Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Alexander Rahbæk Kristoffersen er selv Esbjerg-mand. Derfor er Prof-shoppens weblager fortsat lokaliseret i Esbjerg, så det kan medvirke til flere arbejdspladser. Pressefoto

Prof-shoppen møder allerede corona-udfordringer for 2022

Det er sket før. At virksomheder pludselig drukner i deres egen succes, fordi vækstraten er for hurtigt voksende.

Kundehenvendelserne vælter ind, salget stiger, og medarbejderne løber pludselig maraton på den halve tid.

Trailer-forhandleren Prof-shoppen, der har hovedsæde i Esbjerg, blev fanget i en stejl vækstkurve, da Danmark lukkede ned i marts 2020, og danskernes forbrugsvaner med ét forandrede sig.

I begyndelsen løb indehaver Alexander Rahbæk Kristoffersen og hans medarbejdere blot hurtigere, men efter tre måneder måtte han erkende, at Prof-shoppens overlevelse krævede en ny strategi.

I dag består virksomheden stadig og med endnu bedre tal på bundlinjen på grund af pandemien og danskernes nye forbrugsvaner, men den hurtige og uforudsigelige vækst har altså også været forbundet med mange udfordringer. Ligesom corona allerede giver dem udfordringer for 2022 at tackle.

I ugens sidste nyhedsbrev får du indsigt i, hvordan Alexander Rahbæk Kristoffersen forsøger at navigere i corona-farvandet. Ligesom du kan komme tættere på Ib Madsen, der er medejer og administrerende direktør i Glaspartner A/S.

Erhvervsliv Esbjerg introducerer i dette nyhedsbrev serien "9 hurtige til direktøren", hvor Ib Madsen er den første i rækken, der svarer på spørgsmål om hans sværeste ledelsesbeslutninger, og hvem hans vigtigste sparringspartner er.

Du er som altid velkommen til at dele indholdet i dit netværk, så vi får endnu flere læsere med. Nye læsere kan tilmelde sig vores nyhedsbreve lige her.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Glaspartner har været igennem en større digital udvikling, hvor Ib Madsen har indhentet rådgivere udefra. Det har rykket på virksomhedens omsætning. Foto: Jesper Lunau/Erhvershus Sydjylland

9 hurtige til Ib Madsen: Husk at sætte tid af til at tænke udvikling i din kalender

Den lokale virksomhed Glaspartner var fanget i en ikke-digitaliseret verden, inden Ib Madsen sammen med Trine Hybjerg og investeringsselskabet Buur Invest A/S overtog virksomheden i 2019.

Sådan en omstrukturering koster både tid og penge, og derfor er Ib Madsens vurdering af sin egen arbejdstid, at han arbejder hele tiden. Men det er ikke af tvang - det er af lyst.

Erhvervsliv Esbjerg introducerer med denne artikel den nye serie "9 hurtige til direktøren", der giver dig indsigt i lederne bag nogle af byens virksomheder. Ligesom serien måske kan åbne op for nye samarbejder.

Hvad er det bedste ved at være direktør? Hvad har været en afgørende ledelsesbeslutning for dig? Hvad har været det sværeste i dit arbejdsliv? Sådan lyder tre af de ni spørgsmål, vi har bedt CEO Ib Madsen fra Glaspartner om at besvare.

Q&A: Glaspartner A/S blev etableret i 2005, og den digitale udvikling i mange år stod stille. Lige indtil Ib Madsen kom til som ejer i 2019 sammen med sin hustru Trine Hybjerg og investeringsselskabet Buur Invest A/S.

I dag har Ib Madsen været administrerende direktør i to år, hvor han sammen med de to andre ejere, virksomhedens medarbejdere og professionelle rådgivere har arbejdet for en stor digital fremgang.

