Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Fremtidens mål for ShareOne er blandt andet at udvide til udlandet, tiltrække flere private brugere samt få flere virksomheder med om bord. Foto: ShareOne

ShareOne vokser og optimerer trods røde tal

Succes er en abstrakt størrelse. Der er stor forskel på, hvordan vi måler det, og hvilket format vi måler det i. Ligesom der er forskel på, om det er i privatlivet, professionelt eller som virksomhedsejer.

For mange i erhvervslivet er det de sorte tal på bundlinjen, der er en stor indikator for succes. Men investeringer, udvidelser og grønne tal i CO2-regnskabet kan også være områder at måle succes på.

For iværksættere kan røde tal på bundlinjen indikere succes, fordi der er andre parametre, hvor virksomheden performer.

I dagens nyhedsbrev vender vi tilbage til online udlejningsportalen ShareOne i Sjællandsgade, som vi besøgte i november.

Virksomheden vokser, og sitet performer - men er det for stifteren Jakob Larsen en iværksættersucces, når tallene på bundlinjen fortsat er røde?

Har du lyst, er du meget velkommen til at følge med på Linkedin, hvor vi løbende deler vores artikler.

Er du endnu ikke blevet abonnent på Erhvervsliv Esbjerg, kan du tegne abonnement på nyhedsbrevet lige her eller sende en mail til August for at få en løsning til flere medarbejdere.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Jakob Larsen (iført den blå skjorte red.) arbejder på trods af at have fire medarbejdere fortsat 80-100 timer om ugen. - Iværksætteri er som at lave en ironman i stormvejr. Det er ikke en lyserød sky, siger han. Foto: Ditte Irene Knudsen

ShareOne: Røde tal er ikke ensbetydende med mangel på succes

- I Danmark går drømmen på, at erhvervslivet skal blive en større del af platformen. For der er masser af fordele at hente for både den private og virksomheden, hvis du spørger stifteren af ShareOne.dk.

Sådan lød det i november sidste år, da Erhvervsliv Esbjerg besøgte den online udlejningsplatform ShareOne.dk for første gang. Siden da er der sket mange ting i virksomheden, men stifteren, Jakob Larsen, er endnu ikke klar til at bruge ordet 'succes'.

Det er ikke, fordi han ikke mener, ShareOne oplever succes. Det er tværtimod, fordi han mener, ordet er for abstrakt til, at det kan rumme de røde tal, der fortsat er at finde på bundlinjen.

Men på trods af det performer virksomheden på mange andre områder. I dag er der over en million annoncevisninger på sitet, og i maj 2022 var der 800 procent flere brugeroprettelser end i maj 2021.

Jakob Larsen mener altså, der er mange måder at vurdere succes i en virksomhed på. Og derfor inviterer vi i denne artikel indenfor hos ShareOne for at følge deres succeser og udfordringer.

Erhvervsliv Esbjerg tager dig i denne artikel med på besøg hos ShareOne.dk, hvor Jakob Larsen giver indsigt i, hvordan han måler succes som iværksætter med røde tal på virksomhedens bundlinje.

IVÆRKSÆTTERI: - Succes er et meget diffust og udefinerbart ord.

Sådan lyder det fra iværksætteren Jakob Larsen, der står bag den online udlejningsportal ShareOne, hvor du kan leje alt fra værktøj til campingvogne af private såvel som virksomheder. Han er derfor ikke klar til at sige, at ShareOne er en succes. Men de er godt på vej til at krydse mange mål af listen - og det er for ham en lille succes på trods af de fortsat røde tal på bundlinjen.

Der er sket meget, siden Erhvervsliv Esbjerg besøgte ShareOne på Sjællandsgade 21A i november sidste år. Dengang bestod mandskabet blot af Jakob Larsen. I dag har han fået fire ekstra par hænder med, hvoraf fire af dem sidder på kontoret i Esbjerg og en enkelt i København.

