Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Steffan Tobiesen er stifter af Cafeu. Han kommer oprindeligt fra Tjæreborg, og det er blandt andet grunden til, at han har startet Cafeu i Esbjerg. Pressefoto: Cafeu

Cafeu leverer kaffe med grøn samvittighed

Den grønne omstilling vinder indpas i det danske erhvervsliv. Og ikke mindst i det esbjergensiske. Flere og flere virksomheder begynder at kigge på deres underleverandørers CO2-regnskab.

Erhvervsliv Esbjerg har i denne uge talt med en lokal forankret virksomhed under navnet Cafeu for at høre, hvordan en virksomhed, der lever af at sælge kaffemaskiner til virksomheder, tager ansvar for at skåne miljøet.

Ligesom Michael Guldager, medejer af virksomheden, giver os indblik i, hvordan virksomheden har klaret sig under coronakrisen, samt hvad der i sin tid fik Steffan Tobiesen til at stifte virksomheden.

Har du gode idéer til, hvad vi skal dykke ned i næste gang, så er du altid velkommen til at sende os en mail. Ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet med dem, du kender.

Nye læsere kan tilmelde sig vores nyhedsbreve her, og har du lyst, kan du også følge med på LinkedIn.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Efter 18 år som ejer har Rasmus Uldahl solgt halvdelen af familieimperiet Skads Blomster til Kim Beier. Foto: Jacob Schultz

Det bør du også vide om erhvervslivet i Esbjerg

Business Esbjerg har fået to nye bestyrelsesmedlemmer ved årsskiftet. Fanø Kommunes nye borgmester, Frank Jensen, og byrådsmedlem i Esbjerg Kommune May-Britt Andrea Andersen.

Fra årsskiftet har Skads Blomster officielt fået ny medejer i form af Kim og Kirsten Beier. Kim Beier skal over de næste syv år gradvist overtage roret, mens Rasmus Uldahl, der har været indehaver i 18 år, gradvist trækker sig i baggrunden.

Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg har modtaget en donation på en million kroner fra forskellige fonde. Donationerne skal skabe rammerne for forskning og kandidaten i medicin, der modtager de første studerende til sommer.

SubC Partner og NorSea har udvidet et mangeårigt samarbejde ved, at SubC Partner fra årsskiftet blev de nye ejere af NorSeas afdeling Steel & Paint.

Her er fire udvalgte historier fra byens virksomheder.

ESBJERG RUNDT: Et nyt år er startet efter et 2021 med kommunalvalg, og det betyder, at der er sket ændringer i Business Esbjergs bestyrelse.

Per 1. januar har Fanøs nyvalgte borgmester Frank Jensen afløst Fanøs tidligere borgmester Sofie Valbjørn som bestyrelsesmedlem, mens May-Britt Andrea Andersen afløser Sarah Nørris som bestyrelsesmedlem udpeget af Esbjerg Byråd.

Formanden er fortsat Flemming Enevoldsen, mens borgmester Jesper Frost Rasmussen holder fast i næstformandsposten. Du kan se hele bestyrelsen her.

Rasmus Uldahl og hans kone Trine har solgt halvdelen af familieforetagendet Skads Blomster til Kim og Kirsten Beier. Siden 1. oktober har de to familier kørt et parløb i centret i en slags overtagelses- og oplæringsperiode, og fra 1. januar var Kim Beier officielt medejer af Skads Blomster. Det skriver JydskeVestkysten.

Rasmus Uldahl har været indehaver i 18 år, men for at få mere tid med familien har han sammen med de nye medejere lavet en syv-årig plan, hvor han gradvist kommer til at trække sig mere og mere i baggrunden og overlade roret til Kim Beier.

Det var en stor sejr for Esbjerg Kommune, da det blev offentliggjort, at Sydvestjysk Sygehus skal tage imod medicinstuderende på kandidaten fra sommeren 2022. Men det kræver også de rette rammer.

Nu sikrer en million kroner fra donationer, at en ny etage til uddannelse, undervisning og forskning kan blive til virkelighed på Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg.