Glaspartner har gennem deres nye digitale investeringer øget deres muligheder for at få flere ordrer igennem, ligesom Ib Madsen tidligere har udtalt, at han har kunnet se på sine medarbejdere, at de har haft stor glæde af den digitale udvikling.

I starten af 2021 overtog Glaspartner en konkurrent i Nordjylland - Bo-glas - hvorfor Glaspartner i dag er blevet en større virksomhed end ved ejerskiftet i 2019.

43-årige Ib Madsen er uddannet økonom og kom fra en stilling med fokus på forretningsudvikling i konsulentafdelingen i EY, før han blev en af de nye ejere af Glaspartner.

1. Hvad er den aktuelle status for Glaspartner?

- Det er, at vi har selvfølgelig rigtig travlt. Der er gang i byggeriet i de brancher, vi leverer ind til. Omvendt er det også en situation, hvor der er meget store udfordringer grundet prisstigninger på råvarer og mangel på samme.

- Så vi kæmper lidt på alle fronter. Både med at følge med til aktiviteten i branchen og også til at kunne få materialerne til at effektuere ordrerne. Så der er nok at se til, og det er både plus og minus.

2. Hvem er din vigtigste sparringspartner?

- Det er mine medejere og den vigtigste af dem er min kone Trine, der også er produktionschef i Glaspartner. Vi bruger hinanden rigtig meget i de forskellige beslutninger, vi skal tage. Vi har delt det en smule op, så jeg er fokuseret på ledelses- og kundedelen, og hun er helt dedikeret til produktionen. Så vi bruger hinanden rigtig meget og sparrer i øvrigt dagligt om alle de vigtige beslutninger i virksomheden.

3. Hvad er det bedste ved at være leder?

- Det er selvfølgelig et spørgsmål om at være med til at præge udviklingen i virksomheden og sætte retningen. Det er det, der motiverer mig allermest. Jeg vil gerne have indflydelse på at sætte det rigtige team og sørge for, at de personer fungerer optimalt i virksomheden.

- Det er også de ting, jeg beskæftiger mig allermest med. Udviklingen, retningen og så ledelsen omkring teamet er det, der driver mig.

4. Hvad har været en afgørende ledelsesbeslutning for dig?

- Da vi her i starten af 2021 overtog en stor konkurrent i Norjylland (Bo-glas red.). Det var en svær beslutning, fordi de har kæmpet med dårlig økonomi igennem mange år og har haft svært ved at finde deres plads i markedet.

- Det var en svær beslutning, om Glaspartner kunne løfte opgaven. Om vi kunne se synergien fremadrettet i et ejerskab af Bo-glas. Det var en lang og svær beslutningsproces, men det endte med, at vi troede på opgaven og valgte at overtage Bo-glas.

5. Hvor meget arbejder du?

- Ja, det er et godt spørgsmål. Det er ikke noget, man rigtig tæller, når man sidder, hvor jeg sidder. Hele tiden vil jeg sige. Med den rolle og den størrelse virksomhed, som vi er blevet, er jeg på hele tiden. Tankerne kører konstant omkring udvikling og retning.

- Så det korte svar er hele tiden. Men jeg gør det også, fordi jeg synes, det er spændende og sjovt. Så det er ikke af pligt, men af lyst.

6. Hvad er det bedste ved dit job?

- Det er, at jeg fra starten af har haft muligheden for at trække i en udviklingsretning. At jeg kan bruge meget energi på forretningsudvikling og mindre på driften. Vi har formået at få skilt de to ting ret markant fra hinanden, så jeg hele tiden kan være i en udviklingsrolle og forsøge at kigge længere frem end til næste driftsbeslutning.

- Jeg bruger rigtig meget energi på alt det her digitalisering og strategi omkring, hvor vi skal bevæge virksomheden hen. Det er det, der motiverer mig - at sidde i den rolle.

