Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Annette Lykke Nielsen og hendes mand Jesper Klit Johansen står bag succesen Kids-world, der gør klar til flere udvidelser i efteråret. Foto: Ken Mathiesen

Få tre værktøjer til en nemmere arbejdsgang

Et gammelt ordsprog lyder, at man aldrig er for gammel til at lære noget nyt. Men det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at vi ikke kan blive fanget i vaner og rutiner eller føle os en smule intimiderede over for metoder og værktøjer, der kan gøre arbejdsdagen nemmere.

Hos Erhvervsliv Esbjerg vil vi gerne hjælpe med at give en hånd til, at du eller din virksomhed tør springe ud i det.

Derfor introducerer vi i dagens nyhedsbrev et nyt format, som vi håber, at du løbende kommer til at møde, når Erhvervsliv Esbjerg tikker ind i din mail-indbakke.

Formatet hedder 'tre værktøjer til en nemmere hverdag', og det går kort og præcist ud på at lade forskellige personer fra Esbjergs erhvervsliv dele de tre vigtigste værktøjer, der gør hverdagen lettere for dem.

Værktøjer har vi her givet en abstrakt betydning, og der kan derfor være tale om både konkrete eller digitale værktøjer, men det kan også være en vane, rutine eller arbejdsgang, som er en fast del af virksomheden.

Vi håber, at det nye format kan være med til at inspirere andre, og den første, der deler sine værktøjer, er Annette Lykke Nielsen fra Kids-world. Her er det særligt de digitale værktøjer, der gør hverdagen lettere.

Du er som altid meget velkommen til at dele nyhedsbrevet i dit netværk. Nye læsere kan tilmelde sig vores nyhedsbreve her, og har du lyst, kan du følge med på Linkedin.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Blue Water-koncernens topledelse består nu af (fra venstre) Dan Nissen, COO, Søren Nørgaard Thomsen, CEO, Thomas Bek, COO og Flemming Busch, CFO. Foto: PR

Ugens nyt om navne

Blue Water Shipping udvider topledelsen med Thomas Bek. Den består nu af fire medlemmer: Dan Nissen, COO, Søren Nørgaard Thomsen, CEO, Thomas Bek, COO og Flemming Busch, CFO.

Viking Life-saving Equipment søger ny Sr. HR Business Partner, der blandt andet bliver konceptansvarlig for deres trainee- og graduateprogrammer.

UC Syd har fået ny HR-chef i form af Pernille Sædam Marstal, der kommer med erfaring fra Søfartens Ledere og Kriminalforsorgens Institution Sydøstjylland.

Din Forsyning søger to nye bestyrelsesmedlemmer, der skal vælges blandt forbrugerne for at supplere de politiske kompetencer, bestyrelsen allerede består af.

To virksomheder har hentet nye kræfter til organisation, mens andre er på udkig efter de rette kompetencer. Du får overblikket her.

Blue Water Shipping udvider topledelsen

Den store transport- og logistikvirksomhed Blue Water Shipping udvider topledelsen med Thomas Bek, der for 25 år siden indledte sin karriere som trainee i virksomheden.

Thomas Bek indtræder i koncernens direktion, idet han forfremmes fra Global Director for Energy & Projects til COO for Energy, Ports & Projects Divisionen.

Ændringen sker som en konsekvens af øget forretningsomfang og i tråd med eksekvering af koncernens vækststrategi. Dermed øges topledelsen også fra tre til fire medlemmer. Du kan læse mere her.

Ny medarbejder til Vikings VP, People & Organisation

Viking Life-Saving Equipment er på jagt efter en ny Sr. HR Business Partner. Virksomheden, der sidste år fejrede 60 års jubilæum, er på vej ind i en ny Business Plan, hvor Employee Engagement står højt på agendaen.

Derfor mangler de nu en Sr. HR Business Partner til at levere strategisk på menneske-agendaen i et hold, der består af fem kolleger i Danmark og fire i Bulgarien.

Den kommende medarbejder kommer ligeledes til at stå i spidsen for Viking Life-Saving Equipments trainee- og graduateprogrammer. For eksempel er virksomheden en del af Co-Business Gradute programmet fra Education Esbjerg.

