Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Martin Arendt (tv.) og Clark Birkelund står i spidsen for virksomheden 2do IT, der tilbyder alt fra Office365 til økonomisystemer og samlede IT-pakker. Foto: Tue Sørensen

Overholder du den nye bogføringslov?

Selvom maj kun lige er begyndt, kan det godt være, man som erhvervsdrivende allerede skal kigge frem til 1. januar 2023.

Årsskiftet bærer nemlig en mulig udfordring med sig, hvis man endnu ikke er hoppet på digitaliseringsvognen.

Erhvervsstyrelsen har indført en ny bogføringslov, der ifølge it-konsulentfirmaet 2do IT er gået manges næser forbi. Den nye lov får nemlig betydning for de virksomheder, der ikke har et digitaliseret bogføringssystem.

For mange kan den nye lovgivning på kort sigt give en forøgelse af administrative byrder og øgede omkostninger til omlægning af bogføringssystemer og -processer. Men på den lange bane er der altså en betydelig samfundsgevinst at hente. Det kan du læse meget mere om i dagens nyhedsbrev.

Her forsøger vi at hjælpe dig lidt på vej med at finde rundt i den kommende bogføringslov. Samtidig introducerer vi dig for 2do IT's gratis webinar om emnet, der skal gøre dig klogere på, om din virksomhed lever op til kravene, samt hvad du skal gøre, hvis den ikke gør.

Du får ligeledes ugens navnenyt, hvor vi bringer tre af den seneste uges mest betydelige navne-nyheder fra Esbjerg.

Har du lyst, er du meget velkommen til at dele nyhedsbrevet med dit netværk, og er du ny læser, kan du tilmelde dig her.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Hanstholm Køkken har per 1. april ansat 53-årige Lone Marie Jensen i stillingen som distriktschef for butikkerne i Esbjerg, Vejle og Odense. Foto: JydskeVestkysten

Ugens nyt om navne

Lone Marie Jessen er ny distriktschef hos Hanstholm Køkken i Sydjylland. Hun har i mange år spillet en stor rolle i EfB, hvor hun har haft ansvar for sponsorater og events.

Den lokale erhvervsmand Torben B. Pedersen bliver den nye bestyrelsesformand for GF Forsikrings 330.000 medlemmer.

Jesper Frost Rasmussen bliver præsident for World Energy Cities Partnership (WECP). Den afgående præsident og borgmester i Aberdeen, Barney Crockett, bakker op om Esbjergs borgmester.

Her er tre navne-nyheder fra Esbjergs virksomheder.

Hanstholm Køkken får ny distriktschef

Hanstholm Køkken har per 1. april ansat 53-årige Lone Marie Jensen i stillingen som distriktschef for butikkerne i Esbjerg, Vejle og Odense.

Det skriver selskabet, som blandt andet er ejet af Esbjerg-selskabet Brygge Partners og den tidligere esbjergenser Lars Gantzel Pedersen, i en pressemeddelelse.

Lone Marie Jessen har i adskillige år haft en nøglerolle i fodboldklubben EfB, hvor hun siden 2005 primært har arbejdet i EfB med ansvar for sponsorater og events. For nogle år siden var hun et par år hos Dansk Håndboldforbund, og sidste sommer meddelte hun, at hun skiftede EfB ud med rekrutteringsvirksomheden Poulsen i Holsted.

I sit nye job hos Hanstholm Køkken vil Lone Marie Jessen bruge sit store netværk og mangeårige erfaring med salg og planlægning af events.

- Jeg kommer med et rigtig stort netværk i og omkring Esbjerg i særdeleshed, men også fra Vejle og Odense, som jeg kan trække på, når der skal sættes skub i nye tiltag, der kan være med til at øge kendskabet til butikkerne i området, siger Lone Marie Jessen og understreger:

- Jeg er en menneskekender med et stort servicegen, og jeg kan lide at gøre en forskel for mine omgivelser. Det er jeg overbevist om, at jeg kan hos Hanstholm Køkken, og jeg glæder mig til for alvor at lade mine kompetencer komme i spil.

Lokal erhvervsmand bliver formand for GF Forsikring

Torben B. Pedersen har hidtil været næstformand i GF Sydvest. Han er oprindelig uddannet HD fra Handelshøjskolen i Aarhus, og han har gennem årene videreuddannet sig i ind- og udland i både ledelse og bestyrelsesarbejde, blandt andet inden for den finansielle sektor. Pressefoto

Det var en enstemmig generalforsamling, der i slutningen af april valgte den 57-årige Torben B. Pedersen, bosiddende i Hjerting nord for Esbjerg, som ny bestyrelsesformand for GF Forsikring a/s, der er ejet af GF Fonden og 31 selvstændige forsikringsklubber bredt fordelt i Danmark.

