Femte kampagne lanceret: Fablewood bruger crowdfunding på fjerde år
Fablewoods nyeste kollektion af træfigurer har på få uger solgt for mere end 500.000 kroner. Men de er langt fra færdige.
Den nye kollektion er lanceret som en kickstarter-kampagne seks måneder før, produktet lander i butikkerne. Det er femte gang, de to stiftere Kristian Sidelmann og Rasmus Fiil Svarrer har oprettet en kickstarter-kampagne for deres træfigurer.
Første gang var i januar 2018. Dengang skyldtes det, at de to familiefædre ikke havde lyst til at pantsætte hele formuen for at låne penge til opstarten. I stedet benyttede de crowdfunding for at få pengene til produktionen på forhånd.
Fire år og et etableret forhandler-netværk senere gør Fablewood stadig brug af crowdfunding. Stifterne har nemlig fået øjnene op for, at kickstarter-kampagnerne er mere end blot en salgsplatform. Det giver dem uvurderlig indsigt i kundernes interesse på forhånd, så de kan op- og nedjustere efter behov.
Kristian Sidelmann giver her et indblik i det arbejde, der skal til for at lykkes med en kickstarter-kampagne.
CROWDFUNDING: På Fanø finder man den ene af Fablewoods stiftere - Kristian Sidelmann. Han og medstifteren Rasmus Fiil Svarrer har tradition for at finansiere deres produktioner gennem forudbestillinger fra slutkunder, hvor man kan forudbestille produkterne med en intro-rabat. Det er det, der også kendes som crowdfunding.
- Crowdfunding hjælper os med finansiering inden produktionen sættes igang, markedsvalidering og selvfølgelig markedsføring. Det giver jo i princippet rigtig god mening. Vi kan teste et marked af, inden vi løber en risiko, siger de to iværksættere og tilføjer:
- Og så synes vi bare, at det er vildt spændende. Det er en udfordrende, anderledes og sjov måde at sælge på, hvor man kan prøve nogle forskellige tiltag af. For eksempel har vi denne gang arbejdet meget med stopmotion for at give de nye dyr ekstra meget personlighed.
29. januar 2018 gik de i luften med deres første kickstarter-kampagne i forbindelse med deres første magnetiske trædyr. 14. februar 2022 lancerede de deres femte kampagne samtidig med, at de introducerede deres nye produkter - kugleformede trædyr under navnet Pick-me-ups - for verden.
Allerede 3. marts havde de solgt for en halv million kroner på trods af, at de nye træfigurer først lander til august.
Crowdfunding fremfor banklån
Det var ikke tilfældigt, at Kristian Sidelmann og Rasmus Fiil Svarrer lancerede Fablewood gennem en kickstarter-kampagne for fire år siden. Det var en nøje udvalgt beslutning.
For mens nogle føler sig sikre nok på deres iværksætteridé til at gå i banken og låne penge til at føre den ud i livet, var det ikke en mulighed, de to stiftere - og familiefædre - følte sig komfortable med tilbage i 2018.
Om Fablewood
- Stiftet af Kristian Sidelmann og Rasmus Friis Svarrer. De har i dag to ansatte.
- Fablewood sælger træfigurer med indbyggede magneter og aftagelige kropsdele, så man eksempelvis kan sætte et gorillahoved og papegøjevinger på en krokodillekrop. På den måde blandes dansk design med leg og kreativitet.
- Fablewood har lager og kontor i Odense, mens Kristian Sidelmann arbejder fra et kontor på Fanø, hvor han også bor. Lars Friis Nielsen arbejder fra Aarhus.
- Deres kickstarter-kampagne løber til 20. marts og kan ses her.
- På det tidspunkt var vi endnu mere usikre på potentialet, end vi er nu. Vi så ingen grund til at rulle det hele ud og spørge om penge i banken, når vi ikke vidste, om der var salg i det i sidste ende. Og vi var ikke interesserede i at pantsætte hele vores formue, siger Kristian Sidelmann og fortsætter:
- Med en kickstarter-kampagne får man mere syn for sagen. Man får på en eller anden måde et bevis for, om der er et potentiale, og et marked, fordi folk rent faktisk lægger penge i det. Og det gjorde de allerede inden, noget som helst var i produktion.
Fire år med crowdfunding
Men i langt de fleste tilfælde er en kickstarter-kampagne tænkt som en måde, hvorpå nyopstartede/iværksættere kan skaffe kapital til deres forretning, hvorefter de kan opbygge et forhandlernetværk.
Derfor er det også meget utraditionelt, at Fablewood fortsat bruger crowdfunding som finansiering. De har nemlig allerede etableret et forhandlernetværk.
Flere har i den forbindelse sat spørgsmålstegn ved, hvorvidt de kan fortsætte med at finansiere deres nye designs gennem kickstarter-kampagner. Kristian Sidelmann påpeger, at det ikke er nogen hemmelighed, at de selv har funderet meget over, om det kan skade deres forhandlere. Men tallene og den foreløbige erfaring fra de første fire kampagner taler for sig selv.