Dertil kommer tallene, der gør, at de røde tal på bundlinjen ikke bekymrer Jakob Larsen. Når han sammenligner tallene for maj 2021 med maj 2022, har ShareOne 800 procent flere oprettelser. Antallet af besøgende er 300 procent mere i maj i år end maj sidste år. Ligesom omkostningerne per kunde er faldet med næsten 50 procent og omsætningen steget med over 2000 procent.

- Vi kan præstere nogle af de tal, som de andre ikke kan. Vi brænder rigtig mange penge af, men for at tjene penge skal man bruge penge. Men sidste måned havde vi lige under halvanden million annoncevisninger. Sidst vi snakkede sammen (i november red.) havde vi omkring 200-300 tusinde annoncevisninger. Sidste måned havde vi også en konverteringsrate på over 8%. Så det går den rigtige vej, selvom vi er meget alene. Det er nemlig et landskab, ikke ret mange kan hjælpe med, fordi der ikke er mange, der har forsøgt at gøre det, vi forsøger, siger Jakob Larsen.

Voksende ambitioner

Derfor er næste skridt, at de hos ShareOne skal have fundet flere investorer, der kan finde synergi i den måde, ShareOne drives på samt deres ambitioner.

- Når vi henter investeringer, er det vigtigt for os, at vores investorer kan se det bæredygtige element i vores forretning. EU vil gå mere ind i genanvendelse, og hvordan vi nedjusterer vores affaldsforbrug. Hver gang vi lejer fremfor at købe, sparer vi både produktion og fremtidig afskaffelse af et produkt. Det er den synergi, vi prøver at være omdrejningspunkt omkring.

Lige nu kører ShareOne stadig på de investeringer de modtog sidste år af blandet andre Vækstfonden. Virksomhedens omsætning er nemlig ikke nok til at få det hele til at køre rundt. Det er på trods af, at virksomheden altså performer godt på mange af de tidligere nævne parametre såsom annoncevisninger, brugerantal og besøgende. Vigtigt er det dog at få med at det er en del af strategien for ShareOne.

ShareOne

  • ShareOne er en online udlejningsportal, hvor private og virksomheder kan udleje maskiner, værktøj, trailere, campingvogne og meget mere.
  • Jakob Øgendahl Larsen er stifter af virksomheden, men i dag består ShareOne af i alt fem ansatte.
  • Fremtidens mål for ShareOne er blandt andet at udvide til udlandet, tiltrække flere private brugere samt få flere virksomheder med om bord.
  • Vil du høre om mere om virksomheden, kan du ringe til Jakob Øgendahl Larsen på tlf.: 60 40 76 09 eller sende ham en mail.


Et af de områder, hvor ShareOne har oplevet en stor fremgang, men som, Jakob Larsen håber på, udvikler sig endnu mere, er antallet af tilknyttede virksomheder. Derfor har de ændret deres tilgang til samarbejdet med virksomheder.

- Vi startede med, at kunder skulle booke direkte gennem os, men det har vi valgt at lave om. Nu kan virksomhederne vælge, om vi skal sende kunderne ud til dem, om kunderne kan booke gennem både dem selv og os, eller om de kun vil gøre det muligt at booke gennem os.

- Løsningen skal være den rigtige for virksomheden. Men vi er dygtige til at få de rigtige kunder ind som bruger. Der er nogle, der foretrækker, at de selv kan styre det hele, men der er også virksomheder, som for eksempel en campingvognsudlejer, der har valgt at lægge al sin udlejning og dertilhørende markedsføring over til os.

- Køb og salg er en ting, udlejning er en helt anden. Det er en helt anden adfærd hos kunderne, hvis de skal leje noget, og den adfærd skal man forstå for at tiltrække dem. Vores kunder står allerede med pungen i hånden klar til at leje, når de på vores site. Derfor er vi en god hjælp til virksomheder, der gerne vil udleje især med den tid vi kommer til at gå i møde.

