Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Esbjerg i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Fabelwood er et dansk legetøjsmærke, der består af magnetiske træfigurer. Det er to familiefædre, der står bag det veludviklede legetøj. Foto: Nils Svalebøg

Fablewood fandt nye vækstmuligheder i coronamørket

Når årets juleproduktion at komme hjem i tide? Og til hvilken pris?

De spørgsmål løber uden tvivl gennem mange erhvervsdrivendes hoveder i disse dage. Coronapandemien har i løbet af efteråret endnu engang lukket ned for mange produktioner i Asien.

Det påvirker mange danske virksomheder, der enten ikke har kunnet få startet juleproduktionen i tide, eller som har modtaget en endnu højere fragtrate end normalt på leveringen fra Asien.

Nogle har måske søgt nye producenter lokaliseret i Europa, men de er også her blevet mødt af en forhøjet pris. En af de virksomheder, der mærker effekterne af coronapandemien i Asien, er Fablewood.

De producerer magnetiske træfigurer, der både fungerer som pynt og legetøj, men juleproduktionen har i lang tid været fanget i Vietnam. Selvom det minder om deres værste mareridt, blev udfordringen samtidig startskuddet til nye idéer og vækstmuligheder.

I dagens nyhedsbrev kan du, din arbejdsplads eller din virksomhed få både inspiration og indsigt i, hvordan Fablewoods stiftere, Kristian Sidelmann og Rasmus Fiil Svarrer, genopfandt sig selv og deres brand, da coronapandemien pressede dem til det.

Du er som altid velkommen til at dele indholdet i dit netværk, så vi får endnu flere læsere med. Nye læsere kan tilmelde sig vores nyhedsbreve lige her.

God læselyst - og tak fordi du læser med!

Billede af Ditte Irene Knudsen
Billede af skribentens underskrift Ditte Irene Knudsen Erhvervsjournalist
Det kreative legetøj, der begyndte som et skoleprojekt, er blevet til en millionforretning. Foto: Carsten B. Grubach

Corona fangede Fablewoods juleproduktion i Vietnam: Stifterne genopfandt sig selv og brandet midt i udfordringen

For omkring syv uger siden blev dele af Vietnam ramt af lokale nedlukninger på grund af corona. Det påvirkede blandt andet fabrikker, hvoraf Fablewoods producenter var iblandt.

Nedlukningen betød, at Fablewoods juleproduktion ikke nåede at blive færdig i ordentlig tid. Producenten har nu åbnet fabrikken med 30 procent bemanding, og derfor forventer Fablewoods stiftere, Kristian Sidelmann og Rasmus Fiil Svarrer, at produktionen lander i Danmark i midt-december.

Den sene levering betyder dog, at de må sige nej til store ordrer, og det hæmmer deres vækst. Til gengæld har nedlukningen og den sene leverance åbnet op for nye tankegange og produkter, der kan være et skridt i deres brandingproces samtidig med, at de kan sikre en omsætning.

Producentens lukkede fabrik har ikke kun været negativ for Fablewood. Tværtimod blev det incitamentet til et nyt produktkatalog og to nye støtteprodukter.

PRODUKTION: Kalenderen skriver november, og det betyder, at julen nærmer sig. Men for mange virksomheder har julen været i fokus i flere måneder i forbindelse med årets juleproduktion.

Hos Fablewood, der sælger magnetiske trædyr, skulle juleproduktionen være færdiggjort for omkring syv uger siden. De samarbejder med en dansk-vietnamesisk legetøjsproducent, der er placeret i Vietnam.

Producenten har de valgt, fordi deres faciliteter og arbejdsmiljø lever op til danske standarder, samt indfører løbende initiativer for at reducere det miljømæssige aftryk. Men på grund af coronapandemien er Fablewoods juleproduktion blevet fanget i en lokal nedlukning i Vietnam.

- De er nu vendt tilbage med en 30 procent bemanding efter en 7-8 ugers nedlukning, men inden nedlukningen var vi cirka en uge fra en færdig juleproduktion. Det betyder, at vores juleproduktion forhåbentligt kommer på et skib inden for de næste par uger, og så når den lige at komme hjem i midten af december, siger Kristian Sidelmann, der er den ene af Fablewoods to stiftere.

