Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

For fem år siden startede Jakob Øgendahl Larsen udlejningsportalen ShareOne.dk på hobbyniveau, mens han arbejdede hos Nordea. Men for halvandet til to år siden begyndte han at arbejde fuldtid på projektet ved siden af jobbet hos Nordea, og for fire til fem måneder siden fik ShareOne en investering, der gjorde, at Jakob Øgendahl Larsen i dag kun arbejder med platformen. Pressefoto

Tag del i opgøret med købementaliteten

Kender du det, at du i dit privatliv har stået i en situation, hvor du mangler noget værktøj eller en maskine, men du kender ingen, du kan låne det af.

Du kan heller ikke finde en nem og billig løsning på nettet, så du må selv ud at investere. Men 32-årige Jakob Øgendahl Larsen har fundet en løsning, der gør det nemt at leje af andre private.

Han har nemlig startet hjemmesiden ShareOne.dk, fordi han selv en dag stod og manglede en rillefræser til renovering af sin lejlighed. Men nu skal erhvervslivet også tage den bæredygtige deleøkonomi til sig, så vi kan gøre op med mentaliteten om, at vi skal eje alt. Især hvis vi kun skal bruge det en enkelt gang.

- Vi har den her tankegang om, at vi godt kan lide at eje alt det, vi skal bruge, selv. Men de færreste kan komme med et godt argument for, hvorfor man skal have alting stående. Tanken bag er, at man skal prøve at hjælpe hinanden. Det skal være et naboskab, hvor man åbner garagen for hinanden. Også som virksomhed, lyder det fra Jakob Øgendahl Larsen.

I dagens nyhedsbrev bliver du klogere på, hvordan du kan blive en del af ShareOne og hjælpe med at gøre op med købementaliteten.

Du kan også blive klogere på Torben Jørgensen, der er design director og partner i Quantity Digital, når han som den anden direktør i rækken svarer på spørgsmålene i serien "9 hurtige til direktøren".

Har du forslag til, hvad Erhvervsliv Esbjerg skal dykke ned i, er du altid velkommen til at sende os en mail. Ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet med dem, du kender.

Nye læsere kan tilmelde sig vores nyhedsbreve lige her.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Denise Michael og Morten Runge er med virkning fra marts nye ejere af Rådhuskroen i Esbjerg. De ejer i forvejen værtshusene Boretårnet og Vinbaren. Foto: Per Benny Paulsen

Det er også sket i Esbjergs erhvervsliv

En af Esbjergs ældste restaurationer, Industrien, er gået konkurs. Men trioen Anders Davidsen og brødrene Lars og Carsten Prisfeldt står klar til at genoplive det lokale barsted.

Stålgiganten Valmont SM bliver en del af Esbjerg Havn, der skal stå for byggeriet af en 60.000 kvadratmeter fabrik placeret parallelt med Estrupvej.

EMS har sammen med plastspecialisterne Uponor som underleverandør vundet kontrakten med konsortiet FLC om at sikre drikkevandet og sanitære forhold i forbindelse med anlæggelsen af Femern-forbindelsen.

Green Skills lægger pres på regeringen for at placere en af de tre klima-erhvervsskoler, der blev præsenteret i september, i Esbjerg. Skolerne skal udbyde uddannelser til de sektorer, der især bidrager til at opfylde klimamålsætningerne i 2030.

TotalEnergies kan blive ramt af strejke vinteren over. Omkring 300 medlemmer af fagforeningen Unite, der blandt andet har medlemmer, der er ansat hos Semco Maritime, har nemlig sagt nej til overenskomst og ja til strejke.

Rådhuskroen får fra marts 2022 nye ejere i form af parret Denise Michael og Morten Runge, der også ejer Boretårnet og Vinbaren.

Her er seks udvalgte historier fra de lokale virksomheder i ugens løb.

ESBJERG RUNDT: I november sidste år overtog Brian Beier en af Esbjergs ældste eksisterende restaurationer, Industrien i Skolegade, fra den daværende ejer Rasmus Madsen.