- Det er et eller andet sted lidt at træde vores forhandlere over tæerne, men vores kampagner er ikke direkte konkurrence for dem. Det har været et stort spørgsmål for os, om vi kunne fortsætte ned ad kickstarter-vejen, når vi først havde forhandlere på, men for os giver det bare mening på så mange punkter, forklarer Kristian Sidelmann.
- I forbindelse med en af de tidligere kampagner blev vi ringet op en søndag aften af en af vores forhandlere, at nu rullede ordrene ind på de produkter, de havde på hylderne. Der er på en eller anden måde en form for markedsføring i det, fordi vi annoncerer med det, men kunderne kan først få de nye produkter et halvt år senere.
- Så bliver de nysgerrige og undersøger, om de kan få noget andet allerede nu. Og fordi vi allerede har et etableret forhandlernetværk, kan de gå ud i flere butikker og finde de andre designs. Så det skaber et øget salg hos forhandlerne.
En indsigt i kundernes interesse
Når Fablewood lancerer nye produkter på forhånd i form af kickstarter-kampagner, giver det dem en uvurderlig indsigt i interessen blandt kunderne allerede inden, produktet når ud i butikkerne.
- Vi kan allerede nu med vores nye Pick-me-ups se, at vi skal opjustere på hundene og pingvinerne. De er mere populære, end vi lige havde antaget. Men det er super stærkt at ligge inde med den viden allerede et halvt år inden, vores konkurrenter normalt ville få syn for sagen på deres produkter, lyder det fra Kristian Sidelmann.
- Det står allerede nu sort på hvidt, at hundene sælger dobbelt så godt, som de andre. Derfor har vi allerede opjusteret, så alle forhandlere skal have dobbelt så mange af hundene på lager. Så får os virker kickstarter-kampagnerne virkelig som et værktøj i højere grad end bare som en salgsplatform. Så derfor skal der også lyde en kæmpe opfordring til andre, der har lyst til at prøve det for at teste deres idéer af.
Den spæde idé
- Den spæde idé til de magnetiske træfigurer opstod i 2016, da Kristian Sidelmann var i gang med en eksamensopgave på Danmarks Tekniske Universitet (DTU).
- Tre mand var dengang med til at bygge grundstenene til Fablewood. Først fik Kristian Sidelmann hjælp af Rasmus Fiil Svarrer til eksamensopgaven. Da tiden nærmede sig specialeskrivningen, så Kristian Sidelmann Fablewood som et oplagt emne.
- Dengang var det en anden kammerat end Rasmus, hvis navn stod på det endelige speciale sammen med Kristian. Men efter DTU kom Rasmus Fiil Svarrer igen ind i virksomheden på hobbyniveau, mens den anden kammerat besluttede, at Fablewood ikke var stedet for ham.
De to stiftere tør derfor også allerede kalde deres femte kickstarter-kampagne for en succes. Og spørger du dem om, hvorfor samtlige fem kampagner har været succeser, er svaret tydeligt: De appellerer til en bred kundegruppe.
- Den helt nye linje med de øjne, som de har, de borer sig jo bare ind i folk. Så jeg tror, det er ligegyldigt, hvem der ser dem, så vækker det et eller andet i dem. Så på den måde er der jo en fordel i det, vi laver, fordi vi ikke bare henvender os til Hr. og Fru Danmark men til Hr. og Fru Verden. Uden det skal lyde selvhøjtideligt, så passer vores produkter bare ind på rigtig mange hylder. Og så hænger produktet og prissætningen sammen, siger Kristian Sidelmann.
- Men man skal heller ikke undervurdere, hvor meget arbejde der ligger i at etablere en kampagne. Der ligger enormt meget forudgående arbejde i forhold til billed- og videomateriale, presse og indsamling af e-mail-adresser. Det er vigtigt at holde sig for øje, når man laver sådan en kampagne her. Og vi har helt sikkert begået nogle fejl ved de første par kampagner, som vi har lært af og aldrig kommer til at begå igen.
Det er ingen hemmelighed, at særligt Kristian Sidelmann nyder at bruge tid på at arbejde kreativt med billeder og videoer af deres produkter. Den del falder derfor altid i god jord hos Fablewood-teamet.
Platformens få ulemper
Kristian Sidelmann understreger dog samtidig, at kickstarter-kampagner har den ulempe, at det er en engelsk platform, og derfor er al materiale i forbindelse med kampagner på engelsk. For dem betyder det, at de i øjeblikket modtager mange opkald fra deres ældre kunder, der har brug for hjælp.
Det betyder dog ikke, at de kommer til at flytte deres arbejde væk fra kickstarter i fremtiden.
- Kickstarter er ikke en platform, der er særligt rustet til ældre brugere. Det er vores største udfordring lige nu, men det er den platform, vi er nødsaget til at bruge for at holde fast i alle vores trofaste støttere. Så der er ikke andet for, end hvis det er for kompliceret for vores kunder, så kan de heldigvis vente et halvt år og købe dem direkte i butikkerne i stedet.
Fablewood-teamet er derfor ikke i tvivl om, at de mange fordele opvejer de få ulemper, og de opfordrer derfor andre, der har et håndgribeligt produkt til at gøre brug af crowdfunding og kickstarter-platformen.