Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Gitte Kirkegaard, CEO Logitrans, og Melanie Martinussen, jurist hos Dahl Advokatpartnerselskab. Pressefoto: Logitrans/Dahl Advokatpartnerselskab

Top-5: Her er vores mest læste artikler

Påsken nærmer sig, og mens mange af jer kan være på vej på en forlænget påskeferie, har vi her på kontoret brygget på et nyhedsbrev, som I lige kan nå at få med.

For os er det vigtigt at lave artikler, som skaber forståelse og giver værdi. Derfor har vi dykket ned i hvilke artikler, der er de mest læste, siden vi sendte vores første nyhedsbrev ud 1. september sidste år.

Det er artikler, som vi håber har inspireret, givet indsigt og måske endda en lille fordel i hverdagen. Og vi glæder os over, at historien om, hvordan Logitrans' professionelle bestyrelse gør virksomheden og ikke mindst direktionen bedre, er den mest læste artikel.

Set fra vores stol er det nemlig en inspirerende artikel, der giver en unik indsigt i, hvorfor det som virksomhed er vigtigt at lægge kræfter og tanker i at udfylde bestyrelsesposterne med eksterne personer.

Tilmed vandt Logitrans for nylig prisen som Årets SMV-bestyrelse. Der er tale en ny pris, hvor initiativtageren er nonprofitorganisationen Asnet Board, der er Danmarks største og ældste netværk for bestyrelsesmedlemmer i SMV'er.

I den forbindelse er det jo en passende hyldest, at artiklen om netop den lokalt forankrede virksomheds bestyrelse er den mest læste fra Erhvervsliv Esbjerg, og dermed også en af vores fem mest læste artikler, som vi genudsender i dagens nyhedsbrev.

Du er som altid meget velkommen til at dele nyhedsbrevet her med dem, du tænker, kunne få gavn af det. Er du ny læser, kan du tilmelde dig her, så du fremadrettet modtager vores nyhedsbreve direkte i din mailindbakke.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Gitte Kirkegaard (tv.) og Dorte Pedersen overtog for seks år siden virksomheden Logitrans efter deres far Erling Pedersen. Foto: Carsten B. Grubach

Logitrans' professionelle bestyrelse gør virksomhed og direktør bedre

Logitrans fra Farup, Ribe, er gået i arv i familien siden starten i 1940. Men bestyrelsen er ikke blot sammensat af familie og venner. Tværtimod er den sammensat af fire eksterne medlemmer og tre interne - de to søstre, Gitte Kirkegaard og Dorte Pedersen, der ejer virksomheden, og deres far Erling Pedersen, der er tidligere ejer.

Det har for de to søstre været en prioritet at sammensætte en professionel bestyrelse, så der er udefrakommende til at kigge på beslutningerne og sparre med. Ligesom der er dygtige folk til at stille de kritiske spørgsmål til virksomhedens direktør, Gitte Kirkegaard.

For direktøren er der ingen tvivl om, at det har været det rette at prioritere en professionel bestyrelse. Med de fire eksterne medlemmer kan de på bestyrelsesmøderne diskutere konkrete cases i virksomheden - såsom digitalisering eller drift i Kina.

Med denne artikel får du en dybere indsigt i, hvorfor en mellemstor familieejet virksomhed som Logitrans har en professionel bestyrelse, samt hvorfor den består af de mennesker, den gør.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig med denne artikel indsigt i, hvordan Logitrans' direktør Gitte Kirkegaard bruger virksomhedens professionelle bestyrelse, samt hvilken betydning den har for hende som leder og virksomhedens udvikling.

BESTYRELSE: I 2003 skete der et skift i Logitrans' bestyrelse, da virksomheden tog det første skridt mod at skabe en professionel bestyrelse.

For seks år siden skete der endnu et skift i virksomheden. Dengang overtog Gitte Kirkegaard og Dorte Pedersen ejerskabet af virksomheden efter deres far Erling Pedersen. Virksomheden er gået i arv i familien, siden den blev startet i 1940.

Det er i dag Gitte Kirkegaard, der direktør i virksomheden, og sammen med sin søster Dorte Pedersen vægter hun den professionelle bestyrelse højt.

- Vi har en professionel bestyrelse af mange grunde. Vi sidder som ejere selv i den daglige ledelse, og så kommer man som regel til at være der i rigtig mange år. Derfor synes vi, det er rigtig vigtigt at få nogle input udefra, så vi ikke bare ender med at gøre, det, vi selv synes, er rigtigt, siger Gitte Kirkegaard og tilføjer:

- Med en professionel bestyrelse har vi nogle at diskutere og sparre med, og nogle vi kan vende vores idéer med. Og så er det nogle, der også sidder i andre virksomheder - enten i bestyrelsen eller ledelsen. På den måde kan vi høre, hvad man gør andre steder, og hvordan vi kan udvikle os i den rigtige retning. Og der er det rigtig vigtigt at have andre øjne på end kun vores egne. Det er for at skabe bedre virksomhed i bund og grund og sikre udviklingen i den rigtige retning.

Tre interne og fire eksterne

I dag består bestyrelsen af de to søstre og deres far samt fire eksterne medlemmer. Det ene medlem er Ole Jørgensen, der er tidligere ejer af Ribe Maskinfabrik og bestyrelsesmedlem i andre virksomhed. Ole Jørgensen er medlem, fordi han har et stort netværk og har kendskab til at drive virksomhed i Kina, hvor Logitrans også er til stede.

Et andet medlem er Jens Birn, der indtil for nylig var administrerende direktør i den familieejede virksomhed Vald. Birn A/S i Holstebro. Hans kendskab til produktion, indkøb og lager er uvurderlig sparring for de to søstre.

Kort om Logitrans

Gitte Kirkegaard og Dorthe Pedersen overtog Logitrans efter deres far, Erling Pedersen, for seks år siden.

Virksomheden, der er startet Gitte og Dorthes farfar, har eksisteret siden 1940.