GF Forsikring er et af Danmarks største medlemsejede forsikringsselskaber mere end 330.000 medlemmer, som erhvervsmanden nu bliver formand for. Det fremgår af en pressemeddelelse.

Torben B. Pedersen var indstillet på forhånd af hele bestyrelsen i GF Forsikring, en bred del af ejerkredsen samt den nu tidligere formand.

En af de første opgaver for Torben B. Pedersen bliver at sammensætte direktionen - en proces, som bestyrelsen har arbejdet med de seneste to måneder. Dernæst skal man fortsætte det strategiske arbejde med at udvikle selskabet.

Verdens førende energibyer vælger ny dansk præsident fra Esbjerg

Borgmester Jesper Frost Rasmussen (th) bliver her lykønsket med at have sikret sig præsidentskabet i WECP af viceborgmester Mazan Adel Bakhurji fra Dammam i Saudi Arabien, som ved samme lejlighed overtager vicepræsidentposten fra Jesper Frost Rasmussen. Pressefoto

I disse dage samles borgmestrene fra den globale sammenslutning af energibyer i Houston, USA. På dagsordenen i World Energy Cities Partnership (WECP) er blandt andet valget af ny præsident. I den forbindelse har borgmester Jesper Frost Rasmussen fra Esbjerg Kommune valgt at stille sig til rådighed for foreningen. Det skriver Esbjerg Kommune i en pressemeddelelse.

Esbjerg blev optaget i foreningen i 2013 efter en nominering fra Stavanger, som også er Esbjergs venskabsby. Dengang blev Esbjergs kandidatur enstemmigt godkendt under den årlige generalforsamling i Dongying, Kina. Siden har Esbjerg været en yderst aktiv partner i sammenslutningen, og medlemskabet har understreget Esbjergs identitet som den ubestridte danske EnergiMetropol.

Afgående præsident og borgmester i Aberdeen, Barney Crockett og borgmester Sylvester Turner fra Houston bakker begge op om Jesper Frost Rasmussens præsident-kandidatur. Jesper Frost Rasmussen har de seneste to år fungeret som vicepræsident og kender derfor særdeles godt til organisationen.

Næste officielle arrangement i WECP skal foregå i Esbjerg til oktober i år, og som præsident og vært ser Jesper Frost Rasmussen frem til at byde velkommen til delegationerne ledet af byernes borgmestre.

Dit ERP-system skal have et gennemsyn. Den ny bogføringslov, der træder i kraft ved årsskiftet, stiller krav til digitalisering af bogføringen. Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Fem ting du skal vide om den nye bogføringslov: Lever din virksomhed op til kravene?

Den nye bogføringslov er lige rundt om hjørnet, men lever din virksomhed op til Erhvervsstyrelsens nye krav om digitalisering?

Loven får allerede konsekvenser fra 1. januar 2023. Til en start handler det om at digitalisere alt regnskabsmateriale, din virksomhed laver efter nytår.

Det næste skridt bliver, at al bogføring skal foregå gennem et digitalt bogføringssystem, der lever op til Erhvervsstyrelsens krav om automatisk erhvervsrapportering.

Her får du svar på fem spørgsmål, der er værd at kende og være opmærksom på:

1) Hvad går den nye bogføringslov ud på?

2) Hvem gælder loven for?

3) Hvad skal man fremadrettet opbevare digitalt?

4) Hvorfor har Erhvervsstyrelsen indført ny lovgivning?

5) Hvilke bogføringssystemer må man bruge?

Vi introducerer dig samtidig til et gratis webinar om emnet. Det bliver afholdt af det esbjergensiske it-konsulentfirma 2do IT torsdag 9. juni.

Erhvervsliv Esbjerg hjælper dig med denne artikel til at danne et overblik over den nye bogføringslov, samt hvilken betydning den kan få for dig og din virksomhed.

LOVGIVNING: Vidste du, at Folketinget i sommeren 2021 besluttede at digitalisere bogføringen i det danske erhvervsliv? Ifølge 2do IT er der mange virksomheder i Esbjerg, der ikke er klar over lovændringen.

Men uanset om man er bogholder, økonomichef eller direktør i en dansk SMV, så gælder det om at få styr på de nye krav. Loven bliver nemlig indført ved årsskiftet, og derefter falder bøderne, hvis man ikke lever op til kravene.

Men hvordan gør man det? Det vil 2do IT gerne hjælpe med i form af et gratis webinar, der hjælper virksomhederne godt på vej.