Donationerne går specifikt til indretningen af læsesal og bibliotek, der bliver en slags kronjuveler på videns-etagen. Det er en etage, der indrettes i en eksisterende bygning og skal altså stå færdig til sommeren 2022. Det skriver Sydvestjysk Sygehus i en pressemeddelelse.

Fondene er ObbekjerFonden, Lida og Oskar Nielsens Fond, Esbjerg Fonden, Johan Hoffmann Fonden, Claus Sørensens Fond samt Alice og Tage Sørensens Fond.

SubC Partner og NorSea har udvidet deres samarbejde. Det skriver de i en pressemeddelelse. De to virksomheder har samarbejdet på forskellige områder i mange år, men nu overtager SubC Partner NorSeas afdeling Steel & Paint, der er lokaliseret i Esbjerg.

Ifølge NorSeas CEO, Jesper Høj-Hansen, giver salget af afdelingen et udvidet samarbejde mellem de to parter garanti for, at de lokale medarbejdere fortsat vil have en god arbejdsplads, samt at NorSeas kunder fortsat får den kvalitet, som de efterhånden forventer af NorSea.

Også Tonny Klein, CEO i SubC Partner, glæder sig ifølge pressemeddelelsen over opkøbet af afdelingen og en udsigt til et endnu bedre samarbejde med NorSea i fremtiden.

Michael Guldager (tv.) og Steffan Tobiesen (i midten) er barndomskammerater fra Tjæreborg. I 2009 stiftede Steffan Tobiesen Cafeu, mens Michael Guldager var med på sidelinjen. For halvandet år siden blev han en fast del af teamet som medejer. Pressefoto: Cafeu

Lokale Cafeu er Danmarks mest innovative kaffeløsning

På Storstrømsvej 35 i Esbjerg finder man den lokale virksomhed Cafeu, der er stiftet af Steffan Tobiesen fra Tjæreborg.

Virksomheden laver kaffeløsninger til virksomheder, og selvom de er lokalt forankret, kan de med grøn samvittighed levere kaffeløsninger til hele Danmark. Deres kaffemaskiner er nemlig automatiseret og opkoblet på en applikation, der gør det muligt for Cafeus medarbejdere at fjernsupportere dem fra Esbjerg.

Men selvom Steffan Tobiesen og Cafeus medejer Michael Guldager lever af at sælge kaffeløsninger til virksomheder, har de seneste to år med coronakrisen kun givet dem mere arbejde. Det på trods af at mange virksomheder har sendt deres medarbejdere hjem på hjemmekontoret flere gange.

I denne artikel fortæller Michael Guldager om, hvordan erhvervslivets øgede fokus på den grønne omstilling er en døråbner for den lokalt forankrede virksomhed.

I denne artikel giver Erhvervsliv Esbjerg dig indsigt i virksomheden Cafeu, der leverer kaffeløsninger til virksomheder, og hvordan de har formået at vækste på trods af corona og hjemsendelser i erhvervslivet. Ligesom du får indblik i, hvordan de tager ansvar for at skåne miljøet.

INNOVATION: Det er efterhånden nogle år siden, at Steffan Tobiesen fra Tjæreborg fik den første idé til virksomheden Cafeu. I 2009 startede han virksomheden, der sælger kaffemaskiner til andre virksomheder.

For halvandet år siden blev hans barndomskammerat Michael Guldager en del af Cafeu. Han har været med på sidelinjen siden starten, men i dag er han medejer og ansvarlig for salg og marketing.

Spørger man ham, er Cafeu ikke ligesom alle de andre virksomheder på markedet for kaffemaskiner. De er tværtimod 'Danmarks mest innovative kaffeløsning til virksomheder'.

- Steffan prøvede tilbage i 2009 at nytænke måden, som kaffebranchen blev kørt på dengang. Den første maskine kom i 2010, hvor tanken bag var, at man havde et forbrugsafregnet abonnement. Det krævede en masse kørsel at skulle aflæse maskinerne, og derfor begyndte han at udvikle på et system, som man kunne koble maskinerne op på. Det var dengang via et sms-modul, fortæller Michael Guldager.