Virksomheden har mere end 140 ansatte og egen produktion i både Danmark og Kina.

De har ligeledes repræsentationskontor i Tyskland samt et datterselskab i USA og eksporterer til mere end 55 lande.

Gitte Kirkegaard, der er direktør, kan kontaktes på telefon 76 88 16 16 eller mail.

Det tredje medlem er Laura Vilsbæk fra Nyibestyrelsen.dk. Hun blev medlem af Logitrans' bestyrelse, fordi hun har stor viden om digitalisering. Det var Laura Vilbæks første bestyrelsespost.

Bestyrelsesformanden er Peter Duch-Svenson, der er direktør i Linak, som er en teknisk funderet virksomhed som Logitrans, og der er derfor god sparring at hente for de to søstre. Samtidig har han stor viden om salg og strategi, som de kan trække på.

- Det har været et bevidst valg, at vi har en ekstern formand for vores bestyrelse. Jeg tænker ikke, jeg ville flytte mig ret meget, hvis det var min far, der sad som formand, som det ofte ender med at være i familieejede virksomheder. Og så har vi generelt forsøgt at afdække de vigtigste strategiske områder med eksterne bestyrelsesmedlemmer, så vi har nogle, der kan kigge på de områder udefra, siger Gitte Kirkegaard.

Mere respekt og ballast

Logitrans' bestyrelse rummer derfor mange forskellige kompetencer. Og blandt andet derfor har Gitte Kirkegaard og Dorte Pedersen valgt at bruge deres bestyrelse på en lidt anderledes måde end mange andre virksomheder.

- Vi sender alle tal og alt materiale ud på forhånd, og så bruger vi den første time på, at bestyrelsen kan stille spørgsmål til det materiale, og det der er sket siden sidst. Men resten af tiden bruger vi på at snakke cases. Det kunne for eksempel være om digitalisering, hvordan vi kommer i gang i Polen, eller nye temaer og trends vi skal rette os ind efter. Det kan også være nogle huller i strategien, hvor vi bruger bestyrelsen til at idé-udvikle på, hvordan vi kan komme i gang med de områder, vi mangler, siger Gitte Kirkegaard.

Den professionelle bestyrelse og den måde, Logitrans bruger deres bestyrelse på, har haft en positiv effekt på ikke kun virksomheden men også Gitte Kirkegaards evner som leder.

- Jeg synes, at man som en virksomhed på vores størrelse fremstår mere professionel, når man har en professionel bestyrelse. Uden det skal være en generalisering, så kan nogle godt opfatte en familieejet virksomhed, som en virksomhed hvor man bare gør, hvad man selv synes. Men når man prioriterer en professionel bestyrelse, der kan guide en, så bliver der set rigtig positivt på det - både internt og eksternt, siger Gitte Kirkegaard og uddyber:

- Det er ikke sikkert, vores beslutninger havde været anderledes uden den bestyrelse, vi har i dag, men vi er mere sikre på, at det er de rigtige beslutninger. Det er ikke noget, min søster og jeg har besluttet, det er noget, bestyrelsen bakker op om. Og det giver noget pondus både internt og eksternt. At man kan forklare, hvorfor de beslutninger er blevet taget med baggrund i bestyrelsens begrundelse. Når man har en større gruppe af mennesker, der også kommer fra en anden verden, så giver det en anden respekt og en anden ballast, at de står bag beslutningerne.

Fingeren på pulsen

Da Logitrans ikke er en kapitalejet virksomhed, er der i princippet ikke nogen, der stiller spørgsmålstegn eller krav til Gitte Kirkegaard. Hvis det ikke var, fordi de havde en professionel bestyrelse. Bestyrelsen er derfor også med til at gøre hende bedre som direktør.

- Der er flere øjne, der kigger på mig og stiller de kritiske spørgsmål. Det gør, at jeg bliver skarpere på, hvad jeg vil, og jeg bliver dygtigere af det som leder. Bestyrelsen har en finger på pulsen og kan guide mig i, hvornår vi skal tage chancen og satse, eller hvornår vi skal holde igen og se, hvad der sker, siger Gitte Kirkegaard og afslutter:

- De der markedstrends kan være rigtig svære at navigere i alene, og der er det rigtig dejligt at have nogle, der kan bakke op om, at vi tager en mulighed, eller vi springer over.

Ronni H. Baslund (tv.) og Mathias Kobberup var for Creditro en af tre nominerede i region Syd- og Sønderjylland i startup-konkurrencen ved årets udgave af EY Entrepreneur of the Year, der er en konkurrence, som fokuserer på virksomheders evne til at skabe vækst. Foto: Frank Cilius/Ritzau Scanpix

Mathias og Ronni står bag den unikke startup Creditro: Vil skabe en bedre verden gennem forebyggende software

I 2017 mødte Mathias Kobberup og Ronni H. Baslund hinanden for første gang over en kop kaffe. Det møde blev starten på softwarevirksomheden Creditro, der bekæmper organisatorisk kriminalitet som svindel og hvidvask gennem forebyggelse.

Men de to stiftere startede i sin tid uden investorer. I stedet gik de i banken efter en kassekredit og finansierede derved selv deres startup-eventyr.

Det har været den sværeste beslutning, de nogensinde har taget. Men på trods af mange dage, hvor de har kigget på hinanden og tænkt, at nu drejer de nøglen om, består virksomheden i dag af 25 medarbejdere og 300 kunder.

- Vi har lagt et urimeligt pres på vores salgsafdeling for at performe. Så vi har kun vores A-klasse hold at takke for, at vi er nået dertil, hvor vi er i dag, siger stifterne.

I dag kæmper de med de samme udfordringer, som mange andre virksomheder i Esbjerg - rekrutteringen af kompetent arbejdskraft. Det kræver et politisk fokus med henblik på tech-virksomhederne, lyder det fra Creditro-stifterne.