7. Hvad har været det sværeste i dit arbejdsliv?

- Det har sådan set været hele den her krisehåndtering, vi har været i siden corona-restriktionerne trådte i kraft sidste år. Det at balancere en virksomhed i det ligesom alle andre virksomheder. At man skal forsøge at skabe optimal drift og samtidig tage hensyn til medarbejdernes sundhed på den her måde og følge med i nye restriktioner, der påvirker ens virksomhed.

- Vi føler måske, at vi også nu på bagkant er kommet i en periode det seneste års tid med en masse udfordringer med logistikproblemer og materialemangler. Vi føler, at vi i snart to år har kørt i krisehåndteringsmode, hvor vi hele tiden skal balancere medarbejdernes sundhed, deres ve og vel, samt virksomhedens drift.

- Det er en svær balance i sådan en situation som denne. For vi skal også samtidig sørge for, at medarbejderne er motiverede og har overskud til at komme igennem situationen.

8. Hvad er dit bedste karriereråd?

- Som leder vil jeg sige, at det er med at prøve at fokusere på at programsætte tid til udvikling. Både af virksomheden men også i den lederrolle med det team, man sidder i. Det kan være svært at finde tid til.

- Jeg har lært at programsætte tid i kalenderen til at tænke udvikling. Få blokeret nogle blokke i kalenderen, for ellers er det noget, man ikke får gjort, når der går drift i den hele tiden. Så det har jeg selv en meget stram struktur omkring.

9. Hvad er det næste mål for Glaspartner?

- Det er selvfølgelig at lykkes med fusionen af de to virksomheder og få vist, at vi kan lykkes med en turnaround med vores nordjyske kollega (Bo-glas red.). Det ser vi rigtig meget, der indikerer, at vi er på vej til at lykkes med, men der er ingen tvivl om, at det er en lang og hård kamp at komme i mål med. Men det er absolut det vigtigste mål, vi kører i retningen af lige nu.

Alexander Rahbæk Kristoffersen kommer selv fra Esbjerg. Derfor har han også valgt at samle weblageret her i byen for at skabe lokale arbejdspladser. Det vægter han nemlig tungt. Lageret kunne med fordel være placeret langs østkysten, hvor det er nemmere at komme til - særligt for lastbiler. Samtidig påpeger han, at butikkerne i Randers, Aarhus, Ringsted og Nørre Aaby også skaber lokale arbejdspladser det respektive sted. Pressefoto

Prof-shoppen voksede eksplosivt under corona: - Man kan hurtigt blive fartblind, så vi skal være skarpe

Trailerforhandleren Prof-shoppen, der har hovedsæde i Esbjerg og butikker i fem byer samt en webbutik, var en af de virksomheder, der i forbindelse med coronapandemiens indtog i Danmark oplevede en vækst på omkring 100 procent.

Selvom væksten på sin vis var positiv, har det også været forbundet med mange udfordringer. For hvordan sikrer man sig, at man ikke drukner i det? Pandemien har stadig et fast greb i virksomheden, som derfor navigerer i uforudsigelige farevande, når det kommer til fragtrater og indkøb til næste salgsår.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig i denne artikel indsigt i de udfordringer og store beslutninger, Prof-shoppen og indehaver Alexander Rahbæk Kristoffersen har bakset med og stadig kæmper med halvandet år efter første nedlukning.

Corona har både bragt vækst og nye udfordringer med sig til trailerforhandleren Prof-shoppen. I denne artikel giver vi dig indsigt i, hvordan indehaver Alexander Rahbæk Kristoffersen har forsøgt og stadig forsøger at navigere i det uforudsigelige marked trailersalg er.

VÆKST: Coronapandemien er for mange forbundet med en tåge af usikkerhed og utryghed, der har indhyllet verden. Også for erhvervslivet har pandemien budt på megen negativitet.

