Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

I dagens nyhedsbrev fortæller Logitrans' direktør om, hvilken betydning det har haft for virksomheden, at de har haft en professionel bestyrelse siden 2003. På billedet fra venstre: Gitte Kirkegaard, Erling Pedersen og Dorte Pedersen. Foto: Kim A. Kiholm/DJ

Det kan den professionelle bestyrelse betyde

Julen venter lige rundt om hjørnet. Måske du allerede kan smage det sprøde flæskesvær og de brune kartofler. Eller risalamanden med kirsebærsovsen og den tilhørende portvin. Eller måske du kan høre latteren og de skæve toner rundt om juletræet.

Men inden vi alle går hjem på juleferie, har vi hos Erhvervsliv Esbjerg grebet fat i vigtigheden af den professionelle bestyrelse. For hvad betyder det egentlig for en virksomhed, at man har en professionel bestyrelse med mange forskellige kompetencer siddende som sparringspartnere?

I årets næstsidste nyhedsbrev dykker vi ned i den lokale virksomhed Logitrans' bestyrelse, når direktøren Gitte Kirkegaard giver os indblik i, hvordan hun bruger sin bestyrelse.

Måske det vækker en lyst til selv at bevæge sig ind på bestyrelsesmarkedet. Derfor kommer Laura Vilsbæk, der står bag nyibestyrelsen.dk og sidder i Logitrans' bestyrelse, i samme omgang med fire gode råd til, hvordan du finder din første bestyrelsespost.

Til slut vil vi gerne hos Erhvervsliv Esbjerg ønske dig og alle dine kære en glædelig jul og sige tak. Tak for at du læser med og tak for, at du tager os, dine samarbejdspartnere, kolleger og konkurrenter med ind i din virksomhed.

Har du lyst, er du som altid meget velkommen til at dele dagens nyhedsbrev og julehilsen med andre. Nye læsere kan tilmelde sig vores nyhedsbreve her.

Tak fordi du læser med - og rigtig glædelig jul!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Gitte Kirkegaard (tv.) og Dorte Pedersen overtog for seks år siden virksomheden Logitrans efter deres far Erling Pedersen. Foto: Carsten B. Grubach

Logitrans' professionelle bestyrelse gør virksomhed og direktør bedre

Logitrans fra Farup, Ribe, er gået i arv i familien siden starten i 1940. Men bestyrelsen er ikke blot sammensat af familie og venner. Tværtimod er den sammensat af fire eksterne medlemmer og tre interne - de to søstre, Gitte Kirkegaard og Dorte Pedersen, der ejer virksomheden, og deres far Erling Pedersen, der er tidligere ejer.

Det har for de to søstre været en prioritet at sammensætte en professionel bestyrelse, så der er udefrakommende til at kigge på beslutningerne og sparre med. Ligesom der er dygtige folk til at stille de kritiske spørgsmål til virksomhedens direktør, Gitte Kirkegaard.

For direktøren er der ingen tvivl om, at det har været det rette at prioritere en professionel bestyrelse. Med de fire eksterne medlemmer kan de på bestyrelsesmøderne diskutere konkrete cases i virksomheden - såsom digitalisering eller drift i Kina.

Med denne artikel får du en dybere indsigt i, hvorfor en mellemstor familieejet virksomhed som Logitrans har en professionel bestyrelse, samt hvorfor den består af de mennesker, den gør.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig med denne artikel indsigt i, hvordan Logitrans' direktør Gitte Kirkegaard bruger virksomhedens professionelle bestyrelse, samt hvilken betydning den har for hende som leder og virksomhedens udvikling.

BESTYRELSE: I 2003 skete der et skift i Logitrans' bestyrelse, da virksomheden tog det første skridt mod at skabe en professionel bestyrelse.

For seks år siden skete der endnu et skift i virksomheden. Dengang overtog Gitte Kirkegaard og Dorte Pedersen ejerskabet af virksomheden efter deres far Erling Pedersen. Virksomheden er gået i arv i familien, siden den blev startet i 1940.

Det er i dag Gitte Kirkegaard, der direktør i virksomheden, og sammen med sin søster Dorte Pedersen vægter hun den professionelle bestyrelse højt.