Ny HR-chef på UC Syd

UC Syds HR-afdeling har fået ny leder, hvor Pernille Sædam Marstal tiltrådte som HR-chef 1. februar.

Pernille Sædam Marstal kommer fra en stilling som enhedschef i Kriminalforsorgens Institution Sydøstjylland i Haderslev. Her har hun siden 2018 haft personaleansvar for cirka 40 medarbejdere fordelt på tre afdelinger – heriblandt fængselsbetjente, socialrådgivere, socialpædagoger og administrativt personale.

Inden da arbejdede hun i 16 år som advokat i Søfartens Ledere, der er en landsdækkende faglig organisation beliggende i København.

I sin nye stilling hos UC Syd får hun ansvaret for 10 medarbejdere.

Din Forsyning søger to nye bestyrelsesmedlemmer

Hvordan skal vores drikkevand sikres, og hvordan klarer vi de fremtidige klimaforandringer i Varde og Esbjerg Kommune? Det er nogle af de strategiske spørgsmål, som Din Forsynings bestyrelse skal arbejde med i de kommende år.

Der er allerede udpeget seks politiske medlemmer til den nye bestyrelse, men der mangler stadig at blive fundet de to medlemmer valgt blandt forbrugerne til vand- og spildevandsområdet.

De seneste mange år har Din Forsyning haft to bestyrelsesmedlemmer valgt blandt kunderne. Tanken er, at der ved at give forbrugerne mulighed for at vælge to medlemmer kommer andre kompetencer ind i bestyrelsen udover de politiske kompetencer.

Bestyrelsesformanden er politiker Kurt Bjerrum (V).

Annette Lykke Nielsen har prioriteret at investere i et AutoStore-robotlageranlæg, der har gjort hverdagen nemmere for hendes lagermedarbejdere, der ikke længere skal bevæge sig rundt på det 6500 kvadratmeter store lager til fods. Foto: Ken Mathiesen

Tre værktøjer, der gør hverdagen nemmere hos kæmpe-succesen Kids-world

Vi kender det fra vores privatliv. Vi har fundet ting og elementer, der kan gøre vores dagligdag nemmere.

Robotstøvsugeren, hvis man har sådan en, sparer os for værdifulde minutter hver dag, som vi kan bruge andre steder. Måltidskasserne sparer os ugens - eller den daglige - indkøbstur.

Også i vores arbejdstid kan vi spare tid og gøre hverdagen nemmere. Det vil Erhvervsliv Esbjerg gerne hjælpe med ved at introducere det nye koncept 'tre værktøjer til en nemmere hverdag'.

I første omgang har vi spurgt Kids-worlds direktør om de tre værktøjer, der hver dag gør en forskel for virksomheden, medarbejderne og hende selv.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig med denne artikel forskellige værktøjer, der kan gøre din hverdag nemmere. Det gør vi ved at dele Annette Lykke Nielsens tre værktøjer, der netop løser den opgave i Kids-world.

INSPIRATION: Annette Lykke Nielsen og hendes mand Jesper Klit Johansen står bag kæmpesuccesen Kids-world, der er en online-forretning med salg af børnetøj.

I 2006 startede Annette Lykke Nielsen, da hun var nybagt mor, virksomheden som et hyggeprojekt sammen med sin mand. Men i dag er Kids-world en af de største spillere inden for online salg af legetøj og børnetøj.

I de seneste år har Kids-world oplevet enorm vækst, hvor virksomhedens omsætning i snit er vokset med 30-35 procent.

Om Kids-world.dk

  • Kids-world er en af Danmarks største online forhandlere af børnetøj, fodtøj, legetøj og interiør til børn.
  • Kids-world blev stiftet tilbage i 2006 og beskæftiger i dag flere end 160 medarbejdere.
  • Ideen til Kids-world opstod, da parret Annette Lykke Nielsen og Jesper Klit Johansen savnede en webshop, der kunne tilbyde et tidssvarende og godt udvalg af børnetøj samtidig med, at der blev udvist en fantastisk kundeservice.
  • Sammen har parret i mange år stilet efter at blive børnefamiliernes foretrukne shoppingunivers, når der skal købes tøj, sko, legetøj, interiør og udstyr til børnene.
  • I 2018 modtog de E-handelsprisen “Brugernes Favorit” og Børn i byen-prisen “Årets forretning”.