Men på Øresundvej 7 i Esbjerg ligger den lokale trailer-forhandler Prof-shoppen, der udover hovedafdelingen også har webshop og butikker fire andre steder i landet. De blev udover de negative konsekvenser også ramt af en anden bølge. Efter nedlukningen af landet i marts 2020 tabte virksomheden, der er stiftet og ejet af Alexander Rahbæk Kristoffersen, omkring halvdelen af sin omsætning.

Men efter få dage vendte den tendens sig, og pludselig måtte holdet bag løbe stærkt. Prof-shoppen vækstede nemlig med omkring 100 procent.

Den mest sandsynlige forklaring på væksten finder Alexander Rahbæk Kristoffersen i danskernes ændrede forbrugsvaner under nedlukningerne. Pludselig var økonomien og ikke mindst tiden til at gå i gang med de renoveringsprojekter, der har ligget længe og ventet i skuffen derhjemme.

Men selvom væksten og den øgede omsætning har været positiv og givet anledning til at flytte i nye og større lokaler, har det ikke kun været en lyserød sky. En så voldsom vækst som Prof-shoppen fik på så kort tid, kan have den modsatte effekt og i stedet drukne en virksomhed i dens egen succes.

Derfor har det også være et turbulent halvandet år for den lokale erhvervsmand.

- Vi har haft meget travlt og svært ved at skaffe varer. Og så har vi samtidig oplevet prisstigninger på leveringerne. Men det er så usikre tider, at det er svært for os at vide, hvad vi skal handle ind, for vi kan se nu, efter den seneste genåbning, at folk bruger pengene andre steder igen, siger Alexander Rahbæk Kristoffersen og tilføjer:

- Man kan hurtigt blive fartblind i sådan noget her og tænke, "så, nu kører det bare fuld fart fremad", så vi skal også være skarpe - specielt nu - for at sikre, at vi også når vores budget for det kommende år.

Dyre fragtrater og uforudsigelighed

Da væksten først begyndte at stige sidste år, tænkte Alexander Rahbæk Kristoffersen, at det kunne han og medarbejderne godt følge med til. Jovist skulle de løbe stærkt, men optimismen og engagementet var der.

Indtil væksten fortsatte, og de ansatte ikke kunne løbe hurtigere. Varelageret begyndte at slippe op, kundehenvendelserne strømmede ind, og Alexander Rahbæk Kristoffersen måtte erkende, at hvis Prof-shoppen skulle overleve, krævede det mere bemanding - og en optimering af deres digitale system.

Om Prof-shoppen

Prof-Shoppen startede i Esbjerg tilbage i 2009 som en online trailerforretning. Virksomheden er siden da vokset til at rumme fem afdelinger og dertil den fortsatte webbutik.

For nylig rykkede hovedafdelingen i Esbjerg fra Tarp til 2000 nye kvadratmeter på Øresundvej for at have plads til det voksende weblager.

Sidste år satsede Prof-shoppen på også at forhandle produkter til skov-, have- og parkmaskiner.

Du kan kontakte indehaver Alexander Rahbæk Kristoffersen på mail eller tlf.: 28 49 09 09.

Oveni det ramte altså prisstigningerne, som de stadig mærker i dag. Leveringspriserne fra udlandet er steget under corona, og det betyder, at Prof-shoppen også er nødt til at sætte prisen op på sine varer.

Men den type prisstigninger sammen med pandemiens uforudsigelighed er forbundet med en masse usikkerhed.

- Erhvervslivet mærker efter-effekterne af corona nu. For det første er der i dag ikke samme tålmodighed fra kunderne i forhold til den forsinkede levering, som vi og mange andre stadig oplever. For det andet er der gebyr på selve leverancen, som vi er nødt til at forholde os til.

- Det er svært, når vi samtidig skal kigge ind i næste år. For hvornår skal vi handle ind, så vi ikke handler for dyrt ind, men så vi heller ikke kommer til at mangle varer. Køber vi en masse varer ind nu til de leveringspriser, der er, men så falder fragtraten om nogle uger, så står vi pludselig med en masse varer, der er dyre end vores konkurrenters.