Den bæredygtige digitalisering

Som et skridt i jagten på endnu flere kunder, er ShareOne hoppet med på den digitale vogn. Selvom hjemmesiden allerede er digital i forhold til de klassiske avisannoncer, udbød de i april deres egen app. På den måde har kunderne ShareOne lige ved hånden, uanset hvor de er.

Sådan lejer og udlejer man hos ShareOne

Når man klikker ind på ShareOnes hjemmeside, kan man både på en video og på skrift på selve siden se, hvordan lejesystemet virker, og hvordan man skal forholde sig til betaling og forsikring. Se mere på https://shareone.dk/hvordan-det-virker

- App'en fungerer rigtig fint. Vi kan se, at de kunder, der kommer ind, burger den hyppigt og søger på mange sider derinde. Det ser ud til, at de lader sig inspirere af, hvad man kan og ikke kan. Indtil videre har vi 500 downloads, og det, synes vi, er udemærket. Det er en app, som vi hele tiden bliver ved med at bygge på, så den gradvist kan klare flere brugere.

Håbet er, at både app og hjemmeside kan være med til at sprede budskabet om ShareOnes grønne ambitioner, så det engang kan blive en verdensomspændende forretning. Om det er ham eller en udenlandsk spiller, der kommer til at bane vejen, er for Jakob Larsen det største spørgsmål. Han er nemlig sikker på, at ShareOnes koncept kommer til at spille en vigtig brik i den internationale grønne omstilling.

Men han håber først og fremmest, at konceptet kan rykke ind hos kommunerne, så de kan hjælpe med at sænke CO2-udledningen på kommunebasis.

Der er jobfest på vej til Nordsøen efter flere lokale virksomheder har vundet TotalEnergies-kontrakter. Pressefoto

Milliardkontrakter på Nordsøen, organisatoriske ændringer i storstilet hotelprojekt og udvidelser for millioner

Her får du ugens overblik, der indeholder flere af de seneste erhvervsnyheder fra Esbjerg og omegn.

Vinderne fundet af ny milliardkontrakt på Nordsøen

Der lægges op til markant jobfest på Nordsøen, efter Esbjerg-baserede NorSea og franske SPIE Oil & Gas Services har sikret sig den store vedligeholdelseskontrakt (GMC-kontrakten) med TotalEnergies.

Nu har et andet meget stort fransk selskab, Altrad, som i forvejen arbejder for TotalEnergies på dansk sokkel, samt lokale SubC Partner meldt sig ind i klubben. De har i et strategisk partnerskab fået omfattende opgaver i tilknytning til en anden meget stor kontrakt med TotalEnergies: Fabric Maintenance Contract (FMC-kontrakten).

Ifølge JydskeVestkysten har den kontrakt en værdi på flere milliarder kroner med en varighed på fem år og med mulighed for yderligere forlængelser på to gange to år.

Kontrakten gælder allerede fra begyndelsen af oktober, og Altrad og SubC skal levere en række forskellige vedligeholdelsesopgaver, herunder projektledelse, planlægning og koordinering. Samlet set får de to selskaber behov for at rekruttere, hvad der efter deres umiddelbare vurdering lyder på 400 medarbejdere.

Direktør stopper i spidsen for A Place To

Hoteldirektør Bo Hjorth Paarup er ikke længere en del af direktionen i A Place To. Helle Tingberg (til venstre) er ny direktør for hotellet i Esbjerg, mens Louise Lønne Præst (til højre) er Reception Manager. PR-foto

Store stigninger på byggematerialer, inflation og øgede renter ændrer forudsætningerne for hotel-og boligkoncernen A Place To. Bestyrelsen har derfor truffet beslutning om at tilpasse virksomhedens vækstmål for 2025 og 2030. I forlængelse af den beslutning har direktør, Bo Hjorth Paarup, valgt at søge nye udfordringer.

