

- Den slags klausuler ser vi ikke i almindelige erhvervskontrakter, men hvis jeg skulle give et bud, kunne det være, at vi måske kommer til at have et større fokus på at have den slags klausuler med i erhvervskontrakter.

- Vi har de sidste mange år set virksomhederne have fokus på ESG-klausuler omkring, hvordan man sørger for at være socialt ansvarlig og miljøbevidst. Jeg kunne forestille mig, at det her på tilsvarende vis kunne give anledning til at overveje brug af etiske klausuler. 'Hvis samhandel skader mit brand/image, kan det være årsag til at stoppe samhandlen'.

Line Budolfsen påpeger afslutningsvis, at alle pointer er overordnede, da det til hver en tid vil afhængige af den individuelle kontrakt. Er man derfor i tvivl om, hvilken juridisk rygdækning, eller mangel på samme, man har i sin kontrakt, bør man søge juridisk rådgivning.

Dan B. Larsen kommer oprindeligt fra Aalborg og fandt tilfældigt vej til Esbjerg i forbindelse med et ledigt job. – Jeg kan godt lide det esbjergensiske erhvervsliv. Der er ikke noget snobberi eller gamle penge, der styrer det hele. Hvis du kan noget og vil noget, så er du god nok i Esbjerg. Der er en åbenhed over for nye. Pressefoto

Dan B. Larsen var med til at opbygge Dahl-ånden for 35 år siden

Hvor mange får i dag muligheden for at fejre 35 års-jubilæum på sin arbejdsplads?

67-årige Dan B. Larsen er en af dem, der har holdt fast i den samme arbejdsplads længe nok til at kunne fejre et så stort jubilæum - og det er på trods af, at arbejdspladsen i løbet af de 35 år har været igennem et hav af fusioner for at blive til Dahl Advokatpartnerselskab.

Han er indbegrebet af det, de i dag kalder Dahl-ånden, der i hans optik står for ordentlighed, troværdighed, åbenhed og uafhængighed. Og han fører den derfor stolt videre til de nye generationer af advokater.

Læs med her, hvor du får den inspirerende historie om en advokat, der trives i en tid, hvor der er plads til skæve og nytænkende idéer.

Erhvervsliv Esbjerg fortæller i denne artikel den inspirerende historie om en advokat, hvis karriere startede i en tid, hvor markedsføring ikke var tilladt, men som i dag kan fejre 35 års-jubilæum i et firma, hvor han var med til at bringe sociale medier ind i den faglige verden.

JUBILÆUM: 1. april er det 35 år siden Dahl-partneren Dan B. Larsen trådte ind i et af de første samarbejder, der sidenhen er blevet til Dahl advokatpartnerselskab. Fusionen startede dengang mellem to advokatfirmaer, som senere gik sammen med flere og flere, indtil de i 2001 proklamerede, at de ville arbejde mod at blive et af Danmarks 10 største advokatselskaber.

Som den nu 67-årige Dan B. Larsen siger, lød det meget ambitiøst i sin tid, men i løbet af hans 35 år, har han oplevet, hvordan et lokalt firma via fusioner har vokset sig så stort, at de i dag ligger trygt placeret i top 10.

Jubilaren er i løbet af sine mange år i firmaet blevet definitionen på den såkaldte Dahl-ånd, der vejer tungt i advokatpartnerselskabet, man blandt andet finder på Dokken i Esbjerg.

- Dahl-ånden er først og fremmest ordentlighed. Vi gør ikke noget, som ikke kan tåle at komme på forsiden af avisen. Vi forsøger generelt at behandle folk ordentligt. Jeg har stadig masser af sager om konkurser, men jeg tror ikke, man finder en eneste klient, der vil sige, at vi har behandlet ham eller hende nedladende i den sammenhæng. Der er jo ingen, der går konkurs med vilje.

- Dahl-ånden er troværdighed, åbenhed, og så er vi religiøse omkring uafhængighed. Vi vil ikke være afhængige af nogen, for som klient skal man vide, at hvis man hyrer mig til at varetage sine interesser, så er der ingen andre, der bestemmer, hvordan det skal gøres.