Med denne artikel får du den inspirerende fortælling om starten på Creditros vækstrejse og fremtidens drømme.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig med denne artikel indsigt i den rejse, Creditro har været på siden 2017, og vi giver kommende iværksættere gode råd med på vejen.

PORTRÆT: Tilbage i 2017 satte Mathias Kobberup og Ronni H. Baslund sig sammen for første gang. Over en dampende kop kaffe fortalte Mathias Kobberup om en idé, han skulle bruge Ronni H. Baslunds hjælp til at føre ud i livet.

Idéen var grundstenene til Creditro - en softwarevirksomhed, der forsøger at bekæmpe organiseret kriminalitet såsom hvidvaskning ved forebyggende softwareprogrammer.

- Idéen kom sig af en stigning i både svindel og hvidvask. Der kom flere og flere store sager frem, og de får bedre og bedre rådgivning indenfor organiseret kriminalitet. Der er et mismatch mellem myndighederne og efterforskningsafdelingerne, fordi de altid arbejder på bagkant. Der er ikke så stort fokus på at forebygge, som der er på det reaktive, siger Mathias Kobberup og fortsætter:

- Hvordan gør man egentlig det her? Hvordan hvidvasker man? Hvis man kan identificere de skridt, der ligger bag svindel og hvidvask, så kan du begynde at forebygge. Så jeg fandt Ronni, der kunne effektuere det, og i dag betragter vi os som en virksomhed, der prøver at skabe en bedre verden.

Mathias Kobberup var nemlig på det tidspunkt i gang med sin kandidat i økonomi og havde der igennem af flere omgange stiftet bekendtskab med efterforskning af organiseret kriminalitet i virksomheder. Han havde derfor brug for en med erfaring fra tech-branchen, der kunne identificere hvilke af hans idéer, der kunne blive til et konkret produkt.

Ronni H. Baslund kommer fra en baggrund som softwareudvikler og hoppede hurtigt med om bord på idéen.

Den sværeste beslutning

Men som enhver anden virksomhed skulle de to iværksættere finde finansiering, så Creditro kunne blive til virkelighed. De fleste iværksættere finder investorer eller business angels til at hjælpe med at få stablet virksomheden økonomisk på benene, men Ronnie H. Baslund og Mathias Kobberup valgte i stedet at bootstrappe Creditro.

Bootstrapping handler om at starte sin virksomhed helt uden kapital. Derfor er det kassekredit, de to stiftere har brugt til finansieringen. Og det har været det sværeste, de har gjort, i al den tid Creditro har eksisteret eller været under opbygning.

Mathias og Ronnies gode råd til andre iværksættere

  1. Lad være med at gøre som os og bootstrappe din virksomhed. Det er nok tre gange så hårdt, og du skal løbe ekstra stærkt. Du har heller ikke livlinen i form af investorerne, som kan komme med ekstra penge, hvis det går galt. Udover at du kan gå i banken og sætte flere penge på spil selv. En investor giver mere tryghed, men omvendt er det også ret spændende at finansiere, som vi har gjort.
  2. Vær forberedt på, at det kan gå galt og lev med det - for at sætte det lidt på spidsen. Vi tror, folk skal være bevidste om, at det kan være hårdt. Man skal være forberedte på det værste og så gange det med pi.
  3. Få et mentorship. Vi har været enormt heldige, at vi har haft en masse dygtige mennesker til at hjælpe os. Nogle der troede på idéen og på os. Nogle ildsjæle der kunne rådgive os. Det er godt at have til at få sparring på, hvor meget af dit liv, du skal sætte til side for at satse på det her. Man skal ikke underkende hvor meget den løbende sparring betyder. Den er altafgørende.
  4. Drop den politiske korrekthed hvis I er flere sammen. Man skal være indstillet på, at man skal kunne have det sjovt sammen, men man skal også kunne skændes og komme på arbejde næste dag og stå skulder ved skulder. Vi tror, at noget, der kan ødelægge en virksomhed, er, hvis foundingteamet bliver uvenner. Der er du nødt til at holde tingene adskilte, men du skal også kunne snakke om tingene ærligt og up front. Den politiske korrekthed er ikke altid det bedste her.

- Det har været det hårdeste nogensinde at gøre det på den måde. Du skal vende hver eneste krone i selskabet og virkelig overveje, 'bruger jeg den her krone, får jeg den så igen, eller har jeg tabt den?'. I den tidlige fase har vi derfor tit kigget på hinanden og sagt, 'er det nu, vi drejer nøglen om?', men vi har altid fundet en vej. Og det er også fascinerende på en måde at være presset til at tage nogle beslutninger, siger Ronni H. Baslund.

- Vi har lagt et urimeligt pres på vores salgsafdeling for at performe. Så vi har kun vores A-klasse hold at takke for, at vi er nået dertil, hvor vi er i dag. Men jeg ved egentlig ikke, om jeg ville have gjort noget anderledes, supplerer Mathias Kobberup.

Vejen mod det bedste produkt

Beslutningen om finansiering betød i sin tid også, at Creditro var en virksomhed på hobbyplan ved siden af deres andet arbejde. Mathias Kobberup og Ronni H. Baslund fik dog sammensat et såkaldt advisory board med specialister fra branchen, så de kunne bygge det bedst mulige produkt.

- At alliere sig med specialisterne inden for et givent felt, tror jeg, er ekstremt vigtigt for iværksættere i bund og grund. Hvis du ikke har nogle, der er klar til at bruge produktet, så tror jeg, det er nemmere at fejle, siger Ronni H. Baslund og tilføjer:

- Du kan brainstorme med dem om, hvad der er det rigtige produkt, og hvad der er de rigtige features. Du skal have nogle, du hele tiden kan gå ud og lave mvp'er til. Jo bedre du mestrer at komme ud med små test af dit produkt, jo bedre går det.

I 2019 kunne de efter research i stor stil endelig gå fuldtid med projektet, og siden da er det gået stærkt for Creditro.