- Vi har en professionel bestyrelse af mange grunde. Vi sidder som ejere selv i den daglige ledelse, og så kommer man som regel til at være der i rigtig mange år. Derfor synes vi, det er rigtig vigtigt at få nogle input udefra, så vi ikke bare ender med at gøre, det, vi selv synes, er rigtigt, siger Gitte Kirkegaard og tilføjer:

- Med en professionel bestyrelse har vi nogle at diskutere og sparre med, og nogle vi kan vende vores idéer med. Og så er det nogle, der også sidder i andre virksomheder - enten i bestyrelsen eller ledelsen. På den måde kan vi høre, hvad man gør andre steder, og hvordan vi kan udvikle os i den rigtige retning. Og der er det rigtig vigtigt at have andre øjne på end kun vores egne. Det er for at skabe bedre virksomhed i bund og grund og sikre udviklingen i den rigtige retning.

Tre interne og fire eksterne

I dag består bestyrelsen af de to søstre og deres far samt fire eksterne medlemmer. Det ene medlem er Ole Jørgensen, der er tidligere ejer af Ribe Maskinfabrik og bestyrelsesmedlem i andre virksomhed. Ole Jørgensen er medlem, fordi han har et stort netværk og har kendskab til at drive virksomhed i Kina, hvor Logitrans også er til stede.

Et andet medlem er Jens Birn, der indtil for nylig var administrerende direktør i den familieejede virksomhed Vald. Birn A/S i Holstebro. Hans kendskab til produktion, indkøb og lager er uvurderlig sparring for de to søstre.

Kort om Logitrans

Gitte Kirkegaard og Dorthe Pedersen overtog Logitrans efter deres far, Erling Pedersen, for seks år siden.

Virksomheden, der er startet Gitte og Dorthes farfar, har eksisteret siden 1940.

Virksomheden har mere end 140 ansatte og egen produktion i både Danmark og Kina.

De har ligeledes repræsentationskontor i Tyskland samt et datterselskab i USA og eksporterer til mere end 55 lande.

Gitte Kirkegaard, der er direktør, kan kontaktes på telefon 76 88 16 16 eller mail.

Det tredje medlem er Laura Vilsbæk fra Nyibestyrelsen.dk. Hun blev medlem af Logitrans' bestyrelse, fordi hun har stor viden om digitalisering. Det var Laura Vilbæks første bestyrelsespost.

Bestyrelsesformanden er Peter Duch-Svenson, der er direktør i Linak, som er en teknisk funderet virksomhed som Logitrans, og der er derfor god sparring at hente for de to søstre. Samtidig har han stor viden om salg og strategi, som de kan trække på.

- Det har været et bevidst valg, at vi har en ekstern formand for vores bestyrelse. Jeg tænker ikke, jeg ville flytte mig ret meget, hvis det var min far, der sad som formand, som det ofte ender med at være i familieejede virksomheder. Og så har vi generelt forsøgt at afdække de vigtigste strategiske områder med eksterne bestyrelsesmedlemmer, så vi har nogle, der kan kigge på de områder udefra, siger Gitte Kirkegaard.

Mere respekt og ballast

Logitrans' bestyrelse rummer derfor mange forskellige kompetencer. Og blandt andet derfor har Gitte Kirkegaard og Dorte Pedersen valgt at bruge deres bestyrelse på en lidt anderledes måde end mange andre virksomheder.

- Vi sender alle tal og alt materiale ud på forhånd, og så bruger vi den første time på, at bestyrelsen kan stille spørgsmål til det materiale, og det der er sket siden sidst. Men resten af tiden bruger vi på at snakke cases. Det kunne for eksempel være om digitalisering, hvordan vi kommer i gang i Polen, eller nye temaer og trends vi skal rette os ind efter. Det kan også være nogle huller i strategien, hvor vi bruger bestyrelsen til at idé-udvikle på, hvordan vi kan komme i gang med de områder, vi mangler, siger Gitte Kirkegaard.

Den professionelle bestyrelse og den måde, Logitrans bruger deres bestyrelse på, har haft en positiv effekt på ikke kun virksomheden men også Gitte Kirkegaards evner som leder.