Men 16. november afsagde skifteretten i Esbjerg konkurskendelse på baggrund  af en begæring fra din tidligere ejer Rasmus Madsen. Det skriver JydskeVestkysten.

Esbjergenserne skal dog ikke vinke farvel til Industrien alligevel, for der er nye ejere, der står klar til at overtage. Bag det nye Industrien står trioen Anders Davidsen og brødrene Lars og Carsten Prisfeldt. De tre ejer i forvejen flere barer og værtshuse i Esbjergs midtby – Skræddergaarden, Little London, No. 31 og King George. Det kan du læse mere om her.

Virksomhederne på Esbjerg Havn får nye kolleger. Stålgiganten Valmont SM i Hjordkær ved Rødekro i Sønderjylland, der er en globalt førende leverandør af komplekse stålkonstruktioner og tårne til vindmøller, har planer om at rykke ind i en fabrik på Esbjerg Havn til en pris på omkring en halv milliard kroner.

Det skriver JydskeVestkysten. Esbjerg Havn skal ifølge aftalen med Valmont SM stå for byggeriet af en fabrik på omkring 60.000 kvadratmeter parallelt med Estrupvej. Bygningen skal derved samtidig fungere som støjafskærmning mod Østerbyen.

EMS skal være med til at sikre rent drikkevand og ordentlige toiletforhold til hele 1300 personer, der skal arbejde med anlæggelsen af Femern-forbindelsen, mellem Rødbyhavn på Lolland og Femern i Tyskland.

EMS har sammen med plastspecialisterne Uponor som underleverandør vundet kontrakten med konsortiet FLC om at sikre drikkevandet og sanitære forhold for det arbejdende personale i forbindelse med deres beboelse. Her har vinderne af kontrakten tænkt bæredygtige løsninger ind i projektet. Det kan du læse mere om her.

Regeringen foreslog først på efteråret en plan om at etablere tre nye klima-erhvervsskoler, der skal udbyde uddannelser til de sektorer, der især bidrager til at opfylde klimamålsætningerne i 2030 og på længere sigt i 2050.

I Esbjerg Kommune er flere parter gået sammen i bestræbelserne for at få regeringen til at placere den ene af de tre klima-erhvervsskoler i Esbjerg.

Bag henvendelsen til regeringen står en gruppe af forskellige interessenter. Ansøgningen udgår fra samarbejdskredsen omkring Green Skills, der består af Rybners, AMU-Vest, SOSU-Esbjerg og Jobcenter Esbjerg. Parterne Dansk Industri, 3F og Metal indgår i samarbejdet som partnere.

Jagten på en klimaerhvervsskole i Esbjerg kan du læse meget mere om her.

Olie- og energiselskabet TotalEnergies kan gå en svær vinter i møde med strejke fra omkring 300 medlemmer af den britiske fagforening Unite.

Medlemmerne er ansat af den lokale Semco Maritime og franske Ponticelli, og de har altså for nylig stemt nej tak til en ny overenskomst og ja til at strejke, hvis ikke de får forbedret blandt andet løn- og pensionsvilkår, som fagforeningen og TotalEnergies ikke kan blive enige om. Det oplyser Unite til JydskeVestkysten.

Ifølge Unite vil strejkerne kunne komme til at strække sig fra begyndelsen af december og helt frem til slutningen af februar, hvis det ikke lykkes parterne at finde hinanden inden.

De berørte felter er placeret i britisk sektor, og det drejer sig om Culzean, Dunbar, Elgin-Franklin, North Alwyn samt anlægget Shetland Gas Plant, FSO-fartøjet Ailsa og FPSO'en Gryphon.

Rådhuskroen i Esbjerg kommer på nye hænder. Ejerne gennem næsten 11 år, Yvonne og Gerhard Nordahl, har solgt stedet.

De nye ejere bliver med virkning fra marts Denise Michael og Morten Runge, som er et særdeles erfarent par i branchen, idet de allerede ejer Vinbaren i Danmarksgade og Boretårnet på Gammel Vardevej.