En vækstrate midt i corona

I januar 2020 ansatte de derfor deres første medarbejder i salg, da de havde omkring syv kunder. I dag har de 25 medarbejdere og omkring 300 kunder. Alt sammen under coronapandemien.

- Vi er vækstet gennem corona, og det er helt vildt. Men fordelen for os er, at vi er en tech-virksomhed. Vi er vant til at tale med folk online, så corona kom ikke som sådan som en omvæltning for os. Det har været ret naturligt. Vi har heller ikke set pandemien som en begrænsning eller udfordring, siger Ronni H. Baslund, inden han fortsætter:

- Vi har brugt de værktøjer, vi har haft til rådighed, og faktisk har det i mange tilfælde gjort det nemmere for os. Pludselig har vi kunnet holde tre eller fire møder på en dag i stedet for kun et, fordi virksomhederne har været tvunget til at holde online møder fremfor fysiske.

- Samtidig må vi virkelig rose vores folk. Foruden at løbe dobbelt så stærkt så har de også været omstillingsparate på en eller anden kant, og det afspejler virkelig vores virksomhedskultur. Vi er her, fordi vi tror på en mission, og det er der ikke en sygdom, der skal stå i vejen for, supplerer Mathias Kobberup.

Fremtidens rejse for Creditro

Men selvom Creditro er på en spændende vækstrejse med drømme om at nå ud over landets grænser, møder de i dag udfordringer forbundet med deres placering.

De har en afdeling i København, men hovedkontoret er i Esbjerg, og det er der en helt særlig grund til. Ronni H. Baslund er bosat i Esbjerg, men det er ikke mindst, fordi Esbjerg udbyder uddannelser, der passer ind i deres virksomhedsprofil.

- Vi mangler flere virkelig dygtige folk, da vi er på en super fed vækstrejse. Vores udfordring har hele tiden været at overbevise kunderne om, at vi også er her næste år. Men vi firedobler vores toplinje kvartal efter kvartal, og vi begynder at kigge ud over landets grænser, siger Mathias Kobberup.

- Jeg synes, vi har bevist vores eksistensgrundlag. Vi er rent faktisk startet med nul og har haft nogle kunder, der har troet på os, og derfor er vi der, hvor vi er i dag. Men rekrutteringen er virkelig svær.

Et politisk perspektiv

For de to stiftere at se kan problemerne med rekruttering blive et stort problem på den vækstrejse, deres unikke startup virksomhed er på. Derfor mener de, at man fra politisk side skal begynde at tænke mere på tech-branchen, når man udvikler det lokale erhvervsliv.

- Der skal mere fokus på tech-virksomhederne i Esbjerg, Vestjylland generelt. Der er rigtig meget fokus på industrien eller de klassiske PtX-løsninger, men i sidste ende er teknologi bare en vigtig faktor i alle de her forskellige virksomheder. Jeg savner lidt at se, at politikerne også tænker i de baner, siger Ronni H. Baslund og uddyber:

- Vi har behov for teknologi bagved for at understøtte de virksomheder, der kommer til Esbjerg eller regionen generelt. Jeg mangler, der bliver presset på på den front, og man får nogle højere uddannelser herned. Man skal ikke underkende, at Esbjerg har rigtig meget at byde på, bare fordi man tænker det mere som industri end som tech.

Nye dygtige medarbejdere er nødvendige for Creditro, for Mathias Kobberup og Ronni H. Baslund drømmer om, at de ikke er nødt til at sælge deres hjertebarn. Den store drøm bygger på at bruge Creditro til at bekæmpe et samfundsproblem med organisatorisk kriminalitet internationalt.

Manuela Munkholm (tv.) er Dahl Advokatpartnerselskabs nye HR-chef. Morten Gladbjerg er advokat, mens Melanie Martinussen er jurist. De to sidstnævnte har fast kontorplads på kontoret i Esbjerg men er uddannet i henholdsvis Aarhus og København. Foto: Ditte Irene Knudsen

Juristen Melanie og advokaten Morten valgte Esbjergs erhvervsliv

Privatlivet var en af nøgleårsagerne til, at den 28-årige jurist Melanie Martinussen og 32-årige advokat Morten Gladbjerg besluttede at skifte kontorpladserne hos Dahl i henholdsvis København og Aarhus ud med advokatpartnerselskabets kontorer i Esbjerg.

Begge er opvokset i enten Esbjerg eller omegnen og har stadig både familie og venner i byen. Der var derfor ingen tvivl hos nogen af dem om, at de ville vende tilbage til Esbjerg en dag.

Men juristen og advokaten understreger også begge to, at den unikke nære relation, der kendetegner Esbjerg - privat såvel som fagligt - var en lige så stor årsag til deres tilbagevenden.

- Hvis man ser bort fra det private, så bør man flytte til Esbjerg, fordi man kommer tættere på det lokale. Man får et helt andet kendskab til virksomhederne og klienterne, forklarer Melanie Martinussen blandt andet.

I denne artikel får du en dybere indsigt i, hvorfor Melanie og Morten mener, at tilvalget af Esbjerg har været alt andet end et fravalg af faglighed og privatliv.

Hvad får en ung spirende jurist og advokat til at flytte fra Aarhus og København til Esbjerg? Erhvervsliv Esbjerg giver dig i denne artikel indsigt i Melanie Martinussen og Morten Gladbjergs årsager til at vælge det esbjergensiske erhvervsliv til.

REKRUTTERING: Da den nu 28-årige Melanie Martinussen læste jura i København, blev hun i 2017 ansat som stud.jur. på Dahl Advokatpartnerselskabs kontor i hovedstaden. Men da hun i 2019 var færdig på universitetet, rykkede hun rødderne op og flyttede kontorpladsen til Esbjerg.

Den nu 32-årige Morten Gladbjerg blev ansat hos Dahl Advokatpartnerselskab, da han blev færdig på jurastudiet i Aarhus i 2016. Dengang fandtes det lokale Aarhus-kontor ikke, så han arbejdede skiftevis på kontorerne i Herning og Viborg.