- Jeg synes, at man som en virksomhed på vores størrelse fremstår mere professionel, når man har en professionel bestyrelse. Uden det skal være en generalisering, så kan nogle godt opfatte en familieejet virksomhed, som en virksomhed hvor man bare gør, hvad man selv synes. Men når man prioriterer en professionel bestyrelse, der kan guide en, så bliver der set rigtig positivt på det - både internt og eksternt, siger Gitte Kirkegaard og uddyber:

- Det er ikke sikkert, vores beslutninger havde været anderledes uden den bestyrelse, vi har i dag, men vi er mere sikre på, at det er de rigtige beslutninger. Det er ikke noget, min søster og jeg har besluttet, det er noget, bestyrelsen bakker op om. Og det giver noget pondus både internt og eksternt. At man kan forklare, hvorfor de beslutninger er blevet taget med baggrund i bestyrelsens begrundelse. Når man har en større gruppe af mennesker, der også kommer fra en anden verden, så giver det en anden respekt og en anden ballast, at de står bag beslutningerne.

Fingeren på pulsen

Da Logitrans ikke er en kapitalejet virksomhed, er der i princippet ikke nogen, der stiller spørgsmålstegn eller krav til Gitte Kirkegaard. Hvis det ikke var, fordi de havde en professionel bestyrelse. Bestyrelsen er derfor også med til at gøre hende bedre som direktør.

- Der er flere øjne, der kigger på mig og stiller de kritiske spørgsmål. Det gør, at jeg bliver skarpere på, hvad jeg vil, og jeg bliver dygtigere af det som leder. Bestyrelsen har en finger på pulsen og kan guide mig i, hvornår vi skal tage chancen og satse, eller hvornår vi skal holde igen og se, hvad der sker, siger Gitte Kirkegaard og afslutter:

- De der markedstrends kan være rigtig svære at navigere i alene, og der er det rigtig dejligt at have nogle, der kan bakke op om, at vi tager en mulighed, eller vi springer over.

Laura Vilsbæk etablerede i 2017 hjemmesiden nyibestyrelsen.dk. Det begyndte som en blog, og erfaringerne fra bestyrelseslokalet mundede ud i en bog under navnet 'Du behøver ikke hedde Jens og gå i jakkesæt'. Foto: Inge Lynggaard Hansen

4 råd til hvordan du finder din første bestyrelsespost

Går du med en drøm om at træde ind på bestyrelsesmarkedet, men ved du ikke, hvordan du kommer i gang?

Erhvervsliv Esbjerg vil gerne hjælpe dig på vej. Derfor har vi samlet fire gode råd fra Laura Vilsbæk, der selv sidder i seks bestyrelser og fem advisory boards, ligesom hun driver hjemmesiden nyibestyrelsen.dk.

De fire gode råd lyder som følgende: sig det højt, sæt ord på dine kompetencer, dyrk dit netværk, og kemien vægter højt.

Og som en ekstra fordel anbefaler hun at se en bestyrelsespost som et bestyrelsesjob. For jagten på sådan en post kan i høj grad sammenlignes med en jobsøgning.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig i denne artikel i samarbejde med Laura Vilsbæk gode råd til, hvordan du lykkes med at finde en bestyrelsespost og det efterfølgende arbejde.

BESTYRELSE: - En bestyrelsespost er et bestyrelsesjob.

Sådan lyder det fra Laura Vilsbæk, der står bag nyibestyrelsen.dk. Hun kommer her med fire gode råd til dig, der gerne vil i gang med bestyrelsesarbejdet. Et område der er blevet en smule mystificeret i årenes løb.

Derfor er Laura Vilsbæks bedste sammenligning, at en bestyrelsespost er et bestyrelsesjob, og vi har alle på den ene eller anden måde prøvet at søge arbejde. Det er derfor i høj grad de samme ting, der gælder, når man søger efter sin første - eller sin femte - bestyrelsespost.

- Man skal være nysgerrig på virksomheden og vise, at man synes, den er spændende. Ligesom man skal være interesseret og kompetent for at få jobbet. Den eneste forskel er, at der bare ikke er så mange opslåede stillinger, og derfor afhænger man mere af sit netværk, siger Laura Vilsbæk.

Hun arbejder - som hun selv kalder det- selv i seks bestyrelser og fem advisory boards. I 2017 startede hun nyibestyrelsen.dk, fordi hun inden for et år havde landet sine tre første bestyrelsesposter - den ene hos Logitrans. Det på trods af en uddannelsesmæssig baggrund som cand. mag. i Religionsvidenskab og uden en eneste direktørstilling på CV'et.