En stabil vækst

Det er ikke kun leveringspriserne, der gør det svært for Alexander Rahbæk Kristoffersen at forberede sig på det kommende salgsår. Danskernes forbrugsvaner er nemlig endnu engang ved at ændre sig. Eller normalisere sig.

- Vi oplever en ordrenedgang nu, så jeg tror på, at tingene vil normalisere sig i løbet af det næste år, men man kan jo ikke vide det med sikkerhed. Men 2022 bliver et udfordrende år i forhold til priser og leverancer.

- Hvis samfundet forbliver åbent, så tror jeg på, det normaliserer sig. Vi har allerede oplevet en nedgang på 36 procent på trailersalg på landsplan i forhold til sidste år samme tid, og det minder meget om 2019.

For Alexander Rahbæk Kristoffersen er en normaliseret forbrugeradfærd en positiv ting, selvom han har været glad for den vækst, Prof-shoppen har oplevet det seneste halvandet år, hvis man ser bort fra udfordringerne.

- Vi havde en rigtig god udvikling inden corona. Det var en god styret vækst, og jeg vil i princippet hellere have den lidt mere styrede vækst, end den vi har oplevet under corona. På den måde kan vi tilføre ressourcer i rette tid.

På trods af de usikre tider, der venter rundt om hjørnet, har Prof-shoppen fået nye vækstmål, der blandt andet lyder på at tilføre nye produktkategorier, opdatering af eksisterende butikker og en mulig tilførsel af en eller to nye butikker.

- Vi stiller store krav til os selv, men vi prøver også at være realistiske, så vi kan følge en mere stabil vækst for ikke at vælte af det. Men vi har fået opdateret alle platforme på grund af corona, og de er på plads, så der er mulighed for at trykke på speederen igen, hvis det bliver nødvendigt.

Det udviklede sig til en dramatisk valgkamp i Esbjerg Kommune, men endnu engang forbliver kommunen blå med Jesper Frost Rasmussen i spidsen. Foto: Jacob Schultz

Det skal du også vide om Esbjergs erhvervsliv

Kommunalvalget 16. november er overstået, og Esbjerg bliver endnu engang en blå kommune med Jesper Frost Rasmussen i spidsen som borgmester. En overraskende konstituering fandt sted mellem Venstre, De Konservative, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og SF.

Ikea vil gøre det nemmere at være bæredygtig med tiltaget 'Gensalg nær dig'. Ved Bøndergårdsvej i Esbjerg er der derfor i november oprettet opsamlingssted, så man kan levere møbler tilbage lokalt i bytte for et værdibevis.

Hjerting Badehotel sælger Badehotel Butikken for én krone. Det gør de for at kunne fokusere mere på driften af Hjerting Badehotel. Den lave pris er for at holde liv i gaden i Hjerting.

Flere af byens store virksomheder afventer at indføre coronapas, selvom en lynaftale mellem regeringen, fagbevægelsen og arbejdsgiverne tillader det. De følger situationen nøje og ser udviklingen an.

Babcock & Wilcox A/S har fået ny direktør i form af Gary Cambell Cochrane fra skotske Glasgow.

ESBJERG RUNDT: Kommunalvalget er slut, og i Esbjerg betyder det, at byens borgere kan se frem mod fire år mere med en blå borgmester. Jesper Frost Rasmussen fra Venstre blev natten til onsdag nemlig genvalgt som borgmester efter en bred konstituering mellem Venstre, De Konservative, Dansk Folkeparti, Nye Borgerlige og SF.

Dermed er der 21 mandater ud af Esbjerg Byråds i alt 31 i de nævnte fem partiers valggruppe. Derfor tager Venstre udover borgmesterposten to udvalgsformandsposter, De Konservative får én udvalgsformandspost samt første viceborgmesterposten, og SF får en udvalgsformandspost og posten som anden viceborgmester. Det skriver JydskeVestkysten natten til onsdag.