Da kontoret i Aarhus blev oprettet, flyttede hans primære kontorplads dog dertil. I oktober sidste år overtog han og kæresten nøglerne til et hus i Esbjerg, og samtidig flyttede han sin kontorplads med til byen.

Fortællingen om, hvorfor de to Dahl-ansatte begge valgte Esbjergs erhvervsliv til, bærer på mange af de samme elementer.

Begge er vokset op i Esbjerg-området. Mens Morten Gladbjerg er opvokset i Gjesing, er Melanie Martinussen opvokset i Bramming. Og begge drømte om en fremtid som advokat, hvorfor de var nødt til at flytte væk fra familien og til henholdsvis Aarhus og København.

'Velkommen hjem'

Opvæksten i lokalområdet og familien, der stadig bor her, spiller en vigtig rolle i deres ønske om at vende hjem til egnen. Men privatlivet er ikke den eneste grund til, at de har tilvalgt Esbjerg. I deres øjne byder byens erhvervsliv nemlig på unikke, tætte relationer, man ikke møder andre steder.

- For mig var det hovedsageligt private årsager, der gjorde, at jeg ville arbejde i Esbjerg. Jeg ville gerne tættere på min familie, og min kæreste boede allerede i Esbjerg på grund af studie, så ham ville jeg også gerne hjem til. Men samtidig kan det noget fedt her i Esbjerg, forklarer Melanie Martinussen og fortsætter:

- Jeg er meget til det lokale. At du kender virksomhederne i byen og de personer, du møder. Man kommer tættere på sine klienter, og det er for mig enormt attraktivt at arbejde i en by, hvor du ved, hvad der rører sig, og hvem personerne er. Måske er det nogle, du har haft noget med at gøre før? De gode og tætte relationer holder jeg meget af, og det er det fede ved at komme tilbage.

Melanie Martinussen er opvokset i Bramming. Hun flyttede til København for at læse jura, mens hendes kæreste blev i Esbjerg. Da hun blev færdig på universitetet, flyttede hun til Esbjerg, hvor hun i dag bor med sin kæreste. Pressefoto: Dahl Advokatpartnerselskab

Dahl Advokatpartnerselskabs nye HR-chef Manuela Munkholm, der har boet og arbejdet i mange forskellige byer i sit liv, kan genkende den udtalelse.

- Det er nemmere at oprette tætte relationer i en by som Esbjerg end i Aarhus og København. Specielt som jurist, supplerer hun.

- På den lange bane har det helt sikkert også været med i overvejelserne, at man kan oprette tætte relationer til sine klienter og mulige klienter, tilføjer Melanie Martinussen.

For Morten Gladbjerg har det altid været en ambition at vende hjem til Esbjerg, selvom der ikke var sat nogen dato på. Da drømmehuset pludselig var en mulighed, kunne han og kæresten ikke vente længere. Også han har stadig familie og et stort netværk i byen.

- Jeg sætter enormt stor pris på, at ledelsen hos Dahl tog positivt imod min beslutning om at flytte til Esbjerg. Det netværk, man opbygger til forskellige forretningsforbindelser i Esbjerg, er lokalt på en anden måde end eksempelvis i Aarhus. Der er en høj grad af lokalt sammenhold i Esbjerg, som jeg godt kan lide, siger han.

Byg videre på netværket

Selvom de med skiftet til Esbjerg er flyttet længere fra det netværk, de har opbygget i henholdsvis Aarhus og København, så oplever ingen af dem, at tilbageflytningen har haft nogen negativ indflydelse på de relationer.

- Med den alder vi har nu, så er meget af ens sociale liv alligevel i weekenderne. Så jeg tager for eksempel tit en fredag på kontoret i København, og så udnytter jeg weekenden til at ses med venner og kolleger derovre. Jeg føler ikke, jeg har fået mindre tid til at se dem. Jeg sagde jo ikke farvel til det hele, da jeg flyttede til Esbjerg. Jeg har bare omprioriteret tiden, siger Melanie Martinussen.

I Dahl Advokatpartnerselskab er der netop meget fleksible rammer omkring kontorpladser, og alle er derfor velkommen til at arbejde fra et andet kontor end der, hvor deres faste plads er. Det opfordres der endda til fra ledelsens side.

Morten Gladbjerg er opvokset i Gjesing, Esbjerg, hvor han har boet, indtil han flyttede til Aarhus for at læse jura. Efter 10 år i den østjyske storby, vendte han i oktober sidste år retur til Esbjerg med sin kæreste. Pressefoto: Dahl Advokatpartnerselskab

På den måde oplever alle medarbejdere, hvad de andre kontorer har at byde på, ligesom de får mødt kollegerne på de andre lokationer i virkeligheden og skaber derved bedre relationer internt i firmaet.

Derfor føler hverken Morten Gladbjerg eller Melanie Martinussen, at de er gået på kompromis med hverken deres faglighed eller sociale liv ved tilvalget af Esbjerg. Tværtimod.

- Jeg arbejder meget med M&A (køb og salg af virksomheder, red.), hvor jeg, da jeg arbejdede på kontoret i Aarhus, sad fysisk placeret sammen med kollegaer med samme speciale. Selvom jeg er flyttet til Esbjerg, arbejder jeg stadig tæt sammen med kollegaerne, der sidder andre steder, herunder Aarhus, siger Morten Gladbjerg og fortsætter:

- Ved at være flyttet til kontoret i Esbjerg har jeg fået tættere relationer til kollegaerne hernede, selvom mange af dem arbejder med andre specialer, og det oplever jeg som positivt. I Aarhus sidder vi inddelt efter fagspeciale, så der skal man fysisk bevæge sig lidt længere for at møde kolleger, der arbejder med andre specialer.

En by med unikke muligheder

Både Melanie Martinussen og Morten Gladbjerg er glade for deres valg om at flytte hjem til Esbjerg. Og derfor synes de også, at andre, særligt hvis de synes, at Esbjerg er en dejlig by, bør overveje at vælge byen til.