En moderne kaffemaskine

Den tankegang har de udviklet siden, og sidste år fik de bevilling fra Innovationsfonden til at udvikle et mere moderne system, som maskinerne skulle kobles op på.

- Vi havde maskinen, men vi skulle lave en applikation, der kunne kobles til vores maskine. Den applikation gør, at hvis folk ringer, kan vi logge på maskinen fra vores kontorer og se, hvad der er i vejen. Så kan vi rådgive telefonisk og hjælpe kunden den vej til at udbedre fejlen, siger Michael Guldager og fortsætter:

- Det betyder, at kunden i langt de fleste tilfælde hurtigt kan få en kaffemaskine, der virker, fremfor de skal vente på, at vi sender en tekniker.

Den moderne kaffemaskine er derfor et af tre konkrete elementer, der gør Cafeu til en mere grøn virksomhed. Cafeu kører nemlig op til 70 procent mindre end konkurrenterne.

- Det skyldes også, at vores konkurrenter kører mere på traditionel vis, hvor man har kaffeteknikere til at køre rundt og se lagerbeholdningen hos alle sine kunder for at bestille supplerende produkter. Vores maskiner bestiller selv produkter i takt med, at kunderne forbruger det, siger Michael Guldager og tilføjer:

- Det betyder også, at vi kan være landsdækkende, selvom vi er lokalt forankret, fordi vi kan fjernsupportere og udbedre fejlen den vej. Syv ud af ti af vores servicekald løser vi per telefon.

De grønne løsninger

Udover kaffemaskinen har Cafeu også en ny kafferister, der kan riste 60 kilo kaffebønner hvert kvarter. Den genbruger 99,7 procent af de partikler, den udleder under ristningen, og den er derfor også et af de elementer, der gør Cafeu til en grønnere virksomhed.

- Vi ønsker at skåne miljøet, hvor vi kan, og det går rigtig meget hånd i hånd med virksomhedens koncept. Vi ønsker at levere en kosteffektiv og god kop kaffe, og i det her tilfælde spiller det sammen med automatiseringen, den mindre kørsel samt at lade posten fremsende kaffeprodukter løbende, fordi de alligevel kører, siger Michael Guldager og fortsætter:

- Vi har ikke været så gode til at få proklameret den grønne profil, men det er noget, vi gerne vil mere og mere. Det er også noget, rigtig mange virksomheder har fokus på, og derfor giver det god mening for os at fortælle, at vi er et bæredygtigt alternativ. Vi har jo et fælles ansvar, for vi skal alle sammen være med til at skåne miljøet, og så kan vi jo dokumentere det, vi foretager os på den front.

Et corona-år med plus

Selvom Cafeu ikke har været gode til at fortælle om det grønne aspekt, så har virksomheden opnået en pæn vækst alligevel. Da Steffan Tobiesen startede virksomheden, købte han kaffe hos Peter Larsen til sine maskiner.

I dag rister de selv bønnerne, og de har opnået så stor efterspørgsel på deres kaffemaskiner og derved kaffen, at de startede med en kafferister, der kunne riste 5 kilogram kaffe i kvarteret, som nu er erstattet med den nye kafferister, der kan riste 60 kilogram kaffe på den samme tid.

Og coronapandemien har heller ikke holdt virksomhedens vækst tilbage på trods af, at mange medarbejdere rundt omkring i erhvervslivet har været hjemsendte flere gange.

- Til trods for coronakrisen har vi lejet 700 maskiner ud på halvandet år. Men vi har dæleme også haft travlt. Den største udfordring har været at have nok automater, siger Michael Guldager og tilføjer:

- Og kaffe i sig selv er den anden mest handlede vare på verdensplan. Der har været melding om afgrødetab i Brasilien, og der har været frost, så kaffepriserne er steget med 88 procent i 2021. Så vi har haft mange udfordringer at se til, men vi synes selv, vi er kommet rigtig godt ud af det. Vi er flere folk nu, end vi var inden coronakrisen, men der har som sagt også været nok at se til.

Senest har Cafeu lavet kædeaftaler med blandt andre DOFK (Danmarks organisation for selvstændige frisører og kosmetikere red.), og Autopartner, Teknicar og No-Name værkstederne. Michael Guldager kan se en stor fordel i, at flere og flere virksomheder begynder at vægte de grønne alternativer højt.