Et billede på Dahl-ånden

I sine 35 år i Dahl Advokatpartnerselskab har Dan B. Larsen opbygget et ry for at være billedet på den lokale rådgiver, som altid sætter kunderne først. Samtidig er han blevet en stærk kulturbærer, der giver Dahl-ånden videre til de unge talenter, der løbende kommer ind i selskabet og bliver en del af Dahl-familien. Den rolle bærer han med stolthed.

- Dahl-ånden er vigtig, og det er sikkert rigtigt, at jeg er en af dem, der er med til at holde fast i den. Men jeg er også sikker på, at når min generation holder, så er næste generation parat til at fortsætte og holde ånden i live.

Dahls Advokatpartnerselskab

  • Dahl er et af Danmarks ældste advokatfirmaer med tråde tilbage til 1852.
  • Siden 2004 har ekspansion i både København og Aarhus været en afgørende del af Dahls udvidelse.
  • Den seneste fusion fandt sted i 2016, hvor alle kontorene kom til at arbejde med samme strategi.
  • Fra fem kontorer kan man få rådgivning af Dahls mere end 200 medarbejdere – heraf flere end 100 jurister.
  • Dahl består af syv juridiske afdelinger og arbejder med fuld integration.
  • Fuld integration betyder, at alle kontorerne arbejder som en afdeling. Det vil sige, at de alle har samme økonomi og strategi og hjælper klienter på tværs af kontorene.
  • Dahl blev i starten af marts placeret i top tre i fire af otte kategorier i en imageanalyse af advokatbranchen, hvor knap 600 beslutningstagere fra erhvervslivet har svaret. Analysen er udarbejdet af MyResearch med fokus på de 11 største advokatfirmaer i branchen. Dahl placerer sig i top tre i kategorierne Ansvarlig (3), tilgængelig (1), attraktive priser/vilkår (2) og troværdighed (1). 

- Vi er ved at blive så store i Aarhus og København, at der er meget kommen og gåen, og det kan man vist ikke rigtig undgå, men netop derfor er det endnu vigtigere, at vi holder fast i dem, der kan holde Dahl-ånden i live. Det er næste generation, der skal bære den med sig, men der er også meget mesterlære, så de bliver på en måde opdraget i det.

- Jeg oplever, at når de unge/nye er med til møder eller i retten, oplever de, hvordan vi andre gør tingene. Og så forestiller jeg mig, at de tager den læring med sig, men med et lille twist, så det bliver deres egen måde at gøre det på, men med samme udgangspunkt.

Ånden skal føres videre

Det er også Dahl-ånden, der har fået Dan B. Larsen til at holde fast i virksomheden så længe. Han beskriver sig selv som et idé-menneske, der på sin vis har været lidt forude for sin tid, og derfor har måttet tage mod nogle hug på vejen.

Da han startede som advokat i sin tid, var markedsføring ikke tilladt. Men Dan B. Larsen er en mand, der godt kan lide at få gode idéer og prøve dem af, og det har altså givet nogle bump på vejen.

Men hos Dahl Advokatpartnerselskab har der været god plads til, at han har kunnet få lov til at folde sig ud - specielt i takt med at selskabet er blevet større.

- Der er plads til, at jeg kan teste om en idé kan flyve eller skal dø igen. Jeg trives, hvor der er plads til de gode og nytænkende idéer.

Derfor nyder han også stadig sit arbejde hos Dahl Advokatpartnerselskab og arbejder stadig som erhvervsrådgiver.

Men med de mange års erfaring er han også klar til at give både dem og gode råd videre til de næste generationer af advokater:

- Vent, tag et skridt ad gangen og se hvad vej det fører. Mange har lagt en plan fra nu til de dør, men det er ikke altid, man selv bestemmer. Og så sagde min første chef 'forberedelse, forberedelse, forberedelse', og det er der noget om. Hvis bare man er væbnet til tænderne, når man går ind ad døren, så er der gode chancer for at komme godt igennem.

- Hvis du ved, alt der er at vide om emnet, så skal du nok klare dig. Og et smil på læben, det er ikke tosset. Kom med lidt åbenhed og lad være med at tage dig selv mere højtidelig end nødvendigt. De fleste ting kan godt blødes lidt op med humor. Så vis forståelse og vær åben.