Men selvom de altså med stor sandsynlighed kan nå at få juleproduktionen leveret, er det ikke i god nok tid til, at de kan nå at få deres produkter ud på butikshylderne.

- Vi har allerede nu været nødt til at sige nej til en række større ordre, fordi vi ikke har lager til det. Der var forleden en virksomhed, der gerne ville have 600 af en bestemt vare til julegaver, men det har vi ikke nok til, og vi kan ikke nå at få dem leveret. Som virksomhed er det ellers sådan noget som firmagaver, der virkelig kan få det til at løbe rundt. Det gør super ondt at sige nej, siger Kristian Sidelmann og tilføjer:

- Firmagaver er en stor ting, og noget vi har arbejdet meget på det sidste år uden at vide, at vi kom til at stå med de her udfordringer. Når arbejdet så bærer frugt, gør det rigtig ondt at sige 'nej, men vi kan levere en gang i januar'.

En hæmsko for vækst

Nedlukningen af fabrikken i Vietnam har sat Fablewood en til to måneder tilbage. Men de to stiftere, Kristian Sidelmann og Rasmus Fiil Svarrer, henter en smule trøst i, at det ikke kun er deres juleproduktion, der er ramt af coronapandemien.

- Vi er endelig ved at være der, hvor folk begynder at kende os. Det her er så tæt på målstregen et eller andet sted, at det gør rigtig ondt. Vi vil rigtig gerne kunne tage imod de her store bestillinger, men den sidste mil er bare svær at krydse. Men vi holder dialogen, og folk er forstående. De er godt klar over, hvordan situationen er, siger Kristian Sidelmann og tilføjer:

- Det er noget af det værste som iværksætter, når man bare gerne vil have tingene til at ske og rykke, men der er den her ene mur, man bare ikke kan komme udenom. Men vi trøster os med, at mange står i situationen, selvom det jo heller ikke er fedt for nogen.

For at Fablewoods vækst ikke blev begrænset for meget af den lokale nedlukning i Vietnam, har de to stiftere været på udkig efter andre producenter/fabrikker. Men mange steder er prisen sat op, da producenterne i forvejen har travlt. Derfor greb Kristian Sidelmann og Rasmus Fiil Svarrer i stedet til de ting, de har indflydelse på og kan kontrollere: branding og produktudvikling.

Om Fablewood

  • Fablewood sælger træfigurer med indbyggede magneter og aftagelige kropsdele, så man eksempelvis kan sætte et gorillahoved og papegøjevinger på en krokodillekrop. På den måde blandes dansk design med leg og kreativitet.
  • Fablewood har lager og kontor i Odense, mens Kristian Sidelmann arbejder fra et kontor på Fanø, hvor han også bor.
  • Kristian Sidelmann og Rasmus Friis Svarrer er stiftere. De har i dag to ansatte.
  • Du kan kontakt Kristian Sidelmann på mail eller læse mere om Fablewood her.

Den forsinkede juleproduktion har derfor ikke kun været en negativ oplevelse for de to iværksættere. Tværtimod har det været incitamentet til at tænke vækst på nye måder.

- Det har presset os til, at jeg for eksempel sidder her og produktudvikler. Jeg har kastet mig over nye udviklingsmuligheder, og der er noget virkelig lovende på vej, så et eller andet sted kan det også godt ses som en ny mulighed. Det er også sjovt, så vi bliver rystet lidt til at undersøge, hvad der ellers er af muligheder. Det er også i de pressede situationer, man genopfinder sig selv på en eller anden måde, og de sjove ting opstår, siger Kristian Sidelmann.

Nye muligheder i mørket

Kristian Sidelmann, der er ansvarlig for design i Fablewood, har altså brugt de sidste par uger til at tegne en masse nye produkter og udvikle prototyper derhjemme. Normalt har han en løbende kontakt med producenten, der hjælper med at udvikle produktet og laver prototyper, hvorefter de hos Fablewood kan vurdere, om produktet er gangbart.

I denne tid har Kristian Sidelmann dog måtte klare sig selv. Derfor har de nu en lang række produkter, der kan blive lanceret det næste års tid, såfremt de vurderer, at det er gangbart, når producenten igen har bemanding til produktudvikling.