Det foregår torsdag 9. juni klokken 8.30, og man kan tilmelde sig her.

Samtidig giver vi dig her i samarbejde med 2do IT og Beierholm svar på fem spørgsmål, du skal være opmærksom på i forbindelse med den nye lovgivning.

Hvad går den nye bogføringslov ud på?

En essentiel ændring er, at virksomheder skal benytte et digitalt bogføringssystem, hvilket betyder, at alle bilag skal være digitale. Derfor er det vigtigt at få klargjort sine systemer, så de lever op til de nye krav.

I første omgang betyder det, at de berørte virksomheder skal oprette alle regnskaber og regnskabsmaterialer digitalt, da fysiske regnskabsmaterialer fra årsskiftet ikke længere er gyldige i virksomhedens regnskaber.

På sigt skal al bogføring foregå i digitale bogføringssystemer, der er registrerede hos Erhvervsstyrelsen.

Hvem gælder den for?

Den nye bogføringslov gør sig i første omgang gældende for virksomheder, der hører under regnskabsklasserne B, C og D. De første ændringer træder i kraft 1. januar 2023.

Det er derfor vigtigt, man i god tid inden da har fundet ud af, om ens virksomhed lever op til Erhvervsstyrelsens nye krav til digitalisering.

1. januar 2024 forventes det dog, at klasse B, C og D får fuld digital bogføring, og til sidst forventes det, at regnskabsklasse A får digital bogføring 1. januar 2026.

Lever man ikke op til kravene kan det betyde bøder af endnu ukendt størrelse.

Hvad skal man fremadrettet opbevare digitalt?

Der bliver med den nye bogføringslov stillet krav til, at der som udgangspunkt anvendes et digitalt bogføringssystem godkendt af Erhvervsstyrelsen. Egne specialtilpassede bogføringssystemer tillades, hvis det dokumenteres, at de lever op til samme krav som de af Erhvervsstyrelsen godkendte bogføringssystemer.

Der stilles ligeledes krav om digital bogføring, digital opbevaring af bogføring og bilag samt krav til at der løbende tages en digital sikkerhedskopi af bogføring og bilag, som skal opbevares på betryggende vis.

Fra 1. januar 2023 betyder det helt konkret, at du skal opbevare følgende digitalt: regnskaber, regnskabsmaterialer (for eksempel bilag og kvitteringer), selskabsretlige dokumenter samt materiale der ligger til grund for ledelsesberetningen.

En række detaljerede regler er ikke fastlagt i loven, og ikrafttrædelsestidspunkt er ikke besluttet endnu, men Erhvervsstyrelsen/Erhvervsministeren bemyndiges til - på et senere tidspunkt - at fastsætte nærmere regler på en række områder, herunder:

  • Kravene til digitale bogføringssystemer inkl. regler om anmeldelse og registrering.
  • Hvilke bilag, der mere præcist omfattes af den digitale opbevaringspligt.
  • Nærmere regler om offentligt modtagecenter gennem anvendelse af den fællesoffentlige digitale infrastruktur for udveksling af e-dokumenter.
  • Nærmere regler om digital kommunikation, herunder anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digitale signaturer.

Hvorfor har Erhvervsstyrelsen indført ny lovgivning?

Det overordnede politiske formål med loven er at lette virksomhedernes administration gennem digitalisering og automatisering af bogføringen. Tanken er, at det reducerer manuelle arbejdsgange samt gør det nemmere at foretage de mange indberetninger til offentlige myndigheder.

Det skal samtidig effektivisere myndighedernes kontrol med bogføring, så det bliver lettere at gribe ind overfor skatteunddragelse og anden økonomisk kriminalitet.

Det er Erhvervsstyrelsens vurdering, at kravene i den nye bogføringslov vil medføre årlige besparelser på omtrent 2,9 mia. kroner for danske virksomheder.

På sigt vil der altså være samfundsmæssige gevinster ved den øgede digitalisering, men den nye bogføringslov kan på kort sigt medføre en forøgelse af administrative byrder og øgede omkostninger til omlægning af bogføringssystemer og -processer.

Hvilke bogføringssystemer må man bruge?

I forbindelse med den nye bogføringslov skal alle bogføringssystemer, der markedsføres i Danmark, fremover anmeldes til og godkendes af Erhvervsstyrelsen. På nuværende tidspunkt forventes kravet om godkendte bogføringssystemer tidligst at gælde fra 1. januar 2024 for virksomheder i regnskabsklasse B, C og D (selskaber m.v.) samt fra 1. januar 2026 for virksomheder i regnskabsklasse A (personlige virksomheder m.v.).