- Bo Hjorth Paarup har ydet en kæmpeindsats i realiseringen af A Place To, og han har til hotellet tiltrukket det bedst mulige personale og overleverer et forbilledligt resultat, siger Lars Kristensen, koncerndirektør, CEO, A Place To.

Det bliver Helle Tingberg, der er Operations Manager i A Place To, som overtager rollen som direktør for A Place To Hotels, mens Lars Kristensen er arbejdende bestyrelsesformand.

De tre ikoniske A Place To tårne i Esbjerg er skabt af BIG - Bjarke Ingels Groups tegnestue og indeholder foruden 117 hotelværelser og suiter, 314 lejeboliger, en café og en restaurant.

Mejeri udvider for mere end 300 millioner kroner

Mejerigiganten Arla står midt i et opsigtsvækkende væksteventyr. Og to fabriksanlæg i Esbjerg indtager en betydningsfuld rolle i eventyret.

For lidt mere end 10 år siden indgik Arla en licensaftale om produktion og salg af kaffedrikke med det verdensomspændende amerikanske kaffebrand Starbucks, og det har vist sig at være en særdeles lukrativ aftale, som også kommer Esbjerg og ikke mindst mejerigigantens andelshavere til gode. Det skriver JydskeVestkysten.

Der er i de seneste år investeret mere end 100 millioner kroner i procesanlæg, mens de årlige vækstrater har været overvældende i en grad, så Starbucks-produktionen målt i antal kopper er vokset med flere tusinde procent fra numerisk otte millioner kopper i det første år til i dag flere end 100 millioner kopper. Ligeledes er er antallet af medarbejdere hos Arla i Esbjerg mere end fordoblet til i dag 440 medarbejdere.

Og fordi den positive udvikling fortsætter, påbegynder Arla nu en gigantisk udvidelse af mejeriet i Esbjerg, som i øvrigt komplementeres af gigantens anden væsentlige produktionsenhed i byen, Cocio Chokolademælk, hvor også fremstillingen af Starbucks-produkterne fylder mere og mere.

Som en del af udvidelsen har Arla opkøbt Bakke Auto på Kvaglundvej 90 for 12 millioner kroner. Samlet sker udvidelsen af Arla på et grundareal på cirka 1400 kvadratmeter, der bygges i tre etager, og i forlængelse af produktionen opføres et nyt fuldautomatisk lager til håndtering af færdigvarer – og her har Arla til fremtidssikring af mejeriet altså sikret sig ejerskabet af Bakke Auto-ejendommen.

Du kan læse mere her.

Semco Maritime mister historisk kontrakt

Semco Maritime blev valgt fra i forbindelse med TotalEnergies' udbud af milliardkontrakter på den danske del af Nordsøen. Pressefoto

Mens lokale aktører som SubC Partner og NorSea sammen med franske partnere er blevet tildelt værdifulde og mandskabstunge opgaver på Nordsøen for energikæmpen TotalEnergies, som nævnt ovenfor, endte en anden lokal koncern Semco Maritime som taber i det store milliardudbud.

Det skriver JydskeVestkysten.

Semco Maritme vandt for lidt mere end fem år siden sammen med tyske Muehlhan den store mandskabskontrakt med det daværende Maersk Oil, og Semco Maritime har historisk haft en tæt relation med den største olie- og gasoperatør på dansk sokkel i forhold til langvarige kontrakter.

Ifølge Anders Benfeldt, der er Vice President i Semco Maritimes olie- og gasdivision, er det dog langt fra nogen katastrofe, at selskabet er blevet fravalgt i udbuddet.

- Vi respekterer udfaldet af udbuddet, vi er blevet fravalgt, men vi føler os ikke som en taber, og jeg ville ikke have ændret noget i vores tilbud, som jeg har lagt vægt på skulle være teknisk forsvarligt, langtidsholdbart og på solide kommercielle betingelser, siger Anders Benfeldt.