Derfor arbejder hun for at hjælpe andre med at finde deres vej ind i bestyrelsesverdenen. I 2020 udgav hun bogen 'Du behøver ikke hedde Jens og gå i jakkesæt', hvor hun deler alle sine - og andres - allerbedste tips og tricks til, hvordan man finder vej til sin første bestyrelsespost - også selvom man ikke hedder Jens og går i jakkesæt.

Laura Vilsbæks kan man altid række ud til på mail eller telefon 53 77 15 73.

Sig det højt

- Mit første råd er altid 'sig det højt'. Man er nødt til at dele sine ambitioner med verden, for bestyrelsesposter cirkulerer i små lukkede netværk. Så det er enormt vigtigt, at man fortæller til nogen, at man er interesseret i en bestyrelsespost.

- Mange ved det om sig selv, men man er nødt til at fortælle det til nogen for, at man kommer i betragtning. Og det kan man gøre i mange sammenhænge. Det kan også være på sådan noget om LinkedIn.

Sæt ord på dine kompetencer

- Man skal sætte ord på, hvad man kan byde ind med i forhold til den virksomhed, der mangler et bestyrelsesmedlem. Tidligere var bestyrelsen bare nogle, der havde styr på regnskaber, men sådan er det ikke længere.

- Nu når bestyrelsen er den øverste strategiske ledelse, kalder det på nogle nye kompetencer. Virksomhederne sammensætter en bestyrelse, der kan hjælpe dem med alt det, de gerne vil lykkes med, eller de trusler de gerne vil imødekomme. Derfor er det vigtigt at få formuleret, hvad man tænker, man kan bidrage med på et mere strategisk niveau.

Dyrk dit netværk

- Vi kender alle sammen nogen, der i forvejen kender en i en bestyrelse, en virksomhedsejer, en bestyrelsesformand, en der rådgiver virksomheder. 80 procent af alle bestyrelsesposter bliver besat gennem netværket, så det er vildt vigtigt, at vi får dyrket vores netværk og opsøgt nogle af dem, der kan hjælpe med at åbne døren for os.

- Man skal ud at møde nogle, og det kan man også gøre gennem de lokale erhvervsråd. De er tit gode til at holde nogle arrangementer, hvor man kan møde virksomhedsejerne. Og så brug dit private netværk eller tidligere chefer. Man er nødt til at lægge bestyrelsesfilteret ned over sit netværk og kigge på, om man kender nogle, der kan hjælpe med at åbne døren for en. Dit netværk er nøglen.

- Og så må man være opmærksom på, hvad der foregår af lokale arrangementer. Ofte afholder banker, revisorer, erhvervsråd, advokater og lignende mange bestyrelsesrelevante events, hvor man netop kan møde de lokale virksomhedsejere og udvide sit netværk.

Kemien vægter højt

- Kemi er utrolig vigtigt for at komme ind i en bestyrelse men også for at lykkes med bestyrelsesarbejdet. Man skal finde en god kemi og et godt match, så man kan blive bragt i spil, og så der bliver lyttet, når man kommer med sine kompetencer. Sådan som bestyrelsen arbejder i dag, skal man også selv være klar til at blive bragt i spil og synes, det er en spændende virksomhed og nogle spændende udfordringer. Ellers er der heller ikke så store chancer for, at man kommer ind i første omgang.

- Man er nødt til at vise, at man brænder lige så meget for virksomheden, som virksomhedsejeren selv gør det. Derfor er det som kandidat enormt vigtigt, at man interesserer sig for virksomheden. Man skal huske at få stillet de nysgerrige spørgsmål og på den måde få vist, at man synes, de er spændende. Man skal gå til opgaven på en mere nysgerrig og undersøgende måde.

Education Esbjerg har haft stor succes med deres Graduate Program, hvor de seks studerende på billedet har deltaget i første runde. Hver graduate roterer mellem flere virksomheder i syv måneder ad gangen. Som afslutning returnerer hver graduate i tre måneder til deres første virksomhed. Foto: Mikkel Rindholt/Education Esbjerg

Et overblik til dig med interesse i Esbjergs erhvervsliv

Esbjerg Havn har fået ny bestyrelsesformand efter den nuværende formand, Flemming Enevoldsen, valgte at stoppe efter 20 år på posten. Fra det nye år er det Søren Gade, medlem af Europa-Parlamentet og tidligere forsvarsminister, der sidder på posten.