Følgende overordnede krav gælder for digitale bogføringssystemer:

  • De skal understøtte en løbende registrering af virksomhedens transaktioner med angivelse af bilag for hver registrering og en betryggende opbevaring af registreringer og bilag i 5 år.
  • De skal opfylde anerkendte standarder for it-sikkerhed, herunder for bruger- og adgangsstyring samt sikre automatisk sikkerhedskopiering af registreringer og bilag.
  • Samt skal de understøtte automatisering af administrative processer, herunder ved automatisk fremsendelse og modtagelse af e-fakturaer samt ved mulighed for kontering i overensstemmelse med en offentlig standardkontoplan i registrerede bogføringssystemer.

De nærmere krav til bogføringssystemerne fastsættes senere af Erhvervsstyrelsen. Det vil dog også være muligt at anvende eget specialtilpasset bogføringssystem, hvis det kan dokumenteres, at det lever op til samme krav som de af Erhvervsstyrelsen godkendte bogføringssystemer.

Der var fint besøg på rådhuset i Esbjerg 3. maj. Forrest ses her Estlands minister for økonomi og infrastruktur, Taavi Aas, sammen med Esbjerg Kommunes 1. viceborgmester Nicolaj Aarøe. Foto: Esbjerg Kommune

Det er også værd at vide fra Esbjergs erhvervsliv

Estlands minister for økonomi og infrastruktur, Taavi Aas, har været på besøg i Esbjerg. Erfaringerne tager ministeren med hjem til Estland, der skal i gang med at omstille deres egen energisektor til grøn energi.

TripleNine Group har netop offentliggjort årsregnskab for 2021, der viser et driftsresultat på 51,6 millioner kroner. På bundlinjen efter skat stod der 28,8 millioner kroner. Resultatet skuffer dog koncernen.

Kemp & Lauritzen, der er Danmarks førende teknikvirksomhed, flytter al sin aktivitet ned på Esbjerg Havn, fordi de tror på, at Esbjerg Havn bliver et omdrejningspunkt for ikke blot den danske men også internationale grønne omstilling.

BMB A/S har investeret i den svenske spagnumproducent Holmebo Tørv. De ser blandt andet en stor fordel i, at virksomheden ikke udvinder råvarerne i eksempelvis Rusland, som ellers er tilfældet hos mange på markedet.

Her er fire udvalgte historier fra byens virksomheder.

Estisk minister på besøg i Esbjerg

Estlands minister for økonomi og infrastruktur, Taavi Aas, var 3. maj på besøg i Esbjerg for at blive klogere på, hvordan Danmark, og i særdeleshed Esbjerg, arbejder med offshore vind og grøn energi. Erfaringerne skal ministeren have med hjem til Estland, der skal i gang med at omstille deres egen energisektor til grøn energi.

Med et areal på 45.227 km2 og et indbyggertal på 1,3 millioner mennesker, minder Estland og Danmark en del om hinanden – især når der skal placeres vindmøller på land. Der er ikke alverdens plads til møllerne, ingen har lyst til at få en vindmølle i baghaven og det kan være svært at finde de rette steder uden at ødelægge naturen.

Derfor er esterne i stedet gået i gang med at kigge på andres erfaringer med havvindmølleparker.

- Der er ingen tvivl om, at Estland kan lære meget af Esbjerg. Vi kan bringe de rette kompetencer i spil og hjælpe dem godt i gang den grønne omstilling, siger Uffe Lundgaard, erhvervskonsulent hos Business Esbjerg, der ikke er i tvivl om, at besøget i dag vil åbne døre for de esbjergensiske virksomheder i Estland.

- De politiske forbindelser er langt vigtigere, end man lige skulle tro, nu er der bygget en lille bro, som vores virksomheder selv kan udbygge.

TripleNine Group lander millionoverskud

TripleNine forventer fortsat faldende råvaremængder fremadrettet, og koncernen offentliggjorde derfor forleden, at kapaciteten i Thyborøn vil blive reduceret for at tilpasse sig en ny konkurrencesituation. Pressefoto

TripleNine Group, den verdensførende koncern indenfor produktion og salg af fiskemel og fiskeolie, har netop offentlig årsrapporten for 2021. Årets driftsresultat endte på 51,6 millioner kroner og på bundlinjen efter skat stod der 28,8 millioner kroner.

Det ytrer koncernen som værende utilfredsstillende. Bedømmelsen af resultatet ses i forhold til overskuddet året før, der endte betydeligt højere med 118 millioner kroner. Årets omsætning endte sidste år på godt og vel to milliarder kroner, mens den året forinden var lidt højere med 2,16 milliarder kroner.