- Hvis man ser bort fra det private, så bør man flytte til Esbjerg, fordi man kommer tættere på det lokale. Man får et helt andet kendskab til virksomhederne og klienterne. Det føler jeg også, man kan få, selvom man ikke er født og opvokset i Esbjerg, for man kommer meget hurtigt ind i virksomhedernes netværk, siger Melanie Martinussen.

- Der er en helt anden sult for at dyrke erhvervslivet her. Og så er det nemmere at danne netværk på kryds og tværs af brancherne. Man har en vilje til at dyrke området her, som, jeg synes, er helt ekstrem på en god måde, når man kommer udefra, supplerer Manuela Munkholm.

- Når man fortæller lokale, at man har slået sig ned her, eller man kommer herfra oprindeligt, så er der kun positive reaktioner. Folk er rigtig glade for byen og utroligt stolte, afslutter Morten Gladbjerg.

Anders Madsen Pedersen er en del af den professionelle direktion i Dahl Advokatpartnerselskab. Han kommer fra mere end 10 år som konsulent, og sidder i direktionen med to andre, hvoraf kun den ene er uddannet advokat. Pressefoto

Dahls unikke placering og strategi gør dem til en Top-10 spiller: - Vi har gjort vores svaghed til en styrke

Mange virksomheder kender til opgaven at finde ud af, hvordan man differentierer sig, når man er på et marked med mange spillere, der kæmper om samme kundegruppe.

For Dahl Advokatpartnerselskab har den opgave spillet en stor rolle gennem mange år, og det er en opgave, der fortsat bliver prioriteret højt. Dahl er nemlig i Top-10 blandt Danmarks bedste advokatselskaber.

Der, hvor Dahl adskiller sig mest fra sine konkurrenter, er på deres geografiske placering. Udover kontorer i Aarhus og København er de også placeret i Viborg, Herning og Esbjerg.

Men Dahls strategi adskiller dem også fra en stor del af Danmarks andre fusionerede advokatselskaber. I stedet for et såkaldt brandsamarbejde er de nemlig lykkedes med ligedelings-modellen, der har medvirket til en stor vækst de seneste fem år.

Dahl Advokatpartnerselskab fusionerede senest i 2016, hvor omkring 30 partnere blev enige om en ny strategi. Fem år senere afføder det stadig en stor succes.

STRATEGI: I Danmark findes der mere end 1300 advokatfirmaer. I Top-10 ligger ni, der er placeret i Aarhus og/eller København, og et enkelt firma, der skiller sig ud fra resten af listen.

Det firma er Dahl Advokatpartnerselskab, der er det eneste firma i Top-10, der også har kontorer uden for Danmarks to største byer. Internt går de tre kontorer under navnet "boomerangen", fordi de ligger placeret i Esbjerg, Herning og Viborg.

Dahl har ligesom sine konkurrenter også kontorer i Aarhus og København, men placeringen af de tre andre kontorer er ikke tilfældig. Tværtimod spiller de ifølge Anders Madsen Pedersen, CCO, en nøglerolle i Dahls succes gennem specielt de seneste fem år.

- Vi har talt meget om, hvordan vi vil differentiere os. Det har været meget vigtigt for os at forstå, hvad der er vores særlige tilbud, når vi er en Top-10 spiller. Og rent objektivt set er det, der springer meget i øjnene, at vi er det eneste firma i Top-10, der har kontorer uden for Aarhus og København. Vi har valgt en anden tilgang ved at have aktivitet i Esbjerg, Herning og Viborg, siger Anders Madsen Pedersen og tilføjer:

- Vi har en privilegeret adgang til erhvervslivet i de tre byer. Og så er der noget arv, legacy og historie. Vi har altid været herude, og derfor er vi her fortsat. Vi tilbyder nogle superkompetencer for virksomheder helt fra grænsen til Aalborg i vores boomerang, og det er ret unikt.

Den lokale ekspertise

Det er særligt SMV-virksomheder, Dahl fokuserer på at yde rådgivning og juridisk assistance til. Det er ikke SMV i form af den klassiske EU-definition, men derimod virksomheder, der omsætter for 30 millioner til tre milliarder kroner.

- Hvis man driver en SMV-virksomhed og har brug for hjælp eller rådgivning til et komplekst emne som planret, en større ejendomstransaktion eller rettigheder i forhold til kunstig intelligens, så er vi det eneste lokale valg, man kan træffe. Medmindre man har lyst til at tage en af de ni andre, der ligger i Aarhus eller København, siger Anders Madsen Pedersen og fortsætter:

- Siden vores seneste fusion i 2016 har vi sagt os selv, at vi som minimum skal være lige så fagligt kompetente som de andre i Top-10. Til gengæld skal vi fastholde den geografiske eksponering ude i boomerangen, for det gør de andre ikke.

Dahls Advokatpartnerselskab

  • Dahl er et af Danmarks ældste advokatfirmaer med tråde tilbage til 1852.
  • Siden 2004 har ekspansion i både København og Aarhus været en afgørende del af Dahls udvidelse.
  • Den seneste fusion fandt sted i 2016, hvor alle kontorene kom til at arbejde med samme strategi.
  • Fra fem kontorer kan man få rådgivning af Dahls mere end 200 medarbejdere – heraf flere end 100 jurister.
  • Dahl består af syv juridiske afdelinger og arbejder med fuld integration.
  • Fuld integration betyder, at alle kontorerne arbejder som en afdeling. Det vil sige, at de alle har samme økonomi og strategi og hjælper klienter på tværs af kontorene.

Udover geografien er Dahl lykkedes med en strategisk fusion, som udefra kunne ligne en stor udfordring. For selvom Dahl har en professionel direktion, så er de stadig et advokatpartnerselskab, der i dag består af 40 partnere.

Da Dahl første gang fusionerede i 2001, var det et såkaldt brandsamarbejde. Det betød, at tre advokatselskaber dengang fusionerede og gik under samme navn, men hvert kontor havde fortsat sine egne økonomiske interesser.