Rådhuskroen bliver dermed parrets tredje såkaldte brune værtshus. Det kan du læse mere om her.

Jakob Øgendahl Larsen arbejder fra kælderen i familiens hus i Sjællandsgade, så han kan arbejde 10-14 timer om dagen og samtidig have tid til sin kæreste og børn. For ham er der for mange opgaver til, at han kan "work smarter". Foto: Carsten B. Grubach

32-årige Jakob har skabt et online naboskab: Nu skal virksomhederne med på udlejeportalen ShareOne

For fem år siden etablerede Jakob Øgendahl Larsen udlejningsportalen ShareOne.dk på hobbyniveau, mens han arbejdede hos Nordea. Og for to år siden begyndte han at arbejde fuldtid på projektet ved siden af jobbet hos Nordea.

Men for knap et halvt år siden fik ShareOne en investering, der gjorde, at Jakob Øgendahl Larsen i dag kun arbejder med platformen.

Men platformen, der startede som en udlejningsportal for private, skal nu have flere virksomheder med. Det mener den 32-årige stifter er nødvendig for at gøre op med købementaliteten og i stedet erstatte den med en leje-mentalitet.

- Vi har sindssygt mange efterspørgsler, som vi gerne vil sende videre til virksomhederne. For finder brugerne ikke det, de leder efter på ShareOne, så køber de det i stedet, og det er lige præcis det, vi ikke vil have.

I denne artikel får du inspiration til, hvordan din virksomhed - lille som stor - kan hoppe med på en anden grøn bølge og blive en del af et 'online naboskab'.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig med denne artikel indsigt i online-udlejningsportalen ShareOne, og hvordan din virksomhed kan blive en del af den grønne bølge ved at skifte købementaliteten ud.

IVÆRKSÆTTERI: 32-årige Jakob Øgendahl Larsen har en drøm om at ændre danskernes forbrugsvaner og som bonus gøre dem en smule mere bæredygtige. Den udlever han gennem hjemmesiden ShareOne.dk, der baserer sig på deleøkonomi, hvor danskerne kan udleje ting som boremaskiner og trailere til andre private.

Idéen kom, da han selv stod og manglede en rillefræser i et par dage til renovering af sin lejlighed. Han gik på jagt efter en nem og billig lejemulighed, men fandt intet. Det blev startskuddet til eventyret under navnet ShareOne.

Og et eventyr er det. For mange private har taget konceptet til sig, men det er ikke nok.

Jakob Øgendahl Larsen drømmer større. Både inden for Danmarks grænser, men så sandelig også udenfor.

I Danmark lyder drømmen på, at erhvervslivet skal blive en større del af platformen. For der er masser af fordele at hente for både den private og virksomheden, hvis du spørger stifteren af ShareOne.dk.

- I stedet for at man ser ShareOne som en konkurrent, synes jeg, man skal se det som en mulighed. ShareOne er sådan set bare DBA (Den Blå Avis, red.) inden for udlejning, og der er masser af muligheder for virksomhederne på platformen, siger Jakob Øgendahl Larsen og fortsætter:

- Vi kan give virksomhederne en meget bedre belægning på deres udlejning og produkter, de alligevel har stående. Og bliver du en del af ShareOne, bliver du pludselig også en del af den grønne bølge.

Grundlag for markedet

Da den 32-årige iværksætter etablerede virksomheden på hobbyplan ved siden af jobbet hos Nordea for fem år siden, var det med filosofien om, at det var private, der lejede af andre private. Men som årene er gået, og han har forladt Nordea, har hans filosofi ændret sig.

Det er ikke længere nok, at vi kun ændrer de privates købementalitet. Vi skal også ændre den hos erhvervslivet. Og markedet er der til, at erhvervslivet kan tage aktiv del af den bæredygtige deleøkonomi.