- Vi er ved at udvikle et spændende produktkatalog, som vi glæder os til at vise verden. Men det er kun nødvendige opgaver, der bliver prioriteret hos producenten, fordi de kun er på 30 procent bemanding. I stedet har vi så undersøgt, om vi kan få lavet noget andet materiale rundt omkring, forklarer Kristian Sidelmann og uddyber:

- Vi kan lave såkaldte støtteprodukter, så vi har fået lavet sjove postkort i 3D, så billederne kan bevæge sig. Og så har vi lavet muleposer, vi kan bruge til at brande os og fortælle vores historie. Det er sjovt at sidde og udvikle sådan noget og kaste sig ud i nye ting. Og det er noget, vi kan sælge og få noget omsætning, når vi er udfordret på selve træfigurerne.

Begge dele er helt nye produkter, men idéen til dem opstod for omkring et år siden. Det er dog først nu, de har haft tiden til at udvikle på dem. Det ser Kristian Sidelmann som en positiv sideeffekt af den forsinkede juleproduktion.

Derfor forsøger de to stiftere at holde fokus på, hvordan denne udfordring har udviklet dem og Fablewood positivt og givet dem nye muligheder for vækst.

Business Esbjerg satte tirsdag 26. oktober en politikerdebat i gang på Esbjerg Park som optakt til kommunalvalget. Mads Sandemann, JydskeVestkystens chefredaktør, var ordstyrer i debatten, hvor alle partier - heriblandt Venstre ved borgmester Jesper Frost Rasmussen (billedet) - var repræsenteret. Foto: Jacob Schultz

Erhvervslivets ønskeliste er klar til kommunalvalget

Hvor skal Esbjerg være om 10-15 år? Hvordan kommer vi derhen? Og hvad er de største barrierer for at nå den fremtid?

De tre spørgsmål og meget andet blev der sat spot på, da Business Esbjerg 26. oktober afholdt paneldebat med de 11 spidskandidater til årets kommunalvalg.

I salen var repræsentanter for Esbjergs erhvervsliv, hvor særligt tre temaer gik igen: Kvalificeret arbejdskraft og uddannelse, øget fokus på Esbjergs grønne erhvervsliv samt forbedret infrastruktur for den grønne energi.

Erhvervsklimaet og de politiske udfordringer var i fokus, da Business Esbjerg holdt KV21-paneldebat, hvor byens virksomheder kom med ønsker til kommunalpolitikerne forud for valget 16. november.

KV21: Kommunalvalget 16. november venter lige rundt om hjørnet. Typisk er det emner som bedre ældrepleje og flere hænder i daginstitutionerne, der fylder i den kommunalpolitiske debat.

Tirsdag 26. oktober var Esbjergs 11 spidskandidater samlet til en stor paneldebat arrangeret af Business Esbjerg, hvor fokus i stedet var på det lokale erhvervsliv og dets fremtid.

Med til debatten var repræsentanter fra forskellige dele af Esbjergs erhvervsliv for at stille skarpt på de emner, som de fandt vigtige. Vi har udvalgt tre temaer, der stod højt på listen.

De var i panelet

  • Venstre, Jesper Frost Rasmussen
  • Socialdemokratiet, Jacob Lykke
  • Radikale Venstre, Anne Marie Geisler
  • Dansk Folkeparti, Olfert Krog
  • Konservative, Maybritt Andrea Andersen
  • Borgerlisten, Maria Høj Pedersen
  • Enhedslisten, Sarah Nørris
  • SF, Diana Mose
  • Esbjerglisten, Hans K. Sønderby
  • Liberal Alliance, Jan Harboe
  • Ny Borgerlige, Sabrina Bech Røn

Kvalificeret arbejdskraft og uddannelse

Et af de helt store temaer drejede sig om kvalificeret arbejdskraft og herunder uddannelse. Flere brancher kæmper allerede nu med at få den arbejdskraft, de har brug for. Rundt omkring kan man se lokale virksomheder, der afprøver forskellige måder at tiltrække ny kvalificeret arbejdskraft, men rekruttering er altså fortsat et problem i kommunen.

