Designvirksomhed ejer nu også sine egne brands: - Vi gør det for at imødegå, at verden jo går op og ned
Kryddersnaps, fyldte chokolader og personaliserede armbånd. Det er de produkter, der skal give designvirksomheden Kirk & Holm et ben nummer to at stå på i fremtiden. Det handler blandt andet om, at alle tider ikke er lige nemme at arbejde i som design- og brandingvirksomhed for andre virksomheder.
Fanø Dram og Fanø Mundgodt skal sælges i specialbutikker landet over, mens SWYA-armbåndene skal sælges på egen webshop.
NYTÆNKNING: I mere end 25 år har Kirk & Holm hjulpet andre virksomheder med at designe deres visuelle identiteter og brande sig rigtigt til omverdenen.
Det er langt fra slut. Men trods mange års god forretning og fortsat succes, sker der nu alligevel noget nyt.
For første gang nogensinde ejer virksomheden nu også sine egne brands. Nu skal Kirk & Holm nemlig også sælge spiritus, chokolade og armbånd, som de selv har fået udviklet og designet.
- Vi har taget en strategisk beslutning om, at vi også selv vil eje nogle brands - lige præcis for at imødegå, at verden jo går op og ned, som vi især har oplevet de seneste år, siger Birte Bruun, der er direktør og medejer af Kirk & Holm.
Den lille hverdagsluksus
Fanø Dram var det første af de nye brands, der så dagens lys. Det er kryddersnaps i fire forskellige smagsvarianter, der alle er inspireret af Fanøs natur, og flaskerne sælges i specialbutikker rundt om i landet, hvor også chokoladerne fra Fanø Mundgodt skal sælges.
Måske kan man tænke, at tjekket spiritus og eksklusiv chokolade er luksusvarer, som ikke er til at sælge i krisetider. Men den hypotese bliver hurtigt slået ned af Birte Bruun.
Birte Bruun, direktør og medejer af Kirk & HolmNu skal vi bare have vores egne brands ud i verden og leve.
- Det her er jo ikke rigtigt luksusvarer. Det er den lille luksus - den lille hverdagsluksus. Og tendensen fra tidligere kriser viser os, at de store luksusbrands har det hårdt under kriser - men det der med at forkæle sig selv lidt, når hverdagen kan være lidt hård, det vil vi gerne, siger hun.
Derfor er timingen for Fanø Dram og Fanø Mundgodt slet ikke så dum endda. Tværtimod kan de nyudviklede produkter og salget af dem hjælpe Kirk & Holm med en anden slags indtjening, når nogle virksomheder vælger at skrue ned for ambitioner om design og branding, fordi der skal spares på budgettet.
Vis, hvem du er
Seneste skud på stammen af selvejede brands er SWYA - en forkortelse for Show Who You Are. SWYA er et personaliseret armbånd, eller et statement band, som Birte Bruun helst vil kalde det. Et armbånd af silikone, hvor man selv kan vælge de tre symboler på armbåndet, der skal vise verden, hvem man er.
Salget af SWYA-armbåndene blev skudt i gang på Kickstarter i oktober, og de første blev sendt ud til kunderne i begyndelsen af februar. Nu skal armbåndene sælges på egen webshop.
Internt i Kirk & Holm er det netop SWYA, der vil få størst fokus.
- Vi har investeret kraftigt i det brand. Mere end vi nogensinde har investeret i noget før, så 2022 er for os et investeringsår med et kalkuleret og fuldt finansieret underskud, siger Birte Bruun.
- SWYA kommer således til at få fuld opmærksomhed fra nogle medarbejdere. Det andet (Fanø Dram og Fanø Mundgodt, red.) er brands, som vi stille og roligt bygger op.
Forhåbentlig flere på kontoret
Medejer og direktør i designvirksomheden Birte Bruun understreger, at den "gamle" del af forretningen fortsat skal køre videre som hidtil. Det er også her, hun selv har sit fokus.
- Vores strategi er egentlig, at vi nu har to ben at stå på. Der er Kirk & Holm, som skaber brands for virksomheder og hjælper virksomheder med markedsføring. Og så har vi det andet, som hedder Kirk & Holm Egne Brands. Og vi håber da selvfølgelig, at det går så godt, at det også kommer til, at vi skal ansætte flere her på kontoret, siger hun.
- Nu skal vi bare have vores egne brands ud i verden og leve.