ShareOne

  • ShareOne er en online udlejningsportal, hvor private og virksomheder kan udleje maskiner, værktøj, trailere, campingvogne og meget mere.
  • Jakob Øgendahl Larsen er stifter af virksomheden, men i dag består ShareOne af i alt tre ansatte, hvoraf den ene er bosat i København og er medejer af virksomheden.
  • Fremtidens mål for ShareOne er blandt andet at udvide til udlandet, tiltrække flere private brugere samt få flere virksomheder med om bord.
  • Vil du høre om mere om virksomheden, kan du ringe til Jakob Øgendahl Larsen på tlf.: 60 40 76 09 eller sende ham en mail.

- Vi er meget datadrevet, så vi kan se, hvad vores brugere søger efter, og hvor de søger henne. På den måde kan vi arbejde mere konstruktivt med vores digitale platform. Det, vi kan se, er, at der kommer rigtig mange ind på sitet, og der er mange søgninger.

- Men vi kan også se, at der søges på ting, som en almindelig privatperson ikke har. Derfor synes jeg, det er relevant for virksomhederne at blive en del af vores platform.

Helt konkret var der i sidste måned 8000 søgninger på minigravere, 13.000 søgte efter en campingvogn, 2600 var på jagt efter en soundboks, og 1000 var på udkig efter en bådtrailer, de kunne leje.

Og som Jakob Øgendahl Larsen påpeger, er det kun et lille udsnit af ShareOnes brugeres ønsker.

En svær adfærdsændring

Men der er også andre fordele for erhvervslivet forbundet med at blive en del af platformen. Ifølge den 32-årige stifter kan virksomhedernes tilstedeværelse på ShareOne nemlig føre til flere kunder i deres egen butik på sigt.

- Vores brugere søger ikke i Google, når de mangler noget. Vi har et fællesskab af mennesker og virksomheder, der gerne vil leje af hinanden. Der er plads til alle fra den lille startup til den helt store virksomhed. Det kan være murermesteren eller en tømrermester, der har værktøjer og maskiner stående, som de tænker, de kan udleje til private.

- For hvis en privatperson, der er i gang med et gør-det-selv projekt, låner en sav af en tømrer, og så pludselig står og har brug for et tømrerfirma, hvem tror du så, han går til? Så går han til den tømrermester, som han lånte en sav af, fordi han allerede er top of mind hos privatpersonen.

Jakob Øgendahl Larsen påpeger yderligere, at han heller ikke står noget i vejen for, at virksomheder kan leje af hinanden, for som han spørger, hvorfor skal vi eje alting selv?

- Det er en adfærdsændring. Vi har den her tankegang om, at vi godt kan lide at eje alt det, vi skal bruge, selv. Men de færreste kan komme med et godt argument for, hvorfor man skal have alting stående.

- ShareOne gør ikke en rig. Det er ikke tanken. Tanken bag er, at man skal prøve at hjælpe hinanden. Det skal være et naboskab, hvor man åbner garagen for hinanden. Også som virksomhed.

Et skræddersyet samarbejde

For tiden arbejder Jakob Øgendahl Larsen på at tiltrække flere virksomheder til platformen. Derfor understreger han, at samarbejdet er skræddersyet til den specifikke virksomhed. Det gælder for eksempel prisen, der ikke skal være en barriere for, at virksomhederne ikke kan være en del af platformen.

Men det gælder også selve udlejningen. Foretrækker en virksomhed at udleje gennem ShareOne, kan de gøre det, men foretrækker de i stedet, at ShareOne sender kunden direkte ud til virksomheden, er det også muligt.

På den måde kan virksomheden selv håndtere udlejningen i deres eget system og på deres egne betingelser. Det skal nemlig være nemt og håndterbart for alle parter.

- Vi skræddersyer alt til virksomhederne. Hvordan får vi det framet korrekt, så de bliver repræsenteret på den bedst mulige måde. Og prisen afhænger af virksomheden. For det handler om at få volumen på platformen.

- Vi har sindssygt mange efterspørgsler, som vi gerne vil sende videre til virksomhederne. For finder brugerne ikke det, de leder efter på ShareOne, så køber de det i stedet, og det er lige præcis det, vi ikke vil have.