Samtidig har Esbjerg i årevis kæmpet for at tiltrække flere studerende og uddannelser. Det har ofte været en forgæves kamp, og det kunne man da også høre fra tilhørerne, hvor blandt andet Finn Just Jensen, CEO i Granly Steel, tog ordet i forbindelse med problemerne med at finde dygtige lærlinge.

-Vi har søgt alt, der hedder lærlinge. Men du kan heller ikke lære en blind at se. Hvis de unge ikke vil, så vil de ikke, påpegede han over for politikerne.

Et øget fokus på kvalificeret arbejdskraft og uddannelse står derfor højt på erhvervslivets ønskeliste i forbindelse med det kommende kommunalvalg.

En mulig løsning kom fra Diana Mose Olsen, spidskandidat for SF, der som den eneste i flokken argumenterede for et selvstændigt Esbjerg-universitet.

- Hvis vi skal have flere studerende og tilflyttere, skal vi sikre vores eget universitet med et internationalt perspektiv. Og det er vigtigt, at vi står sammen her. Man har givet os filialer, og når der skal spares og træffes vigtige beslutninger, går det desværre ofte ud over os, lød det fra politikeren.

Øget fokus på Esbjergs grønne erhvervsliv

Der er efterhånden stor enighed om, at Esbjerg har en styrkeposition inden for energi. I fremtiden er der endda udsigt til endnu større grøn vækst, når en dansk energiø kommer til, ligesom to fabrikker planlægger at placere sig i Esbjerg for at omdanne strøm fra Nordsøen til brint ved at bruge den såkaldte power-to-x-teknologi.

Men blandt det repræsenterede erhvervsliv var fokus på en anden branche i energisektoren - nemlig vindenergi.

- Vi skal have flere vindmøller op at stå ude på vandet for, at vi kan få de her power-to-x-anlæg til. Derfor er det utrolig vigtigt, at vi får skabt produktion af vindmøller på Esbjerg Havn. Hvad vil Esbjerg Kommune gøre for, at vi får tiltrukket den produktion til Esbjerg, spurgte Jutlandia-direktøren Micael Rühe.

De lokale politikere har ikke som sådan nogen direkte indflydelse på det område. Esbjerg Havn har netop fået godkendt en stor udvidelse af området, men ellers handler det, som borgmester Jesper Frost Rasmussen (V) påpegede, om, at vindmølleproducenterne skal have lyst til at placere sig i Esbjerg.

Forbedret infrastruktur for den grønne energi

I forbindelse med debatten omkring Esbjergs fremtidige position som grøn frontløber luftede Flemming Enevoldsen, formand for Esbjerg Havn, bekymring omkring infrastrukturen i Esbjerg.

- I forbindelse med den erhvervsstrategi I arbejder på i byrådet, har man diskuteret, hvad der er drift, og hvad der er infrastruktur, lød spørgsmålet fra formanden, der førte videre til en ny debat omkring, hvor store problemer der venter med transporten af vindmøller i fremtiden.

Allerede nu kan det være svært at transportere vindmøller til og fra Esbjerg Havn, og i takt med at vindmøllerne bliver større, vil den opgave kun blive endnu sværere. Det skyldes, at ruterne mellem producent og Esbjerg Havn ikke kan håndtere de store og tunge vindmølletransporter.

Derfor lød der stor opfordring fra erhvervslivet til politikerne om at søge at løse de problemer, så Esbjerg stadig kan være en vigtig spiller i forbindelse med vindmølleproduktion og -opsætning.

Et spørgsmål fra tilhørerne lød blandt andet:

- Hvis man vil bygge så store vindmøller, som kandidaterne taler om (180 meter vindmøller red.), vil man så producere alle delene på havnen? For det lyder umiddelbart, som om vi har et stort problem med transporten af de her vindmøller.

Fra Jesper Frost Rasmussen lød det dog, at en løsning på problemet skulle findes nationalt.

Det er også værd at vide om Esbjergs erhvervsliv

A Place To Hotel slår dørene op i Esbjerg 22. november. Hotellet bliver det første i A Place To-koncernen. På øverste etage ligger restauranten Plates, og i bygningens første etager er der placeret legeboliger.