Den esbjergensiske virksomhed har i takt med den stigende omsætning også vokset sig fysisk større med både flere kvadratmeter og medarbejdere.

Derfor har vi bedt Annette Lykke Nielsen dele tre værktøjer, der gør både hendes og hendes medarbejderes hverdag nemmere.

1. Robotterne frigiver tid og letter arbejdsbyrden

- Der er ingen tvivl om, at det værktøj, vi har taget i brug for nylig, der gør vores hverdag meget nemmere, er vores AutoStore-robotlageranlæg. Vi har 9500 kvadratmeter lager, og det, at vi ikke længere skal rende rundt på hele det område, men vi i stedet får varerne leveret til os, så vi bare skal gå op at pakke dem, det gør jo enhver hverdag meget nemmere.

- Vi håndterer pludselig ordrerne meget mere simpelt på den her måde, og det har gjort mange lagermedarbejderes hverdag meget nemmere. Derfor har vi også investeret i en udvidelse på 100 procent af anlægget, som vi tager i brug i tredje kvartal, så vi fordobler den kapacitet, vi har i dag. Og det gør vi, fordi det gør så stor en forskel i vores hverdag.

- Inden vi fik anlægget, var alle 9500 kvadratmeter lager fyldt op med varer, som medarbejderne har gået rundt imellem. Så der er ingen tvivl om, at der er mange skridt, der bliver sparet, og mange arbejdsgange, der er blevet meget nemmere.

- Det er helt sikkert en hjælp til vores medarbejdere, og der er derfor heller ikke nogen, der har mistet deres job ved, at vi har investeret i anlægget. Men vi har utroligt mange medarbejdere, der er i gang med sabbatår, så derfor har vi løbende en naturlig gennemgang af medarbejdere.

- Det er også derfor, at udvidelsen først kommer i tredje kvartal, fordi vi ved, at vi har 6-8 medarbejdere, der stopper til sommer, fordi de skal læse et andet sted. På den måde prøver vi at få vores kapacitet og medarbejderstab til at passe sammen, og det har kørt rigtig fint indtil videre.

- Men der er heller ingen tvivl om, at vores utrættelige kolleger også gør en kæmpe forskel. Vi har taget al den viden og erfaring med os ind i anlægget, som altså har gjort det nemmere for staben, når vi i øjeblikket har 55.000 aktive produktnumre på lager.

2. Slack gør den interne kommunikation nemmere

- Vi har igennem de sidste par år taget et kommunikationsværktøj i brug, der hedder Slack. Her kan vi både bruge det som chat, men vi kan også oprette grupper og områder, så hver afdeling for eksempel har hver deres kanal. Ligesom man kan give beskeder på tværs, hvis man skal have fat i en fra en anden afdeling.

- Det har betydet, at vi har holdt færre 'skal vi lige snakke om det her'-møder. Altså de korte overleveringsmøder har vi droppet, men vi mødes selvfølgelig stadig. Det er de områder, hvor man før brugte rigtig meget tid på at sørge for, at alle relevante medarbejdere fik besked. Der kan vi i dag blot sende en besked gennem Slack.

- Vi har valgt netop Slack, fordi vi kan integrere det med både anlægget og hele vores webshop-system. Det betyder, at vi kan indbygge alle alarmer i Slack, så hvis for eksempel hjemmesiden går ned, så bliver der automatisk sendt besked ud til de relevante medarbejdere. Ligesom hvis der er problemer med at få produceret pakkelabels, så ved vores lagerchef det med det samme i stedet for, at hun går og undrer sig i et kvarter, før der kommer besked om det.