- Det fylder mere og mere i folks bevidsthed, og det er en kæmpe døråbner for os, afslutter han.

Hos Cafeu startede de med at indkøbe kaffe hos Peter Larsen, men i dag rister de deres egne bønner. Pressefoto: Cafeu

Her er tre initiativer, der gør Cafeu grønnere

Steffan Tobiesen fra Tjæreborg stiftede i 2009 den lokale virksomhed Cafeu, der sælger kaffemaskiner og kaffe til virksomheder.

Men hvordan gør man en sådan virksomhed mere bæredygtig?

Erhvervsliv Esbjerg fortæller her om tre konkrete initiativer, der er Cafeus svar på det spørgsmål: En kaffemaskine, der kan fjernsupporteres, en kafferister, der genanvender udledte partikler under ristningen, og en cirkulær økonomi.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig med denne artikel indsigt i, hvordan Cafeu arbejder for at blive et mere bæredygtigt valg blandt spillerne på markedet for kaffemaskiner.

BÆREDYGTIGHED: Hos Cafeu på Storstrømsvej 35 i Esbjerg vægter stifter Steffan Tobiesen og medejer Michael Guldager den grønne profil tungt.

Men selvom de ikke altid har været lige gode til at fortælle om den side af deres kaffevirksomhed, så har Michael Guldager fortalt om tre konkrete elementer, der er med til at gøre Cafeu til et mere bæredygtigt valg.

1. En innovativ kaffemaskine

En af de ting, der gør Cafeu mere bæredygtig, er deres innovative og automatiske kaffemaskine. De har sammen med et it-konsulentfirma udviklet en applikation, som deres kaffemaskiner er opkoblet på.

Det betyder, at når deres kunder ringer om et problem med deres kaffemaskine, kan Cafeus personale logge på maskinen og finde fejlen fra deres adresse på Storstrømsvej i Esbjerg.

Derved kan de rådgive og guide kunden til, hvordan de selv kan ordne fejlen nemt og hurtigt. Er der tale om større mekaniske fejl, som kræver Cafeus ekspertise, kører de derimod ud til kunden og ordner fejlen hurtigst muligt.

Konkret betyder det, at de hos Cafeu kører op til 70 procent mindre end deres konkurrenter. Det gavner både dem selv, kunderne og ikke mindst miljøet.

Ligesom maskinen selv bestiller, når den er ved at løbe tør for kaffe, mælk eller kakao, der bliver sendt med posten, som jo i forvejen kører landet rundt. På den måde er der ikke unødvendig kørsel.

2. En mere miljøvenlig kafferister

Cafeu er begyndt at bruge en ny - og innovativ - kafferister. Den kører på almindelig gas, men det grønne aspekt ved maskinen er, at den genbruger hele 99,7 procent af de partikler, den udleder under ristningen.

Maskinen lever ligeledes op for de miljøkrav, der er stillet til kafferistere i 2030.

- Det er lige som en ovn, der genbruger den varme luft. På den her måde bruger den 30 procent mindre gas end de andre kafferistere på markedet, siger Michael Guldager, der er partner i Cafeu, og som står for salg og marketing.

3. En cirkulær økonomi

Ligesom mange andre virksomheder er der også tale om en cirkulær økonomi i Cafeu.

Den cirkulære økonomi er blevet mere og mere adopteret i erhvervslivet, hvor den lineær økonomi ellers har fyldt i mange år. Den lineær økonomi betyder, at man udvinder råstoffer, fremstiller produkter, forbruger og smider ud, hvorved utrolig mange ressourcer går tabt.

I den cirkulære økonomi indgår produkter og deres indholdsstoffer i kontinuerlige kredsløb. "End-of-life"-konceptet er erstattet af genbrug og genanvendelse, så produkterne bruges flere gange eller materialerne bliver brugt i nye produkter – igen og igen.

Hos Cafeu betyder det konkret, at de genbruger de dele, de kan fra deres maskiner, så der ikke er unødvendigt spild.