Blue Water Shipping kåret som Årets Salgsorganisation
Som en årlig tradition er prisen som Årets Salgsorganisation blev uddelt for 2021. Det er DI Handel, CBS, TACK International og Business Danmark, der står bag prisen.
For 2021 var Abena, Brødrene Dahl, EG, Viking Life-saving Equipment og Visma nomineret, men det var Esbjerg-virksomheden Blue Water Shipping, der i sidste ende løb med prisen.
Juryen har lagt vægt på virksomhedens arbejde med de syv salgsdyder, en tocifret vækstrate, og at hele organisationen er involveret i salget.
SALG OG MARKETING: Den globale virksomhed Blue Water Shipping er kåret til "Årets Salgsorganisation" af DI Handel, CBS, TACK International og Business Danmark.
Det sker samme år, som virksomheden, der startede i Esbjerg, kan fejre 50-års jubilæum. Prisen kan ifølge virksomhedens Global Sales and Marketing Director, Martin Brandstrup, i høj grad tilskrives medarbejderne og den karismatiske ejerleder Kurt Skov, hvis væremåde og ordentlighed gennemsyrer hele organisationen i dag.
- Vi er utrolig stolte af at blive kåret til årets salgsorganisation i Danmark. Det er et kæmpe klap på skulderen til alle i virksomheden. For netop salg og det at sætte kunden i centrum ligger i hele Blue Water Shippings DNA, siger Martin Brandstrup til Business Danmark.
Juryen har i forbindelse med kåringen fremhævet, at Blue Water Shipping i 2021 udmærkede sig med en tocifret vækstrate i et stærkt konkurrence-udsat marked. De har samtidig fremhævet, at virksomheden formåede at sikre høj forsyningssikkerhed for deres B2B-kunder på trods af coronapandemien, der har skabt vanskelige vilkår for mange.
- I Blue Water Shipping er der både styr på sales management - ressourceallokering, salgspipeline og it- og systemunderstøtning - og der er en sikker hånd på rattet, når det gælder leadership med fokus på medarbejderudvikling, tværgående samarbejde og at udleve virksomhedens brandløfte 'Vi finder en løsning', lyder det i juryens begrundelse.
De syv salgsdyder
Forskningsprojektet ”Morgendagens salg - på sporet af vækst” førte frem til en formulering af syv salgsdyder, som vil kunne gøre en forskel for salget i danske virksomheder. Alle salgsdyder er ligeværdige for at skabe vækst og skal ses som inspiration til den enkelte salgsleder og sælgers individuelle situation.
Den enkelte virksomhed skal kunne svare ja til følgende salgsdyder, hvis den skal leve op til dyden.
- Vi er så kundeorienterede, at alle vores kunder tydeligt ser og værdsætter forskellen mellem os og vores største konkurrenter.
- Alle funktioner i organisationen har en god forståelse for, hvad de skal bidrage med for, at vi lykkes med at realisere vores salgsmål.
- Vores salgsledere går forrest med at aktivere, håndhæve og udvikle sælgernes tilgang til salg.
- Vi har en fælles forståelse for den værdi, salget skal skabe for vores kunder, og vores træning og uddannelse af salget er altid designet med et tydeligt fokus på værdiskabelsen.
- Vi tydeliggør og tager os betalt for den værdi, vi skaber.
- Vores salgsressourcer er tæt knyttet til virksomhedens strategiske målsætninger, og de enkelte profiler og ressourcer i salgsorganisationen måles på deres individuelle bidrag hertil.
- Vi er bedre end vores konkurrenter til at anvende interne data om kunder og marked til at supportere vores kundevendte funktioner til at supportere salg og skabe tydelig værdi for kunderne.
- Det afgørende for juryen har blandt andet været, at Blue Water Shipping har kigget direkte ned i de syv salgsdyder og udmærket sig på en lang række af de områder. Samtidig har Blue Water Shipping haft stort fokus på at skabe gode kundeoplevelser samtidig med, at de har skabt en sund forretning med et flot resultat, der ikke kun afspejles på bundlinjen, men også i kundetilfredsheden.
- Derudover har Blue Water Shipping haft et skarpt øje på salg som en del af strategien og gået fra at arbejde med det som enmandshær til team-baseret og til at inkorporere salget i hele organisationen og fået alle medarbejdere med, lyder det yderligere.
Stærke spillere var nomineret
Juryen bestod af Jens Neustrup Simonsen, landsformand i Business Danmark, Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel, Mogens Bjerre, associate professor på Copenhagen Business School og Jens Dalgaard, ejer af TACK International i Danmark.
Blue Water Shipping var nomineret til titlen som Årets Salgsorganisation 2021 sammen med fem andre virksomheder: Abena, Brødrene Dahl, EG, Viking Life-saving Equipment og Visma.
De seks virksomheder var nøje udvalgt og screenet ved hjælp af SalgsScoreCardet brugt i Danmarks største salgsforskningsprojekt Morgendagens Salg, som DI Handel, CBS, Customer Agency og Business Danmark står bag.