Quantity Digital har arbejdet med virksomheder som Business Esbjerg, Blue Water Shipping, Guldægget og Kirk Larsen & Ascanius. Foto: Education Esbjerg

9 hurtige til Torben Jørgensen: - Det har aldrig været et mål at arbejde os selv ned

Quantity Digital blev grundlagt i 2014, da Torben Jørgensen og Nikolaj Kierkegaard Nielsen tog tyren ved hornene og oprettede en virksomhed med de værdier, de selv vægter højt på en arbejdsplads. Der skal være passion, stor arbejdsglæde og tid til at tanke energi til den næste arbejdsdag.

- I dag er den gode stemning og arbejdsglæden oppe at vende på alle faste månedsmøder. Det betyder så meget for os at have styr på kulturen og samarbejdet i virksomheden, siger Torben Jørgensen.

Torben Jørgensen er den anden direktør i serien "9 hurtige til direktøren". Erhvervsliv Esbjerg giver dig med denne artikel indsigt i nogle af Torben Jørgensens sværeste beslutninger og bedste råd. Måske indsigten kan åbne op for nye forbindelser.

Hvem er din vigtigste sparringspartner? Hvad er det bedste ved dit job? Og hvad er det næste mål for Quantity Digital? Sådan lyder tre af de ni spørgsmål, vi har bedt design director og partner Torben Jørgensen fra Quantity Digital om at besvare.

Q&A: I 2014 etablerede Torben Jørgensen og Nikolaj Kierkegaard Nielsen deres egen virksomhed under navnet Quantity Digital. Dengang bestod teamet kun af to mand, men i dag er det vokset til at bestå af syv.

Hos Quantity Digital designer de webapplikationer og sites, der kan løse konkrete udfordringer hos andre. Derfor bygger deres produkt altid på en grundig research, inden de tegner den første streg til en mulig løsning.

33-årige Torben Jørgensen står i dag som design director, mens Nikolaj Kierkegaard Nielsen er udviklingschef. Torben Jørgensen kommer fra en uddannelse som grafisk designer, og hans partner Nikolaj Kirkegaard Nielsen er uddannet udvikler.

- Det var passionen for, at de to ting skulle mødes og skabe gode løsninger, der skabte Quantity Digital, siger Torben Jørgensen.

Du kan række ud til Torben Jørgensen på tlf.: 50 51 09 73 eller mail, og du kan læse mere om Quantity Digital på deres hjemmeside.

1. Hvad er den aktuelle status for Quantity Digital?

- Det går faktisk rigtig godt. Vi ser en rigtig god fremdrift, og vi har fået skabt et virkelig godt team til at løse de udfordringer, vi mærker ude ved kunderne. De sidste to år er digitaliseringen virkelig kommet på dagsordenen ude i virksomhederne.

- Folk har set, hvad digitale løsninger betyder under corona. Og det vender tilbage til, at det skaber naturlig travlhed hos os.

2. Hvem er din vigtigste sparringspartner?

- Jeg er så heldig, at vi er to, der har startet virksomheden sammen, så det er helt sikkert min partner Nikolaj (Kirkegaard Nielsen red.). Jeg er virkelig glad for, at vi er to til at vende tingene, både når vi arbejder med store missioner fremadrettet, men også hverdagssituationer.

- Jeg får mange input udefra, men det er noget andet at sparre med en, der kender forudsætningerne, og som også holder hånden på kogepladen.

3. Hvad er det bedste ved at være leder?

- Det er at skabe rammerne for en arbejdsplads, vi gerne selv ville arbejde i. Vi kan arbejde med de kunder og arbejdsopgaver, der giver mening og energi til os.

- Det er det bedste ved at være leder i dag, og det er også årsagen til, at vi startede virksomheden i sin tid. Fordi vi ville kunne skabe de rammer, vi gerne selv ville have på en arbejdsplads.