- Der er jo ikke nogen af vores medarbejdere, der bare står stille og venter, for de ved jo ikke, hvis nogen skal have fat i dem. Så Slack har virkelig givet os noget i forhold til kommunikation internt, som vi før rendte rundt og prøvede at give hinanden meget manuelt.

- Alle teamledere har også Slack på deres telefoner, så man kan altid skrive til dem, om man kan mødes om en halv time et bestemt sted for lige at diskutere noget. Så ved begge parter det i stedet for, at man skal løbe rundt og finde den anden først. Slack har gjort kommunikationen meget nemmere, men det betyder jo ikke, at vi ikke længere holder fysiske møder. Det betyder blot, at vi ikke bruger en masse tid på at gå og lede efter hinanden.

3. Zendesk sparer kundeservice for overarbejde

- Sidste år implementerede vi Zendesk i vores kundeservice, så vi altid kan holde styr på vores kundehenvendelser. Vi har tidligere kørt med Outlook, og det fungerede rigtig godt for fem-otte år siden, men det er for tungt, og vi har for meget korrespondance til, at det fungerer. Det gjorde det svært at få tråd i tingene.

- Derfor gik vi i gang med Zendesk-systemet. Før arbejdede vores kundeservice-team for en ekstra mand, men nu arbejder de alle sammen helt almindelig fuldtid uden overarbejdstimer, som de alle havde før. Og det er ved, at vi har fået implementeret Zendesk.

- Vi har også langt færre post-its siddende på skærmene, fordi systemet fortæller os, at vi skal ringe til for eksempel Louise, og så får vi samtidig mailkorrespondancen med kunden, så vi kan se, hvad det helt præcis er, vi skulle ringe om.

- Systemet giver os også statistik hver uge på, hvor mange mails vi får, og på hvilke ugedage vi får flest. Det har givet et helt andet flow og meget bedre overblik. På den måde ved teamkoordinatoren i kundeservice, at vi for eksempel får flere mails om tirsdagen end om onsdagen og torsdagen, så det er bedre, at vi har en ekstra mand på arbejde tirsdag i stedet for, at teamet er bagud, når personen møder ind torsdag.

- Det er et super godt værktøj, så vi simpelthen er bedre forberedte. Vi vil gerne give vores kunder det bedste, og det er vigtigt, at vi ikke farer vild i vores post-its, hvis vi skal leve op til det. Zendesk højner serviceniveauet og gør også arbejdsdagen nemmere. Jeg er enormt positivt overrasket over det.

- Man kan også lave en såkaldt makro, så hvis vi får mange mails med samme spørgsmål, så kan systemet generere 90 procent af svaret på forhånd i form af en rimelig standard besked, som kundeservice-teamet kan personliggøre til den specifikke kunde. På den måde skal teamet ikke skrive den samme sætning om og om igen i forhold til for eksempel reklamationsret. Det gør livet i kundeservice meget lettere, og vi når samtidig mange flere kundemails med meget kortere svartid.

Den tyske ambassadør Pascal Hector har været på besøg i Esbjerg. Her besøgte han blandt andet Esbjerg Havn og Esbjerg Rådhus. Foto: Christer Holte/Business Esbjerg

Det bør du også vide om Esbjergs erhvervsliv

Esbjerg har haft besøg af den tyske ambassadør Pascal Hector, da Tyskland er i gang med en storstilet grøn omstilling og søger inspiration og samarbejdspartnere.

En af landets førende isoleringskoncerner, Norisol A/S, indtager Esbjerg. Det er en del af en langsigtet plan for at kunne imødekomme en stigende efterspørgsel og være tæt på kunderne.

Efter to dage med fire branding-workshops er der blevet samlet inputs fra omkring 250 deltagere om, hvorvidt Esbjerg skal være en ’bæredygtig og levende by’ eller en ’kulturel oplevelsesby’. Den endelige retning vælges i uge 5.

Maersk Drilling tager et skridt mod den grønne omstilling ved at slutte sine borerigge til grøn landstrøm i Esbjerg Havn. Anlægget er det første af sin slags i Danmark.

Esbjerg var vært for Danmarks Indsamling, der blev sendt fra Musikhuset Esbjerg, hvor private, organisationer og virksomheder i Esbjerg havde indsamlet 1.519.327 kroner af de i alt 101.087.510 kroner.