Semco Maritime må sige farvel til direktør Carsten Nielsen, da han skifter til K2 Management i Aarhus. Det gør han, da han ser muligheder for at opnå meget i den aarhusianske rådgivningsvirksomhed.

550 8. og 9. klasses elever og forældre var i torsdags på speeddating med 45 virksomheder. Business Esbjerg er en af arrangørerne af arrangementet, der går under navnet Dit Karrievalg 2021. Håbet er, at det kan få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse samt på sigt afhjælpe udfordringerne med manglende arbejdskraft.

Esbjerg Knækker Cancer kunne i lørdags sende et rekordstort beløb på 2,1 millioner kroner til Kræftens Bekæmpelse. Hele 436 gæster deltog i lørdagens arrangement.

ESBJERG RUNDT: Mandag 22. november 2021 åbner det firestjernede A Place To Hotel i Grådybet i Esbjerg. Hotellet tilbyder 117 værelser, og i toppen af hotellets 66 meter høje tårn, der er designet af tegnestuen BIG - Bjarke Ingels Group, ligger udsigtsrestauranten Plates med plads til over 100 gæster.

Esbjergs nyeste hotel er det første hotel i A Place To-koncernen, der desuden tilbyder lejeboliger med køkken, bad og altan og fællesområder.

- Med et hotel i tilknytning til A Place To’s øvrige lejeboliger, kan vi tilbyde fleksible ophold af både kort og længere varighed. Esbjerg og omegn emmer af innovation, spændende historie og vild natur, så vi tror ganske enkelt på, at alle vores gæster vil få masser af dejlige minder med fra både korte og lange ophold hos os. Vi glæder os til at byde alle velkommen fra 22. november, lyder det fra administrerende direktør Bo Hjorth Paarup i en pressemeddelelse.

Der er udskiftning i direktørstolen hos Semco Maritime, hvor Carsten Nielsen skal overtage rollen som administrerende direktør hos rådgivningsvirksomheden K2 Management i Aarhus. Det skriver den aarhusianske virksomhed i en pressemeddelelse.

Carsten Nielsen har mere end 20 års erfaring inden for offshore, den maritime industri og udvikling af vindprojekter på tværs af en række projektbaserede industrier. Ligesom han har haft en afgørende rolle i den grønne omstilling hos Semco Maritime.

Hos K2 Management kommer han til at så med ansvaret for ledelsens team af specialister.

- Jeg ved fra mit arbejde i de sidste to årtier, at vi befinder os i en utroligt spændende tid for vedvarende energi. Derfor er dette det helt rigtige tidspunkt for et skifte til K2 Management, hvor vi kan opnå utroligt meget, siger Carsten Nielsen i pressemeddelelsen.

Torsdag 28. oktober var der speeddating i Esbjerg. Mødet var mellem 45 virksomheder og 550 8. og 9. klasses elever og forældre. Det var præmissen til Dit Karrierevalg 2021, som Business Esbjerg stod i spidsen for sammen med Vejen Kommune og ProVarde.

Formålet var blandt andet at løse udfordringen med manglende arbejdskraft. Ifølge regionrådsformand Stephanie Lose kan Region Syddanmark komme til at mangle op mod 25.000 faglærte om få år.

- Det her er en måde, hvorpå vi forsøger at få de unge til at kigge mere mod erhvervsuddannelserne. Det kan nemlig være svært og mere komplekst at vejlede godt omkring disse uddannelser, hvorfor det fungerer godt, når det er lærlinge og elever selv, der fortæller de unge om mulighederne. Samtidig er det vigtigt, at det er sammen med forældrene, da de så har samme viden og efterfølgende kan snakke om det derhjemme, forklarer Business Esbjergs erhvervskonsulent Peter Hegelund om formatet, som du kan læse mere om her.

Ugens overblik slutter positivt ved det store Knæk Cancer-show i Esbjerg lørdag 30. oktober. Hele 436 gæster var mødt op i Blue Water Dokken, hvilket er rekord for arrangementet. Det hele sluttede med, at Esbjerg Knækker Cancer kunne sende intet mindre end 2,1 millioner kroner til Kræftens Bekæmpelse.

Du kan læse mere om arrangementet her og den efterfølgende status på Esbjerg Knækker Cancers donation her.