4. Hvad har været en afgørende ledelsesbeslutning for dig?

- Det er lidt i tråd med det andet, men det var at skabe Quantity Digital. At gøre en dyd ud af rammerne for en god arbejdsplads og finde nogle spændende kunder, så man næsten går hjem med mere energi, end man kom med om morgenen.

- Vi er meget kritiske omkring, hvem teamet består af både personligt og fagligt, og det har båret frugt. Det er med til at skabe hverdagen, at folk har faglig respekt for hinanden og har et godt kollegialt forhold til hinanden.

5. Hvor meget arbejder du?

- Man er nødt til at opgive sin arbejdstid i det fysiske og det mentale. Fysisk har vi altid - både for os selv og vores medarbejdere - gjort en dyd ud af, at det skal holdes inden for det normale niveau på omkring 40 timer. Vi brænder virkelig for det, vi laver, så man er altid lidt på og går altid og følger med i tingene og tænker på det.

- Vi vil gerne, at både vi og medarbejderne kommer hjem og får tanket ny energi til næste dag. Så vi er meget konsekvente med, at ingen skal sidde på kontoret til langt ud på aftenen, med mindre det er højest nødvendigt. Det har aldrig været et mål for os at sidde og arbejde os selv ned. Det er også derfor, vi med tiden har fået flere medarbejdere, så vi kan lykkes med vores arbejde uden at arbejde os selv ihjel på det.

- Men derfor kan man selvfølgelig godt sidde derhjemme og læse op på nogle ting eller følge med i noget arbejdsrelevant, men det er, fordi det er det, der interesserer os. Det er nærmest vores hobby, vi laver til daglig.

6. Hvad er det bedste ved dit job?

- Jeg elsker at skabe og udvikle projekter sammen med vores kunder. Personligt får jeg meget energi af at være omringet af det team, vi har, der også er passionerede og brænder for at udvikle nye ting.

- Jeg synes, det er mega fedt, når de kommer og viser nye ting eller en tanke, de har om noget arbejde. Det er derfor, jeg synes, det er spændende at gå på arbejde hver dag.

7. Hvad har været det sværeste i dit arbejdsliv?

-  Vi mister alle fokus og bliver forstyrret, hvis der er ting, der ikke fungerer omkring os. Derfor har vi altid gjort det til et mål at sikre, at alle ting, vi gør, gør os glade. Det skal være sjovt at gå på arbejde. Det sværeste har været at nå derhen. At gå fra at være lønmodtager til at tage tyren ved hornene og træffe beslutningen om at gøre noget ved det. Det har været forholdsvis svært.

- Det er nemt at synes, tingene skal være anderledes, men der er langt fra det og så at gøre noget ved det. I dag er den gode stemning og arbejdsglæden oppe at vende på alle faste månedsmøder. Det betyder så meget for os at have styr på kulturen og samarbejdet i virksomheden. At have den gode hverdag.

8. Hvad er dit bedste karriereråd?

- Et af dem er, at der er ingen, der kan alt, så man skal finde ud af, hvad der interesserer en og blive rigtig god til det. Og så skal man finde et team omkring en, der kan understøtte alle de ting, man ikke er så god til.

- Det er et mantra, der altid har været vigtigt for mig. Man skal sørge for at lave ting, man er passioneret omkring og har lyst til at være passioneret omkring på den lange bane. Det er det, der skal drive det hele.

9. Hvad er det næste mål for Quantity Digital?

- Vi har oplevet en virkelig positiv udvikling over de sidste år med en rigtig flot tilgang af ambitiøse kunder. På den korte bane er det helt sikkert at levere nogle gode løsninger for de kunder, vi har. Og så selvfølgelig fortsætte den gode vækst.

- Vi har ikke nogen særlige ambitioner om at være store og overtage verden, men vi har haft god erfaring med den jævne vækst, hvor vi holder fast i at kunne levere over for kunden, og det de forventer. Og så holde fast i at være glade i hverdagen. Det er vigtigere for os end et eller andet kæmpe mål om at blive store på kort tid.