Her er fem udvalgte historier fra byens virksomheder.

Tysk ambassadør i Esbjerg

Tysklands højeste diplomatiske repræsentant i Danmark, ambassadør Pascal Hector, har på egen opfordring været på et to dage langt visit i Esbjerg. Det har han for at se og høre mere om byens og områdets mange grønne projekter og aktiviteter på energifronten.

Tyskland står nemlig over for en storstilet grøn omstilling, og derfor er de på jagt efter inspiration fra Danmarks energihovedstad, Esbjerg.

- Danmark og Esbjerg er interessante for Tyskland, da I er producenter af grøn energi, og vi er forbrugere af den. Og vi har brug for grøn energi fra stabile og pålidelige leverandører og samarbejdspartnere som jer, forklarer den tyske ambassadør i en pressemeddelelse.

Norisol A/S indtager Esbjerg

Norisol A/S har oprettet en afdeling i Esbjerg og har nu ni afdelinger i hele Danmark.

Åbningen er et led i en langsigtet plan, som skal styrke Norisols landsdækkende tilstedeværelse for at kunne imødekomme en stigende efterspørgsel på totalløsninger inden for teknisk isolering, energioptimering og skibsaptering. Det skriver JydskeVestkysten.

- At valget netop er faldet på Esbjerg, er langt fra tilfældigt. Det er en del af vores strategi om at være så tæt på kunderne som overhovedet muligt, og vi har allerede en række gode kunder i og omkring Esbjerg, som vi ønsker at komme endnu tættere på. Der er stor vækst på Esbjergs havnefront og den omsluttende industri, og dermed er der et stort potentiale for Norisol, udtaler direktør for Region Syd, Daniel Lowe.

Branding-eventyret fortsætter

Efter et par dage med intense workshops har flere hundrede repræsentanter fra erhvervs-, kultur-, studie- og foreningsliv samt menige esbjergensere givet inputs og stemt på, hvad der skal være Esbjergs fremtidige retning. Det skriver Business Esbjerg.

Esbjerg Kommune, Esbjerg Havn, Business Esbjerg og Education Esbjerg var 25. og 26. januar værter for fire workshops om Esbjergs fremtid, hvor der skulle vælges mellem, om Esbjerg skal være en ’bæredygtig og levende by’ eller en ’kulturel oplevelsesby’.

Der var delte meninger blandt de omkring 250 deltagere, men deres inputs og stemmer vil  blive taget med videre i overvejelserne i brandingprocessen, inden den endelige retning bliver valgt i uge 5.

Maersk borerigge på landstrøm i Esbjerg Havn

Maersk Drillings borerigge kan fremover tilslutte sig landstrøm i stedet for at få energi fra fossilt brændstof, når de ligger ved kaj i Esbjerg Havn. Det skriver JydskeVestkysten.

Det danske milliardforetagende Maersk Drilling borer huller i undergrunden i Nordsøen og andre steder i verdenen i den sorte olieindustri, men nu tager selskabet et stort skridt i retning af den grønne omstilling sammen med Esbjerg Havn ved altså at slutte sine rigge til landstrøm i havnen.

Landstrømsanlægget er det første i Danmark, har en kapacitet på 1300 Amp/1,5 MW og kan levere grøn strøm til op til tre borerigge, der hver har behov for op til 10.000 kWh per døgn.

Danmarks Indsamling blev afholdt i Esbjerg

Der blev indsamlet 101.087.510 kroner ved Danmarks Indsamling på DR1 29. januar. Af beløbet var 1.519.327 kroner doneret af blandet andet virksomheder og privatpersoner i Esbjerg.

- Pandemien har fra 2019 til 2021 sendt 100 millioner børn ud i stor fattigdom, hvilket svarer til en stigning på 10 procent, skriver arrangørerne. Derfor skal årets indsamling gå til coronakrisens børn.

Ifølge Nielsens måling af seertal i Danmark fulgte 486.000 danskere med fra skærmen lørdag aften.