I november kan syddanskerne spare en længere køretur, hvis de vil sælge et gammelt møbel tilbage til Ikea. Det skriver Ikea i en pressemeddelelse. Med servicen ’Gensalg nær dig’, der kører som en test måneden ud, har Ikea etableret opsamlingssteder i Kolding og på Bøndergårdsvej 1 i Esbjerg, så kunder i lokalområderne har endnu flere muligheder for at bringe brugte møbler tilbage til møbelvirksomheden.

Det nye initiativ er en udvidelse af servicen ’Gensalg’, som blev introduceret på det danske marked sidste år for at gøre genbrug af Ikea møbler mere tilgængeligt og fremme et cirkulært forbrug. Med de nyoprettede opsamlingssteder vil Ikea afsøge, hvordan det kan blive endnu nemmere for kunderne at træffe bæredygtige forbrugsvalg.

I hele testperioden vil Ikea belønne kunder for at genbruge og tænke cirkulært ved at give dobbelt op på deres værdibevis for de brugte møbler, som de indleverer, så de både kan lave besparelser i privatbudgettet og i klimaregnskabet.

- Vi vil gerne forlænge levetiden på kundernes Ikea møbler, så vi fremmer et cirkulært forbrug. Derfor tester vi denne måned ’Gensalg nær dig’, der skal give vores kunder flere muligheder for at sælge møbler tilbage til os, da vi nu afhenter de brugte møbler flere steder i Syddanmark. Hvis flere danskere genbruger, genanvender og reparerer i stedet for at smide ud, så belaster vi vores klima mindre, siger Salgschef i Ikea Odense Thomas Chemnitz.

Hjerting Badehotel har valgt at sætte Badehotel Butikken på Gl. Guldagervej overfor hotellet til salg. Det sker, fordi hotelejerne udelukkende ønsker at fokusere på driften af hotel og restaurant. Det skriver JydskeVestkysten.

Prisen er sat til intet mindre end en enkelt krone for at bevare liv i gaden.

- Vi har et stort ønske om, at Butikken også i fremtiden skal være en del af "strøget" i Hjerting, og derfor vil vi sælge goodwill og en masse gode leverandørkontakter for kun en krone- bare vi sikre at Butikken kan fortsætte, har Mie Hyttel, direktør og medejer af Hjerting Badehotel, udtalt til avisen.

Der kan være udsigt til, at coronapas bliver indført på arbejdspladserne for at skabe tryghed i en stigende smitteudvikling. JydskeVestkysten har derfor lavet en rundspørge blandt nogle af byens store virksomheder for at høre, om de er begyndt at indføre coronapas eller har planer om at indføre det på arbejdspladsen.

Journalist Ken Mathiesen har talt med Bilka, Det Faglige Hus, Viking Life-Saving Equipment og Blue Water Shipping, der alle afventer situationen nærmere.

- Vi stiller ikke krav om gyldig coronapas til vores kollegaer, men følger naturligvis udviklingen nøje og læner os stadig op ad myndighedernes anbefalinger, som tilfældet har været hidtil. Vi betragter det som et redskab i værktøjskassen, der kan overvejes, men på nuværende tidspunkt er det ikke aktuelt, oplyser Jacob Krogsgaard Nielsen, der er presseansvarlig i Salling Group, til avisen.

Babcock & Wilcox A/S, tidligere Vølund, der er en amerikansk producent af teknologi til kraftvarmeindustrien med hovedadresse i Esbjerg, skifter endnu engang ud på direktørposten.

Det skriver JydskeVestkysten. For omkring et halvt år siden var det ellers Kasper Lundtorp, der overtog posten, men ifølge avisen blev han med virkning fra den 31. oktober afløst af Gary Cambell Cochrane, der har bopæl ved skotske Glasgow.