TripleNine traf for efterhånden mere end 15 år siden den for Esbjerg historiske beslutning at flytte produktion og landinger af fisk til afdelingen i Thyborøn, men koncernen har fortsat hovedsæde i Esbjerg og andre aktiviteter på havnen i Esbjerg såsom oplag og rensning af fiskemel- og olie.

TripleNine anfører i meddelelsen, at årets resultat er realiseret i et hårdt konkurrencemiljø, som understreger fremtidens krav til koncernens omstillingsevne. Hovedårsagen til det utilfredsstillende resultat er først og fremmest fabrikken i Thyborøn, der leverede et meget dårligt resultat grundet lavere kvoter og høje råvarepriser.

Læs mere om TripleNines årsrapport og resultat her.

Danmarks førende teknikvirksomhed Kemp & Lauritzen flytter i nye lokaler

Kemp & Lauritzens nye lokation på Esbjerg Havn, hvor virksomheden flytter al sin aktivitet i og omkring Esbjerg til. Gennem det seneste år har virksomheden foretaget en totalrenovering og energioptimering af ejendommen, hvor de eksisterende bygninger er bragt op til nutidens høje standarder – med bæredygtig genanvendelse for øje. Pressefoto

Danmarks førende teknikvirksomhed Kemp & Lauritzen med 2.400 ansatte på landsplan flytter nu al sin aktivitet i og omkring Esbjerg til sin nye lokation på Esbjerg Havn.

Virksomhedens hidtidige lokationer i Esbjerg har været på Bådebrogade og Hedelundvej, men nu samles kræfterne på D. Lauritzens Vej, hvor den tidligere transportvirksomheden Leman har været.

Og den nye adresse i Esbjerg er nøje udvalgt, meddeler direktøren i en pressemeddelelse.

- Vi tror på, Esbjerg Havn bliver et omdrejningspunkt for ikke blot den danske, men også internationale grønne omstilling. Den rejse skal vi selvfølgelig med på, og vi glæder os til at skulle operere klos op ad en masse eksisterende såvel som potentielle kunder og dygtige samarbejdspartnere, som er blandt spydspidserne inden for bæredygtige løsninger, fortæller direktør for Teknikhuse i Kemp & Lauritzen, Thomas Gjørup, og tilføjer:

- Udover den generelle gevinst ved at være tættere på kunderne og erhvervslivet i byen skaber vores tilstedeværelse på havnen særligt gode vækstmuligheder for flere af vores afdelinger. Det gælder for eksempel både vores marine-afdeling, hvor vi er specialiseret i skibselektronik og installationer til marine-industrien, og vores energi-afdeling, som er specialister i energioptimerende tiltag inden for det bygningstekniske område. Her kommer vi nu til at være midt i begivenhedernes centrum.

BMB ApS køber sig ind i svensk firma

- Med vores investering i Holmebo Tørv er vi sikret forsyning af spagnumbaserede produkter i topkvalitet til trods for den usikkerhed, der præger markedet. Vi ser desuden en stor fordel i, at Holmebo er en svensk tørveproducent, der ikke udvinder råvarerne i eksempelvis Rusland, som det er tilfældet med flere andre aktører på markedet, oplyser direktør og medejer Jørgen Davidsen fra BMB. Pressefoto

BMB ApS i Tjæreborg har købt sig ind i den svenske spagnumproducent Holmebo Tørv.

Dermed står det lokale handelsselskab, hvis væsentligste aktivitet er salg og distribution af brænde og haveprodukter, nu endnu stærkere på det skandinaviske marked for spagnumbaserede haveprodukter, hedder det i en pressemeddelelse.

BMB’s investering i Holmbo Tørv sker i forbindelse med et generationsskifte hos den svenske spagnumproducent, som Tjæreborgselskabet nu købt en del af. Samtidig oplyser man, at man nu satse på at udvikle virksomheden med flere nye produkter, optimere produktionen og salg på nye markeder.

Holmebo Tørv, der har hovedsæde i Rydaholm i Sverige, har siden 1948 produceret sphagnum, bunddække- og muldprodukter til det skandinaviske marked. Sortimentet fra Holmebo tæller i dag over 50 forskellige produkter, der spænder fra sphagnum og jordprodukter i poser og bigbags til dækmaterialer som pinjebark, dækbark og strøelse.

Produkterne er populære hos både private haveejere og professionelle anlægsgartnere og kan i Danmark blandt andet købes i havecentre, hos landsdækkende byggemarkeder samt hos en lang række forhandlere på nettet.