Education Esbjerg har haft stor succes med deres Graduate Program, hvor de nu opruster til 17 stillinger og 10 virksomheder. Programmet inspirerer både på tværs af virksomheder og studerende.

Tidligere 1. viceborgmester bliver per 1. februar 2022 den nye indehaver af Butikken Hjerting Badehotel.

ESBJERG RUNDT: Esbjerg havn har fået ny formand, og det er ingen andre end Søren Gade, medlem af Europa-Parlamentet og tidligere forsvarsminister for Venstre.

Esbjerg Havn er både Danmarks stærkeste spiller, når det handler om vindenergi og førende i hele Europa, når der skal udskibes nye havvindmøller. Derfor har det været vigtigt for Esbjerg Kommune, som ejer Esbjerg Havn, at finde den helt rigtige afløser til formandsposten, efter den nuværende bestyrelsesformand Flemming Enevoldsen i efteråret valgte at stoppe efter 20 år på posten. Det skriver Ritzau.

- Vi er selvfølgelig virkeligt begejstrede for, at det er lykkedes os at få en mand som Søren Gade med ind i bestyrelsen for Esbjerg Havn. Både hans europæiske netværk og tid som minister åbner rigtig mange døre for os, som vi kan bruge til at styrke Esbjerg Havn og dermed også sikre, at vi er klar til den store oprustning, der er i gang på vindenergi-området i hele Europa, har Jesper Frost Rasmussen udtalt til Ritzau.

Udover Søren Gade tiltræder også Johnny Thomsen, der de seneste syv år har været CEO for MHI, Vestas Offshore Wind og Mads Kierkegaard, CEO for Polytech i bestyrelsen.

Det skal ikke længere være en udfordring at tiltrække eller fastholde højtuddannet arbejdskraft til Sydvestjylland. Derfor gik seks virksomheder sidste år sammen med Education Esbjerg om at søsætte et helt nyt og anderledes graduate program med den særlige opbygning at nyuddannede, gennem to år, får en stejl læringskurve på tværs af flere virksomheder.

Nu starter rekrutteringen til det nye hold, og der søges efter 17 nye kandidater til stillinger i ti forskellige private og offentlige virksomheder som for eksempel Skattestyrelsen, Blue Water Shipping, Advokatfirmaet Kirk Larsen & Ascanius og Esbjerg Kommune. Det skriver Education Esbjerg i en pressemeddelelse.

- Vi synes, det er en spændende mulighed for at rekruttere kandidater med en anderledes uddannelse, end den vi ellers kender fra jurister og samtidig indgå i et samarbejde med andre virksomheder i Esbjerg, hvor vi sikkert kan blive inspireret af deres måde at drive virksomhed på, fortæller Corna Levin Much, der er advokat og partner hos Kirk Larsen & Ascanius. Firmaet er en af fire nye virksomheder, der deltager i programmet.

Sidste år var Blue Water Shipping én af de seks første virksomheder – de er nu klar på en omgang mere.

- Det har været virkelig spændende at blive præsenteret for nogle lidt anderledes profiler, end det vi er vant til at søge efter – og vi har derfor sagt ja til at være med igen, siger Lone Willumsen, HR Business Partner hos Blue Water Shipping og fortsætter:

- Vores graduate Nicolaj er kommet virkelig godt ind i virksomheden og bidrager med inputs, som vi ikke har haft før, og som vi virkelig kan bruge til noget. Det bliver spændende at opleve de to andre graduates, som vi skal have i rotation, da deres profiler er meget anderledes end Nicolajs.

De deltagende virksomheder er Deloitte, Blue Water, Esbjerg Kommune, Skattestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen, Nembyg, Telesikring, Kirk Larsen & Ascanius, Semco Maritime og Viking.

Susanne Dyreborg, der i indeværende byrådsperiode har været 1. viceborgmester for Dansk Folkeparti, blev ikke genvalgt til det nye Esbjerg Byråd.

Men DF’eren, der også er partiets kandidat til Folketinget, har nu fået fremtiden på plads på den civile front.

Efter en måneds forhandlinger med flere interesserede, præsenteres hun nemlig i en pressemeddelelse som den nye indehaver af Butikken Hjerting Badehotel. Det skriver JydskeVestkysten.

Badehotellets ejere Mie Hyttel og Søren Pilegaard har indgået en aftale med Susanne Dyreborg om overtagelse per 1. februar 2022.