- Når man ikke har fuld integration, så er der ikke nødvendigvis optimalt samarbejde om at servicere klienterne i koncernen. Hvis man ikke økonomisk har et incitament til at sende sagerne videre til de rigtige specialister på et af de andre kontorer og beholder sagerne selv, så får du ikke sagerne til at flyde i det nødvendige omfang. Altså var der større incitament til at beholde sagerne selv i for eksempel Esbjerg, fordi det var det kontor, man delte økonomi med, forklarer Anders Madsen Pedersen.

Fra brand til fællesskab

Da Dahl fusionerede igen i 2016, var det med beslutningen om at gøre op med den model, som mange fusionerede advokatselskaber er bygget op om. Dengang var de 30 partnere, hvilket i bund og grund betød, at der var 30 ejerledere, der skulle blive enige om en fælles strategi, der gavnede hele Dahl og ikke kun deres egen økonomi.

- Hvis man gerne vil have fuld transparens, samarbejde og tage incitamentet for at holde sagerne og klienterne på sit eget kontor ud af ligningen, så er man nødt til at smelte det sammen til én økonomisk model. Det, der kaldes ligedelingsmodellen, hvor alle kontorerne har samme ledelse og økonomi. Det, der var det primære drive bag fusionen i 2016, var, hvordan vi skabte allermest værdi for klienterne, og det var på den her måde, siger Anders Madsen Pedersen og tilføjer:

- Det har hele tiden været den potentielle svaghed, at vi har haft fem kontorer, der ikke har samarbejdet, men det valgte vi at vende til en styrke i 2016. I dag har vi mantraet, at vi vil være danmarksmester i samarbejde i vores branche. De andre advokatfirmaer, der kører efter samme model, som vi gjorde før, er måske ikke så gode til at samarbejde.

- Vores samarbejdsmodel er virkelig svær at eksekvere ledelsesmæssigt, så hvis vi vil lykkes med det, er vi nødt til at være virkelig dygtige til samarbejde. Men vi har haft ufattelig stor succes med den.

Det betyder, at Dahls medarbejdere og partnere i dag arbejder på tværs af de fem kontorer. Det vil sige, at selvom man er en virksomhed i Esbjerg, kan man få hjælp fra samtlige syv specialiserede afdelinger i Dahl, uanset om den dygtigste til jobbet normalt arbejder fra kontoret i Aarhus eller Viborg.

Helt konkret betyder det, at en sag altid vil havne hos den, der har den største viden om det konkrete område, så en virksomhed får den rette hjælp.

Vækster mere end markedet

Skiftet fra brandsamarbejde til fuld integration har haft en stor effekt på Dahls vækst og succes. Mange advokatselskaber vækster omkring 1,5-3 procent om året, da selskabet mere eller mindre vokser med markedet, og markedet følger udviklingen i BNP'et.

Men blandt andet på grund af Dahls strategi har de i løbet af de seneste fem år siden fusionen i 2016 vækstet med 8-10 procent årligt. Og den udvikling forventer Anders Madsen Pedersen, at Dahl kan fortsætte.

- Vi har vist de sidste fem år, at vi kan på ligge på kurven med en vækst på 8-10 procent. Vi synes, vi har fundet en formular for, hvordan vi skal vokse, og den behøver vi ikke ændre lige nu og her. Vi skal egentlig bare fortsætte med den formular, vi har nu, siger Anders Madsen Pedersen og uddyber deres mål:

- Vores forventning er, at vi fortsætter med samme vækst. Og så forventer vi, at vi skal være 250-300 medarbejdere i 2025. Generelt er vores mål at vokse mere end markedet. Det betyder også, at vi har et ønske om at optage nye partnere dér, hvor vi kan se, at der er nogle, der har evnerne til at løfte den rolle. Så vi vil også gerne vokse i forhold til indehaverne.

Barrieren for vækst

Lige nu kan de hos Dahl se en særlig vækst på deres kontorer i Aarhus og København i forhold til antallet af medarbejdere og sager. Men i boomerangen er Anders Madsen Pedersen ikke i tvivl om, at det er Esbjerg, der bærer på det største vækstpotentiale.

- Esbjerg er en større by, der har et meget interessant miljø omkring det maritime, transport, energi og lige om lidt PtX-løsninger. Der er gang i det lokale erhvervsliv, men der er også langt til de andre større byer fra Esbjerg. Så vi har en relevans og et kæmpe potentiale i Esbjerg, som vi er meget glade for at kunne arbejde på, siger Anders Madsen Pedersen.

Men som så mange andre af de lokale virksomheder oplever, så kæmper også Dahl med barrierer for deres vækst i Esbjerg.

- Den helt store udfordring for Esbjerg er at få folk til at flytte til byen. Vi har haft en drøm om at få superspecialiserede eksperter til at flytte til byen, men det kræver, at vi får de unge talenter eller seniorer med den rette viden til at flytte til byen eller nær byen, og det er en generel udfordring for specialiserede virksomheder i området, siger Anders Madsen Pedersen og fortsætter:

- Markedet er der, klienterne er der, sagerne er der. Vi arbejder solen sort, og vi kunne vokse så meget mere, hvis vi kunne få de rigtige personer til byen. Det er klart den største barriere for vores vækst lige nu, at vi har svært ved at få flere dygtige jurister og talenter til byen.

Derfor håber Anders Madsen Pedersen og resten af Dahl på, at Esbjergs nyeste brandingmål - som du kan læse mere om her - lykkes. Men uanset hvad har han tiltro til, at Dahl forsætter den udvikling, de har været i gang med, siden de gik den unikke vej med en fælles strategi.

For omkring syv år siden satte Ole Grønbæk Møllers fem børn sig sammen og diskuterede, hvem der kunne være interesserede i at overtage EVR efter deres far. Det har gjort processen nemmere for hans yngste søn, Mads Smedegaard Møller, der i dag ejer halvdelen af virksomheden. Foto: Ditte Irene Knudsen

EVR-leder: De små ændringer kan også gøre hverdagen nemmere

Det er ikke længe siden, Erhvervsliv Esbjerg introducerede det nye koncept "tre værktøjer til en nemmere hverdag". I dag deler den unge leder Mads Smedegaard Møller, der er ved at overtage EVR efter sin far, sine tre værktøjer.

Han har selv været manden på gulvet, og startede som 14-årig med at vaske trapper for EVR efter skole. Sidenhen blev han chef for afdelingen for vinduespudsning, og da hans far, Ole Grønbæk Møller, for syv år siden luftede tanken om generationsskifte, påbegyndte oplæringen i direktørrollen.

Den unge leders erfaring fra marken har blandt andet betydet, at han har foretaget en del små ændringer for at gøre medarbejdernes hverdag nemmere. Det er dem, han deler i denne artikel, for hos EVR har de små ændringerne gjort en kæmpe forskel.

Erhvervsliv Esbjerg giver dig med denne artikel indsigt i tre værktøjer, der gør Mads Smedegaard Møller og hans medarbejderes hverdag i EVR nemmere. Måske du kan finde inspiration i den unge leders tankegange.

LEDELSE: Mads Smedegaard Møller og hans far Ole Grønbæk Møller er midt i et generationsskifte i EVR, der er specialiseret i vinduespolering og facaderens for både virksomheder, institutioner og private.

Ole Grønbæk Møller startede virksomheden i 1976, hvor kundegruppen kun var at finde i Esbjerg og omegn. I dag har de kunder i hele Jylland og på Fyn, og det er Mads Smedegaard Møller, der primært står for den daglige drift.

Han er selv oplært i virksomheden som trappevasker og sidenhen vinduespudser og facaderenser. Det har gjort det nemmere for ham at optimere forskellige områder i firmaet, fordi han selv har været manden på gulvet.

Han slår fast, at selv de små ændringer kan have stor betydning, og det bærer denne artikel præg af. Mads Smedegaard Møller er nemlig anden leder i rækken, der deler tre værktøjer, der har gjort hans og hans medarbejderes hverdag nemmere.

Så selvom du måske ikke kan overføre de konkrete værktøjer til din virksomhed, kan du måske finde inspiration i de små ændringers betydning.

Hvem er EVR?

  • EVR er specialiseret i vinduespolering og facaderens for både virksomheder, institutioner og private.
  • De har både kunder i Jylland og Fyn.
  • Firmaet blev startet i 1976 og talte i september 2021 cirka 50 medarbejdere.
  • Ole Grønbæk Møller er i øjeblikket direktør for virksomheden, men hans søn Mads Smedegaard Møller ejer i dag 50 procent af virksomheden.
  • På sigt bliver det Mads Smedegaard Møller, der overtager direktørstolen.
  • Du kan kontakte virksomheden på mail: info@evr.dk eller telefon: 70 23 27 28.

1. Professionaliseret kundehåndtering

- Vi får hele tiden flere og flere kunder, og dermed får vi også flere og flere telefonopringninger, så vi har implementeret et mere professionelt telefonsystem. Vi har fået skræddersyet et abonnement hos Firstcome Europe, og så har vi fået et professionelt kø-system.

- Før var det meget uprofessionelt i form af, at alle telefoner hernede ringede, og så var det den første, der tog telefonen, der fik kunden. Samtidig har vi oprettet en kundeserviceafdeling, som vi søger en medarbejder mere til, så det giver os, der sidder med driften på ledelsesplan, mere ro på. Det får arbejdsdagen til at fungere meget bedre og på et langt mere professionelt plan.

2. Digitalisering optimerer medarbejdernes hverdag

- En af tingene, vi har gjort for vores medarbejderes skyld, er, at vi har forsynet bilerne med automatiske oprul til slangerne. Før skulle de selv hive slangerne ind og ud flere gange dagligt, men for tre år siden implementerede vi det her, så vi skåner vores medarbejdere.

- Og så har vi digitaliseret vores rutesystem, så vi har optimeret ruterne for vores medarbejdere, så de har så koncentrerede ruter som overhovedet muligt. Det er en stor fordel for os, medarbejderne og for kunderne.

- Vores medarbejdere er akkordlønnede, så ved at vi har optimeret ruterne, får de mindre tid i bilerne og mere tid til kunder. Det betyder også, at vi kan køre flere kunder igennem hurtigere, og vi kan også have flere kunder samlet et sted uden at flytte bilen. Så på den måde skåner vi også miljøet en smule ved ikke at køre så meget forgæves rundt, som vi gjorde tidligere.

- Vi har også købt nye skærme til alle vores medarbejdere, så de har et bedre overblik. Det er de her buede skærme, som giver næsten lige så meget skærmplads som to almindelige computerskærme. Det giver et kæmpe overblik for vores medarbejdere. Det er en lille ting, men det har gjort en stor forskel.

3. Opstartet samarbejde med jobcentre

- Vi har påbegyndt et samarbejde med jobcentrene i Jylland og på Fyn, som hjælper os med at få rekrutteret flere folk. Det kræver ikke en speciel uddannelse at arbejde ude i marken hos os, men vi får flere kunder, og det kræver flere medarbejdere.

- Jobcentrene skal have stor ros for samarbejdet. Her i Esbjerg arbejder vi med Michael Marbæk Nielsen, som er sindssygt dygtig til at pege os i retningen af de folk, vi skal snakke med. Han - og de andre - er gode til at skaffe nogle gode emner som nye kolleger.

- Samarbejdet er kommet op at køre, efter vi har optimeret vores ruter. Vi søger nemlig altid folk i lokalområderne, så vi søger ikke bare en kollega til for eksempel Sønderjylland. Vi har så specifikke ruter, at vi kan sige, at nu søger vi en til lige præcis den her rute i den her by. Og det har været en kæmpe fordel i samarbejdet med jobcentrene.